| Forfatter |
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Managuense skrev:
|
Syntes det er en lidt mærkelig holdning , der står mange dyre anlæg rundt omkring , hvor et par gode tonekontroller lige ku gi det sidste pift i den rigtige retning ...... så det faktisk kom til at lyde ligeså dyrt som det er ...... men nej ! tonekontroller er ikk highendagtigt nok ...... så heller leve med bulderbas og en top der skriger som en stukken gris !
Det er der sgu heller ikk meget highend i vel 
Bare min ydmyge mening
mvh
|
|
|
Hvis det er ordentlig lyd man vil have, kunne man jo anskaffe sig en "rigtig" rumkorrektion, som jeg kan se du har gjort. Afgjort pengene værd for den forbedring den giver hvis man har lidt akustikproblemer.
Ellers er jeg af den opfattelse, at hvis hifi er ens hobby, vil man blive rigtig godt tilfreds, hvis man søger at løse problemet med omrokeringer og knofedt, istedet for at sætte plaster på og lade somom alting er som det skal være.
Derudover kan det være nødvendigt at acceptere begrænsingerne i det hardware man har købt. Det bliver efter min mening ikke bedre af at man får plaster på. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonekontrollen er efter min mening et godt "værktøj" hvis rummet ikke helt spiller sammen med højtaleren. Man kan vel kalde det for en "super light" udgave af en equalizer.
Korrekt placeringen af højtaleren kan ofte løse basproblemer, men engang imellem er det bare ikke nok.
Jeg kører selv "source direct" på min receiver, og benytter derfor ikke tonekontrollen, da jeg er godt tilfreds med lyden, men der findes højtalere man simpelthen ikke kan få placeret helt korrekt, enten af kosmetiske eller praktiske grunde, og her kan baskontrollen være til hjælp.
Diskant-kontrol er noget jeg går en del mindre ind for. Diskanten har næsten ingen room gain, og er højtaleren korrekt konstrueret bør man ikke pille ved den.
Mine forældre har et par gulvhøjtalere fra Sony (gah), der lyder ganske forfærdeligt, men drejer giver man dem lidt ekstra diskant, så kan det lige gå til lidt baggrundsmusik o.lign.
Et andet eksempel må være et par billige højtalere jeg havde engang. Efter min mening har man oftere trang til at pille ved tonekontrollen på et par dårligt højtalere afhængig af musikken man har på. Dette var ihvertfald tilfældet med dem. Kasserne ligger nu udenfor, og bas-enhederne er monteret i bilen. Det var så meget de var værd!
Konklusionen må være, at tonekontrol afhænger af både rum og udstyr, og den ideelt set ikke bør pilles ved.
|
| Til top |
|
| |
Managuense Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja jeg ville ihvertfald gerne ha et rum med den perfekte akustik , så man ku slippe for at manipulere med lyden ...... men det er jo ikke nemt/billigt at opnå , så derfor har jeg en TacT
Nu er der jo også gevaldig forskel på hvordan disse tonekontroller virker , Accuphase's er noget hø ( virker alt for bredt) Linns virker fantastisk syntes jeg ! De dæmper der hvor det gør ondt for de fleste
mvh
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 04 Maj 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Managuense skrev:
|
Syntes det er en lidt mærkelig holdning , der står mange dyre anlæg rundt omkring , hvor et par gode tonekontroller lige ku gi det sidste pift i den rigtige retning ...... så det faktisk kom til at lyde ligeså dyrt som det er ...... men nej ! tonekontroller er ikk highendagtigt nok ...... så heller leve med bulderbas og en top der skriger som en stukken gris !
Det er der sgu heller ikk meget highend i vel 
Bare min ydmyge mening
mvh
|
|
|
Hvis det er ordentlig lyd man vil have, kunne man jo anskaffe sig en "rigtig" rumkorrektion, som jeg kan se du har gjort. Afgjort pengene værd for den forbedring den giver hvis man har lidt akustikproblemer.
Ellers er jeg af den opfattelse, at hvis hifi er ens hobby, vil man blive rigtig godt tilfreds, hvis man søger at løse problemet med omrokeringer og knofedt, istedet for at sætte plaster på og lade somom alting er som det skal være.
Derudover kan det være nødvendigt at acceptere begrænsingerne i det hardware man har købt. Det bliver efter min mening ikke bedre af at man får plaster på.
|
|
|
Hvor får man sådan en "rum fætter"?
Michael
|
| Til top |
|
| |
Bikerman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Min forstærker har 2 knapper. Tænd/sluk og indgangsvælger 
Brug af tonekontroller er useriøst IMO. Hvis man ser se mødsaget til at bruge dem, kan man enten ikke li' sin musik, har en håbløs opstilling, eller købt det forkerte anlæg.
|
|
|
har du ingen volume kontrol 
Min har ingen bas/diskant kontrol (eller bas/mellemtone/diskant kontriol som min gamle H/K havde) - men jeg har dog en balance knap :)
|
| Til top |
|
| |
Dr-Tricket Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 248
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke nogen tonekontrol på min forstærker, og heldigvis, sådan noget vil jeg aldrig benytte. Det er, som tidligere skrevet i tråden fandens værk  __________________ Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
prse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 918
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Istedet for kunstigt at booste sine højtalere med bas-tonekontrollen, ville jeg personligt vælge en velodyne subwoofer med rumkorrektion...  ....så kan man få det lige som man vil ha' det!...uden at skulle behøve at investere i et par monster højtalere for at opnå samme "tyngde" i de laveste frekvenser. Personligt er jeg glad for at have valgt et par højtalere som ikke er alt for bastunge og dybe, det gør indretningen en del nemmere!...samtidig med, at en kommende subwoofer er nemmere at integrere i det samlede set-up.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 05 Maj 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremmede skrev:
| Ganske elementærtKort signalvej i apparaterne. |
|
|
Nemmerlig.
Citér:
| En tonekontrol er sjældent andet end et skrabet potmeter. |
|
|
Hvis det så bare var det eneste. Nej, langt størstedelen af problemet skyldes alt det andet der også indgår i en tonekontrol, ikke mindst kondensatorer og typisk også aktivt elektronik for at signalet ikke skal dæmpes. ----- Selv bruger jeg ikke tonekontrollerne på mine bedre forstærkere. Ikke at der er mulighed for det, for det har de typisk ikke eller også er det effekter blot med passiv pre, så ikke alene er det udelukket, jeg savner det heller ikke. Jeg synes ikke der mangler justering på hverken bas eller diskant. Min surroundreceiver (Marantz SR5400) er derimod noget andet. Selvom jeg bruger den med samme højttalere som de øvrige forstærkere, så mangler der altså noget. Jeg booster typisk bassen 3-5 dB lidt afhængig af materiale. Synes ej heller den gør det særligt godt generelt sammenlignet med en hvilken som helst af mine andre forstærkere. Stereobillede og naturlighed, musikalitet osv. er ting den bare ikke rigtigt magter. Til gengæld er den da udemærket når der skal ses film, det er sådan ca. det den virker til - men altså stadig med lidt boost i bassen. __________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |