| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt vil jeg gerne lige påpege at man ikke bliver dygtig til at kalibrere fordi man har gennemgået et ISF-kursus. Kurset er faktisk ret basalt, der er mange detaljer der i praksis kan påvirke billedkvaliteten, som ikke lige gennemgås i løbet af de to dage som kurset varer. Én ting er at kunne måle billedets egenskaber, noget helt andet er at fejlsøge hvad årsagen til evt. afvigelser skyldes.
ISF-certificering kan sammenlignes med at tage et kørekort - bare fordi man har gennemgået undervisningen, er man ikke nødvendigvis god til at køre bil. Dygtigheden kommer med den praktiske erfaring - det er først EFTER kørekortet er i hus, at man skal til at lære at køre bil. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
Iøvrigt vil jeg gerne lige påpege at man ikke bliver dygtig til at kalibrere fordi man har gennemgået et ISF-kursus. Kurset er faktisk ret basalt, der er mange detaljer der i praksis kan påvirke billedkvaliteten, som ikke lige gennemgås i løbet af de to dage som kurset varer. Én ting er at kunne måle billedets egenskaber, noget helt andet er at fejlsøge hvad årsagen til evt. afvigelser skyldes.
ISF-certificering kan sammenlignes med at tage et kørekort - bare fordi man har gennemgået undervisningen, er man ikke nødvendigvis god til at køre bil. Dygtigheden kommer med den praktiske erfaring - det er først EFTER kørekortet er i hus, at man skal til at lære at køre bil.
|
|
|
Ok. Som jeg skriver tidligere, kunne man så forestille sig at du(TC) kunne komme til "hovedøen" hvis der var flere der skulle have foretaget kalibreringer?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
| Ok. Som jeg skriver tidligere, kunne man så forestille sig at du(TC) kunne komme til "hovedøen" hvis der var flere der skulle have foretaget kalibreringer? |
|
|
Det kunne man godt, men det bliver ikke sådan lige de næste par uger... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Timidus Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Timidus skrev:
| Det skal ikke "kalibreres"
|
|
|
Hvem har bildt dig dét ind?
|
|
|
Det er der ikke nogle der har, men alle de "gamle" tv'er jeg har haft i gennem tiden har nu haft et ganske pænt billede.
Jeg ville blive stik tosset hvis jeg havde købt et LCD tv til 20.000kr-40.000kr og billede skulle kalibreres, eller retter sagt, jeg ville blive sur hvis jeg skulle betale for kalibereing.
Det er efter min mening noglet der burde være gjort fra forhandlerns side af.
Det er bare et bevis på (i mine øjne) at LCD techonologien ikke er moden.
(og lad nu være med at flippe ud, jeg kom bare med min mening ik') 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Timidus skrev:
|
Det er der ikke nogle der har, men alle de "gamle" tv'er jeg har haft i gennem tiden har nu haft et ganske pænt billede. |
|
|
Det betyder ikke at de ikke kunne have været bedre med en kalibrering.
Jeg ville blive stik tosset hvis jeg havde købt et LCD tv til 20.000kr-40.000kr og billede skulle kalibreres, eller retter sagt, jeg ville blive sur hvis jeg skulle betale for kalibereing.
Det er efter min mening noglet der burde være gjort fra forhandlerns side af.
Det er bare et bevis på (i mine øjne) at LCD techonologien ikke er moden.
(og lad nu være med at flippe ud, jeg kom bare med min mening ik') 
[/QUOTE]
Hehe, jeg flipper ikke ud overhovedet, jeg argumenterer bare... Det er ikke sådan at billedet på et TV _skal_ kalibreres, det bliver bare bedre af at man gør det. Det svarer til at købe 17" fælge til sin bil - når den nu kører bedre med større fælge, hvorfor satte producenten dem så ikke på fra starten af? Pga. komfort, ville man så måske sige, det er jo et kompromis - men det er kalibreringen også, det er bare et kompromis hvor man vælger at gengive billedet så korrekt som muligt, i stedet for så "imponerende" som muligt. Det indebærer f.eks. ofte at man ofrer noget af kontrasten for at få en god farvegengivelse.
At potentialet i kalibreringen bliver større og større, har iøvrigt intet med LCD teknologi at gøre - overhovedet. En kalibrering kan ikke afhjælpe de ulemper den grundlæggende teknologi har, og den kan ikke gøre et dårligt tv godt. Der er ikke tale om at kompensere for LCD-teknologiens egenskaber, men om at ændre på den grundlæggende prioritering af egenskaber i billedet, og det samme kan gøres med et billedrørs-tv.
Kalibreringen er udelukkende et valg af en korrekt farvegengivelse i stedet for imponator-billedet. Ideelt set burde du vælge dét tv der fra starten har det mest korrekte billede, og benytte dét som det er. Problemet er bare at efterspørgslen dikterer at meget få tv er optimalt justeret. Det sælger bedre at levere den højeste kontrast, mest skarpe billede osv, end at levere korrekte farver. Derfor bruger producenterne ikke den tid og de penge det kræver at levere et korrekt billede, for at holde prisen nede. Samlet set er det derfor (oftest) billigere for dig at købe et tv der måske ikke er 100% optimalt justeret, men som har potentialet til at være godt, og så sørge for at få udnyttet potentialet - frem for at købe et tv der er 100% optimalt justeret fra starten. En kalibrering skal ses som udnyttelse af ekstra potentiale, ikke som fejlretning.
En anden indgangsvinkel: At få et godt billede i stuen er ikke et spørgsmål om at købe et apparat og sætte det i stikkontakten, og så regne med at alt er i orden. Og sådan har det faktisk aldrig været. At få et godt billede indebærer at købe et apparat, og sætte det op sådan at det leverer et godt billede. TV'et skal i høj grad vælges og sættes op ud fra rummets egenskaber, og til dels brugerens prioriteringer. Man kan så sige at det bliver mere og mere kompliceret at sætte det op, efterhånden som producenterne fokuserer mere og mere på hvad der sælger i stedet for hvad der er korrekt, og dette gør at forskellen på hvad en "almindelig" bruger kan få ud af et TV, og hvad en professionel installatør kan få ud af samme tv, større. Det er ikke et spørgsmål om at teknologien ikke er moden, for det indikerer at man skulle forvente at behovet for kalibrering skulle blive mindre efterhånden som teknologien bliver bedre - det skal man ikke forvente, tværtimod. Ét af problemerne er faktisk netop at teknologien er blevet bedre end TV-systemet er bygget til, og det giver producenterne mulighed for at "lege" mere med billedet, og afvige mere fra det korrekte. Som eksempelvis at gengive den del af farvespektret som tv-signalerne slet ikke indeholder (øjet kan se en del farver, især i rød og grøn, som tv-signalet ikke kan gengive).
Og til sidst: At et givent TV indeholder et vist potentiale til at blive bedre, skal ikke i sig selv tolkes sådan at det er et dårligt tv hvis man IKKE får det kalibreret. Hvor meget ekstra der er at give af, siger ikke i sig selv noget om hvor godt det er før kalibrering. Som eksempelvis en enkelt sagde i et andet forum: Da han blev tilbudt kalibrering af et Panasonic TV, konkluderede han at det var for dårligt at det skulle kalibreres for at yde det optimale - og gik hjem og bestilte et Samsung på nettet... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Timidus Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jamen så blev jeg da så meget kloger. 
Jeg har aldrig hørt om at man kunne kalibrere et CRT tv, nåh men man lære jo noglet nyt hver dag.
Men jeg vil nu stadivæk sige at alle de gamle davs' fjernsyn jeg har haft i gennem tiderne har aldrig skulle justeres (andet end faver og kanaler )
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Timidus skrev:
|
Men jeg vil nu stadivæk sige at alle de gamle davs' fjernsyn jeg har haft i gennem tiderne har aldrig skulle justeres (andet end faver og kanaler )
|
|
|
Hvordan kan du være sikker på det?
Øjnene har en fæl tendens til at snyde 
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer arbejder sammen med ISF allerede i udviklingsfasen af vores plasma tv og monitors.
Det er for at sikre at vores produkter er gode nok til gengivelse på reference og broadcastniveau, samt ikke mindst for de entusiastiske forbrugere der gerne vil have præcis det samme billedkvalitet i deres hjem som dem der har produceret tv udsendelsen eller DVD filmen.
Derfor er det kun naturligt at vi indbygger en speciel ISF kalibreringsmode, som gør det muligt at kalibrere forbrugerens plasma tv individuelt, i forbrugerens eget hjem.
Kalibrering er ikke kun nødvendigt for at justere væk fra 'butiksmode' eller hvad man nu vil kalde det, men er i høj grad også vigtigt for at kompensere for andre forhold i se-situationen, således at SLUTresultatet kommer tættest muligt på de normer som ISF har stillet. Et eksempel: Bruger man component RGB så kan de normale 5% komponent tolerancer i alle elektronikapparater sagtens gøre, at ens DVDs udgangssignal for f.eks. det røde og det blå signal kan være 10% forskellige i signalstyrke. Dette er ikke noget man umiddelbart lægger mærke til, men får man justeret korrekt ind og får mulighed for at se forskellen, så er der en verden til forskel! Der er altså tale om at man på tv'ets kontroller justerer den endelige billedkvalitet til at være perfekt, således at negativ påvirkning elimineres, fra kilde ( DVD-afspiller), kabel, stuens lysindfald, netspændingen i huset, og selvfølgelig også ens plasma-tv's egen grundlæggende billedkvalitet.
Når vi fra Pioneers side indbygger muligheden for en referencekalibrering, føler vi også at vi bør sørge for at denne bliver 'fulgt helt til dørs' af at sørge for at uddanne et antal forhandlere til at kunne kalibrere forbrugernes tv, individuelt i deres opstilling. Listen af forhandlere der er i stand til dette vil i løbet af kort tid være angivet på vores hjemmeside www.pioneer.dk, men jeg kan bekræfte at både KT Radio og Scala Hifi er blandt dem. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
| Iøvrigt vil jeg gerne lige påpege at man ikke bliver dygtig til at kalibrere fordi man har gennemgået et ISF-kursus. Kurset er faktisk ret basalt, der er mange detaljer der i praksis kan påvirke billedkvaliteten, som ikke lige gennemgås i løbet af de to dage som kurset varer. Én ting er at kunne måle billedets egenskaber, noget helt andet er at fejlsøge hvad årsagen til evt. afvigelser skyldes.
ISF-certificering kan sammenlignes med at tage et kørekort - bare fordi man har gennemgået undervisningen, er man ikke nødvendigvis god til at køre bil. Dygtigheden kommer med den praktiske efaring - det er først EFTER kørekortet er i hus, at man skal til at lære at køre bil. |
|
|
Det er en temmeligt omfattende stykke arbejde at justere et tv til ISF standard, og personligt synes jeg at det er ret dårlig stil (og ikke normalt fra din side Otto) at nedgøre dette arbejde, ved at sætte spørgsmålstegn ved andre forhandleres seriøsitet og evne til at justere et tv ind til god billedkvalitet. Det kunne jo tænkes at de også havde stor erfaring. Det er lidt mistænkeligt at du på den måde forsøger at stille dine konkurrenter i et dårligt lys, specielt når du ikke selv har deltaget i hverken det ene eller det andet kursus.
Din kommentar om kørekort kan i denne forbindelse misforstås således, at du ikke mener det er nødvendigt at have kørekort for at kunne færdes i trafikken - blot man er god nok til at styre bilens 'kontroller'. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
|
Derfor er det kun naturligt at vi indbygger en speciel ISF kalibreringsmode, som gør det muligt at kalibrere forbrugerens plasma tv individuelt, i forbrugerens eget hjem.
|
|
|
Er der ikke blot tale om to ekstra hukommelsesindstillinger; en til "night" og en til "day", som dog ikke giver adgang til nogen ekstra indstillingsmuligheder?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
| Når vi fra Pioneers side indbygger muligheden for en referencekalibrering, føler vi også at vi bør sørge for at denne bliver 'fulgt helt til dørs' af at sørge for at uddanne et antal forhandlere til at kunne kalibrere forbrugernes tv, individuelt i deres opstilling. Listen af forhandlere der er i stand til dette vil i løbet af kort tid være angivet på vores hjemmeside www.pioneer.dk, men jeg kan bekræfte at både KT Radio og Scala Hifi er blandt dem. |
|
|
vil det sige at KT Radio og Scala Hifi kun kan kalibrere Pioneer skræme?
|
| Til top |
|
| |
cooljules1 Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst hvert et ord, men lige et spørgsmål til Otto. Kan du kalibrere en CRT projektor? (Electrohome Marquee 8110)  /J
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Er der ikke blot tale om to ekstra hukommelsesindstillinger; en til "night" og en til "day", som dog ikke giver adgang til nogen ekstra indstillingsmuligheder? |
|
|
Nej. ISF mode giver kalibratoren adgang til at indstille på væsentligt flere parametre end brugeren selv har adgang til i den almindelige indstilling. Parametre som man på andre tv og skærme skal i en servicemenu for at kunne indstille. Desuden afkorter den direkte adgang til disse parametre tiden der skal bruges til at justere til blot nogen få timer for hver af indstillingerne 'day' og 'night', i forhold til skærme hvor det er i servicemenuen man skal arbejde. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kyhn] vil det sige at KT Radio og Scala Hifi kun kan kalibrere Pioneer skræme?[/QUOTE] Det skal du jo næsten spørge dem om selv, men jeg vil da gå stærkt ud fra at de kan tilbyde en kalibrering af andre skærme, med samme udstyr (og samme erfaring!) som de kalibrerer Pioneers skærme med. Men den specielle ISF mode på vores TV gør at det er væsentligt nemmere og derfor er det måske en anden pris. Og måske er det ikke muligt på andre skærme at kalibrere det i samme grad, da de ikke altid tilbyder de justering af de parametre der er nødvendige. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Pioneer
Det du siger er at KT og Scala kan kalibrere min skærm lige godt, da det er samme "uddanelse" de har gennemgået, og at det ikke har noget med erfaring at gøre?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
jdg1 skrev:
| Er der ikke blot tale om to ekstra hukommelsesindstillinger; en til "night" og en til "day", som dog ikke giver adgang til nogen ekstra indstillingsmuligheder? |
|
|
Nej. ISF mode giver kalibratoren adgang til at indstille på væsentligt flere parametre end brugeren selv har adgang til i den almindelige indstilling. Parametre som man på andre tv og skærme skal i en servicemenu for at kunne indstille. Desuden afkorter den direkte adgang til disse parametre tiden der skal bruges til at justere til blot nogen få timer for hver af indstillingerne 'day' og 'night', i forhold til skærme hvor det er i servicemenuen man skal arbejde.
|
|
|
Kort sagt; to ekstra hukommelsesindstillinger og adgang til servicemenuen - lidt "fint" at kalde det ISF 
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Kort sagt; to ekstra hukommelsesindstillinger og adgang til servicemenuen - lidt "fint" at kalde det ISF  |
|
|
Det er nu engang det ISF ønsker. ISF har iøvrigt ikke noget med Pioneer at gøre, det er et eksternt og helt selvstændigt firma. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
| Det du siger er at KT og Scala kan kalibrere min skærm lige godt, da det er samme "uddanelse" de har gennemgået, og at det ikke har noget med erfaring at gøre? |
|
|
Det jeg siger er at der kan være en begrænsning i hvad din skærm tillader dig - eller en kalibrator - at stille på. (...jeg går ud fra at du har en skærm der ikke er en Pioneer med ISF-mode siden du spørger på den måde).
Men derfor kan det meget vel tænkes at du kan få stor glæde af en kalibrering, da målet 'et perfekt billede' jo ikke ændres ved at du har en anden skærm, og det er jo det en kalibrator sigter efter. Og hvis de kan justere en Pioneer skærm til ISF standard, så kan man da nok komme tæt på med andre mærker også - dog med de begrænsninger der kan være ved at der ikke er en decideret ISF mode. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
DonJensen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du kan læse i min signatur har jeg en Pioneer 436 XDE, og det er den spørgsmålet går på.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Maj 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
DonJensen skrev:
| Det du siger er at KT og Scala kan kalibrere min skærm lige godt, da det er samme "uddanelse" de har gennemgået, og at det ikke har noget med erfaring at gøre? |
|
|
Det jeg siger er at der kan være en begrænsning i hvad din skærm tillader dig - eller en kalibrator - at stille på. (...jeg går ud fra at du har en skærm der ikke er en Pioneer med ISF-mode siden du spørger på den måde).
Men derfor kan det meget vel tænkes at du kan få stor glæde af en kalibrering, da målet 'et perfekt billede' jo ikke ændres ved at du har en anden skærm, og det er jo det en kalibrator sigter efter. Og hvis de kan justere en Pioneer skærm til ISF standard, så kan man da nok komme tæt på med andre mærker også - dog med de begrænsninger der kan være ved at der ikke er en decideret ISF mode.
|
|
|
En anden ting er så, at mange af de ISF certificerede kalibratører (som har årelang erfaring), der deltager i debatten på avforums foretrækker, at kalibrere Pioneer skærmene uden at bruge de særlige ISF modes. Efter sigende skulle de have et par "bugs"/"funktioner" der gør, at det er bedre at foretage en kalibrering ved hjælp af de sædvanlige "user modes".
|
| Til top |
|
| |