Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Snyd - NO Red Dawn højttalerkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

tossi skrev:
...men hvis folk er glade og tilfredse når de forlader butikken med et kabel til 10000, er de jo ikke blevet taget i røven.

Jo, det kommer ind under loven om bondefangeri, hvor man ikke må udnytte at en person ikke kan gennemskue rette sammenhæng.

Jeg tror, et eller andet sted, at pressen vil kunne interessere sig for en sådan sag.
Ekstrabladet, og diverse forbrugermagasiner på TV, vil nok også vise interesse.

Men giver man dem et tip, så udstiller man måske sig selv, som værende i den ubegavede gruppe, blandt ens venner, der godt ved at man er meget hifi-interesseret...

Man kan vel ikke sige at de der tager kr. 4000,- for at lægge et horoskop for folks kæledyr, snyder dem, hvis blot prisen er oplyst på forhånd ?

I USA er der folk der lever af at lægge horoskoper for kæledyr.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det er da godt nok noget af en frelst "debat" der her er gang i...
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
Det er da godt nok noget af en frelst "debat" der her er gang i...

Jeg tror at det vi vil komme frem til, er hvor folks smertegrænse for avancer går.

Indtil videre, er der flere der har det fint med at der er avancer på kabler, hvor forhandleren ganger med mere end 4. (NO)

Men mon ikke selv de har en grænse ?
Ligger den mon ved x6 eller x8, eller måske langt højere ? (x20 måske?)
Jeg syntes det er en interessant debat, hvor folks smertegrænse ligger, mht. avancer.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Fedt med en historie fra det virkelige liv!!!

Det sjove er, at sådan bliver langt de fleste hundedyre audio-kabler til. Det er standardkabler. Problemet er bare, at man ikke kan forklare folk, at et kabel fra eks NKT lyder godt. For deres holdning er jo, at det ikke er et audiokabel, men et standard industrikabel.
Derfor skriver man et nyt navn på kablet, og 50-100 dobbler prisen. Og så står folk i kø for at rose det.
Hvis ikke det minder om hjernevaskelse, idioti osv så ved jeg ikke hvad.

Sådan er det også med hifi fra Kina. Jeg hører, og møder tit folk, der nægter at høre eller rose hifi udstyr fra Kina, bare fordi det er lavet i Kina.  Det er sku da lidt latterligt... Folk nægter at tro, hifi kan være så billigt.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hvilken ynkelig brokke-kultur!

Man kan da bare lade være med at købe NO. De sætter jo bare den pris som markedet vil betale ... og hvis nogen vil betale ... så er det vel fint. NO er jo ikke det eneste firma med avancer af denne art.

Bondefangeri!? ... folk bestemmer da selv hvad de bruger deres penge til ... Det er jo ikke sådan at de ikke kan se hvad produktet koster ... ligesom de jo i et frit marked kan se hvad andre kabler koster, og hvad NO koster i andre lande.

Men nej vi skal beskytte de dumme, således at Fru Jensen, som i øvrigt ikke ved noget om hifi, ikke kommer til at købe et højttalerkabel til 500.000 nede i brugsen.

Vi må have nogle regler ... produktionsprisen + 10% + moms ... det skal det hele koste, og så skal der stå en advarsel på kablet, hvor det fremgår at man kan komme til skade hvis man binder en løkke, og hænger sig i kablet, ligesom man bør advare om at man kan få kronisk mavesurhed, såfremt man føler sig snydt eller føler at andre bliver snydt, når de har købt et dyrt kabel!

SATMIT

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Hvilken ynkelig brokke-kultur!

Man kan da bare lade være med at købe NO. De sætter jo bare den pris som markedet vil betale ... og hvis nogen vil betale ... så er det vel fint. NO er jo ikke det eneste firma med avancer af denne art.

Bondefangeri!? ... folk bestemmer da selv hvad de bruger deres penge til ... Det er jo ikke sådan at de ikke kan se hvad produktet koster ... ligesom de jo i et frit marked kan se hvad andre kabler koster, og hvad NO koster i andre lande.

Men nej vi skal beskytte de dumme, således at Fru Jensen, som i øvrigt ikke ved noget om hifi, ikke kommer til at købe et højttalerkabel til 500.000 nede i brugsen.

Vi må have nogle regler ... produktionsprisen + 10% + moms ... det skal det hele koste, og så skal der stå en advarsel på kablet, hvor det fremgår at man kan komme til skade hvis man binder en løkke, og hænger sig i kablet, ligesom man bør advare om at man kan få kronisk mavesurhed, såfremt man føler sig snydt eller føler at andre bliver snydt, når de har købt et dyrt kabel!

SATMIT

Lad os blot antage, at det kabel du skal til at købe, vitterligt ingen konkurrence har i prisklassen, fordi alle tager overpris, er det så ok ?

Når du så ikke kan få et bedre kabel billigere, med mindre du køber af NKT direkte, eller en fabrik i Korea, har du så ingen som helst smertegrænse for avancer ?

Er du tilfreds med at betale x8 i avance, hvis blot du ved, at alle andre jo også bliver snydt ?
Jeg mener kun at kunderne kan få prisen ned, og det sker ikke, så længe folk blot affinder sig med, at 'sådan er det bare'.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 28 April 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Alt er et spørgsmål om pris kontra kvalitet.

Hvis kunderne køber kablet til prisen ... så kommer den ikke ned. Nogen må jo mene at de er prisen værd! - jeg hører ikke til blandt dem!

Man kan jo få kabler i alle prisklasser ... og husk du betaler jo ikke bare for produktionsudgifterne, men også for udviklingsomkostninger, salgs- og markedsføringsomkostninger + avancer i flere led.

Der er kun en løsning lad være med at købe NO og andre dyre mærker ... så går du ikke og bliver negativ over det ... og så køb nogle plader istedet ... det giver med garanti en positiv effekt (selvom avancerne på en CD også ligger i den høje ende).

SATMIT 

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Produktionsomkostninger afhænger af mange forhold, eksempelvis karakteren af produktionsapparat, svingende markedspriser på materialer, underleverandører, organisationsforhold, lokal lovgivning, eks. sygesikring og pensionsforhold og andre arbejdsmarkedsrelaterede forhold osv osv. Prisen på hvad et produkt koster at producere afhænger af mange ukendte faktorer, foruden materialeprisen. Du kan ikke sammenligne Mictor i Thisted med Nordost i Massachusetts, selvom det er fristende...

Udbud og efterspørgsel skal nok regulere prisen, og juridisk set kan der på ingem måde være tale om snyd. At vi så handler på baggrund af en bunden rationalitet er så en anden diskussion.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 28 April 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kalder det eks bondefangeri, når folk betaler 1000 kroner pr meter for et kabel, som man kan købe hos elektrikkeren til 15 kroner/meter. Butikken påstår jo, at den høje pris skyldes, at det er et særligt HiFi kabel. Og det er jo sådan set forkert, hvis der er tale om et standard installationskabel.
Kan man så ikke uden videre på, at sælgeren forsøger at tage røven på kunderne, når de påstår at kablet er noget andet end det vitterligt er, bare for at kunne sælge det dyrere??

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Du kan ikke sammenligne Mictor i Thisted med Nordost i Massachusetts, selvom det er fristende...

Udbud og efterspørgsel skal nok regulere prisen...

Se, det er jo det der er lidt sjovt.
Historien fra den revisor, hvor kablet i plastikposen var usælgeligt, viser at det var trææsken og velourposen, samt guldtråden i strømpen, der solgte kablet.

Og det endda selvom kablet, efter modifikationen, lød dårligere !! (hat og briller smiley)

Det vi er kommet frem til, er altså at udbud og efterspørgsel styres af prisen, og ikke omvendt (er det dyrt, må det være godt), samt udseendet, og historien fra de varme lande (som er en løgnehistorie).

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg kalder det eks bondefangeri, når folk betaler 1000 kroner pr meter for et kabel, som man kan købe hos elektrikkeren til 15 kroner/meter. Butikken påstår jo, at den høje pris skyldes, at det er et særligt HiFi kabel. Og det er jo sådan set forkert, hvis der er tale om et standard installationskabel.
Kan man så ikke uden videre på, at sælgeren forsøger at tage røven på kunderne, når de påstår at kablet er noget andet end det vitterligt er, bare for at kunne sælge det dyrere??

Men det er jo ikke samme kabel, hehe... Køb et strømkabel i Jem og Fix og så måske Nordost Valhalla og Supernova fra VDH, skær det op og bemærk forskellene. Om du kan høre forskel hjemme på dit anlæg, er så dit eget problem.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Og så lige en gentagelse af en af mine yndlingshistorier fra den virkelige kabelverden....

Hæderkronede og anmelderroste Tara Labs. De solgte kabler produceret efter ganske særlige produktionsmetoder på deres eget kabelværk. Kobberet kom ra deres egen mine i australien. Alt var ganske specielt, og kabelrne var udviklet på baggrund af laaannnggeeee lyttetests.

Kunderne kunne sagtens høre, at disse dyre kabler var vældig gode. De gav virkelig lyd for kronerne, og mange anså dem for deciderede røverkøb (selvom mange af dem var ret pebrede).

Det gik lige til den dag, hvor FBI knaldede Tara Labs, da det viste sig at disse ULTRA fine kabler der var "Made In U.S.A" blev importeret i containere fra en kinesisk fabrik.
Det kan vi vel godt blive enige om, at det er ret uheldigt, og minder ret kraftigt om svindel!!

Jeg er sådan set ikke imod, at firmaer sælger standard kabler under eget navn. Sådan er de fleste brancher. Jeg har heller ikke noget imod at producenterne tager de priser markedet vil betale.
Der hvor jeg finder det dybt forkasteligt, er når producenterne begynder at fortælle, at det er deres eget kabel, som de selv har udviklet gennem lange lyttetests osv.

På den måde lokker man markedet til at acceptere en større pris, fordi der er tale om et ganske fint og særligt produkt, der er kælet lidt ekstra for osv.

Hvis kabelproducenterne fortalte, at dette kabel lyder fremragende, og at det i øvrigt var produceret af NKT osv, så kunne de for min skyld tage alt det markedet var parat til at betale for det. Men jeg tvivler så på markedet ville getale de priser de gør i dag. Også selvom det er samme kabler.

Forestil jer at købe en guldkæde. Selvfølgelig skal den koste mere end en af plastic, og det er markedet parat til at betale for, fordi vi alle ved guld er dyrere end plastic. Men hvis nu kæden viste sig at være lavet af blik med et tyndt lag guld, ville det så ikke være svindel?? Så har sælger jo lovet dig et finere produkt end du fik, for at lokke kroner ud af dig.
Sådan er et også, når en sælger fortæller dig, at dette kabel er lavet efter ædle traditioner hos en producent af HiFi kabler, hvis det vitterligt bare er et standard OEM-kabel fra NKT. Så har han lovet dig et finere produkt end du fik.

Forskellen er bare, at i HiFi branchen accepteres det, fordi INGEN vil høre på når man fortæller at sådan er forholdene.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

MaltheK skrev:
Du kan ikke sammenligne Mictor i Thisted med Nordost i Massachusetts, selvom det er fristende...

Udbud og efterspørgsel skal nok regulere prisen...

Se, det er jo det der er lidt sjovt.
Historien fra den revisor, hvor kablet i plastikposen var usælgeligt, viser at det var trææsken og velourposen, samt guldtråden i strømpen, der solgte kablet.

Og det endda selvom kablet, efter modifikationen, lød dårligere !! (hat og briller smiley)

Det vi er kommet frem til, er altså at udbud og efterspørgsel styres af prisen, og ikke omvendt (er det dyrt, må det være godt), samt udseendet, og historien fra de varme lande (som er en løgnehistorie).

Det er kun naturligt at prisfastsættelse følger den kvalitative kvalitet af en vare - nytteværdien. At det modsatte forekommer nu og da, er ikke et bevis i sig selv, "induktion" mener jeg ikke bruges som slutningsmåde i forhold til at beskrive en generel trend i dette tilfælde.,

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 28 April 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvilken producent tager 1000kr pr. meter for et kabel, man kan købe hos den lokale elektriker til 15kr pr. meter? Jeg forstår godt princippet i dit indlæg, og ja, der er meget fup og fidus i branchen, men så sort og hvidt, er det altså heller ikke.

Produktudvikling, markedsføring, facilitet/kapacitet, lønninger m.m. er alle faktorer, der koster for virksomheden. NO's kabler ligner ikke af meget, men der har sikkert ligget en masse ingeniørarbejde bag produkterne, selvom det er svært at tro, men det koster. Jeg tror kabelproducenterne bruger masser af energi på at forske og udvikle avancerede produkter, som på tegnebrættet og via målinger ser imponerende ud, men hvor de i praksis slet ikke er så imponerende endda. Uanset hvad, så skal udgifterne dækkes + at der skal hives avance ind.

Men jeg forstår dig godt. Jeg har også selv svært ved at se, hvordan en pris på 10-70k for et sæt ht-kabler, kan retfærdiggøres. Men jeg er nok bare naiv...jeg sidder i hvert fald selv med et sæt ht-kabler til 2.000kr

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 28 April 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jamen det er da netop "et særligt HiFi kabel". Der er lavet en fornuftig finish, med stik i enderne, måske snoet på en speciel måde, hvad ved jeg. Stikkene koster jo også lidt, ligesom arbejdsindsatsen med at indkøbe kablet, skære det til, montere stik, emballere, distribuere, reklamere osv. For mig at se er sammenligningen lige til æble-pære kurven.

Desuden er det ikke alle beskåret at tage et stykke kabel og sætte stik på. Og tænk hvor meget man kunne spare hvis man også kunne bygge en forstærker osv. - det er bare ikke alle der evner det.

Men vi kan da sagtens blive enige om at kabler generelt ligger på et for højt prisniveau. Problemet er nok at man prissætter kablet efter den ydelse det har (og ja, vi hører forskelligt) i forhold til andre, og hvilket segment man ønsker at lande i.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

@ Kim Petersen: Tag det ikke som en sviner. Men det virker som om du synes det er helt OK. Det er lige før du forsvarer branchen. For langt de fleste kabler i branchen har intet med særlige kabler at gøre. At der er monteret stik, gør det ikke til et kabel der er udviklet og produceret efter gamle HiFi traditioner og ny moderne teknologi.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 28 April 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Var det bare sådan som du skriver, men der er jo gevaldig forskel rent lydmæssigt på kabler, under hensynet til materialevalg og håndteringen af materialerne i produktionen. At forsimple det på den måde, er jo det rene pjat og pladder, hvilket du burde vide.
Men at nogle kabler er for dyre, jo det har du ret i, men ikke på den simple måde som du fremstiller det. At påstå at et kabel til 15 kroner meteren er lige så godt som et af de andre dyre, er ren vås.
I denne verden er mange ting for dyre - men jeg tror vi alle vil sælge vores vare bedst muligt og have så mange penge for vores arbejde, som overhovedet muligt, ellers måtte man jo være en anelse naiv eller moden til en finjustering.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Sendt: 28 April 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hurtig

Var det bare sådan som du skriver, men der er jo gevaldig forskel rent lydmæssigt på kabler, under hensynet til materialevalg og håndteringen af materialerne i produktionen. At forsimple det på den måde, er jo det rene pjat og pladder, hvilket du burde vide.
Men at nogle kabler er for dyre, jo det har du ret i, men ikke på den simple måde som du fremstiller det. At påstå at et kabel til 15 kroner meteren er lige så godt som et af de andre dyre, er ren vås.
I denne verden er mange ting for dyre - men jeg tror vi alle vil sælge vores vare bedst muligt og have så mange penge for vores arbejde, som overhovedet muligt, ellers måtte man jo være en anelse naiv eller moden til en finjustering.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Måske er det uden for tråden, men Thoftdahl, nu bliver jeg nød til at spørge.

Er du Branche medlem ????

Du skriver ofte som om du er Branche medlem.

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 April 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Hurtig

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Helt konkret kan jeg nævne, at jeg kender et Netkabel, der har været solgt til en pris på den helt forkerte side af 1000,- som er lavet ud af et stykke standard skærmet installationskabel til under 20 kroner. Så kan du sige alt hvad du vil om materialevalg osv. Det er PRÆCIS samme kabel!!! Og hvis det kan sælges til under 20 kroner hos elektrikkeren, hvorfor skal HiFi forhandleren så tage over 1000 kroner??? Skal han vitterligt tjene 5000%  avance på kabler??

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Der kunne også være den faktor at tog forhandleren 40kr så ville entusiasten ikke købe det da det ser ud som noget billigt bras.

Spenser har en pointe her hvor meget er for meget.

En marketingsmand ville nok sige alt det markedet kan trække.

Toftdal ikke alle er drevet af den der religion PENGE tror dog nok at hvis man skulle vende sig mod et bestemt sted og fremsige en bøn 10 gange om dagen og det gav penge så ville mange gøre det.Måske det hurtig ville blive den største religion.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum