Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dine indstillinger på forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Managuense skrev:

Syntes det er en lidt mærkelig holdning , der står mange dyre anlæg rundt omkring , hvor et par gode tonekontroller lige ku gi det sidste pift i den rigtige retning ...... så det faktisk kom til at lyde ligeså dyrt som det er ...... men nej ! tonekontroller er ikk highendagtigt nok ...... så heller leve med bulderbas og en top der skriger som en stukken gris !

Det er der sgu heller ikk meget highend i vel  

Bare min ydmyge mening  

mvh

Hvis det er ordentlig lyd man vil have, kunne man jo anskaffe sig en "rigtig" rumkorrektion, som jeg kan se du har gjort. Afgjort pengene værd for den forbedring den giver hvis man har lidt akustikproblemer.

Ellers er jeg af den opfattelse, at hvis hifi er ens hobby, vil man blive rigtig godt tilfreds, hvis man søger at løse problemet med omrokeringer og knofedt, istedet for at sætte plaster på og lade somom alting er som det skal være.

Derudover kan det være nødvendigt at acceptere begrænsingerne i det hardware man har købt. Det bliver efter min mening ikke bedre af at man får plaster på.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Tonekontrollen er efter min mening et godt "værktøj" hvis rummet ikke helt spiller sammen med højtaleren. Man kan vel kalde det for en "super light" udgave af en equalizer.

Korrekt placeringen af højtaleren kan ofte løse basproblemer, men engang imellem er det bare ikke nok.

Jeg kører selv "source direct" på min receiver, og benytter derfor ikke tonekontrollen, da jeg er godt tilfreds med lyden, men der findes højtalere man simpelthen ikke kan få placeret helt korrekt, enten af kosmetiske eller praktiske grunde, og her kan baskontrollen være til hjælp.

Diskant-kontrol er noget jeg går en del mindre ind for. Diskanten har næsten ingen room gain, og er højtaleren korrekt konstrueret bør man ikke pille ved den.

Mine forældre har et par gulvhøjtalere fra Sony (gah), der lyder ganske forfærdeligt, men drejer giver man dem lidt ekstra diskant, så kan det lige gå til lidt baggrundsmusik o.lign.

Et andet eksempel må være et par billige højtalere jeg havde engang. Efter min mening har man oftere trang til at pille ved tonekontrollen på et par dårligt højtalere afhængig af musikken man har på. Dette var ihvertfald tilfældet med dem. Kasserne ligger nu udenfor, og bas-enhederne er monteret i bilen. Det var så meget de var værd!

Konklusionen må være, at tonekontrol afhænger af både rum og udstyr, og den ideelt set ikke bør pilles ved.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Tja jeg ville ihvertfald gerne ha et rum med den perfekte akustik , så man ku slippe for at manipulere med lyden ...... men det er jo ikke nemt/billigt at opnå , så derfor har jeg en TacT   

Nu er der jo også gevaldig forskel på hvordan disse tonekontroller virker , Accuphase's er noget hø ( virker alt for bredt)  Linns virker fantastisk syntes jeg ! De dæmper der hvor det gør ondt for de fleste  

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Managuense skrev:

Syntes det er en lidt mærkelig holdning , der står mange dyre anlæg rundt omkring , hvor et par gode tonekontroller lige ku gi det sidste pift i den rigtige retning ...... så det faktisk kom til at lyde ligeså dyrt som det er ...... men nej ! tonekontroller er ikk highendagtigt nok ...... så heller leve med bulderbas og en top der skriger som en stukken gris !

Det er der sgu heller ikk meget highend i vel  

Bare min ydmyge mening  

mvh

Hvis det er ordentlig lyd man vil have, kunne man jo anskaffe sig en "rigtig" rumkorrektion, som jeg kan se du har gjort. Afgjort pengene værd for den forbedring den giver hvis man har lidt akustikproblemer.

Ellers er jeg af den opfattelse, at hvis hifi er ens hobby, vil man blive rigtig godt tilfreds, hvis man søger at løse problemet med omrokeringer og knofedt, istedet for at sætte plaster på og lade somom alting er som det skal være.

Derudover kan det være nødvendigt at acceptere begrænsingerne i det hardware man har købt. Det bliver efter min mening ikke bedre af at man får plaster på.

Hvor får man sådan en "rum fætter"?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Min forstærker har 2 knapper. Tænd/sluk og indgangsvælger

Brug af tonekontroller er useriøst IMO. Hvis man ser se mødsaget til at bruge dem, kan man enten ikke li' sin musik, har en håbløs opstilling, eller købt det forkerte anlæg.

har du ingen volume kontrol

Min har ingen bas/diskant kontrol (eller bas/mellemtone/diskant kontriol som min gamle H/K havde) - men jeg har dog en balance knap :)

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogen tonekontrol på min forstærker, og heldigvis, sådan noget vil jeg aldrig benytte. Det er, som tidligere skrevet i tråden fandens værk

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Istedet for kunstigt at booste sine højtalere med bas-tonekontrollen, ville jeg personligt vælge en velodyne subwoofer med rumkorrektion.......så kan man få det lige som man vil ha' det!...uden at skulle behøve at investere i et par monster højtalere for at opnå samme "tyngde" i de laveste frekvenser.

Personligt er jeg glad for at have valgt et par højtalere som ikke er alt for bastunge og dybe, det gør indretningen en del nemmere!...samtidig med, at en kommende subwoofer er nemmere at integrere i det samlede set-up.
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:
Ganske elementærtKort signalvej i apparaterne.

Nemmerlig.

Citér:
En tonekontrol er sjældent andet end et skrabet potmeter.

Hvis det så bare var det eneste. Nej, langt størstedelen af problemet skyldes alt det andet der også indgår i en tonekontrol, ikke mindst kondensatorer og typisk også aktivt elektronik for at signalet ikke skal dæmpes.

-----

Selv bruger jeg ikke tonekontrollerne på mine bedre forstærkere. Ikke at der er mulighed for det, for det har de typisk ikke eller også er det effekter blot med passiv pre, så ikke alene er det udelukket, jeg savner det heller ikke. Jeg synes ikke der mangler justering på hverken bas eller diskant.

Min surroundreceiver (Marantz SR5400) er derimod noget andet. Selvom jeg bruger den med samme højttalere som de øvrige forstærkere, så mangler der altså noget. Jeg booster typisk bassen 3-5 dB lidt afhængig af materiale. Synes ej heller den gør det særligt godt generelt sammenlignet med en hvilken som helst af mine andre forstærkere. Stereobillede og naturlighed, musikalitet osv. er ting den bare ikke rigtigt magter. Til gengæld er den da udemærket når der skal ses film, det er sådan ca. det den virker til - men altså stadig med lidt boost i bassen.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes