Emne: Rækkevidden for placebo-teorien ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
| Men øhmm..............ja det er efterhånden mange år siden så NLP er absolut ikke noget nyt under solen |
|
|
Ja ja, og pyramideenergi har vel også eksisteret i flere hundrede år - hehe.  Jeg havde noget NLP på et psykologikursus for omtrent ti år siden. Der var også noget assertionstræning og teambuilding med her. Meen... nu skal det heller ikke overdrives det med NLP. Så begynder man jo bare at tro at man er noget.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Dolph; jeg skrev SQ ikke at det nys var "genopfundet", men at amerikanerne har "genopfundet" det! (Mine bøger er da også fra først i 1990´erne)
I østen har man brugt suggestering i mindst 2000 år, eksempelvis massesuggestering:
En mand sidder og spiller på fløjte på en markedsplads i Indien.
Mens han spiller "kravler" et tovværk/reb op af en kurv foran ham.
Når rebet er helt oppe i luften kravler en lille dreng op ad rebet til man ikke mere kan se ham.
Derefter stopper manden med sit fløjte-spilleri og rebet falder ned i kurven. Folk/publikum forundres og derefter klapper de, forestillingen er forbi, men hvor er drengen?
Underordnet; for alle som har taget billeder af begivenheden vil opdage, at når de får fremkaldt billederne, så viser de ikke den samme begivenhed, men men mand som spiller fløjte, intet andet!
Hvordan ind i 3H tror I ellers at Jesus kunne gå på vandet? Massesuggestering!
Vi har vist alle (næsten) gået på et eller anden form for almen lederkursus; det er jo populært og en givtig forretning for allehånde HR-konsulenter!
NLP eller selv-suggestering er helt OK, hvis man kan balancere pænt på kanten af øget selvværd og selvbedrag!
Og Dolph, selvfølgelig er det et tweak, der virker fremmende for ens oplevelse af lyden på ens eget anlæg, det er nemlig en subjektiv oplevelse som ALT andet. Det ved du også godt!
Rent objektivt kan der ikke føres bevis for, at dette tweak ikke ændrer lyden til det bedre, hvem skulle være den objektive, da det hørte afhænger af øret som hører?
I bliver nødt til at indse at "placebo"/selvsuggestering er vejen frem til et lykkeligere liv i tilfredshed. Jo; det er en illusion, men det er det modsatte jo også!
Pyramide-energi? Det fænomen er vist en kende over 5000 år gammelt. Det kan nok ikke bruges til hifi (og måske); det handler nemlig om at stoppe/forsinke degenerering/forfald!
ALLE som har undersøgt fænomenet vil vide, at hvis man laver en skala-model af cheops pyramiden (i sine oprindelige mål, også det under sandet) og sætter dens sider nord-sydvendt, så vil stof anbragt en trediedel oppe i pyramiden (kongekammeret) ikke forfalde nævneværdigt, set i forhold til stof anbragt udenfor pyramiden!
Vi har prøvet med æg og kød (og spist det bagefter) og barberblade (Nej, dem spiste vi ikke!).
Ja, vi har sågar drevet forårsblomster på en snedækket græsplæne, ved hjælp af en pyramide med åbne sider lavet af elektriker-rør. Der var stort set ikke sne inde i pyramiden, som om dens "usynlige" sider virkede som et læhegn!
Underligt? Ja, fordi vi ikke ved hvorfor det virker!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Pyramide-energi? Det fænomen er vist en kende over 5000 år gammelt. Det kan nok ikke bruges til hifi (og måske); det handler nemlig om at stoppe/forsinke degenerering/forfald!
ALLE som har undersøgt fænomenet vil vide, at hvis man laver en skala-model af cheops pyramiden (i sine oprindelige mål, også det under sandet) og sætter dens sider nord-sydvendt, så vil stof anbragt en trediedel oppe i pyramiden (kongekammeret) ikke forfalde nævneværdigt, set i forhold til stof anbragt udenfor pyramiden!
Vi har prøvet med æg og kød (og spist det bagefter) og barberblade (Nej, dem spiste vi ikke!).
Ja, vi har sågar drevet forårsblomster på en snedækket græsplæne, ved hjælp af en pyramide med åbne sider lavet af elektriker-rør. Der var stort set ikke sne inde i pyramiden, som om dens "usynlige" sider virkede som et læhegn!
Underligt? Ja, fordi vi ikke ved hvorfor det virker! |
|
|
Mener du virkelig alt det, eller joker du ? Så er det vist bare at lave en CD-afspiller i pyramideform, med et lille kompas, og så placere laseren en tredjedel oppe. Så skal man aldrig skifte laser igen !  EDIT: Laserens tilstand kan naturligvis tjekkes jævnligt, med pendulering.
|
| Til top |
|
| |
blinxdk Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Pyramide-energi? Det fænomen er vist en kende over 5000 år gammelt. Det kan nok ikke bruges til hifi (og måske); det handler nemlig om at stoppe/forsinke degenerering/forfald!
ALLE som har undersøgt fænomenet vil vide, at hvis man laver en skala-model af cheops pyramiden (i sine oprindelige mål, også det under sandet) og sætter dens sider nord-sydvendt, så vil stof anbragt en trediedel oppe i pyramiden (kongekammeret) ikke forfalde nævneværdigt, set i forhold til stof anbragt udenfor pyramiden! |
|
|
Hvad jeg lige erindrer så var det ikke helt den konklusion Mythbusters kom frem til, der var ingen forskel på ting opbevaret i eller uden for pyramiden i deres forsøg. __________________ Powered by Gentoo & MythTV
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Som trådens ophavsmand vil jeg gerne sige tak til de deltagende for mange spændende indlæg. Jeg er sikker på at mange har læst dem med stor intersse!
Mit mål var ikke at afvise placebo-effektens eksistens, for den findes givetvis i et eller andet omfang. Men omvendt mener jeg også der er behov for at bruge teorien med mådehold.Problemet med at bruge placebo-effekten som argument er i mine øjne, at det jo ikke umiddelbart kan tilbagevises, hvorved det bliver tautologisk - det henviser til sig selv. At bruge placebo-effekten som et modargument, bør derfor være ledsaget af en opfølgende argumentation for, hvorfor "opponenten" må være underlagt placebo-effekten. Vi havner her på et sidespor, i en psykologisk udredning langt fra der hvor vi startede.
Hvad kan vi bruge alt dette pleaco-snak til? Personligt prøver jeg at være opmærksom på at mine lytteindtryk kan være påvirket af mine forventninger, af prisen eller farven, af rødvinen etc. Med denne tanke in mente går jeg alligevel ufortrødent til opgaven og lytter med åbent sind. Hvis ikke man åbner op og slapper af, hører man aldrig noget alligevel!
Musik er jo en illusion i sig selv, en genskabelse af en følelse, en stemning i et væld af toner og indtryk. Musik er til for menneskets skyld og vi burde kunne finde sammen om netop den glæde, fremfor altid at gøre musik til et naturvidenskabeligt fænomen, hvor alting skal måles og vejes, falcificeres eller bekræftes. Det er selvmodsigende for det kunsteriske udtryk musk indeholder.
Jeg siger ikke at vi skal til at benægte den teknologiske side, teknisk innovation er et vigtig element for at vi audiophile kan komme endnu tættere på målet, og det er min opfattelse at der er sket meget indenfor de sidste år på denne front!
Men jeg opfordrer til større åbenhed, også overfor det uforståelige, at man ikke skal afskrive gyldigheden af folks udsagn ved eksempelvis at råbe "placebo-effekt", selvom det er fristende. Jeg mener vi bør kunne udvise en entusiasme overfor de ting vi møder på vor vej - også selvom man synes noget andet er bedre (vi har jo nok alle vore referencer).. Men så er jeg sikker på hifi bliver en lidt sjovere og mere givende hobby. Her kan vi alle gøre det bedre, inkl. undertegnede. 
De bedste placebo-hilsener,
Malthe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
Hejsa,
Som trådens ophavsmand vil jeg gerne sige tak til de deltagende for mange spændende indlæg. Jeg er sikker på at mange har læst dem med stor intersse!
Mit mål var ikke at afvise placebo-effektens eksistens, for den findes givetvis i et eller andet omfang. Men omvendt mener jeg også der er behov for at bruge teorien med mådehold.Problemet med at bruge placebo-effekten som argument er i mine øjne, at det jo ikke umiddelbart kan tilbagevises, hvorved det bliver tautologisk - det henviser til sig selv. At bruge placebo-effekten som et modargument, bør derfor være ledsaget af en opfølgende argumentation for, hvorfor "opponenten" må være underlagt placebo-effekten. Vi havner her på et sidespor, i en psykologisk udredning langt fra der hvor vi startede.
Hvad kan vi bruge alt dette pleaco-snak til? Personligt prøver jeg at være opmærksom på at mine lytteindtryk kan være påvirket af mine forventninger, af prisen eller farven, af rødvinen etc. Med denne tanke in mente går jeg alligevel ufortrødent til opgaven og lytter med åbent sind. Hvis ikke man åbner op og slapper af, hører man aldrig noget alligevel!
Musik er jo en illusion i sig selv, en genskabelse af en følelse, en stemning i et væld af toner og indtryk. Musik er til for menneskets skyld og vi burde kunne finde sammen om netop den glæde, fremfor altid at gøre musik til et naturvidenskabeligt fænomen, hvor alting skal måles og vejes, falcificeres eller bekræftes. Det er selvmodsigende for det kunsteriske udtryk musk indeholder.
Jeg siger ikke at vi skal til at benægte den teknologiske side, teknisk innovation er et vigtig element for at vi audiophile kan komme endnu tættere på målet, og det er min opfattelse at der er sket meget indenfor de sidste år på denne front!
Men jeg opfordrer til større åbenhed, også overfor det uforståelige, at man ikke skal afskrive gyldigheden af folks udsagn ved eksempelvis at råbe "placebo-effekt", selvom det er fristende. Jeg mener vi bør kunne udvise en entusiasme overfor de ting vi møder på vor vej - også selvom man synes noget andet er bedre (vi har jo nok alle vore referencer).. Men så er jeg sikker på hifi bliver en lidt sjovere og mere givende hobby. Her kan vi alle gøre det bedre, inkl. undertegnede. 
De bedste placebo-hilsener,
Malthe |
|
|
Noget af det du vel fiskede efter fra start, var måske om prisen på et apparat, påvirker bedømmelsen af om apparatet er godt ? Jeg ved ikke om det kan testes på nogen måde, men mon ikke brugtpriserne et eller andet sted, fortæller hvad et produkt er værd ?
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| ...men mon ikke brugtpriserne et eller andet sted, fortæller hvad et produkt er værd ? |
|
|
Ud fra mine egne erfaringer, så er det nærmere "laveste fællesnævner" der går igen ved 95% af dette forums medlemmer, når det kommer til brugtpriser... __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Spencer skrev:
| ...men mon ikke brugtpriserne et eller andet sted, fortæller hvad et produkt er værd ? |
|
|
Ud fra mine egne erfaringer, så er det nærmere "laveste fællesnævner" der går igen ved 95% af dette forums medlemmer, når det kommer til brugtpriser... |
|
|
Du mener hvis bare én person vil betale pris 'xxx', så er den det værd ? Ja, sådan er det vist altid. Dog er det morsomt at se, at enkelte produkter er faldet ekstremt, i forhold til vejledende nypris. Der kan de vejledende nypriser måske give en ekstra aura om et produkt midlertidigt, som dog kun holder til det afsløres på brugtpriserne. Hvor længe et hype holder, er altid spændende at se.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer... du er inde på noget ret så rigtigt. Se blot den lille NAD3020'er. Et 20 år gammelt eksemplar koster snildt det samme som fra ny. Når man lytter til den, imod nyere High End konstruktioner, forstår man godt den holder prisen.
Til sammenligning kan man ofte købe diverse "snake-oil" produkter med få måneder på bagen, til 1/4 af nyprisen... Hvorfor mon???     Og pudsigt nok, så er der ingen af de folk der lever og ånder for "snake-oil", der nogensinde vil være med til en lyttetest... Pudsigt ikke??
Den sidste idiot er ikke født endnu, og det nyder især HiFi-tilbehørs-branchen godt af. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvor længe et hype holder, er altid spændende at se.
|
|
|
Det er lige så spændende at se, hvor længe nogle kan benægte fakta 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Spencer skrev:
Hvor længe et hype holder, er altid spændende at se.
|
|
|
Det er lige så spændende at se, hvor længe nogle kan benægte fakta  |
|
|
Det tager kun fem minutter at benægte Fakta (den bad du sgu' selv om  ). Ja, hvis noget er fakta, vil det jo blive bevist før eller senere. Hvem der så gider bevise det, er jo så lige det...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er vel nærmest, at det er svært at vide hvad der er fakta... Og når folk der kan høre græsset gro nægter at deltage i en test, hvor de kan vise deres påstand, finder vi aldrig ud af hvad fakta er. Vi kan diskutere herfra og til juleaften... vi kommer aldrig nærmere Så hvis man vitterligt mener at kunne høre en forbedring ved noget, så lad os da få det eftervist, så andre kan få glæde af det.
Når folk nægter det, kan jeg kun se det som teg på, at de end ikke selv tror på det de selv siger, eller i det mindste tivler voldsomt på det. Men i stedet for at gøre alt for at leve videre i det, som man selv ved er en drømmeverden, så lad os da få undersøgt sagen.... Ingen kan have interesse i disse fantasi-påstande... Kun dem der tjener penge på at holde liv i dem. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Problemet er vel nærmest, at det er svært at vide hvad der er fakta... Og når folk der kan høre græsset gro nægter at deltage i en test, hvor de kan vise deres påstand, finder vi aldrig ud af hvad fakta er. Vi kan diskutere herfra og til juleaften... vi kommer aldrig nærmere Så hvis man vitterligt mener at kunne høre en forbedring ved noget, så lad os da få det eftervist, så andre kan få glæde af det.
Når folk nægter det, kan jeg kun se det som teg på, at de end ikke selv tror på det de selv siger, eller i det mindste tivler voldsomt på det. Men i stedet for at gøre alt for at leve videre i det, som man selv ved er en drømmeverden, så lad os da få undersøgt sagen.... Ingen kan have interesse i disse fantasi-påstande... Kun dem der tjener penge på at holde liv i dem. |
|
|
Jeg syntes den er sjov, den med de grønne tuschpenne. Den røg jeg selv på, og troede på en forbedring, som mit grej dog ikke var godt nok til at afsløre dengang. Det med om der er forskel på brændinger af CD-R, har jeg også brugt en del tid på, og kan ikke høre forskel på 4 og 8 speed brændinger. Der er folk der siger at de kan, og det må respekteres. Så små ting, er der dog næppe nogen der gider teste, med mindre det kan kombineres med ølsmagning. Der hvor det bliver en smule betænkeligt, er når priserne bliver urealistisk høje. Det er jo netop tilfældet med kabler. Den grønne tuschpen kostede også lidt mere end normalt, men dog under en hundredelap.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig... Når man ser produkter, der tydeligvis intet koster at producere, men alligevel sælges til fantasihøje priser og der snakkes om særlig HiFi-teknologi osv.... Så skal man være særlig opmærksom. Men der er ufattelig mange der slet ikke ser det. De ser ikke, at det stykke kobber de køber er ganske som alle de andre... De fokuserer kun på, at sælgeren og producenten jo lover det ene og det andet, og at til den pris må der jo være noget om at de lyder godt. Den slags mennesker inviterer jo folk til at snyde dem... Og de opdager det aldrig, idet de gør ALT for at forblive i deres fantasiverden. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer; jeg siger bare hvad vi har gjort (for laaang tid siden), min virkelighed er ikke mere rigtig end din!
Blinxdk; hvis myte-bryderne (Discovery´s svar på DR´s storenørd) siger at det ikke passer, og noget tilsvarende kan slåes op på internettet, så er det jeg siger jo løgn i min mund!
Undersøg tingene selv, istedet for at tage andres ytringer (også mine) for gode varer, tak! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Undersøg tingene selv, istedet for at tage andres ytringer (også mine) for gode varer, tak!  |
|
|
Selv når du siger at du lyver, skal vi ikke tro på dig ?  Deet go' værkstedshumor.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer eller Hurtig, selv hvis I en dag kunne høre forskel, ville I til en hver tid benægte det. Det er næsten det, der er mest sørgeligt.
har næsten lyst til at byde jer på en en lytteseance der nok ville ændre jeres syn lidt på en del ting. Omvendt kan jeg lige se for mig hvor afvisende I begge ville være i udgangspunktet. Jeg lukker heller ikke alt og alle ind.
I er ca. lige så slemme som os "believers", bare med modsat fortegn. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer; hvis du ville vide noget mere om det, så se ikke en TV-udsendelse, men prøv selv!
Målene på Cheops-pyramiden kan slåes op i en hvilken som helst encyklopædi!
Og nej; det jeg mente var rent sarkastisk: Bare fordi nogle er af en anden opfattelse og de har lavet en TV-udsendelse om det, gør det altså ikke mine ytringer mindre sandfærdige!
Alle forsøg er bias´et, man vælger at undersøge noget, men glemmer tit at undersøge helheden!
Der findes vel også hjemmesider og Tv-udsendelser som giver mig (og tusinde andre) ret, måske!
Hvad man kan måle er ikke vigtigt, og det vigtige er ikke målbart. A. Einstein (og han må vel for índ i 3H vide et eller andet)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
| Spencer eller Hurtig, selv hvis I en dag kunne høre forskel, ville I til en hver tid benægte det. Det er næsten det, der er mest sørgeligt. |
|
|
Ikke nødvendigvis. Hvis jeg kunne høre forskel, skulle jeg så til at vurdere hvilken lyd der er bedst. Hvad er bedst - en lys eller mørk lyd ? Her kommer der noget subjektivitet ind i det. Hvis man altid kan lide de dyre kabler, uanset om de gør lyden lysere, eller mørkere, så er man vist noget forvirret. Jeg har flere steder skrevet at jeg både kan lide rør og transistorer, og både CD og vinyl. Så jeg er lettere at stille tilfreds lydmæssigt end de fleste. Hvis det er et problem for nogle, at jeg er tilfreds med de billige netkabler, er det dybest set deres eget problem...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|