| Forfatter |
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke kan tåle et skambud eller andre skuffelser vil jeg råde folk til ikke at sætte sine ting til salg.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dr. jeep skrev:
| Hvis man ikke kan få mere end sin mindste pris, er det fordi den vare man tilbyder ikke er mere værd. Jeg syntes generelt at brugt sektionen bærer præg af at folk tror, det de ligger inde med, er af det pureste guld. Hvilket sjældent er tilfældet! |
|
|
Ja, der har været et par grelle eksempler på det.
Specielt nogle Snell A3i der forsøgtes solgt for 5k mere end det de andre sæt var sat til. Jep, der var flere sæt til salg (nogle af dem på dba.dk dog). 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
dr. jeep skrev:
Hvad fanden er et skam bud??? Alle bud er vel ok så længe sælger ikke forlanger en mindstepris!  |
|
|
Jo, men der er nogle der i stedet skriver 'ingen skambud', eller 'kun seriøse henvendelser', men ikke vil være elskværdige at oplyse hvad mindstepris er.
De er nok nervøse for kun at få deres mindstepris for varen. |
|
|
Nu er det jo ikke en auktion, og langt de fleste folk der er på jagt efter noget brugt grej, ved udemærket godt hvad tingene cirka koster - i det tilfælde er det i så flot kalder en "mindstepris" fuldstændig irrelevant medmindre prisen er enten helt ved siden af eller sælgerne direkte har opfordret til at smide et bud, hvilket det langt fra er alle der gør.
Det er et spørgsmål om etik og moral, men det gælder altså også for køberne og dem der udelukkende sidder og irriterer folk som forsøger at sælge et eller andet. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
dr. jeep skrev:
| Hvis man ikke kan få mere end sin mindste pris, er det fordi den vare man tilbyder ikke er mere værd. Jeg syntes generelt at brugt sektionen bærer præg af at folk tror, det de ligger inde med, er af det pureste guld. Hvilket sjældent er tilfældet! |
|
|
Ja, der har været et par grelle eksempler på det.
Specielt nogle Snell A3i der forsøgtes solgt for 5k mere end det de andre sæt var sat til. Jep, der var flere sæt til salg (nogle af dem på dba.dk dog). 
|
|
|
Der vil altid være nogle der tror at de sidder med guld - dem, og så dem der finder på alle mulige førpriser som intet med virkeligheden har at gøre, er oftest kilde til mere irritation end inspiration, og her kan man bare vælge at springe videre. Jeg har i et par sjældne tilfælde kontaktet enkelte for at korrigere deres oplysninger, og sommetider virker mens det andre gange forholder sig sådan at de selv tror at de ved bedre. JEg har tillige hørt eksempler på at netop deres vare skulle være en special version osv.  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Spencer skrev:
dr. jeep skrev:
Hvad fanden er et skam bud??? Alle bud er vel ok så længe sælger ikke forlanger en mindstepris!  |
|
|
Jo, men der er nogle der i stedet skriver 'ingen skambud', eller 'kun seriøse henvendelser', men ikke vil være elskværdige at oplyse hvad mindstepris er.
De er nok nervøse for kun at få deres mindstepris for varen. |
|
|
Nu er det jo ikke en auktion, og langt de fleste folk der er på jagt efter noget brugt grej, ved udemærket godt hvad tingene cirka koster - i det tilfælde er det i så flot kalder en "mindstepris" fuldstændig irrelevant medmindre prisen er enten helt ved siden af eller sælgerne direkte har opfordret til at smide et bud, hvilket det langt fra er alle der gør.
Det er et spørgsmål om etik og moral, men det gælder altså også for køberne og dem der udelukkende sidder og irriterer folk som forsøger at sælge et eller andet. |
|
|
Hvis sælger kun vil sælge til nogen der kender varen, så er det hans valg. Jeg vil dog mene at der er mange nye førstegangskøbere, der gerne vil købe tung high-end, men ikke har så meget forstand på priser. Jeg skal i den forbindelse forundres lidt over at der på et tidspunkt var nogle Martin Logan højttalere til salg, med næsten nye membraner i. De kunne ikke sælges til den pris som kun membranerne kostede ? Hvad er de egentlig værd ? Vel kun det de kan sælges for...
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer - læs hvad jeg skriver
Jeg skriver at de fleste godt ved hvad tingene normalt koster - hvorfor skal den så drejes hen på mindstepriser osv. Hvis folk mener at der skal bydes, så skal de nok gøre opmærksom på det - der er naturligvis intet galt i at spørge om prisen er fast, men derfra og til at decideret skambyde kan jeg overhovedet se skulle negligere folks tilstedeværelse på brugtmarkedet??
Ingenting er mere væd end det, det kan sælges for - men der skal også være folk med pengene samt ikke mindst folk som rent faktisk mangler det der udbydes. Det betyder bare stadig ikke at åbenlyse skambud som f.eks. halv pris osv. derfor så er en selvfølge fordi enkelte mener at det så ikke kan sælges - selvfølgelig kan tingene sælges, det er bare spørgsmål om den rigtige køber.
Dermed er det så ikke sagt at noget ikke kan være prissat fuldstændig vanvittigt, for det sker jo og det opfordrer på en eller anden måde til ballade.
For ikke så længe siden skrev jeg f.eks. med en svensker der havde en Denon DCD-3560 til salg. Den havde såmænd kostet den herlige pris af 20.000 kr. fra ny. JEg skrev til ham med prisen på 8995,00 dkr og han mente at jeg da bestemt tænkte på en anden maskine som jo måtte være DCD-2560 - den kostede nemlig ifølge ham 8995,00 dengang. Jeg svarede naturligvis tilbage og dokumenterede endda men det mente han stadig var forkert - efterfølgende rettede han nyprisen til 16995,00  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
|
Spencer - læs hvad jeg skriver
Jeg skriver at de fleste godt ved hvad tingene normalt koster... |
|
|
Ja, men så kan du sælge din vare til 'de fleste', men altså ikke til alle. Hvis man ikke skriver en pris man vil have for varen, men blot skriver 'byd', så gider mange ikke surfe internettet rundt, for at finde ud af hvad nuværende brugtpris bør være på den vare. Måske mangler de så lige en tusse, og man har så brugt en halv eftermiddag. Annoncer der bare skriver 'byd' dem reagerer jeg slet ikke på. Fidus med nypriser er somme tider lidt med vilje, tror jeg. Andre gange har de fået prisen at vide af deres bekendte, der ved en masse om hifi. Så kan den naturligvis ikke være forkert.  EDIT: 'Fast pris' er sådan en behagelig formulering, der siger det samme som 'ingen skambud', og 'kun seriøse henvendelser'. Bare folk ville bruge den formulering lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
fast pris er fast pris,ingen skambud er ingen skambud dvs du skal ikke byde 500,- for noget der er sat til 1500,- og kun seriøse henvendelser ja gæt selv,det kan være at bruge sælgers tid selvom du ikke har penge til grejet men prøver med ex skambud.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også spærre for i det hele taget få et bud hvis man sætter en relativ høj pris og ingen bytte og kun seriøse henvendelser.
Men det skal vel prøves så kan man evt. sætte prisen ned senere. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer; det er sgu da godt du er her til konstant at fortælle hvad der er rigtigt og forkert, hva?
Har du ikke noget andet du skal lave end at sidde og skrive herinde hele dagen om din moral og syn på verden?
Det vil være fint om du indskrænkede dig til at gøre opmærksom på hvad
du synes der er okay, men ikke hvad andre skulle tage at gøre. Den der
konstante moraliseren er bare
Mht priser og bud så har jeg tit haft noget til salg og de priser jeg
har forlangt har jeg næsten fået solgt til. De fleste henvendelser er
gode nok, men der ER osse dem som selv synes de er friske og BYDER mig
et beløb, gerne meget under prisen. De får bare en bliv-væk-hund besked
og så kører jeg videre med de seriøse.
Jeg tror ikke der er mange idioter tilbage - ude over dem vi kender
herinde :-) - så det med at tage røveren på nogle i en handel tror jeg
er historie. Nettet og info er for mange til en prisløgn kan eksistere
særlig længe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
music 4 all skrev:
|
fast pris er fast pris,ingen skambud er ingen skambud dvs du skal ikke byde 500,- for noget der er sat til 1500,- og kun seriøse henvendelser ja gæt selv,det kan være at bruge sælgers tid selvom du ikke har penge til grejet men prøver med ex skambud. |
|
|
Ja kr. 500,- for noget der bør koste 1500,- er jo et skambud - det kan vi godt blive enige om. Men derudover et det så ren gætteleg, om du også vil regne kr. 1000,- for et skambud.
Det er en svær balancegang, og især hvid budet på kr. 500,- svarer til det varen kan sælges for på eBay.
Gider man ikke hifi4all, så kan man jo se om man tør sætte varen på eBay. Der har jeg set mange ting solgt ekstremt billigt. Den tyske eBay er der hvor jeg har set de laveste priser.
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kommer i altså op at skændes, men det er vel også meningen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Spencer; det er sgu da godt du er her til konstant at fortælle hvad der er rigtigt og forkert, hva?
Har du ikke noget andet du skal lave end at sidde og skrive herinde hele dagen om din moral og syn på verden?
Det vil være fint om du indskrænkede dig til at gøre opmærksom på hvad du synes der er okay, men ikke hvad andre skulle tage at gøre. Den der konstante moraliseren er bare 
Mht priser og bud så har jeg tit haft noget til salg og de priser jeg har forlangt har jeg næsten fået solgt til. De fleste henvendelser er gode nok, men der ER osse dem som selv synes de er friske og BYDER mig et beløb, gerne meget under prisen. De får bare en bliv-væk-hund besked og så kører jeg videre med de seriøse.
Jeg tror ikke der er mange idioter tilbage - ude over dem vi kender herinde :-) - så det med at tage røveren på nogle i en handel tror jeg er historie. Nettet og info er for mange til en prisløgn kan eksistere særlig længe. |
|
|
Velkommen tilbage Kontrast. Jeg kan forstå at du er imod det jeg siger. (Måske er dit valg af navn ikke helt tilfældigt).
Direkte personangreb holder du dig heller ikke for god til. Moraliseren kalder du det, at oplyse korrekt pris ?
Jeg kalder det aggressivt at skrive ting som 'henvend dig kun hvis du har tænkt dig at købe', osv. Den med 'ingen skambud' kalder jeg paranoid, da den mistænkeliggør køber fra første færd.
Måske er det synd for en sælger at han får bud der ligger under det han vil sælge til ? Men er der ingen mindstepris, er det ren gætteleg. 
Jeg har bedre ting at bruge min tid på, end at lege gætteleg. Ja, jeg er nok oppe på 35 glatte og smertefri hifikøb på nettet, men jeg er også gået udenom de aggressive annoncer.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage fra hvad?
Kontrast er ikke, som du åbenbart tror, kontrær. Kontrast er for at
kunne skelne noget fra noget andet. Se klart, kan du sige. Se, se. Nej,
mit navn herinde er ikke tilfældigt, men hvorfor kommenterer du på det?
Skal jeg lige have en tur?
Det foto som følger din signatur er ham ballademageren fra slåsfilmene
fra 80´erne. Det har jeg behændigt undgået at skrive om, det er ikke
for at ramme dig personligt, det er kun for at få dig til at se hvad du
egentlig selv skriver.
At kalde min besked til dig for et personangreb er jo ret voldsomt, jeg
ber dig lige skrue ned og alene forholde dig til emnet og ikke
moralisere over dit og dat.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
| At kalde min besked til dig for et personangreb er jo ret voldsomt, jeg ber dig lige skrue ned og alene forholde dig til emnet og ikke moralisere over dit og dat. |
|
|
Hvis du ikke ser disse linier som et personangreb, er du helt og aldeles uden for pædagogisk rækkevidde:
kontrast skrev:
Har du ikke noget andet du skal lave end at sidde og skrive herinde hele dagen om din moral og syn på verden? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
| Det foto som følger din signatur er ham ballademageren fra slåsfilmene fra 80´erne. Det har jeg behændigt undgået at skrive om, det er ikke for at ramme dig personligt, det er kun for at få dig til at se hvad du egentlig selv skriver. |
|
|
Mit valg af navn, var oprindelig reference til Spencer Tracy, som er en af de store i film. At billedet blev 'Buddy' skyldes en indside joke inde fra chatten.
Og ja, du har en tendens til at skrive i tråde om negative emner. Kigger du på hvor jeg skriver mest, er det vist L.B.'s tråd, og de andre personlige tråde, om folks anlæg.
EDIT: Endnu engang er det lykkes dig at få mig til at skrive et indlæg der er off topic.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor sender i ikke bare nogle PB til hinanden, i stedet for at hugges i SRV, s tråd om brugtsektionen.
Kom tilbage på sporet. Med jeres erfaring kan i garanteret komme med noget mere konstruktivt.
vh. Henrik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japer skrev:
| Hvis man ikke kan tåle et skambud eller andre skuffelser vil jeg råde folk til ikke at sætte sine ting til salg. |
|
|
Jeg er 100% enig. 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
music 4 all skrev:
|
fast pris er fast pris,ingen skambud er ingen skambud dvs du skal ikke byde 500,- for noget der er sat til 1500,- og kun seriøse henvendelser ja gæt selv,det kan være at bruge sælgers tid selvom du ikke har penge til grejet men prøver med ex skambud. |
|
|
Ja kr. 500,- for noget der bør koste 1500,- er jo et skambud - det kan vi godt blive enige om. Men derudover et det så ren gætteleg, om du også vil regne kr. 1000,- for et skambud.
Det er en svær balancegang, og især hvid budet på kr. 500,- svarer til det varen kan sælges for på eBay.
Gider man ikke hifi4all, så kan man jo se om man tør sætte varen på eBay. Der har jeg set mange ting solgt ekstremt billigt. Den tyske eBay er der hvor jeg har set de laveste priser.
|
|
|
En væsentlig detalje, som du tilsyneladende stadig glemmer, er at Ebay er en auktionsside - det er Hifi4all ikke, og bliver det heller ikke selvom der i enkelte (bemærk enkelte) annoncer står at man er velkommen til at byde. Folkene på Ebay er indforstået med vilkårene og er i mange tilfælde tilfredse - en auktion er i mange tilfælde en auktion og her kommer ordet "mindstepris" ind i billedet idet at mange af dem starter uden mindstepris.
Skal vi ikke lige fortsætte med at holde de to ting adskilt og fokusere på trådens oprindelige emne - genindrykningerne?!
Vi har allerede forklaret flere at deres evindelige genindrykninger ikke gavner noget, men faktisk istedet ofte har den omvendte effekt, nemlig at folk bliver trætte af dem og konsekvent fortsætter forbi. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
| Vi har allerede forklaret flere at deres evindelige genindrykninger ikke gavner noget, men faktisk istedet ofte har den omvendte effekt, nemlig at folk bliver trætte af dem og konsekvent fortsætter forbi. |
|
|
Jamen gør de faktisk det ? - fortsætter forbi ? Spammail findes kun fordi nogen faktisk åbner det.
Hvis der står 'NY PRIS', så klikker jeg altid, da jeg vil se hvor meget det er faldet i pris. Rent teknisk kan man forhindre at samme vare indrykkes til samme pris igen, fra samme IP, men kun hvis der ikke er ændret et komma i overskriften.
Det er vist kun muligt at lave en effektiv oprydning, hvis den omtalte rapporteringsknap bliver brugt.
Jeg er bestemt glad for at hifi4alls køb/salg-sektion, og kan godt skille skidt fra snot (har i hvert fald ikke haft nogen dårlig oplevelse endnu).
Min kommentar til eBay, var møntet på at de som 'ved' hvad noget er værd, skulle prøve at sætte det på eBay, uden mindstepris. Så finder de måske ud af om deres vurdering holder.
|
| Til top |
|
| |