Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 5 forskellige subs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

D.Js frekvensrespons var ikke så slem, 802erne sat til large var indenfor +/-3.5db, og det må kunne betegnes som tilfredsstillende for langt de aller fleste. Nu er heller ikke Velodynes system det mest nøjaktige hvad målinger angår. Det måler i 1/3 oktav med smoothing, så det vil skjule en del ujevnheder, og også nuller som kan sees med en raw 1/24 oktavs måling.

Presidenten af Velodyne. Bruce Hall siger også at mål #1 med romkorrektionen har været brugervenlighed, og der har de også lyktes. For at nå dithen bliver man nødt til at forenkle for at ikke forvirre, og derfor har de nok valgt 1/3 opløsning.

Angående rumkorrektion så kan 2 eller flere subs overflødiggøre det. Her er et eksempel på det

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378

Jeg skal selv købe eller bygge en sub #2 snart, og jeg håber at jeg derefter kan køre uden korrektion af subben.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig betyde så meget at få sub #2 så man helt kan undvære rumkorrektion? Så skulle man måske overveje at besøge bankrådgiveren en ekstra gang og så få 2 med det samme.

Mit rum vil jeg gætte på er omkring 30-33 m2 med delvist skrå vægge, da det er på vores 1. sal.

Jeg har læst en del om velodyne, og jeg synes deres SPL-R serie lyder rigtig interessant. Jeg kan godt lide muligheden for at fjernbetjene sin sub. Så nu skal jeg se om jeg kan finde et godt tilbud - evt. brugt.

Hvordan tilslutter man bedst 2 subber til sin Surround reciever? Vil det være godt nok at splitte LFE-signalet direkte vha. et kabel?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Ja, Om du pladserer subbene 2 forskellige steder vil lyden fra de blive påvirket forskelligt af rummet, og de vil udfylde hinanden, og det samtidig som de giver dig mere lydtryk. Om med 30m2++ behøver du mere end hvad de subbene du listet op i indlæg #1 kan levere.

De gode nyhederne er at skrå vægger hjælper på frekvensresponsen, og du vil neppe ha brug for nogen rumkorrektion. Skulle det i mod alle forventninger vise sig at ikke stemme findes der forskellige løse rumkorrektioner at købe. Priser varierer fra 800-6000kr. Den største forskellen i mellem de ulige løsningene er brugervenligheden. Forsåvidt så har også din receiver indebygget rumkorrektion for subs, så det ville jeg ikke bekymre mig mere for.

Men som sagt så behøver et rum af din størrelse en mere kapabel sub om du ønsker at sætte rummet under tryk. Jeg ville ha satset på 2 SVS PB10. De koster ca 11.000kr ferdig leveret. En noget billigere løsning er 1 PB12 Plus til ca 9900 ferdig leveret. PB12en vil ha en lille tand bedre lydkvalitet. De 2 PB10ene vil komme meget tæt på i lydkvalitet, og vil ha et hak mere lydtryk en en enkel Plus, samtidig som de vil ha de nevnte fordelene der følger med 1 kontra 2 subs. Jeg har kun set en enkel måling af SPL1200, og jeg målte min PB10 efter samme kriterier og fik et identisk lydtryk. PB10en vil dog kunne spille meget højere fra ca 35hz og nedover. 2 stk vil da ca doble lydtrykket.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Ja, Om du pladserer subbene 2 forskellige steder vil lyden fra de blive påvirket forskelligt af rummet, og de vil udfylde hinanden, og det samtidig som de giver dig mere lydtryk. Og med 30m2++ behøver du mere end hvad de subbene du listet op i indlæg #1 kan levere.

De gode nyhederne er at skrå vægger hjælper på frekvensresponsen, og du vil neppe ha brug for nogen rumkorrektion. Skulle det i mod alle forventninger vise sig at ikke stemme findes der forskellige løse rumkorrektioner at købe. Priser varierer fra 800-6000kr. Den største forskellen i mellem de ulige løsningene er brugervenligheden. Forsåvidt så har også din receiver indebygget rumkorrektion for subs, så det ville jeg ikke bekymre mig mere for.

