Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kan licensen spares? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er i den situation at jeg ikke har antennestik i min lejlighed og er derfor ikke meget for at betale licens for at have et tv jeg kan se DVD/spille
konsol på.. Og så tænkte jeg om man skal betale licens for en projektor? Umiddelbart vil jeg mene nej, hvis der ikke er tuner i, men er det helt
ved siden af?

Og hvis det er tilfældet, er der så nogen der kan fortælle om man kan få en projektor der er noget værd for omkring 6.000,-?

Jeg har længe gået og overvejet en fladskærm, som jeg har været villig til at betale omkring 20.000,- for, men vil som sagt nødigt betale licens,
men på den anden side heller ikke give for meget for en projektor..

Jeg er klar over at en projektor i 6.000-kroners klassen ikke er verdens bedste, men er der noget der kan anbefales til DVD/xbox 360 og evt. pc?

På forhånd tak.

-NB
Til top Vis NickB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NickB

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke betale Licens for at eje en projektor.

Reglen er, at du betaler for licens så snart du ejer et apperat med tuner. Dette gælder alle apperater, bortset fra TV-tuner-kort til indb. i PC.

Jeg har også selv overvejet den med licensen, og jeg tillader mig i den forbindelse,
at stille et relevant spørgsmål i din tråd (håber det går):

Hvad hvis man nu selv flår tuneren ud af sit apperat? Jeg mener, at man køber et tv og flår tuneren ud (det kan jo lade sig gøre på nogle modeller), og på den måde bare benytter tv'et som monitor.

Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Kan ikke anbefale dig en projektor. Men jeg kan oplyse om at vælger du en projektor uden tuner - dvs. jeg mindes ikke at have set en med tuner - så er det jo ikke et TV og du skal ikke betale licens ofr at se DVD og spille konsolspil.

Men vil du have mulighed for at se TV, så overvej en digital tuner. Jeg bor eller i et område hvor det ikke burde være muligt at se digitalt TV med indendørs antenne, men med en aktiv antenne (mærke Strong, forstærkning 21 dB) og lidt møjsommelig fidlen med placeringen, så kan jeg fint tage digitalt TV

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Man kan købe tv hvor tuneren ikke er indbygget (I nogle tilfælde er tuneren faktisk bare afkskærmet!) men der er ikke noget at spare ved at
købe et tv uden tuner (udover licensen selvfølgelig) i nogle tilfælde er det faktisk dyrere, da det kræver ekstra arbejde af producenten!
Jeg overvejede en overgang også denne løsning, men blev enig med mig selv om at et tv uden tuner nok ikke er nemt at sælge hvis man bliver
træt af det!

Men om man selv kan operere den ud og derved spare penge må jeg indrømme at jeg ikke aner.. Hvilke modeller kan man gøre det i?

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft prøvet at sætte et gammelt 14" tv og en stueantenne til, det kører fint - og selvfølgelig endnu bedre med en digital tuner som jeg
også har afprøvet! Men er bare ikke interesseret i at give 2.000 pr år for at se DR1 og TV2 (Selvom DR i deres trusselsbrev ang. licens skriver at
de leverer noget af verdens bedste tv... )

Hvorfor kan du ikke anbefale projektor?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener er at jeg ikke er godt nok inde i projektor området til at anbefale dig én. Dermed ikke sagt jeg fraråder dig det, selvom jeg da godt kan se min uheldige formulering kan give anledning til misforståelser!

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ok, så bliver jeg lige nødt til at vise min uvidenhed!

Jeg har Antennestik i min lejlighed og bruger et tuner kort i min PC (har intet tv) samt en projektor (uden tuner). Betyder det at jeg ikke behøver at betale licens??

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

@ Fenris

Vi er ude i en gråzone. Der var på et tidspunkt hvor det var muligt at slippe for licensen på denne måde og egentlig tror jeg det stadigt. Begrundelsen er at den kategoriseres som en computer og ikke et fjernsyn!?
Det er noget værre rod og det har været oppe og vende politisk flere gange, så jeg ved ikke hvad status er på det. Egentligt ville DR meget gerne kunne opkræve licens blot for at man har en internetadgang!!

Ja, DR er sq trælse. I udlandet kører digitalt TV krypteret, men herhjemme skal man absolut være tvangsindlangt den til skod kanal. De kunne da bare kryptere det, så kunne man abonere på den/de kanaler man vil se. Eksempelvis ville jeg gerne betale til TV2, men absolut ikke til DR. Altså, de kunne alene binde licensen til de gamle analoge modtagere (så længe der bliver sendt analogt). Fusker folk med kortene som til satelit-TV ja, så må de bare blive retsforfulgt på samme måde, så det ser jeg intet problem i.

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Ok, så bliver jeg lige nødt til at vise min uvidenhed!

Jeg har Antennestik i min lejlighed og bruger et tuner kort i min PC (har intet tv) samt en projektor (uden tuner). Betyder det at jeg ikke behøver at betale licens??

Lige nu vil DR ikke opkræve licens, hvis ikke du allerede betaler det. Tror dog kun det er et spørgsmål om tid, men det er jo også fair nok, da du har samme muligheder for at se fjernsyn som folk med alm. tv.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

TheTJO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Fenris: Ja, du sparer licensen, hvis du ser TV på computeren. Eller på projektoren gennem en TV-tuner tilsluttet computeren. Eller på en fladskærm uden indbygget tuner, men tilsluttet computeren.

NickB, mht. oprindelige spørgsmål: Projektor kan godt anbefales, og til 6k kan du overveje en Sanyo Z3. De er til salg herinde for ca. det beløb, fra tid til anden. Siden du spørger, vil jeg tillade mig at gætte på, at du bliver forbløffet over, hvor godt billedet er (Bare du har dræbt lyset ude fra).

Til de 20k du har afsat til fladskærm, burde du rigelig kunne få et ganske OK (I mine øjne) tv, ex. i stil med Panasonics PH8 serie, der kan leveres både med og uden tuner (Hvis man leder længe nok).

Til top Vis TheTJO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheTJO

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

TheTJO: Jeg har faktisk gået med en fornemmelse af at jeg godt kunne blive positivt overrasket, men hvordan er strømforbruget? Har slet ikke
fulgt med i udviklingen af projektorer, men er godt inde i fladskærme.. Har haft meget kig på JVC's LT-40S70SU, men kan som sagt ikke
bestemme mig, da jeg er MEGET imod at give 2.000,- pr år, udelukkende for at kunne se dvd/spille konsol!

mht. den projektor du anbefaler.. Er det nypris der er på ca. 6.000,-? Og hvordan er prisen på en ny pære?
Skal lyset være HELT afskærmen, eller kan den bruges med mørklægning fra et par ganske almindelige persienner?
Undskyld alle spørgsmålene, men er ret grøn på dette område..

*EDIT*

skal en projektor egentlig stå lige ud for den væg billedet skal blæses op på, eller kan man indstille på dyret, så den kan stå skråt for?

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

mcallan skrev .

Kan ikke anbefale dig en projektor. Men jeg kan oplyse om at vælger du en projektor uden tuner - dvs. jeg mindes ikke at have set en med tuner - så er det jo ikke et TV og du skal ikke betale licens ofr at se DVD og spille konsolspil.

Men vil du have mulighed for at se TV, så overvej en digital tuner. Jeg bor eller i et område hvor det ikke burde være muligt at se digitalt TV med indendørs antenne, men med en aktiv antenne (mærke Strong, forstærkning 21 dB) og lidt møjsommelig fidlen med placeringen, så kan jeg fint tage digitalt TV

kwwel :

dvs !! at du mener det er rigtigt at vi andre så skal betale for du ser gratis fjermsyn  ? uden jeg ved om licensbetalt tv er digitalt endnu så synes jeg generelt man skal betale for det man modtager ,,,

mcallan skrev :

Ja, DR er sq trælse. I udlandet kører digitalt TV krypteret, men herhjemme skal man absolut være tvangsindlangt den til skod kanal. De kunne da bare kryptere det, så kunne man abonere på den/de kanaler man vil se. Eksempelvis ville jeg gerne betale til TV2, men absolut ikke til DR. Altså, de kunne alene binde licensen til de gamle analoge modtagere (så længe der bliver sendt analogt). Fusker folk med kortene som til satelit-TV ja, så må de bare blive retsforfulgt på samme måde, så det ser jeg intet problem i.

kwwel :

jeg finder det helt rimeligt at der er public service kaneler der skal bruge midler til at vidergive generel information som vi alle som samfund bør betale til ,,,

man kan dog overveje om det skal være direkte licens financeret eller om ikke det var bedre det lå i finansloven ,,, %delene der betaler er aligevel så stor at  det ligesågodt kunne ligge som en generel financering over skatten fremfor en frivillig betaling ,,,,

jeg mener at puplicservicekaner er lige så vigtige for samfundet som hospitaler er det ,,, måske endda vigitgere . Du betaler jo også generelt til kulturdannelse  i mange andre forhold ,, statsstøtte til idræt , teater mm ,,,, hvad er forskellen så til at betale til dr ?

uanfægtet at mit forbrug ligger på 15 %  af en gennemsnitdanskers  betaler jeg med glæde min licens , fordi jeg mener det er  en væsentlig del af det samfund vi nu engang har bygget op , idet er der brug for relativt neutrale menningsdannere til at formidle budskaber  fra alle dele af vores samfund

vh kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

NickB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

kwwel: Fint du har dine meninger, men hold dig venligst til emnet!

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

dvs !! at du mener det er rigtigt at vi andre så skal betale for du ser gratis fjermsyn  ? uden jeg ved om licensbetalt tv er digitalt endnu så synes jeg generelt man skal betale for det man modtager ,,,

Det har jeg bestemt ikke sagt. En digital modtager er ikke en computer og dermed licensberettiget, så tag lige og sætte dig ind i tingene!
Du må gerne argumentere imod mit synspunkt om at de bør kryptere kanalerne og afskaffe licensen og så kan man købe kort så man kan se de kanaler man vil se og udelade de andre, men du skal ikke beskylde mig for at nasse!
Hvis jeg ikke ser DR er det kun rimeligt at jeg ikke betaler til dem. Hvis der er nogen der nasser, så er det dem på mig og ikke omvendt!

@NickB
Beklager for mere OT, men jeg synes lige den krævede et svar.

Jeg foreslår folk der vil diskuttere det (u/a)moralske i licensen opretter en ny tråd og holder denne fri til projektor diskussioner.

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Sendt: 27 April 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

til nickb

jeg svarer i henhold til andre svar på din tråd  , og er ikke interresseret i at spolere din tråd ,,, det kan måske siges at det der ligger i forvejen  ( som jeg svarer på ) måske er vredet lidt fra dit oprindelige udgangpunkt 

men jeg følte ikke de skulle stå uimodsagt ,,, idet jeg er meget uenig i at vidergive snørkelkroge til at  omgås af vi alle får formidlet publicservice som er en væsenlig del af det demokrati vi har opbygget ,,,  ( noget som hifi4all jo også er en del af )

såfremt mit indlæg i din tråd er upassende så er jeg sikker på moderator vil fjerne det

vh kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 28 April 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:

Lige nu vil DR ikke opkræve licens, hvis ikke du allerede betaler det. Tror dog kun det er et spørgsmål om tid, men det er jo også fair nok, da du har samme muligheder for at se fjernsyn som folk med alm. tv.

Helt enig i at det er fair nok og rent faktisk burde være grund til at betale. Men hvis jeg nu kan slippe for det så er der altså ingen tvivl om at jeg melder det fra. Der er trods alt grænser for min solidaritet

Jeg havde et tv indtil sidste sommer, hvor jeg solgte det men jeg tænkte aldrig på at det ændrede min licens situation.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

TheTJO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

NickB: Jeg kender ikke meget til LT-40S70SU, så det tør jeg ikke udtale mig om, men en hurtig googling efterlader mig med det indtryk at der er tuner i, og du dermed er forpligtet til at betale licens.
Mht. hvorvidt en projektor er god/dårlig, er det nok primært personlige præferencer. Jeg overvejer selv at droppe tv'et, og "nøjes" med projektor. Jeg vil stadig være forpligtet til at betale licens, da jeg har tænkt mig at beholde satelit tuneren.
Jeg overvejer det dog primært pga størrelsen men jeg hører også til de mærkelige mennesker, der ikke synes at 42 eller 50" tv er særlige store ;)
At det så vil betyde, at jeg skal tage specielt hensyn til lysindfald, blæserstøj og hvor projektoren skal stå (For det betyder nemlig noget), ja det er så noget jeg ikke helt har afklaret med mig selv endnu.
De 6k jeg nævner er de brugt priser jeg har set Z3 til herinde. I tyskland kan den vist fåes til 8k fra ny. En ny pære kan bestilles fra udlandet til ca. 2k, så vidt jeg er orienteret og virker typisk i 3000 timer.

Til top Vis TheTJO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TheTJO

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

At man skal betale licens for en tv-tuner; det er logik! Meeen at man ikke skal betale licens for en tv-tuner til indbygning i en PC; det er da ulogik!

Hvad er "indbygget"? PCI? PCMCIA? Tuner via USB?

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

Kan du bare ikke købe en af de nye DVB-T tuner (digital SD TV), mener at der findes i en udagve hvor du ikke skal betale Licens til.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 April 2006 kl. 04:25 | IP-adresse registreret  

Janwa; jeg er slet ikke til TV.  

Men hvis jeg købte et PCMCIA (bærbar indstik) DVB-T tuner-kort, så ville jeg være ejer af et ganske almindeligt TV, og så skulle jeg også betale farveTV-licens!

I teorien altså!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes