| Forfatter |
|
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg var så nede i Hifi-klubben i dag og høre Concept subben til mine Concept 6, men det var godt nok noget af en brummende fornøjelse, den var slet ikke stram nok til musik. Så jeg overvejer lidt noget selvbyg, da mit budget ikke er så stort (4.000 kr.), og så tror jeg også at de kunne være meget sjovt. Mine krav er at subwooferen skal være god til musik, men samtidigt også være god til film, da det er der hvor jeg mangler bas i øjeblikket. Mit værelse er kun 8 m2, og jeg har ingen erfaring med selvbyg. Jeg har overvejet lidt et sæt på www.frequence.dk der hedder S-10D. Er det et sæt der er noget vær? Har i nogen andre bud? På forhånd tak for hjælpen. Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
Visca Blaugrana Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg har selv bygget storebroren, S12-D og er virkelig super tilfreds, den er helt superen til Musik, hvor den slet ikke er "løs" men også til film er den stram. Subben var også det første bekendskab jeg havdfe med DIY, men bestemt ikke det sidste, den to 2 weekender at lave.
Ydermere er Servicen helt i top hos frequence!
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
Hej..
Jeg har selv bygget storebroren, S12-D og er virkelig super tilfreds, den er helt superen til Musik, hvor den slet ikke er "løs" men også til film er den stram. Subben var også det første bekendskab jeg havdfe med DIY, men bestemt ikke det sidste, den to 2 weekender at lave.
Ydermere er Servicen helt i top hos frequence! |
|
|
Okay det lyder da godt  .
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var lige inde på Peerless´s hjemmeside, og der stod at endheden var beregnet til en lukkede konstruktion. Hvorfor er der så i det sæt en basrefleks?
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også overvejet lidt et sæt fra DAT der hedder Sub 26A, Det indeholder en 10" Vifa PL26 og en Hypex HS 200. Er det bedre end det andet?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det er også en god enhed. Men du kan jo tage ind til DAT og spørge, da de har begge dele. De må kende forskellen på de to enheder, og har måske også alternativer. De har også DN2.0 forstærkerne.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Jeg var lige inde på Peerless´s hjemmeside, og der stod at endheden var beregnet til en lukkede konstruktion. Hvorfor er der så i det sæt en basrefleks?"
Fordi kabinetkonstruktører ofte har andre ideer om en enheds anvendelse end fabrikanten af enheden. For øvrigt kunne man bare lukke refleksåbningen, hvis bassen blev for livlig - og så åbne til surround-brug! :)
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det er også en god enhed. Men du kan jo tage ind til DAT og spørge, da de har begge dele. De må kende forskellen på de to enheder, og har måske også alternativer. De har også DN2.0 forstærkerne. |
|
|
Jeg har desværre ikke mulighed for lige at komme ind til DAT forløbelig, men jeg må jo lige se om jeg ikke kan tage ind og høre dem en dag. Citat af Mollecon:Fordi kabinetkonstruktører ofte
har andre ideer om en enheds anvendelse end fabrikanten af enheden. For
øvrigt kunne man bare lukke refleksåbningen, hvis bassen blev for
livlig - og så åbne til surround-brug! :)
Det vil sige at det vil være en god ide at have en ting, man kan sætte ind i basrefleksen når man hører musik og tage den ud når man ser film, for man mister da lidt dybbas når man stopper den til?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtigt! Man 'sælger' dybbas til fordel for præcision . Man kan enten lave en 'låge', der lukker helt, eller bruge en 'prop' af en slags - gamle sokker, udskåne dele fra en skumgummi-madras... .
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til 4K kan man få en ny Audio Pro Ace Bass 2.
Går glimrende sammen med et sæt Martin Logan Aerius i. Fik glimrende anmeldelse i HF sidst i 2005 (kan ikke lige huske nummeret).
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Til 4K kan man få en ny Audio Pro Ace Bass 2.
Går glimrende sammen med et sæt Martin Logan Aerius i. Fik glimrende anmeldelse i HF sidst i 2005 (kan ikke lige huske nummeret).
|
|
|
Ja jeg har også kigget på den, så jeg må hellere tage til København en dag så jeg lige kan få hørt noget forskelligt. Forresten hvor henne kan man få den til 4k udover brugt?
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der har hørt nogen af de overstående byggesæt?
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg købt mig en Vifa PL 26, en Hypex HS 200 og en basrefleks, og jeg får det i næste uge. Hvor stort et kabinet burde jeg lave, hvis jeg gerne vil have en hurtig bas, som er god til musik, men samtidigt også dyb nok til film. Jeg ved ikke så meget om beregning af kabinetstørrelse, og jeg kan heller ikke finde ud af de programmer, som man skal bruge til det  , så er der ikke nogen som kender en guide på internettet?
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten her er data'erne på enheden: klik her
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan vil enheden opfører sig i et lukket kabinet på 50 l? Jeg har prøvet at sætte det ind i WinISD, men jeg kan ikke finde ud af at tyde tallene, som jeg får ud af det.
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se går den ned til ca 50hz i et lukket 50L kabinet.
Hvorimod WinISD siger at et bassrefleks på ca. 90L gi'r et f3 nede omkring 28hz.
Men hey...Jeg er amatør, så måske nogle af de "kloge" vil springe til?
__________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:
Number of drivers : 1 Box type : Closed Box size : 50,0 l Relative Freq Gain SPL [Hz] [dB] [dB] 20,00 -15,51 71,49 25,00 -11,83 75,17 30,00 -8,98 78,02 35,00 -6,76 80,24 40,00 -5,07 81,93 45,00 -3,79 83,21 50,00 -2,84 84,16 55,00 -2,14 84,86 60,00 -1,62 85,38 65,00 -1,25 85,75 70,00 -0,97 86,03 75,00 -0,76 86,24 80,00 -0,61 86,39 85,00 -0,49 86,51 90,00 -0,40 86,60 95,00 -0,33 86,67 100,00 -0,28 86,72
|
| Til top |
|
| |
Wvack Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomasen skrev:
Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:Number of drivers : 1Box type : ClosedBox size : 50,0 l   ;   ;   ;   ;   ;   ; &nb sp; Relative &nbs p; &n bsp; Freq &n bsp; Gain SPL &nb sp; & nbsp; & nbsp; [Hz] [dB] [dB] &nbs p; &nbs p; 20,00   ; -15,51 71,49 & nbsp; & nbsp;   ;   ;25,00 -11,83 75,17 & nbsp; & nbsp;   ;   ;30,00 -8,98 78,02 & nbsp;   ;   ; 35,00 -6,76 80,24 & nbsp;   ;   ; 40,00 -5,07 81,93 & nbsp;   ;   ; 45,00 -3,79 83,21 & nbsp;   ;   ; 50,00 -2,84 84,16 & nbsp;   ;   ; 55,00 -2,14 84,86 & nbsp;   ;   ; 60,00 -1,62 85,38 & nbsp;   ;   ; 65,00 -1,25 85,75 & nbsp;   ;   ; 70,00 -0,97 86,03 & nbsp;   ;   ; 75,00 -0,76 86,24 & nbsp;   ;   ; 80,00 -0,61 86,39 & nbsp;   ;   ; 85,00 -0,49 86,51 & nbsp;   ;   ; 90,00 -0,40 86,60 & nbsp;   ;   ; 95,00 -0,33 86,67 & nbsp;   ;   ; 100,00   ;-0,28 86,72 & nbsp;   ;   ; |
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt så har den et -3db mellem 45-50 hz... Så kan det dårligt kaldes en subwoofer.
Men måske med noget eq, altså hævning af bassen ved en bestemt frekvens kan hjælpe?
Så kan den vel nok nå ned til først i trediverne... og det er vel ok.... __________________ "Knowing is not enough, We must apply."
"Willing is not enough, We must do."
Bruce Lee
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wvack skrev:
Thomasen skrev:
Jeg fik disse data ud af det, er de okay?:Number of drivers : 1Box type : ClosedBox size : 50,0 l ;   ; ;   ; ;   ; ;   ; ;   ; ; &nb sp; Relative & ;nbs p; &n bsp; Freq &a mp;n bsp; Gain SPL &am p;nb sp; & nbsp; & amp; nbsp; [Hz] [dB] [dB] &nbs p; & ;nbs p; 20,00   ; ; -15,51 71,49 & amp; nbsp; & amp; nbsp; ;   ; ;25,00 -11,83 75,17 & amp; nbsp; & amp; nbsp; ;   ; ;30,00 -8,98 78,02 & amp; nbsp; ;   ; ; 35,00 -6,76 80,24 & amp; nbsp; ;   ; ; 40,00 -5,07 81,93 & amp; nbsp; ;   ; ; 45,00 -3,79 83,21 & amp; nbsp; ;   ; ; 50,00 -2,84 84,16 & amp; nbsp; ;   ; ; 55,00 -2,14 84,86 & amp; nbsp; ;   ; ; 60,00 -1,62 85,38 & amp; nbsp; ;   ; ; 65,00 -1,25 85,75 & amp; nbsp; ;   ; ; 70,00 -0,97 86,03 & amp; nbsp; ;   ; ; 75,00 -0,76 86,24 & amp; nbsp; ;   ; ; 80,00 -0,61 86,39 & amp; nbsp; ;   ; ; 85,00 -0,49 86,51 & amp; nbsp; ;   ; ; 90,00 -0,40 86,60 & amp; nbsp; ;   ; ; 95,00 -0,33 86,67 & amp; nbsp; ;   ; ; 100,00   ; ;-0,28 86,72 & amp; nbsp; ;   ; ; |
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt så har den et -3db mellem 45-50 hz... Så kan det dårligt kaldes en subwoofer.
Men måske med noget eq, altså hævning af bassen ved en bestemt frekvens kan hjælpe?
Så kan den vel nok nå ned til først i trediverne... og det er vel ok.... |
|
|
Der er jo en EQ i den Hypex forstærker så vil den kunne bruges?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Maj 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, brugen af EQ'ingen i Hypex'en vil gøre den til en subwoofer. Og det lave Q skulle bevare en fin impulsgengivelse. Du kunne evt. porte 50 liter boksen med en afstemning på 25 Hz. Det ville give -3dB v. 40Hz, og kunne bringe dig ned til godt 30 Hz med en EQ'ing på bare +3dB - dette kunne assistere enheden ved surroundbrug. Du skal så kunne lukke for porten til musikbrug, hvor du så kan udnytte den fine impulsgengivelse.
|
| Til top |
|
| |
|
|