Men som sagt så behøver et rum af din størrelse en mere kapabel sub om du ønsker at sætte rummet under tryk. Jeg ville ha satset på 2 SVS PB10. De koster ca 11.000kr ferdig leveret. En noget billigere løsning er 1 PB12 Plus til ca 9900 ferdig leveret. PB12en vil ha en lille tand bedre lydkvalitet. De 2 PB10ene vil komme meget tæt på i lydkvalitet, og vil ha et hak mere lydtryk en en enkel Plus, samtidig som de vil ha de nevnte fordelene der følger med 1 kontra 2 subs. Jeg har kun set en enkel måling af SPL1200, og jeg målte min PB10 efter samme kriterier og fik et identisk lydtryk. PB10en vil dog kunne spille meget højere fra ca 35hz og nedover. 2 stk vil da ca doble lydtrykket.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Angående rumkorrektion så kan 2 eller flere subs overflødiggøre det. Her er et eksempel på det

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=378

Jeg skal selv købe eller bygge en sub #2 snart, og jeg håber at jeg derefter kan køre uden korrektion af subben.

Pas nu på med at tro den lille test virker i alle rum , for det gør det langtfra .

Og den test er med lukket systemer .

Og husk på hvergang du updater DD subs så bliver ders data bedre , mange at disse målinger der er på DD er med softvare 1,5 og 1,6 og der er stor forskel på 1,6 og 2,2 som den sidste nye .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Det er derfor der er en streg under kan

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Det er derfor der er en streg under kan

Ja for man kan hurtigt få folk til at tro , på grund af en lille norsk test .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Men det skal også siges at den norske testen kun er et praktisk eksempel baseret på Harmans studier af flere subs i et surround system.

Harmans papirer siger også at i teorien kan alle room modes udjevnes med at bruge flere subs, men i praksis ikke. Om den norske testeren hadde brugt noget målesoftware med 1/24 opløsning ville måske ha set en del ujevnheder der fremdeles var der.

De virkelig store fordelene med to subs uden, kontra en sub med rumkorrektion er at de udjevner frekvensresponsen for et langt større område sådan at det ikke kun er en person der kan sitte i sweetspot. Og rumkorrektion kan heller selvfølgelig ikke gi et højere lydtryk. Det bedste er selvfølgelig flere subs og rumkorrektion.

Men det er også viktigt at vurdere hvor anal man skal være med henhold til frekvensrespons. Er du indenfor +/-3db er du godt gående. Hvad daler i frekvensresponsen angår skal man også vurdere bredden, ikke bare dybden. Om den er smal vil man mest sansynligt ikke kunne registere den ved at lytte. Ved store korrektioner resulterer det også i forskyvninger i tid, så rumkorrekton er ikke en vind-vind situation med mindre der bruges mere avancerede udgaver der også kan korrigere for tid.

Sådan som situationen er for Champ med skrå vægger og receiver med korrektion for sub vil mest sansynligt behovet for ekstra rumkorrektion være minimalt eller ikke eksisterende. Og skulle det være der findes der som sagt løsninger fra 800-6000 kroner alt efter hvor brugervenligt det skal være.

Men nu er jeg nok også en lille smule udenfor topic, så jeg holder nu  

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen. Jeg har bestilt en SVS PB12-plus, da det lød som en subwoofer lige til mine behov. Lige nu går jeg bare og glæder mig til at fragtmanden får fart på

Jeg overvejer at beholde min B&W ASW500, men det giver mig et nyt problem: Hvordan vil lydbilledet blive under påvirkning af 2 vidt forskellige subs?  Nogen der har erfaringer med dette?

Noget helt andet er tilslutningen til min reciever. Jeg ville jo umiddelbart forbinde begge subs (såfremt jeg ikke beslutter mig for kun at bruge min SVS) til SW pre-out vha. en y-splitter. Da jeg sad og surfede lidt rundt i forummet herinde, bemærkede jeg dog at flere nævnte en forskellig tilslutning når sub'en skal bruges til hhv. SS eller Stereo signal. Det har jeg ikke hørt om før. Jeg håber der er nogen som lige gider bruge lidt af sin tid til at forklare hvordan det hænger sammen? Jeg håber da lidt på at jeg kan nøjes med 1 tilslutning, der kan være ideel både til SS og stereo brug.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Til film kan det fungere med 2 forskellige, men til musik er jeg en smule skeptisk. Uanset så skal du justere volumet på B&Wen langt lavere enn SVSen for den vil knele lenge før, og ulydene den da laver vil ødelegge lydbilledet.

Vedrørende anslutning: I gamle dage var der mange der sværgede til at forbinde subben via højniveau, i dag er der kun nogle få, og feks topmodellen til B&W har ikke højniveau indganger. Om du vælger at ikke bruge LFE udgangen får du ikke brugt afstands- og niveau -justering for subben i receiveren, og du skal over til subben og justere niveauet om du feks kan lide at ha det lidt højere til film

Med andre ord, brug LFE udgangen

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige være helt sikker på en ting: LFE udgangen er det samme som sub pre-out?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Og husk på en ting når du setter op indstillingene i din AVR635. Om jeg ikke husker helt fejl så kan du der vælge om subben har 15, 12, 10 eller 8" element. Selv om Plusen har et 12" element så er 15" det riktige valget. Det de forskellige indtstillingerene gør er at aktivere et højpas filter som fjerner den aller dybeste bassen, og jo mindre element, jo højere i frekvensområdet vil denne filtreringen starte.

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet - den er nu ændret til 15"!

Subben henter jeg om et par timer... Glæder mig godt nok til at komme hjem og få smidt film på!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hvilken finish valgte du?

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg valgte Rosewood, som jeg med tiden vil have hele mit system i... Jeg har lige været rundt og tage lidt billeder, og der kommer også billeder af sub'en engang når den kommer på plads:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39771&P N=1

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Butt shakerene kan du glemme alt om når du får Plusen :)

Udifra hva jeg kunne se så regner jeg med at du skal ha subben bag sofaen?

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Jeg skal prøve buttshakerne for at se hvordan det fungerer... Det er der jo ret delte meninger om.

Det er planen at jeg skal have subben på venstre side af sofaen - hvis lyden der fra er aceptabel selvfølgelig. Ellers har jeg et par andre steder den kan placeres, men det er selvfølgelig begrænset hvor jeg kan have den.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Maj 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med buttshakers er ikke positive, og jeg kan langt bedre lide at det er subben der ryster sofaen. Måske om buttshakerene blev sat til at kun spille fra 15hz og nedover, at de da ville føles mere riktigt, jeg ved ikke.

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Og husk på en ting når du setter op indstillingene i din AVR635. Om jeg ikke husker helt fejl så kan du der vælge om subben har 15, 12, 10 eller 8" element. Selv om Plusen har et 12" element så er 15" det riktige valget. Det de forskellige indtstillingerene gør er at aktivere et højpas filter som fjerner den aller dybeste bassen, og jo mindre element, jo højere i frekvensområdet vil denne filtreringen starte.

Hvad er ideen i at sætte highpas filteret overhovedet? Du risikerer jo så bare at den snitter noget bas af som subben godt kunne have spillet. Omvendt, hvis subben ikke kan spille så dybt, så lader den vel bare være lige som hvis en reol højttaler ikke kan gengive hele dynamikken i et DVDA spor. (Hvilket de jo som regel ikke kan).

Det virker umiddelbart som om subben bare skal sættes til 15" og så lade den naturligt cutte resten?

L.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes