Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad er best R1(NTSC)eller R2 (PAL) disk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Boye skrev:
Men på grund af uoverensstemmelserne mellem frame-raterne i de to formater kan en PAL-version eksempelvis køre 4% for hurtigt.

Så længe det er en biograf-film, så kører den _altid_ 4% for hurtigt.

Kim G skrev:
jdg1 skrev:

Man skal også huske på, at eftersom pal indeholder flere (vertikale) linjer og 25 fps (1 fps mere end ntsc) - så er R2 filmene ofte hårdere komprimeret end R1 udgaverne.

Erhm...

PAL: 576 linier *  25 fps = 14400

NTSC: 480 linier * 30 fps = 14400 (det er film som har 24 fps)

Forskellen på biografens 24 fps og de 50/60 fields i PAL/NTSC er iøvrigt skyld i en anden grundlæggende forskel på de to: Som nævnt er PAL speedet 4% op, hvilket ikke mærkes direkte, men kan påvirke lyden: Enten er tonen for høj, eller også er lyden digitalt blevet rettet til, hvilket kan påvirke lydkvaliteten. Lyden er altså grundlæggende bedre på NTSC. Til gengæld har PAL DVD'erne ikke været udsat for 3-2 pulldown, hvilket betyder at panoreringer er mere flydende på PAL DVD'er - medmindre man afspiller NTSC DVD'erne ved 48 eller 72 Hz, i stedet for 60 (forudsat at konverteringen foregår korrekt! Det nytter ikke at lave en "tilfældig" konvertering til 48 eller 72 Hz!) Dette betyder med andre ord at NTSC vs. PAL ikke kun er et spørgsmål om hvordan skiven er produceret, men i høj grad også et spørgsmål om hvordan anlægget rent faktisk håndterer dem.

Helt enig! Og der er altså ret stor forskel på, om man kører en NTSC film ved 48 hz eller ved 60 hz (med tilhørende 3:2 judder).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

@Otto

3:2 pulldown, er vel det som retter op, og fjerner de overflødige halvbilleder i signalet ?
Du beskriver det som noget negativt, som gør filmen hakkende.

Korrekt udført 3:2 pulldown, vil vel vise filmen i 24fps, såfremt denne framerate kan vises på ens skærm/projektor, med korrekt refresh, på 48 eller 72Hz ?

Med de nye HD-formater, slipper vi forhåbentlig for at skulle investere i dyre scalere, og videoprocessorer, for at få tingene til at virke.

EDIT: Måske mener du blot at 3:2 pulldown ikke duer på et 100Hz tv ?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Boye skrev:
Men på grund af uoverensstemmelserne mellem frame-raterne i de to formater kan en PAL-version eksempelvis køre 4% for hurtigt.

Så længe det er en biograf-film, så kører den _altid_ 4% for hurtigt.

Ok, jeg havde ikke helt gennemskuet det tekniske i det, men blot konstateret at der ved visse af sammenligningerne på dvdBeaver nævnes at PAL-versionerne har 4% speedup.

Jeg tror i øvrigt, jeg vil være langt mere følsom over for 4% stigning i tonehøjde end samme forøgelse i hastighed i bevægelserne.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Med de nye HD-formater, slipper vi forhåbentlig for at skulle investere i dyre scalere, og videoprocessorer, for at få tingene til at virke.

Yes, hvilket faktisk er en grund til at filmproducenter nu overvejer at droppe regionskodning, eller i det mindste ændre den i dens nuværende form.

Umiddelbart skulle både EU, US og JAP films lagres i 1920x1080p/24frames, så ikke noget frames problem eller NTSC/PAL problem mere, jubii siger jeg bare

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Lad os nu se, de finder nok på noget de gode filmselskaber 

HD Diske er jo slet, slet ikke færdig udvilket i nu, nå Regionskodning ikke er kommet på plads og lydformater er heller kommet på plads

Måske kan de HD-DVD maskiner der er nu bliver soldt, slet ikke brugrs når regionskodning er færdig udvilket, det var også problem med de første DVD afspiller

Så hvis alt det ikke snart kommer på plads er HD-DVD/Blu-Ray et død format, før det kommer igang
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Otto

3:2 pulldown, er vel det som retter op, og fjerner de overflødige halvbilleder i signalet ?

Korrekt udført 3:2 pulldown, vil vel vise filmen i 24fps, såfremt denne framerate kan vises på ens skærm/projektor, med korrekt refresh, på 48 eller 72Hz ?

Der vil altid være judder ved 3:2 pulldown (inverce telecine) (60 hz). 2:2 er at foretække, hvis kilden kan gøre dette ordentligt og hvis skærmen/projektoren kan vise et 48hz signal (og ikke blot modtage det).

Fornuftig billedbehandling af HD-signaler stiller store krav til det anvendte udstyr, så det er ikke så overraskende, at der i øjeblikket er et mindre "boom" af scalere/video-processorer (så man "slipper" selvsagt ikke for at investere, hvis man vil opnå det optimale).

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Spencer skrev:

@Otto

Der vil altid være judder ved 3:2 pulldown (inverce telecine) (60 hz). 2:2 er at foretække, hvis kilden kan gøre dette ordentligt og hvis skærmen/projektoren kan vise et 48hz signal (og ikke blot modtage det).

Fornuftig billedbehandling af HD-signaler stiller store krav til det anvendte udstyr, så det er ikke så overraskende, at der i øjeblikket er et mindre "boom" af scalere/video-processorer (så man "slipper" selvsagt ikke for at investere, hvis man vil opnå det optimale).

Hvilken tråd skal jeg kigge i, hvis jeg vil forsøge at få et overblik over de gode scalere ?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
jdg1 skrev:
Spencer skrev:

@Otto

Hvilken tråd skal jeg kigge i, hvis jeg vil forsøge at få et overblik over de gode scalere ?

Hmm...jeg tror ikke der én tråd der omhandler de forskellige scalere - men du kan jo evt. starte en (jeg bidrager gerne med mit kendskab) 

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
Spencer skrev:

Yes, hvilket faktisk er en grund til at filmproducenter nu overvejer at droppe regionskodning, eller i det mindste ændre den i dens nuværende form.

Umiddelbart skulle både EU, US og JAP films lagres i 1920x1080p/24frames, så ikke noget frames problem eller NTSC/PAL problem mere, jubii siger jeg bare

Er det bare noget du håber eller har dem der bestemmer rent faktisk meldt dette ud ? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt.

Mvh. Martin
Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Er der nogle officel om at filmproducenter droppe regionskodning, viile se det på tryk fra filmproducenter selv, før jeg tro på det 

Nå det lyder så god, er det normalt at det ikke er sandt, desværre

Er det ikke netop nu at HD-DVD er sat på pause, for at filmproducenter kan får regionskodning og kopisikring på plads.

HD-DVD/Blu-Ray uden kopisikring og regionskodning NEJ DET VILLE FORKOMME, derved mister filmroducenter kontrolen, og åben en market for div. kopier  

Problemet er at det der ind til nu er udsendt kun er en prøve og ikke det færdig version at disk og afspiller

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Er der nogle officel om at filmproducenter droppe regionskodning, viile se det på tryk fra filmproducenter selv, før jeg tro på det 

Nå det lyder så god, er det normalt at det ikke er sandt, desværre

For sidste gang HD-DVD er ikke regionslåst! (ikke udelukket at det måske sker i fremtiden)

janwa skrev:

ikke netop nu at HD-DVD er sat på pause, for at filmproducenter kan får regionskodning og kopisikring på plads.

janwa, jeg synes det er på tide at du tænker dig lidt om inden du skriver løs - det du skriver er ikke sandt.

Derudover er det lidt off-topic i forhold til denne tråd

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Så læs dette her:

http://www.pcworld.dk/art/7225?a=category&i=207

Citat:

"Ifølge Warner er filmene udskudt for at sikre, at de er 100 procent i orden, skriver Betanews.com. Den forsigtige fremgang skyldes også, at der er tale om et nyt dvd-produkt, hvor alt lige fra kopibeskyttelse til komprimering er skabt fra bunden."

Lad os så vend tilbage til dennes tråden tema.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Så læs dette her:

http://www.pcworld.dk/art/7225?a=category&i=207

Citat:

"Ifølge Warner er filmene udskudt for at sikre, at de er 100 procent i orden, skriver Betanews.com. Den forsigtige fremgang skyldes også, at der er tale om et nyt dvd-produkt, hvor alt lige fra kopibeskyttelse til komprimering er skabt fra bunden."

Lad os så vend tilbage til dennes tråden tema.

Nu stopper du altså!

Som jeg har svaret dig flere gange i flere andre tråde så er den artikel fra marts måned!! Der var tale om en kort forsinkelse på nogle få dage i marts måned!!

Du spammer løs i diverse tråde uden lige at vende en tanke først!

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

jdg1, Det gør du også 

Du kunne havde send mig en personlig PB

Der ud over, læst du min indlæg ikke korrekt, hvor jeg gør siger at HD-DVD nok ikke er 100% færdig, det samme som de link der bliver henviser til, også siger .

Derved er dette et personlig angreb og forbudt i dette forum

Når du ved så meget om HD-DVD, så skriv det så det kan forståes af alle

Derud over ødlægger du mit indlæg som omhandler Hvad er best R1(NTSC)eller R2 (PAL) disk

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
jdg1, Det gør du også 

Du kunne havde send mig en personlig PB

Der ud over, læst du min indlæg ikke korrekt, hvor jeg gør siger at HD-DVD nok ikke er 100% færdig, det samme som de link der bliver henviser til, også siger .

Derved er dette et personlig angreb og forbudt i dette forum

Når du ved så meget om HD-DVD, så skriv det så det kan forståes af alle

Derud over ødlægger du mit indlæg som omhandler Hvad er best R1(NTSC)eller R2 (PAL) disk

Du har jo spammet det samme link til den samme artikel i flere forskellige tråde uden at du forholder dig til svarene. Derudover stiller du ofte spørgsmål, til hvilke du udemærket godt kender svarerne i forvejen.

Men lad tråden komme tilbage på rette spor

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Nemlig

PS. Ville ikke stille spørsmålen hvis jeg fik et klar svar 

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Hvis man skal købe DVD disk (Film m.m.), skal det så være en R1 (NTSC) eller R2 (PAL).

Hvilken er de beste overførsler, med minst fejl både på Lyd og Bilde side ?

Eller R1 på et højer plan end R2 disk ? 

Et eks.:

The Ghost and the Darkness i R1 versionen har dårlig lyd og har ikke anamorpic widescreen, på R2 versionen er lyden rigtig god og billedet er anamorpic, men på både R1 og R2 er formatet 2,1:1 og ikke 2,35:1 som på LD-pladen.

It is a jungle out there.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hvor er det svært 

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Sendt: 07 Maj 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Hvor er det svært 

egentligt ikke...dvdcompare har gjort arbejdet for dig...
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

"dvdcompare" omtaler da ikke alle udgivelser R1 og R2, er nok alt for maget at forlange

Hvad er jerse top ti liste hvor R1 er best mod hvor dittio R2 er best ?  

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes