| Forfatter |
|
littlehonda Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
| Men hvis en tidligere ejer af en LP har "mishandlet" den via en groft fejlopsat plov kan det vel også lyde som om ens PU er "død"... |
|
|
Kan det så også ødelægge ens pickup, at afspille slidte plader?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 10 Maj 2006 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
littlehonda skrev:
| Kan det så også ødelægge ens pickup, at afspille slidte plader? |
|
|
Fra du køber en ny PU til den er "færdig" kan man jo sige at den bliver "ødelagt" lidt hele tiden. Fra fødsel til grav.
Om den så bliver nedslidt lidt hurtigere hvis du spiller slidt vinyl frem for nyt... Det ville være synd at undlade at spille nogle af ens yndlingsplader bare fordi de ikke er i perfekt stand. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du mener med slidt. Hvis PU'en springer op af rillen og danser side-step efter et møde med et nedslagskrater ville jeg nok betænke mig...
Det smarte med tonearme med aftageligt hoved er at man hurtigt og nemt kan skifte PU. Så kan man bruge sin dyre PU til jomfru-vinylen og den knapt så dyre til "skod-vinylen".
Jeg vil mene at hvis man har noget vinyl der knaser fordi der sidder grums nede i rillerne så vil pladen blive slidt mere end ellers. Hvis man virkelig vil vedligeholde sin vinyl og har en stor samling bør man nok overveje at investere i en dedikeret rensemaskine eller i en ditto manuel løsning. Nogle blander selv deres rensevæsker. Man skal bare lige vide hvilke ingredienser og i hvilket forhold (jeg blander mig udenom!).
PU kan også holdes ren med en lille børste og noget væske (forsigtig!). Jeg fralægger mig et hvert ansvar.
Bittesmå korn og skidt i rillen og på nålen udøver vel nærmest en slibe-effekt.
Når det er sagt: Pas på med at bekymre dig unødigt meget. Det kan ske når vi taler om vinyl da det jo aldrig bliver "perfekt".
|
| Til top |
|
| |
littlehonda Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så.. Nu har jeg fået købt en Tekni-fi K1 pickup.. Og det lyder godt! Har kun lige hørt et nummer, men det tegner godt...
Købte også sådan en carbon børste.. Hvordan skal den anvendes? Skal man følge rillerne, eller er det lige meget?
|
| Til top |
|
| |
littlehonda Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller skal man bare holde børsten forsigtigt over LP'en, mens den kører rundt? (selvfølgelig uden pickuppen på)
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
littlehonda skrev:
Eller skal man bare holde børsten forsigtigt over LP'en, mens den kører rundt? (selvfølgelig uden pickuppen på)
|
|
|
Det er korrekt.
Godt at du er glad for din nye K1'er. Fik du nogen til at installere den eller gjorde du det selv?
Har du evt. fået hævet armen lidt ved basen så armrøret er parallelt med pladen når nålen er i rillen?
En ny pick-up kræver jo lidt tilspilningstid før end at den yder sit bedste. Så den skulle gerne blive bedre endnu.
|
| Til top |
|
| |
littlehonda Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Fik du nogen til at installere den eller gjorde du det selv?
Har du evt. fået hævet armen lidt ved basen så armrøret er parallelt med pladen når nålen er i rillen? |
|
|
Ja, i lydbutikken. Og ja, de hævede armen. Ikke nok med den lyder bedre, så er der forsvundet rigtig meget af den baggrundsstøj, som var der før, når anlægget og pladespiller bare stod tændt. Og det har vel ikke noget at gøre med, at pickuppen var brugt? Han sagde i forretningen at denne pickup var meget bedre end Regas egne - også Elys. Men det skal han vel sige. Om ikke andet tror jeg da, at jeg har gjort mig et godt køb. Er dog lidt betænkelig ved at afspille nogle af de gamle lidt slidte plader, med sådan en ny fin pickup.  Men som du siger, er det nok bedst at jeg bare glemmer det lidt, og så bare nyder mit køb.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
dine plader tærsker løs på pickuppen uanset normale ridser,så bare slap af og nyd musikken!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
littlehonda skrev:
"Han sagde i forretningen at denne pickup var meget bedre end Regas egne - også Elys. Men det skal han vel sige."
Ja, det er ærgerligt at sælger ikke kan fremhæve egne produkter uden at føle sig nødsaget til at nedgøre andres. En sælger er selvfølgelig et menneske som os andre med ret til holdninger men det piver altså nogle gange lidt falskt i mine ører. Hele forretningsaspektet ligger jo og slumrer i baggrunden og gør efter min mening at sælger skal veje sine ord en ekstra gang, ihvertfald hvis han/hun vil bevare troværdigheden i mine øjne. Hvis produktet er så godt kan det vel også sagtens stå på egne ben? Jeg har desværre flere gange i forskellige butikker oplevet at nævnelsen af det "forkerte" produkt har afstedkommet mystiske blikke og noget der minder om hånlig fnysen.
"Om ikke andet tror jeg da, at jeg har gjort mig et godt køb."
Ingen tvivl om at en K1'er til 500,- er et godt køb.
"Men som du siger, er det nok bedst at jeg bare glemmer det lidt, og så bare nyder mit køb."
Det synes jeg du skal gøre. Ej at forglemme at gå på (brugt)pladejagt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |