Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 19:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Ja, brugen af EQ'ingen i Hypex'en vil gøre den til en subwoofer. Og det lave Q skulle bevare en fin impulsgengivelse. Du kunne evt. porte 50 liter boksen med en afstemning på 25 Hz. Det ville give -3dB v. 40Hz, og kunne bringe dig ned til godt 30 Hz med en EQ'ing på bare +3dB - dette kunne assistere enheden ved surroundbrug. Du skal så kunne lukke for porten til musikbrug, hvor du så kan udnytte den fine impulsgengivelse.


Hvordan vælger man hvilken frekvens en port skal afstemmes til? og hvad betyder det egentligt?
Gir det den samme virkning om man har stoppet porten til, eller det er en lukket boks?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Portfrekvensen har indflydelse på både frekvensgangen og impulsgengivelsen - man søger et rimeligt kompromis . Ja, lukning/blokering af porten giver boksen egenskaber som en lukket boks i samme størrelse. Lukker man helt, med en slags låge, ER der tale om en lukket boks. Anvender man en prop af f.eks. skumgummi, vil boksen jo ikke være helt lukket, men i praksis opføre sig sådan.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Portfrekvensen har indflydelse på både frekvensgangen og impulsgengivelsen - man søger et rimeligt kompromis . Ja, lukning/blokering af porten giver boksen egenskaber som en lukket boks i samme størrelse. Lukker man helt, med en slags låge, ER der tale om en lukket boks. Anvender man en prop af f.eks. skumgummi, vil boksen jo ikke være helt lukket, men i praksis opføre sig sådan.


Okay

Men hvordan bestemmer man hvilken frekvens porten skal tunes til, er det noget længden af porten afgør?

Så må jeg jo bare lave en prop man kan tage ind og ud.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Er det ikke sådan, at jo større man bygger kabinttet jo bedre er det?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Både portens længde og dens tværsnitsareal er afgørende for tuningen - større længde, &/eller mindre areal, sænker frekvensen.

Citat:"Er det ikke sådan, at jo større man bygger kabinttet jo bedre er det?"

I princippet, jo - men det er før man har udvalgt sin enhed. Når enheden først er valgt, må man begrænse sig til de(n) boksstørrelse(r), som passer til enheden. Populært sagt, risikerer man, at bassen bliver for svag i en 'for' stor boks, set i relation til enhedens egenskaber.

Større bokse kan give dybere bas, og/eller bedre følsomhed. Men vil man have både en dyb bas (f.eks ned til 30 Hz), og god følsomhed (over 90dB), bliver boksene hurtigt meget store. 

 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Lige nu regner jeg med at jeg vil lave kabinettet af 22mm MDF plader.
Kabinettets størrelse vil have følgende størrelse netto: 50*42*28 H*B*D (58,8 liter).
Derudover vil jeg lave et lille kammer på 7 liter oppe i hjørnet til forstærkeren (høves en digital forstærker egentligt noget luft?)

Så vil jeg sætte en basrefleks port lige nedenunder enheden, som sidder i fronten. Jeg vil lave en skumgummiprop, som jeg sætter i basrefleksen når jeg spiller musik og tage den ud når jeg ser film.

Vil dette være en god ide, eller er der noget jeg burde gøre anderledes?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Generelt kan man vel sige at med et større lukket kabinet får du en tidligere afrulning men samtidig fladere hvor niveau er højere ved helt lave frekvenser, MEN samtidig får du selvfølgelig også større membranvandring og dermed mindre beskyttelse af enheden - du skal nok tænke på at den enhed du har valgt har forholdsvis kort slaglængde så det måske er fornuftigt med et reflekssystem hvor du jo får lidt "gratis" effekt i bunden og en stammere afrulning af enheden - jeg vil anbefale at hvis du vælger et reflekssystem at du laver det så du kan ændre på porten, da du nok skal eksperimentere lidt.
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene indtil nu, men jeg har lige nogle flere spørgsmål.

1. Er Rockwool godt at bruge som dæmpning, og er der ikke noget med at man ikke må dæmpe den side hvor enheden sidder på?

2. Høves jeg lave nogen form for afstivning, hvis jeg bruger 22mm MDF plader?

3. Er en skumgummiprop nok til at lukke en basrefleksport?

4. Bliver en digital forstærker varm, altså høves den et lufthul?

Håber ikke i har noget imod jeg stiller så mange spørgsmål, men jeg er ret meget nybegynder.


Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2655
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har tegnet et forslag til dit kabinet og det giver ca. 60L - husk mål er udvendige

Til port vil jeg foreslå MBR 110 fra Frequence som kan justeres

Det er fint med tynd rockwool 

Til afstivning/dæmpning vil jeg foreslå at du får skåret nogle firkanter i MDF på ca 80mm, og dem skærer du så diagonalt så du får trekanter, og dem monterer du så med limende montage silikone med ca. 100mm mellemrum rundt i alle samlinger

Til at lukke refleksport har jeg tidligere anvendt en hårdrullet "pølse" af acoustilux men en skumgummiprop kan vel også anvendes, men da du ikke får lukket porten helt men laver en art akustisk ventil kan du med fordel eksperimentere lidt her

Jeg ville nok lave nogle lufthuller til forstærker 

HUSK,  du skal lige kontrollere at der er afsat dybde nok til forstærker

http://www.peecee.dk/index.php?id=38636

 

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
js1973
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 60
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Thomasen skrev:
Hej

Jeg var så nede i Hifi-klubben i dag og høre Concept subben til mine Concept 6, men det var godt nok noget af en brummende fornøjelse, den var slet ikke stram nok til musik.

Så jeg overvejer lidt noget selvbyg, da mit budget ikke er så stort (4.000 kr.), og så tror jeg også at de kunne være meget sjovt. Mine krav er at subwooferen skal være god til musik, men samtidigt også være god til film, da det er der hvor jeg mangler bas i øjeblikket. Mit værelse er kun 8 m2, og jeg har ingen erfaring med selvbyg.

Jeg har overvejet lidt et sæt på www.frequence.dk der hedder S-10D. Er det et sæt der er noget vær? Har i nogen andre bud?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Thomas

 

Hej Thomas,

Hvis jeg var dig, ville tage et kig på Focal-JM Lab´s Chorus SW 700 S . Jeg har selv den sub - og den spiller simpelthen fantastisk til de 5000 kr. den koster. 300 w aktiv.Jeg er selv musikproducer og sidder med hovedet i diverse lydstudier og har efterhånden en god idé om hvad ( jeg synes) er godt og efter at ha´lyttet på diverse subs faldt valget på JM Labben. Stram og hurtig og tilpas dyb.- er hvad den er. Den spiller med mine små Gallo Acoustics Micro (roundsound.com) og er indstillet til at spille med fra ca. 115 hz. Folk bliver slemt overraskede når de ser de to tennisbolde på væggen og motoren som står i hjørnet. God lyd til billige penge.

Mvh

Johnny

 



__________________
Mvh.
JS1973

Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
Til top Vis js1973's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af js1973
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Rockwool er OK - men subwoofere behøver ikke megen dæmpning. Sørg for ikke at spærre for porten/røret, da det så ikke vil virke efter hensigten. Skumgummiproppen er fin. Afstivning er ikke pinligt nødvendigt, men hjælper gevaldigt. Jeg ville give forstærkeren lidt luft, helt sikkert.

Dit grundliggende design er i orden .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Hej...

Hvad med B&W ASW600 til kr. 4.300,- ...?

mvh. Jan



__________________
Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg har tegnet et forslag til dit kabinet og det giver ca. 60L - husk mål er udvendige

Til port vil jeg foreslå MBR 110 fra Frequence som kan justeres

Det er fint med tynd rockwool 

Til afstivning/dæmpning vil jeg foreslå at du får skåret nogle firkanter i MDF på ca 80mm, og dem skærer du så diagonalt så du får trekanter, og dem monterer du så med limende montage silikone med ca. 100mm mellemrum rundt i alle samlinger

Til at lukke refleksport har jeg tidligere anvendt en hårdrullet "pølse" af acoustilux men en skumgummiprop kan vel også anvendes, men da du ikke får lukket porten helt men laver en art akustisk ventil kan du med fordel eksperimentere lidt her

Jeg ville nok lave nogle lufthuller til forstærker 

HUSK,  du skal lige kontrollere at der er afsat dybde nok til forstærker

http://www.peecee.dk/index.php?id=38636

 

 



Tak for det, men jeg har desværre ikke mulighed for at lave kabinettet så dybt, på grund af mit lille værelse, så jeg bliver nok nød til at lave det lidt højere.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Rockwool er OK - men subwoofere behøver ikke megen dæmpning. Sørg for ikke at spærre for porten/røret, da det så ikke vil virke efter hensigten. Skumgummiproppen er fin. Afstivning er ikke pinligt nødvendigt, men hjælper gevaldigt. Jeg ville give forstærkeren lidt luft, helt sikkert.

Dit grundliggende design er i orden .



Okay så tror jeg vil prøve at lave den form for afstivning som musicus nævner.

Nu får jeg kigget lidt på enheden, er det meningen at ledningen skal loddes fast til enheden?
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej...

Hvad med B&W ASW600 til kr. 4.300,- ...?

mvh. Jan



Som der står længere oppe, så har jeg købt noget selvbyg brugt.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Citat:"Nu får jeg kigget lidt på enheden, er det meningen at ledningen skal loddes fast til enheden?"

Øhh? Altså, du skal have loddet plus & minus fra ampens højtalerudgang til enhedens tilsvarede terminaler... Men det er noget, der finder sted sidst i byggeprocessen!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Thomasen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Citat:"Nu får jeg kigget lidt på enheden, er det meningen at ledningen skal loddes fast til enheden?"

Øhh? Altså, du skal have loddet plus & minus fra ampens højtalerudgang til enhedens tilsvarede terminaler... Men det er noget, der finder sted sidst i byggeprocessen!



Okay regnede også med det, men ville lige være sikker.

Tak for hjælpen, så må jeg igang med at bygge.
Til top Vis Thomasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasen
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes