Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rækkevidden for placebo-teorien (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan heller ikke se argumentet med Quad og fanskaren...du tror det er helt umuligt, at folk bare rider på bølgen og når "alle andre" eller "eksperterne" mener den er god, ja så må man hellere også selv...
Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Så grunden til den er god, er at den er solgt i mange eksemplarer og er tilgængelig på brugtmarkedet? javel ja...er stort salg = kvalitet...hvilken type anlæg tror du der er flest af i verden? High-end eller minianlæg?

Har du sammenlignet den omtalte pioneer fornyligt eller er det et eksempel du fandt godt til lejligheden?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:
Jeg kan heller ikke se argumentet med Quad og fanskaren...du tror det er helt umuligt, at folk bare rider på bølgen og når "alle andre" eller "eksperterne" mener den er god, ja så må man hellere også selv...

Mange køber ud fra anmeldelser - ingen tvivl om det...

Men den gamle Quad ELS57 har 50 års jubilæum næste år, og kan repareres med originale, og nye forbedrede dele, stadig.
Der er ikke meget hifi, der klarer så mange år, uden at forsvinde i mængden, og blive glemt.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Så mangler vi bare at se bilder af et rigtig placebo anlæg (er også kendes som HIGH-END anlæg)

Til grin kan man altid blive.....mit eget placeboanlæg=highend anlæg f.eks....specielt hvis man aldrig har haft fingerene i et sådant.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:

Så grunden til den er god, er at den er solgt i mange eksemplarer og er tilgængelig på brugtmarkedet? javel ja...

Har du sammenlignet den omtalte pioneer fornyligt eller er det et eksempel du fandt godt til lejligheden?

Ikke grunden til at den er god, men grunden til at den er populær.
En forstærker der kun findes i 25 eksemplarer, vil af gode grunde ikke blive lige så populær.
Hvor god den så er, er svært at vide.

Der er bestemt nye teknologier på vej, som de digitale forstærkere.
Jeg har haft en T-amp, og blev temmeligt overrasket over hvad en plastikforstærker på 5.5W kan præstere.

Sony har en digital chip i deres konfirmandanlæg, der kan noget tilsvarende.
Den skal nok komme i de finere anlæg også, hvis de ser en idé i at gøre det.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Men...janwa...prøv  du at rykke ved troen på gud...Jyllandsposten prøvede det...og se hvad der sker.

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Havde du sammenlignet med pioneeren fornyligt? Gammelt kan være godt, men man skal heller ikke bare ukritisk sige "alt var bedre i gamle dage"...

Nad er den mest hypede dims herinde, kubikken og hans undersåtter, burde være i marketing og reklame branchen...det er godt gået! og van den hul er også godt på vej..dette mærke var i flere år en i bad-standing(havde været populært før)...nu får det renaissance...hifi er snart ligesom tøj...moden dikterer alt (en lille kerne dikterer hvad masserne skal købe)

Angående Sony, tænker du på S-master? Den er skam i deres store grejer allerede

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:

janwa skrev:
Så mangler vi bare at se bilder af et rigtig placebo anlæg (er også kendes som HIGH-END anlæg)

Til grin kan man altid blive.....mit eget placeboanlæg=highend anlæg f.eks....specielt hvis man aldrig har haft fingerene i et sådant.

High-end begrebet vil vi nok se udvandet en del i de næste år, hvor meget af det billige vil vise sig at være ret godt. Eksempelvis koster et sæt gode fuldtoneenheder under en tusse pr. stk. hvis man køber dem hos Fostex. Om det så bliver til 'high-end' har så noget at gøre med hvilke horn man sætter dem i.

En egentlig high-end reference, kan som du skriver, være vanskelig at få, hvis man ikke har ejet det selv. Men der er demorum hvor man kan sammenligne, og få en idé om det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:

Havde du sammenlignet med pioneeren fornyligt? Gammelt kan være godt, men man skal heller ikke bare ukritisk sige "alt var bedre i gamle dage"...

Nad er den mest hypede dims herinde, kubikken og hans undersåtter, burde være i marketing og reklame branchen...det er godt gået! og van den hul er også godt på vej..dette mærke var i flere år en i bad-standing(havde været populært før)...nu får det renaissance...hifi er snart ligesom tøj...moden dikterer alt (en lille kerne dikterer hvad masserne skal købe)

Angående Sony, tænker du på S-master? Den er skam i deres store grejer allerede

Nu har jeg selv 5 stk. af 3020'eren, i 3 forskellige modeller.
Jeg bruger dem i hjemmebioen, og har vist også skrevet at de ikke banker hverken min Mark Levinson eller de gamle LA-Audio trin. Min Carver, som ikke er i brug, er også bedre på mange punkter.

Populariteten af grej, hænger meget sammen med prisen.
Prøv at sætte en NAD 3020 til salg for kr. 1000,-

Så brænder du inde med den, for der er ikke mange der vil give kr. 1000,- for den, selvom den reelt banker langt dyrere grej stadig.

Hvilken Sony der er tale om, kan jeg ikke sige på modelnummeret, men det er en fuld digital chip, og ikke noget PWM eller opamp ala National Semiconductors LM3875 og LM3886 chips.

fo2graf1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg lavede for noget tid siden et sjovt lille eksperiment.

Jeg havde nogle meter LcAudio Stripline2000 kabel liggende, samt 3 sæt fine WBT stik, og jeg havde ligeledes noget plastik "slange" liggende, en sort og en blå. der faktisk så ganske pænt ud og med stik i hver ende godt kunne ligne noget hifi kabel i den HELT! dyre ende..

He he... dette gav mig en skummel ide!...

Jeg proppede stripline i begge slanger, terminerede med disse fine stik og krympeflex.

Resultetet blev ganske flot, et par ganke kraftigt udseende kabler, (hvor indholdet ikke kunne ses) de lignede umidelbart noget færdigkøbt i en ganske seriøs prisklasse. 

En håndfuld hifi bekendte blev noget tid efter inviteret til test aften af to nye "super" kabler (og en ny cd. maskine, (Bladelius Freja) en af disse bekendte gerne ville "vise" frem)

Vi startede ud med at lytte lidt til cd. maskinen, dette med velkendte kabler mm. (et posetivt bekendskab var der generel enighed om)

Så kom turen til de nye lækre "highend" kabler...

Jeg fortalte at det ene var et ren sølvkabel til omkring 7500 kr.

Og det andet var et kobber kabel til 6900 kr.

Begge med speciel dobbel skærmning og teflon ydder isolation kombineret med speciel "materiale skånende koldtrukket isolation" og begge 99,99999 % ren sølv og henholdsvis kobber.

JA! der blev smurt tykt på med de tekniske beskrivelser af disse kablers fortræffelighed og specielle super konstruktion..

Og så havde jeg selvfølgelig et rent stripline kabel uden "maskering" der blev presenteret som hvad det nu VAR! et DIY. LcAudio kabel jeg havde fået for 250 kr. ( exc.WBT stikkene) enkelte kendte dette endda ret godt, da de selv havde haft og brugt dette...

Så begynte showet..

Der blev lyttet intenst i flere timer skiftet frem og tilbage...

Først og ret hurtigt blev Stripline kablet i sig selv, dømt ude!...  slet ikke i klasse med de andre.. lyst, tyndt og "blod" fattigt mm.

De andre kabler var i en HELT! anden klasse og kvalitet, selv om der var store forskelle på de to...

Der blev der lytet til det sorte og det blå kabel ("kobber" vs. "Sølv") og her kom så "religionen" op i folk..

Der blev af sølv tilhængerne talt om mere hurtighed og hul igennem, flere detaljer og mere opløsning.

Og af kobber tilhængerne ( Anti sølv folket) snakket om sølv lyd, lys klang og tynd bund, over analytisk lyd, kobberets mere varme og fyldighed samt mere neutrale og korrekte gengivelse..

Og sølv folkene talte om kobber kablets mangel på opløsning og detaljering samt farvning af lyden i forhold til sølv kablet samt lidt langsommer gengivelse  ..

Forskelle på de perspektivske egenskaber blev livligt debateret længe og med divergerende opfattelser..

Alt i dyb overbevisning og seriøsitet!!

Mig og en kammerat der var med i denne lille "spøj" havde ganske svært ved at holde os alvorlige må jeg sige... 

Der blev gevaldig røde øre da sandheden senere blev afsløret!

Hvad siger dette eksperiment???????????????

For mit vedkommende så underbygger det i meget høj grad netop placebo effekten sant psykoakustik mm. og at RIGTIG! meget er ren og skær indbildning og pjat! voodoo & fup!..

(Ikke forstået at der ikke er forskelle på kabler osv. for DET ER DER da! men mere hvor store er de reelt? og hvor påvirkelige er vi netop overfor hvad vi har hørt, får fortalt, prisen og udseenet mm.??)

mvh.

Hej miju

Lavede engang selv et lignende "forsøg", blot med "HI-END" HT kabler. Det var sku skræmmende.
Håber du stadigvæk har alle dine venner. Jeg snakker stadigvæk ikke med 2 ud af 6 deltagere De mest højtråbende NO fans godt nok , men alligevel et par gamle "venner", troede jeg

Tror det er sundt med en stor portion skepsis og tro på sig selv, men samtidigt ikke være blind for, at man kan(og måske inderst inde vil), snydes af en stor pris/flot udseende/dygtig sælger.

Fin tråd iøvrigt

MVH

Til top Vis fo2graf1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fo2graf1

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
shras skrev:
jazzman skrev:

Tak for et gennemført forsøg, Miju! du har lige reddet min aften - og den var ellers god i forvejen. Det bliver spændende at læse kabelentusiasternes kommentarer

Min kommentar er at man ikke skal tage alt for gode varer når der læses på nettet, hverken når det kommer fra Don Coreleone eller andre...

He he, jeg havde nøjagtig samme tanke.

Hæ, samme tanke her.

Men der var engang Miju´s skråsikkerheden ingen ende ville ta`:

Jeg hat tilfældigvis hørt forgængeren til det her omtalte kabel ( zero ): The One!...  og det slår ALT! jeg har hørt.. PUNKTUM!!...

Du kan ikke komme med noget som helst andet der i mine øre vil kunne lyde bedre!.. (især da jeg kan lide Taralabs i forvejen og den "lyd" hverken VdH eller andet...  så glem det!...  )

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Dr. Lyd skrev:

janwa skrev:

High-end begrebet vil vi nok se udvandet en del i de næste år, hvor meget af det billige vil vise sig at være ret godt. Eksempelvis koster et sæt gode fuldtoneenheder under en tusse pr. stk. hvis man køber dem hos Fostex. Om det så bliver til 'high-end' har så noget at gøre med hvilke horn man sætter dem i.

En egentlig high-end reference, kan som du skriver, være vanskelig at få, hvis man ikke har ejet det selv. Men der er demorum hvor man kan sammenligne, og få en idé om det.

Highend-begrebet har desværre været udvandet nogle år, men det er rigtigt som du skriver: det skal prøves på ens egen krop/ører først inden man udtaler sig. Jeg synes det er lidt noget vrøvl janwa skriver.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Dr. Lyd skrev:
Spencer skrev:
Dr. Lyd skrev:

janwa skrev:

Highend-begrebet har desværre været udvandet nogle år, men det er rigtigt som du skriver: det skal prøves på ens egen krop/ører først inden man udtaler sig. Jeg synes det er lidt noget vrøvl janwa skriver.

Den største akilleshæl i hifi, er efter min mening, at mange sammenligninger strander helt og aldeles på, at man har solgt det gamle grej, inden man får det nye inden for døren.

Så kommer hukommelsen til at spille en for stor rolle.

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Populariteten af grej, hænger meget sammen med prisen.
Prøv at sætte en NAD 3020 til salg for kr. 1000,-

Så brænder du inde med den, for der er ikke mange der vil give kr. 1000,- for den, selvom den reelt banker langt dyrere grej stadig.

Det koncept med godt til prisen bryder jeg mig ikke om...enten er det godt eller så er det dårligt...prisen er underordnet når det gælder ydelse. Bedst er bedst.

Selvfølgelig har prisen noget med salgstal..ikke alle er interesserede i at poste mange penge i hifi eller også har de ikke råd. Der er også solgt flere VW Golf end Lamborghini Diablo'er...men det gør jo ikke golfen til den bedste bil? Nu kan man tale om behov, men der er næppe nogen der mener golfen er den bedste bil..kan du ikke lide lamborghini kan du jo lave eksemplet med en Rolls Royce.

Jeg tror nu ikke du har ret i at den(3020) ikke kan sælges til knap 1000kr, der har været flere til salg til pris...de er alle væk, om sælger er gået lidt ned i pris kan vi kun gisne om.

Om den banker grej der er langt dyrere synes jeg ikke der er tale om, tråden er nærmere hvordan enkelte komponenter gør sig i et givent anlæg...at komponenterne skal matche hinanden. Den har heller ikke været på tour og gjort sig i andre anlæg eller hos andre mennesker...hvordan tror du stemningen er hos kubikken? At udefrakommende ville være tilbøjelige til at mene det samme er da ikke sært...jeg siger ikke det er hvad der sker, men det er muligt og også ret sandsynligt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jeg griner stadig over den test Miju... det er for fedt et initiativ!!

Tænk at man kan få sølvtinhængere til at påstå, at de kan høre sølvets positive egenskaber på et kabel som man bilder dem ind er af sølv, og kobberets dårlige egenskaber på et kabel man bilder dem ind er af kobber.
Og samtidig få kobbertilhængere til at sige præcis det modsatte, nemlig kobberets gode egenskaber ved kobberkablet osv...
Og så få dem entydigt at dømme et helt tredje kabel ude, efter man har fortalt hvor billigt det er...

Særligt når alle 3 er ens!

Det er langt ude!!!

Snakken om, at det heller ikke er en fair test, fordi det ikke er sket på ens eget setup... Bla bla bla!!!
Det er korrekt, at man gerne skal have sit eget setup for at vurdere et kabel korrekt. Ellers kan en evt positiv oplevelse lige så godt skyldes, at det setup man lytter til, netop fremhæver det man gerne vil have, og ikke kablet.

Men når vi snakker relative test er det noget helt andet. Her lytter man jo efter forskelle mellem 2 eller flere test-emner. Her kan man måske ikke afgøre hvilket kabel der er bedst, idet man ikke har sin egen reference. Men man vil kunne afgøre om det ene kabel er lysere eller mørkere end det andet i klangen. Om det fremhæver noget som det andet ikke gør osv...

Og her kan det så undre mig lidt... Hvordan kan nogen forklare, at etst-panelet hører en helt tdelig forskel, når det er præcis samme kabel der lyttes til?? Det undrer mig.
Og meget tilfældigt, kunne vanlige sølv-tilhængere bedst lide det kabel de troede var af sølv, men kobber-folket bedst kunne lide det de troede var kobber. Det er da lidt pudsigt ikke, når det er SAMME kabel. Og sjovt at de uden problemer kunne dømme det identiske kabel ude, da de fik at vide det var et billigt kabel.
Er der nogen der kan forklare dette UDEN placebo-effekten??? Nogle af tweak-o-manerne må se at komme på banen med et bud.

Jeg har OFTE nævnt, at jeg tror på, at mange af de hundedyre kabler der sælges, er helt almindelige standardkabler, der er pakket flot ind og leveres med en god historie. Det benægter folk, fordi man jo kan høre at det er godt... Men denne test viser ret tydeligt, at det sagtens kan være tilfældet.
Man ville jo tilsyneladende kunne sælge LC Audios Stripline, til 7500,- bare det er pakket flot ind og leveres med en flot historie. Men til 250 kroner kunne samme folk IKKE lide det.

Hvis man var producent/forhandler af HiFi kabler, og ville score kassen, var det ret let at købe nogle Stripline kabler og pakke flot ind, for herefter at tjene 7000,- pr kabel. Og lur mig om ikke det finder sted TEMMELIG mange steder (ikke lige med Stripline kabler, men med alle mulige andre). Jeg tror MANGE af de kabler der sælges som HiFI kabler, er 100% standard kabler pakket flot ind og med høj pris, for det er tilsyneladende det der skal til, for at folk kan lide lyden.

Jeg er åben overfor kritik af min holdning på dette punkt... Men jeg synes det er lidt svært at bortforklare... Men fortæl endelig hvis I mener jeg tager fejl... Bare drop woodoo-snak og sætninger som "Der er mere mellem himmel og jord...!

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Den største akilleshæl i hifi, er efter min mening, at mange sammenligninger strander helt og aldeles på, at man har solgt det gamle grej, inden man får det nye inden for døren.

Enig, derudover er der mange sammenligninger i andre setups, andre rum, andre tidspunkter...men den pioneer du ikke kan huske hvad hed...hvor længe siden var det? 3 gang er lykkens gang, så jeg håber du vil svare..men det virker altså ikke ret overbevisende at du ikke kan huske hvad den hedder.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:
Den har heller ikke været på tour og gjort sig i andre anlæg eller hos andre mennesker...hvordan tror du stemningen er hos kubikken? At udefrakommende ville være tilbøjelige til at mene det samme er da ikke sært...jeg siger ikke det er hvad der sker, men det er muligt og også ret sandsynligt

En 20 watter, må naturligvis matches hvis den skal konkurrere på lydkvalitet, og ikke blot råstyrke. Det med et den kunne levere strøm i en belastning på 2 Ohm, var lidt af en sensation da den kom frem.

Det er vist faktisk stadig en sensation.

De parametre den bedømmes på, er naturligvis dem den selv er bedst til, nemlig homogenitet.
Opløsning og præcision, vil den dumpe på, og evnen til at styre magnestater, dumper den aldeles på (mine gamle Magneplanar MG1 i hvert fald).

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

mammon skrev:

Spencer skrev:

Enig, derudover er der mange sammenligninger i andre setups, andre rum, andre tidspunkter...men den pioneer du ikke kan huske hvad hed...hvor længe siden var det? 3 gang er lykkens gang, så jeg håber du vil svare..men det virker altså ikke ret overbevisende at du ikke kan huske hvad den hedder.

Det er bl.a. en kendt anmelder der nævner den, som bedre end 3020'eren, og aldeles overset.
Andre har også nævnt den - men det kan jo være et hype.
Jeg husker ikke websitet, men skal lede efter det.
Om du så vil syntes den er bedre - det kan jeg ikke garantere.

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hvis der er så mange der synes 3020`erne er så god som den er.....kunne det måske være....at den er det. Det er vel ikke uden grund, at den er blevet så berømt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hehe - jeg var lige på en af min gamle favoritsider, for at se om den føromtalte Pioneer skulle være at finde der. Det var den ikke.

http://www.quadesl.org/Amplifiers/amplifiers.html

Men tag en scroll-tur, og se hvad der står nederst på siden, om Ming Da forstærkere !
Beware of the chinese !

Måske er der lidt indbildning hos de der syntes at kinagrej pr. definition altid lyder dårligt ?
Ikke en fjern tanke...

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum