Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rækkevidden for placebo-teorien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

RSC Reference er rigtig gode kabler...  har et sæt (XLR) det sidder ned til den amp. der trækker mit bas system.

Bruger så RSC Master Gen2 ned til den ene amp. der "trækker" top systemet, og mellem cd. & pre. RSC Decade Gen2..

Har Master Gen2 højtaler kabler til top systemet og Prime500 til bas.. (men prøver at finde enten et sæt Reference Gen2  eller noget Master Gen2 til bas  systemet )

Har faktisk prøvet at sammenligne med Air serien, og jeg kunne ikke høre nogen forskel (og det ku flere andre heller ikke.. ) sååå meget nyt laves nok bare for at lave nyt og for at være med... de reelle forbedringer er so so...

Div. firmaer er jo hele tiden nød til at lave nyt for at holde interessen fangen og være "med" og for at sælge mere (også til dem der allerede har)

Men ofte er forbedringerne og teknikkerne så små at man reelt ikke høre forskel på en eks. mk.I og mk.II vers. af et og andet... og ISÆR! kabler....  (i modsetning til anden elektronik)

I hvertfall er jeg mega glad for de kabler, de formidler nok lidt mere end mit grej kan sende afsted, og lidt mere end mine DIY. forsøg kan...  og så er det alt sammen købt til mellem 1/3 helt ned til 1/5 af hvad de kabler kostede som nye...

HER! er i hvertfall et område hvor der virklig er noget at hente ved at købe "igårs" top of the line brugt og billigt...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ja, de må jo finde på hele tiden.

Det skulle iøvrigt være en smal sag, at lave seriøse kabeltests, hvis man har et yled i afsenderenden, og har en forforstærker der afbryder både skærm og leder, på de indgange der ikke er i brug.

Mark Levinsons forforstærkere gør det vist.
Om min NAD s100 gør, ved jeg ikke.

Hvis den gør, så skal jeg nok lege lidt med det.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Min Sidewinder kan man gøre det med... og det er precis måden du der beskriver..

Og at Y ledet skulle have negativ indflydelse gør ik så meget da begge test objekter "lider" lige meget under det, og derfor alligevel er lige.. 

Når jeg skifter fra a til b lyder der et svagt klik, og lyden er på den anden kanal, uden plop eller andet i højtalerne, helt smooth og mislyds frit (bortset fra klikket inde i forstærkeren)

MEN!

Højtaler kabler er sgu noget svære at teste... 

mvh.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Højtaler kabler er sgu noget svære at teste...

Tjae, mange idag, har jo flere sæt identiske højttalere, i surround, og kunne måske lave en opstilling, hvor 2 sæt stod nogenlunde ens. Så kunne man bruge A og B udgangene på en forstærker med 2 sæt udgange.

Flere højttalere roder desværre lyden for hinanden.
Den er svær, hvis man ikke vil indføre en lydforringende gadget af en art.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

hej Spencer

"Flere højttalere roder desværre lyden for hinanden" - det sagde Ivor Tiefenbrun jo, og han tålte end ikke en telefon i lytterummet.
Men en utilsluttet (eller endnu bedre: tilsluttet en tændt, men inaktiv forstærker) højttaler er jo en bredbåndsabsorber, den vil virke som vawetrap. I modsætning til malerier, flygler eller radiatorer, som har højst udefinerede resonans- og absorptionskarakteristikker. Kort sagt mener jeg ikke, at der er seriøse holdepunkter for "single speaker demonstration" - forskrækkelsen. Så dit setup kunne være en glimrende kabeltestbænk - og igen: vilkårene er ens for begge emner.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

hej Spencer

"Flere højttalere roder desværre lyden for hinanden" - det sagde Ivor Tiefenbrun jo, og han tålte end ikke en telefon i lytterummet.
Men en utilsluttet (eller endnu bedre: tilsluttet en tændt, men inaktiv forstærker) højttaler er jo en bredbåndsabsorber, den vil virke som vawetrap. I modsætning til malerier, flygler eller radiatorer, som har højst udefinerede resonans- og absorptionskarakteristikker. Kort sagt mener jeg ikke, at der er seriøse holdepunkter for "single speaker demonstration" - forskrækkelsen. Så dit setup kunne være en glimrende kabeltestbænk - og igen: vilkårene er ens for begge emner.

Hvis man allerede har to identiske sæt, fra f.eks. et surroundsetup, så koster det jo ikke noget at prøve.

Men, de to sæt må desværre have hver sin placering, og her er jo lidt forskel.
Bassen er jo let påvirkelig overfor selv små ændringer i placering.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Selvom bassens frekvensgang ændres en smule, da 2 sæt højttalere selvfølgelig ikke kan stå på præcis samme plads, så er der dog noget at gøre!

De bør deles om den optimale placering, således at det ene sæt står en kende til venstre og det andet sæt en kende til højre for disse to (i stereo) optimale placeringer. Så vil perspektivet måske blive en smule skævvredent grundet forskellig afstand til sidevæggene; det ene sæt mod venstre og det andet sæt mod højre! Altså stort set samme vilkår!

Nok er der en del/en smule forskel på bassen frekvensgang ved selv en lille ændring af placeringen, men det er for det meste dips og peaks indenfor et begrænset frekvensområde. Kun når peaket (eller det modsatte) er i systemets nedre frekvensområde kan man foranlediges til at tro, at klangbalancen er ændret væsenligt! Og måske har man så ret i det!  (For hvor langt oppe i frekvens ligger det så?)

Meeen efter min mening skal man lytte efter helt andre ting: Klangbalancen, frekvensområdets omfang, detaljeringsgraden, graden af åbenhed og soundstage´s størrelse!

Husk at give kablerne lang tids gennemlytning uden at pille dem af. En til tre mån(ed)er bruger jeg gerne, så har man lyttet en del plader igennem og har oplevet både god og dårlig netspænding en hel del gange. Og så har man undersøgt sagerne til bunds og kan udtale sig!

I øvrigt er jeg til A/Å test, hvor man kan nå at være glad i årevis over noget man senere, med bedre kabler, slet ikke kan forstå, at man har kunnet lide førhen! Det hedder "solidt erfaringsgrundlag"!

Men ideen om direkte sammenligning er helt OK!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at man skal teste kabler OGSÅ ved at bare smide skidtet på og så høre om der umidelbat skete noget i forhold til hvad man nu ellers oplever...  spil så med det og hør grundigt på det et stykke tid.. dage / uger... smid så det "gamle" (eget) kabel på igen og hør hvad der umidelbart sker..  hvis ikke det store? og man øjeblikelig kan sige.. HOV! det blev sgu klart bedre eller ringere, begge gange!?..  kan det sgu være ligemeget..

Men disse HOV oplevelser burde kunne opleves, selv ved skift af højtalerkabler der vare så længe som sådanne nu gør.. (hvis IKKE!? er forskellene kvalitatvit enten så små at det reelt er ligemeget ellerogså ikke eksisterende)

Om klang balancen ændre sig bør for enhver være nemt at høre uanset hvor mange minutter der går mellet skiftet, og her er det en smags sag, hvad der opfattes som bedst og mest rigtig mm.

Signal kabler er som sagt noget nemmere at direkte A/B teste.. men også her skal forskellene faktisk være ganske markante rent kvalitativt, før den akustisk hukommelse umidelbart kan, selv ved et enkelt klik og under et sek. mellem, med nonsubjektiv sikkerhed afgøre det.. (klangbalance : lyst eller mørkt eller neutralt er dog ganske nemt og hurtigt og sikkert at afgøre.. men dette hidhøre under en mere subjektiv bedømmelse og smag & bahag)

Derfor er langt de fsete kabel valg inden for en hvis pris/kvalitets ramme mere subjektive og smags styrede end de er kvalitative..

Tager man et 25kr. m. kabel op mod et til 100 eller 200 kr. eller måske endda 1000 kr. så bør de kvalitative forskelle være ganske nemme uanset hvor langtid der går imellem man høre dem..

Det er klart at der bliver mere og mere "tricky" jo tættere man kommer pris / kvalitets mæssigt..

Så helt nemt er det jo ikke...

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Men holder man 2 næsten ens lavede signalkabler til eksempelvis 1000 kroner op mod hinanden, så bør der gå et stykke tid, inden man vælger endeligt!

Og vid at det endelige valg ikke findes! (Vi prioriterer nok anderledes om bare 5 år og så går livet da med noget!)  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Spencer; Taralabs har sagt "undskyld", de har 10hver10fald rettet i teksten: Designed and engineered in USA. Produced to our rigid standards in PRC!

Jeg er ligeglad med om de har sagt undskyld. De kan sige det en million gange, det rager mig langsomt!! De har jo bevist, at de bevidst har forsøgt at snyde. Nu siger de undskyld, men det er stadig samme folk der står bag.
Meget muligt at de ikke længere skriver "Made In U.S.A", men så har de sikkert urent mel i en anden pose. De har en gang bevist, at de prøver at tage folk i røveren, og det er nok for mig.

Men der er altid folk der vil se det positive i ALT.... Disse mennesker bliver oftest taget røveren på. Jeg er nok lidt mere skeptisk, specielt når vi snakker folk der er blevet taget i snyd.

Jeg har det på samme måde med pølsevognene i Århus.... Kunne ikke drømme om at købe en rød pølse, efter en pølsemand blev taget i at p***e i pølsevandet... Heller ikke selvom han har sagt undskyld!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Personligt rager det mig en dyt! hvor meget de har svinlet, løget eller what ever!?..

Hvis deres kabler lyder godt, og falder i min smag? så er det dem der kommer på mit anlæg...

Især sålænge de er lavet som oplyst og indeholder hvad de skal mm. og DET GØR DE! det er ikke DET de er taget i at snyde med.

Om de er lavet i USA eller Kina eller på månen er mig bedøvende ligemeget!.. også selv om de skulle have løget med det!.. det er sgu et problem for snobber om det er lavet det ene eller det andet sted! det gør det ikke ringere at det ikke er made in USA!.. (de er garanteret ikke af højre kvalitet fordi de laves i use eller ringere fordi produktionen foregår i Kina!)

Så længe men får DEN LYD! og ikke mindst kvalitet man betaler for..

Hvad angår Pølsevogne og pølser.. he he he...  godt de fleste ikke ved helt precis hvad der er I de pølser og hvordan de laves...    Og om en enkelt psykopat p***eri pølsevandet? tjaaa... det er grumt skummelt!   MEN! hvem kan vide om der er nogen i McDonals der tøre bussemænd af i din Big Mac?? eller hvor tjeneren der smider istærninger i din drik når du er i byen har haft fingerne umidelbart forinden? OSV OSV... sådan er der så meget...  man kan sgu ik leve livet med så meget paranoia.. hvad man ikke ved har man ikke ondt af! og der er helt sikkert meget her i livet man helst ikke skal vide..

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Åh suk; hr. Hurtig.

Der er også mennesker, som kun ser det negative i ALT!

Sund skeptisisme? Nuvel, jeg er ikke herre over sandheden, så jeg skal ikke dømme nogen!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Der ER! forskel på kabler, (de kan være store endda!) og ikke alt er godt heller ikke alt man kan købe og lave DIY. af duer eller vil give samme resultater som købte kabler..

MEN man kan komme rigtig langt.. rigtig rigtig langt for langt de fleste af os...

Jeg har DIY. kabler liggende der gør det 99% eller mere, lige så godt som de dyre kabler af færdig lavede slags jeg bruger..

Nu vil de der vitterligt har oftet hvad et eks. NO Valhalla eller noget Air1 koster nok protestere og sige at man kan ikke engang komme 99% tæt på dette...  og bla bla bla..

JO MAN KAN!!...

Prøv at købe en Alphacore Sølv CFAC spole og lave kabler af denne og i skal høre ting & sager!... selv en alm. kobber CFAC rykker røv!!...

OG! den der sidste % man måske ikke han hente i forhold eller om det så var 2% eller what ever?? så kan man på langt de fleste af vores fine anlæg alligevel ikke reelt høre det!

Hej...

Kan du gi' et par tips til den rent praktiske opbygning af dine DIY-kabler? (Altså ud over den CFAC-spole du nævner).

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

12 AWG  C.F.A.C spoler, viklet op, og så er de lakeret med en speciel lak jeg har fået gennem en malermester jeg kender, denne lak er blandet så den forbliver fleksibel og "gummi" agtig så den ikke knækker af, eller krakkelere, når og hvis kablerne bukkes let eller blot håndteres. 

+ & -  holdes adskildt af nogle træ stykker lavet til formålet.

Lidt synd jeg ikke har billeder at oploade af dem, da det er nemmere at forstå når man ser det, men kablerne er nu solgt...

Jeg vil dog tro at de lyder meget lig dem der andetsteds herinde er beskrevet..

Har også forsøgt med forskellig type tape som isolation mm.

Og det er faktisk fantastisk godt, helt på højde med nogle af de bedste "købe" kabler til rigtig mange penge.

Har også eksperimenteret med forskellige typer litze kabler, altså mange 0,25 mm. til 0,75 ledere bundet og snoet sammen, og forskellig indpakning her , lige fra lak, bomuld, gummi / plast slanger og andet...

Disse af forskellig type kobber og nogle af dem alm. spile trås fra opviklede tråd spoler.

Ingen af dem når dog op ved siden af mine Taralabs RSC Master Gen 2 kabler, men de ligger sig faktisk side om sida med RSC Reference Gen2 rent kvalitativt... og de er bedre end eks. RSC Prime og Prisem kablerne. (man når kvalitatvit op pris / kvalitet's klassen mellem 300 - 500 kr./m. for "købe" kabler... og det er til nogel lavere pris, man får RIGTIG meget kabel ud af en spole!!)

Det er dog nu snart 4 - 5 år siden jeg lavede alle disse eksperimenter sammen med et par kammerater..

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes