Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
LarsOhl skrev:
Har lige købt et sæt Gamut L3 i rosewood hos KT radio. 
Desværre kommer min forstærker først hjem fra reperation i morgen.
Trist at have de flotte højtalere til at stå og grine af en 
Skal nok også have ny forstærker eftersom min nuværende NAD S300 ikke har pre-out. Lidt træls når man ellers har en subwoofer (Audio Physic Luna stående).
Regner med at købe en Accuphase E308 eller E408....gad vide om E308 har nok kræfter 
|
|
|
Tillykke.
Du er misundt af mange, mig selv inklusive.
Vi ser gerne billeder når du får dit setup på plads.
|
|
|
Tillykke med dem da.
Jeg drager selv til varde imorgen middag for at høre selvsamme model og indrømmet, så glæder jeg mig som et lille barn op til jul 
|
Til top |
|
|
vnv nation Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsOhl skrev:
Ja udgaver i sort pianolak vil sikkert være populære.
Er godt nok mange kvinder der mener at højtalere skal være sorte........gad vide om andre ting også helst skal være sorte eller det kun er højtalere? 
Angående signature serien så kunne den kun følge med ydelse/pris efter prisnedsættelsen.
Jeg ved derimod ikke hvilken pris der kan retfærdigøres ved Gamut L serien men tror da ihvertfald godt at de 20 K kan retfærdiggøres for en L3 især finishen taget i betragtning.
Glæder mig ihvertfald til at påbegynde tilspilning efter jeg får min forstærker hjem i morgen 
|
|
|
Også et stor tillykke fra Østerbro
Har fundet ud af hvad der skal drive dem frem over?
/Thomas
__________________ mvh Thomas
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38934
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja .... Tillykke !!
Du har nu fået en af de bedste 2vejs du kan købe får penge - og velkommen i GamuT klubben 
|
Til top |
|
|
Trommelum Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 06 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...Tillykke!!
Både til LarsOhl og GamuTgoller!!
Aldrig har jeg hørt en så hurtig dynamisk 2-vejs højtaler med så total meget hul igennem.
Den fortjener det bedste du har råd til at fodre den med! 
__________________ Nyd musikken!!!
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den flot i birdeye ?
Er der ikke nogen der har et live billede af den i bird eye
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først mange tak til jer alle 
glæder mig til at få fyret op for dem
Japer skrev:
Er den flot i birdeye ?
Er der ikke nogen der har et live billede af den i bird eye
|
|
|
Er anmeldelsen på nærværende side ikke i birdeye? Synes iøvrigt at rosewood er flottere men ville muligvis endnu hellere have haft dem i sort pianolak hvis det havde været en option 
vnv nation skrev:
LarsOhl skrev:
Ja udgaver i sort pianolak vil sikkert være populære.
Er godt nok mange kvinder der mener at højtalere skal være sorte........gad vide om andre ting også helst skal være sorte eller det kun er højtalere? 
Angående signature serien så kunne den kun følge med ydelse/pris efter prisnedsættelsen.
Jeg ved derimod ikke hvilken pris der kan retfærdigøres ved Gamut L serien men tror da ihvertfald godt at de 20 K kan retfærdiggøres for en L3 især finishen taget i betragtning.
Glæder mig ihvertfald til at påbegynde tilspilning efter jeg får min forstærker hjem i morgen 
|
|
|
Også et stor tillykke fra Østerbro
Har fundet ud af hvad der skal drive dem frem over?
/Thomas
|
|
|
Indtil videre bliver det min NAD S300 som kommer hjem i morgen.
Regner med at importere en Accuphase (230 V) fra USA i løbet af et par måneder. Kommer nok ikke til at gå længere tid da min NAD S300 mangler pre out og de Gamut kan nok godt bruge lidt bashjælp fra min Audio Physic LUNA
Bliver nok en model E308 eller E408.
1. De Accuphase forstærkere har fået super tests i tyske magasiner.
2. Ser tillidvækkende ud indeni.
3. VU-metre 
4. Pre out som jeg skal bruge til min sub
5. Fornuftige priser i USA og selv efter told+moms er de stadigvæk rimelige.
|
Til top |
|
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsOhl har du hørt accuphase på gamut, eller har du planer om at gøre det før du bestiller?
Med så dyre ht skal du da prøve forskelligt grej!
|
Til top |
|
|
vnv nation Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars du skal være velkommen til at komme med dine speakers, og lytte dem på mit..
Det lugter lidt af GamuT
Det kunne være spændende at opleve hvordan de ter sig på mit setup.
__________________ mvh Thomas
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Faktisk er der ingen der vinder ved en prisnedsættelse, de kroner der vindes, de tabes på mange andre fronter.
|
|
|
Det er jeg faktisk meget enig i. Det er lidt af et tveægget sværd med de voldsomme prisnedsættelser, de skaber uro på markedet, og har man selv givet fuld pris, bliver det umuligt at få bare en nogenlunde brugtpris, når den tid kommer. Der er meget psykolgi på spil her.
Til 37.000 er L3 - ud fra hvad jeg har hørt om den - allerede yderst konkurrencedygtig(!), hvorfor det forekommer lidt unødvendigt at dumpe prisen på den... men der er ikke andet for end at sige tillykke til de heldige ejere 
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
vnv nation skrev:
Lars du skal være velkommen til at komme med dine speakers, og lytte dem på mit..
Det lugter lidt af GamuT
Det kunne være spændende at opleve hvordan de ter sig på mit setup.
|
|
|
Vil jeg da bestemt ikke afvise 
Uanset hvad så har det dog nok lidt lange udsigter......det siges jo at de kræver en del tilspilning før de topper.
En af dem i KT radio (gætter på at det var ejeren) mente at de nok ville være fine engang i efteråret 
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
kontrast skrev:
Faktisk er der ingen der vinder ved en prisnedsættelse, de kroner der vindes, de tabes på mange andre fronter.
|
|
|
Det er jeg faktisk meget enig i. Det er lidt af et tveægget sværd med de voldsomme prisnedsættelser, de skaber uro på markedet, og har man selv givet fuld pris, bliver det umuligt at få bare en nogenlunde brugtpris, når den tid kommer. Der er meget psykolgi på spil her.
Til 37.000 er L3 - ud fra hvad jeg har hørt om den - allerede yderst konkurrencedygtig(!), hvorfor det forekommer lidt unødvendigt at dumpe prisen på den... men der er ikke andet for end at sige tillykke til de heldige ejere 
|
|
|
Tja jeg havde nok ikke købt dem hvis de havde kostet 37.000.
Så havde jeg nok beholdt mine Holfi 
Så jeg vinder ved at have købt dem
KT radio vinder også da de da nok stadigvæk har en smule avance på dem selvom den næppe er den samme som på dem de har solgt til 37.000.
Gamut vinder også under forudsætning af:
1. At de ikke sælger dem med tab hvilket jeg tvivler på.
2. At dem der har købt dem til normalpris ikke "boykotter" mærket fremover fordi de er så sure over at have tabt så meget......er jo en markant prissænkning der er tale om så brugtprisen falder jo også dog ikke forholdvist lige så meget som nyprisen. Dette forsøger Gamut så nu at imødegå ved at love ejere der har givet normalpris særtilbud på noget andet Gamut grej. Der er dog ikke blevet præciseret hvad de bliver tilbudt. Men jeg synes ihvertfald at det er en god idé og der er basis for en win/win situation. Kunden får en option på noget grej til en billig penge ab fabrik (kan jo blive tale om et gankse gunstigt tilbud da dette tilbud går udenom forhandlerleddet og hvis Gamut sænker sin avance i dette specifikke tilfælde)
Gamut får dels delvist modvirket kundens eventuelle negativitet ved at have købt højtalere hvis pris sidenhen er blevet dumpet. Ligeledes tjener de jo stadigvæk på salget af det unkonkrete ekstra tilbud hvilket dog delvis modsvares af et eventuelt svigtende salg af dette produkt til normalpris (ikke i forholdet 1:1 da nogle muligvis vil have substitueret til et andet mærke hvis de skulle have givet normalpris).
Tabere bliver staten......lavere pris=lavere moms=færre penge i statskassen. Forhandlerne bliver også i et eller andet omfang hvis Gamut sælger dette specialtilbud udenom forhandlerne.
///Lars som lige fik overanalyseret
|
Til top |
|
|
vnv nation Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ER der nogen derude der har købt L5?
Det kunne være sjovt at høre fra nogen af dem. __________________ mvh Thomas
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes godt nok at de L3 er sultne efter Watt.
Ser ud til at de kræver flere watt for at spille højt på trods af at deres følsomhed opgives til 88 db 6 ohm end mine Tyra Charisma som er opgivet til 87 db 6 ohm.
Bliver nok en Accuphase E408 og ikke en E308 der skal investeres i
Men godt det spiller de ihvertfald allerede out of box.
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa LarsOhl 
Jaa - du skulde næsten prøve at høre dem med Rouge audio M-150 på !!
De giver 150 rørwatt - så begynder de GamuT L-3 rigtig at synge
Hilsen King -)
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
King hvad koster sådan nogle rør-basser? ;)
Synes dog at min NAD S300 gør det ganske hæderligt og jeg savner nu ikke så meget den ekstra bas som min subwoofer ville give.
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krog skrev:
LarsOhl har du hørt accuphase på gamut, eller har du planer om at gøre det før du bestiller?
Med så dyre ht skal du da prøve forskelligt grej!
|
|
|
Ja kunne være lækkert at høre dem på noget forskelligt grej.
Pathos Logos kunne også være et meget godt bud.....men den savner vist pre out 
|
Til top |
|
|
Trommelum Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 06 September 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 97
|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LarsOhl
Prøv at låne GamuT Di150 integreret forstærker. Den skaber herlig synergi sammen med GamuT L3. Har endvidre den fornødne effekt.
Mvh. __________________ Nyd musikken!!!
|
Til top |
|
|
GamuTgoller Branchemedlem

Lars Goller, GamuT
Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsOhl skrev:
Ser ud til at de kræver flere watt for at spille højt på trods af at deres følsomhed opgives til 88 db 6 ohm end mine Tyra Charisma som er opgivet til 87 db 6 ohm.
|
|
|
Hej Lars,
L3'eren kræver en del watt, men du læg mærke til at meget støj du har haft ind imellem lyden fra instrumenter og stemmer er forsvundet. det giver dig bedre mulighed for at høre optagerums akustik og udklingning af instrumenterne etc. men det lyder ligesom af mindre "støj".
Støj eller forvrængning (eller decay støj fra enheder kabinet og filter etc.) opfattes generende for øret derfor vil højttalere der lyder "Højere" tit gøre dette blot p.g.a. de har højere forvrængning.
Prøv evt. at tale/råbe til andre medens du lytter til L3 så finder du ud af hvor højt du spiller. (det er næsten altid højere end forventet.)
Derudover: Vælg en forstærker der er stabil i 3-4 ohm (kik efter effektopgivelser i 3-4 ohms impedans) det er opgivelsen i 3-4 ohm der fortæller dig hvor meget effekt du har til rådighed på L3 'eren.
God jagt __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
Til top |
|
|
LarsOhl Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
GamuTgoller skrev:
LarsOhl skrev:
|
|
|
Hej Lars,
L3'eren kræver en del watt, men du læg mærke til at meget støj du har haft ind imellem lyden fra instrumenter og stemmer er forsvundet. det giver dig bedre mulighed for at høre optagerums akustik og udklingning af instrumenterne etc. men det lyder ligesom af mindre "støj".
Støj eller forvrængning (eller decay støj fra enheder kabinet og filter etc.) opfattes generende for øret derfor vil højttalere der lyder "Højere" tit gøre dette blot p.g.a. de har højere forvrængning.
Prøv evt. at tale/råbe til andre medens du lytter til L3 så finder du ud af hvor højt du spiller. (det er næsten altid højere end forventet.)
Derudover: Vælg en forstærker der er stabil i 3-4 ohm (kik efter effektopgivelser i 3-4 ohms impedans) det er opgivelsen i 3-4 ohm der fortæller dig hvor meget effekt du har til rådighed på L3 'eren.
God jagt
|
|
|
Tak for information :)
Har i nogen idé om hvor mange timers tilspilning der skal til før de topper ydelsesmæssigt? 
De L3 følger også ganske godt med i bassen i min ca. 25 m2 stue så er ikke nødvendigt at få koblet min Audio Physic LUNA sub til lige med det samme.
Og Accuphase E308 yder faktisk mindre i 4 ohm end min NAD S300 der yder 200 W ved 4 ohm selvom Accuphasen med garnti lyder bedre. Så vil indtil videre gå efter en Ny Accuphase E408 eller en brugt Accuphase E407 eller en brugt Gryphon Callisto 2200.
Gamuts integrerede sag samt deres forstærkersæt ligger lige lidt over det jeg vil ofre 
|
Til top |
|
|
GamuTgoller Branchemedlem

Lars Goller, GamuT
Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 46
|
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
kontrast skrev:
Til Mik112: du forstår ikke hvad jeg skriver og mener.
Jeg skriver at historien om at der er en ny MkII på trapperne er rent vrøvl. Og det viser sig at være korrekt, uanset BjarkeNR var hurtig til at tilbagevise min påstand, men vi kan jo se han gjorde regning uden vært.
Det jeg derefter pointerer er, at man ( forbrugere og eller branche) finder på en rigtig god forklaring ud over fødselsdagstingen til at hugge 40% af prisen. Det er jo et absolut voldsomt prisafslag, fødselsdag eller ej. Det er lige på kanten til at ødelægge muligheden for at vende tilbage til almindelig pris.
Jeg mener L3 er alle de 37K værd der oprindelig blev forlangt for den. Det vil være synd hvis dette pludselige udsalg af et begrænset antal speakers gør at den vurderes til at koste mindre, da mange vil henvise til netop denne chockpris historie.
Tænk lige over det her: ALle råber efter rabet og prisnedsættelser. Når og hvis de så kommer, som i dette tilfælde, så vælter det op af jorden med underlige og selvopfundne forklaringer på prisnedsættelsen - der må jo ligge noget bag! Og efter en prisnedsættelse synes ingen det er iorden at betale fuld pris igen. Og arme dem som købte inden nedsættelsen!!
|
|
|
Det med de 40% rabat kan forklares på følgende måde: "Normalt" ligger avancen hos forhandler og leverandør/ab. fabrik på ca. 30/30% til hver. Her deles så lidt i porten til ca. 2*10%. Nu skrev jeg "normalt", for Gamut må have en dækning på over 50% på disse højttalere selv ved en udsalgspris på 20K incl. moms. Jeg formoder de sælger direkte til forhandler, og intet mellemled har.
Og der er vindere, - det er dem, der handler på det rigtige tidspunkt;-) Du kan bare følge priserne på Avance Signature 3 og 8 modellerne, som begge har være igennem samme rutchetur.
Endvidere er jeg udemærket klar over, at udviklingsomkostningerne skal hjem igen, plus det "løse", så der også fremover er basis for nye tiltag. Men til 37K; - der er målet proppet, navnet alene gør det ikke her.
Om de af GamuTgoller nævnte filter kvalitetsproblemer og attac på do. kan,- eller skal retfærdiggøre en evt. MK.x model kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, men for evt. nye Gamut købere må det da være et krav at vide, hvilken model man har investeret i.
Edit 17:00. Og til 20K er L3 en suveræn spiller, nærmest uden konkurrence.
Mvh/Mik112
|
|
|
Hej Mik,
Jeg kan fortælle dig at den procentvise fortjeneste er meget variabel, og afhængigt af hvilket produkt det er.
Men generelt kan man sige følgende: Jo højere ydende et produkt der laves desto længere tid og flere dyre komponenter er der brugt til at realisere produktet. Dette resulterer altid i en højere pris. -Derefter har man et produkt der sælges i færre styktal igen p.g.a. den højre pris og så er man normalt nødt til at have en højere % vis avance for at tjene investeringen hjem igen... det er næsten ligesom en positiv prisspiral man kommer ind i. Det betyder bla. at hvis man er dygtig/heldig nok og får skabt produkter der sælges i pænt styktal trods prisen, er det muligt løbende at prisoptimere både på indkøbs og produktionssiden, samt selvfølgeligt at sænke avancen. Tænk evt. på mobil telefoner. De avancerede modeller kan være rasende dyre det første år hvorefter de falder i pris....og stiger i styktal.
Hvor mange % vi tjener vil jeg lade være en forretningshemmelighed, men hvis du kigger på vore regnskaber for GamuT, kan du se at vi stadig er i investeringsfasen (og vil vedblive at være det de næste 2 år) hvor vi geninvesterer alle vore indtægter, og lidt til, i nye produkter, så indtil videre kan man sige at vor avance er for lav, men da vort salg er stigende vil det forhåbentligt blive en god forretning på sigt (på trods af div. jubilæer etc...)
De løbende forandringer medfører nogle få kosmetiske ændringer:
1: Terminalerne på de modelplejede er nu WBT stik uden plast isolering, der giver lettere adgang til kablerne. stikkene er stadigt fra WBT. De oprindelige er plastisolerede.
2: da filteret ikke længere er monteret indvendigt på terminal pladen men i bunden af Kabinettet, er der kun en række udvendige skruer på de modelplejedes terminalplader. De oprindelige har en indvendig række af skruer til at holde stagene til filtrene.
Håber det giver info nok. __________________ Med Psycho Akustisk Hilsen
Lars Goller
|
Til top |
|
|