Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 09:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Public service, Gamut L3/5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:
GamuTgoller skrev:
LarsOhl skrev:

Synes godt nok at de L3 er sultne efter Watt.

Ser ud til at de kræver flere watt for at spille højt på trods af at deres følsomhed opgives til 88 db 6 ohm end mine Tyra Charisma som er opgivet til 87 db 6 ohm.

Bliver nok en Accuphase E408 og ikke en E308 der skal investeres i  

Men godt det spiller de ihvertfald allerede out of box.

Hej Lars,

L3'eren kræver en del watt, men du læg mærke til at meget støj du har haft ind imellem lyden fra instrumenter og stemmer er forsvundet. det giver dig bedre mulighed for at høre optagerums akustik og udklingning af instrumenterne etc. men det lyder ligesom af mindre "støj".

Støj eller forvrængning (eller decay støj fra enheder kabinet og filter etc.) opfattes generende for øret derfor vil højttalere der lyder "Højere" tit gøre dette blot p.g.a. de har højere forvrængning.

Prøv evt. at tale/råbe til andre medens du lytter til L3 så finder du ud af hvor højt du spiller. (det er næsten altid højere end forventet.)

Derudover: Vælg en forstærker der er stabil i 3-4 ohm (kik efter effektopgivelser i 3-4 ohms impedans) det er opgivelsen i 3-4 ohm der fortæller dig hvor meget effekt du har til rådighed på L3 'eren.

God jagt

Tak for information :)

Har i nogen idé om hvor mange timers tilspilning der skal til før de topper ydelsesmæssigt?

De L3 følger også ganske godt med i bassen i min ca. 25 m2 stue så er ikke nødvendigt at få koblet min Audio Physic LUNA sub til lige med det samme.

Og Accuphase E308 yder faktisk mindre i 4 ohm end min NAD S300 der yder 200 W ved 4 ohm selvom Accuphasen med garnti lyder bedre. Så vil indtil videre gå efter en Ny Accuphase E408 eller en brugt Accuphase E407 eller en brugt Gryphon Callisto 2200.

Gamuts integrerede sag samt deres forstærkersæt ligger lige lidt over det jeg vil ofre

Alle dynamisk lineære lavtabsenheder tager adskillige måneder inden de yder optimalt.

det skyldes 2 ting: mekanisk tilspilning, og generel ældning af materialerne. Den mekaniske tilspilning vil være ok efter 40-50 timers god brug ved lytteniveau, men den vil først være helt på plads efter nogle hundrede timers brug. Ældningen er evigt forløbende, men efter et par år begynder det at ligne noget....(den mekaniske gør den største forskel, men ældningen er absolut en faktor)  så du har lige investeret i noget der opfører sig tilnærmelsesvis som god vin...

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Herligt ser jeg frem til

Vidste godt at enhederne skulle "masseres" lidt før de yder deres bedste. Men vidste ikke at højtalerne forbedrede sig yderlige ved ældning, dog fromentligt kun marginalt.

Går dog ud fra, at om en 10-15 år vil ældningens effekt nok nærmere være af negativ karakter  

Til top Vis LarsOhl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsOhl

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:
GamuTgoller skrev:
LarsOhl skrev:

Synes godt nok at de L3 er sultne efter Watt.

Ser ud til at de kræver flere watt for at spille højt på trods af at deres følsomhed opgives til 88 db 6 ohm end mine Tyra Charisma som er opgivet til 87 db 6 ohm.

Bliver nok en Accuphase E408 og ikke en E308 der skal investeres i  

Men godt det spiller de ihvertfald allerede out of box.

Hej Lars,

L3'eren kræver en del watt, men du læg mærke til at meget støj du har haft ind imellem lyden fra instrumenter og stemmer er forsvundet. det giver dig bedre mulighed for at høre optagerums akustik og udklingning af instrumenterne etc. men det lyder ligesom af mindre "støj".

Støj eller forvrængning (eller decay støj fra enheder kabinet og filter etc.) opfattes generende for øret derfor vil højttalere der lyder "Højere" tit gøre dette blot p.g.a. de har højere forvrængning.

Prøv evt. at tale/råbe til andre medens du lytter til L3 så finder du ud af hvor højt du spiller. (det er næsten altid højere end forventet.)

Derudover: Vælg en forstærker der er stabil i 3-4 ohm (kik efter effektopgivelser i 3-4 ohms impedans) det er opgivelsen i 3-4 ohm der fortæller dig hvor meget effekt du har til rådighed på L3 'eren.

God jagt

Tak for information :)

Har i nogen idé om hvor mange timers tilspilning der skal til før de topper ydelsesmæssigt?

De L3 følger også ganske godt med i bassen i min ca. 25 m2 stue så er ikke nødvendigt at få koblet min Audio Physic LUNA sub til lige med det samme.

Og Accuphase E308 yder faktisk mindre i 4 ohm end min NAD S300 der yder 200 W ved 4 ohm selvom Accuphasen med garnti lyder bedre. Så vil indtil videre gå efter en Ny Accuphase E408 eller en brugt Accuphase E407 eller en brugt Gryphon Callisto 2200.

Gamuts integrerede sag samt deres forstærkersæt ligger lige lidt over det jeg vil ofre

Har du set denne annonce? Det var måske værd at overveje....

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=1146

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hehe tak men er desværre lige i overkanten af hvad jeg vil ofre.

Tror jeg skal betale 34000 for en accuphase E408 hvis jeg importerer den fra USA inkl told og moms.

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:

Herligt ser jeg frem til

Vidste godt at enhederne skulle "masseres" lidt før de yder deres bedste. Men vidste ikke at højtalerne forbedrede sig yderlige ved ældning, dog fromentligt kun marginalt.

Går dog ud fra, at om en 10-15 år vil ældningens effekt nok nærmere være af negativ karakter  

De materialer der er brugt enhederne I L3'eren vil sagtens kunne performe i mere end 10-15 år. så du slipper ikke for dem foreløbigt..... de er desuden ganske ufølsomme for klimatiske påvirkninger så selv frost kulde og fugt slår dem ikke ihjel. "I gamle dage" hvor man anvendte skumkanter og stofkanter etc. var levetiden begrænset til ca. 10 år og i nogle ekstreme tilfælde i fjernøsten overlevede de kun 1-2 år....

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:

Hehe tak men er desværre lige i overkanten af hvad jeg vil ofre.

Tror jeg skal betale 34000 for en accuphase E408 hvis jeg importerer den fra USA inkl told og moms.

Lars, dette var måske en mulighed:

http://www.musiklab.dk/audio/amps.html

Her får du en forforstærker og 220W Dual Mono effekforstærker for 35K

Bare et forslag. Det er god lyd.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke få Gamut hele vejen, også på forstærker siden
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

En god grund, prisen!

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

ja der kommer altid noget i vejen 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ved I hvad? Det er da ikke alene prisen der fejler noget. Det er mere jeres indkomst og eller villighed til at investere der halter.

Der er jo intet som der for dyrt, men en hel masse man ikke har råd til. Men pointen er at det er ikke varerne der er for dyre, men pengene der er for små. Så det gælder om at pege pilen i den rigtige retning når vi snakker priser og pricevalue.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Ved I hvad? Det er da ikke alene prisen der fejler noget. Det er mere jeres indkomst og eller villighed til at investere der halter.

Ja, det er ikke villigheden der mangler, jeg vil meget, endda rigtig gerne have en D3 og D200 stående hjemme i racket...

Måske med et sæt L5´ere spændt for  nærmest lykkelig.

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er ihvertfald ikke villig til at bruge så mange penge. 20-30 k. må være nok for en forstærker til højtalere til 20k eller 37k alt efter man tager normal eller tilbudspris.

Trommelum
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 06 September 2004
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Du har fuldstændig ret. 20-30 kg. kr. må være nok for en forstærker.  Det har jeg også altid syntes. Men som bekendt har man et standpunkt til man tager et nyt!!

Jeg havde lånt en GamuT Di150 og holdt den op mod andre gode high end forstærkere...Men jeg savnede bare GamuT´ens kvaliteter hver gang den blev pillet ud af kæden....desværre  og efter en rum tid fik det rokket noget så gevaldigt ved mine opfattelser af,  hvad der er nødvendigt at give for en god forstærker...

Mvh.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:

Pathos Logos kunne også være et meget godt bud.....men den savner vist pre out

Pathos Logos har skam pre-out

vnv nation
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Frede, er du kommet længere med din GamuTjagt?

Eller er der problemer med at afsætte de gamle højttalere?

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
LarsOhl skrev:

Pathos Logos kunne også være et meget godt bud.....men den savner vist pre out

Pathos Logos har skam pre-out

Har den det?

Nå men så er den et godt alternativ til Accuphase hvis jeg går hen og bliver lidt nærig.

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Trommelum skrev:

Hej Lars

Du har fuldstændig ret. 20-30 kg. kr. må være nok for en forstærker.  Det har jeg også altid syntes. Men som bekendt har man et standpunkt til man tager et nyt!!

Jeg havde lånt en GamuT Di150 og holdt den op mod andre gode high end forstærkere...Men jeg savnede bare GamuT´ens kvaliteter hver gang den blev pillet ud af kæden....desværre  og efter en rum tid fik det rokket noget så gevaldigt ved mine opfattelser af,  hvad der er nødvendigt at give for en god forstærker...

Mvh.

Hej trommelum!

Uanset hvad så gider jeg ikke smide 60k......er jo næsten 1/3 af hvad min bil koster

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

LarsOhl skrev:

Har den det?

Nå men så er den et godt alternativ til Accuphase hvis jeg går hen og bliver lidt nærig.

Ja, eller hvis du vil have noget der lyder godt

SunAudio har fornyligt haft Logos på bud til 20.000,- og Inpol på bud til 40.000,- Til den pris er det meget svært at finde konkurrenter til Logos. Den anden kender jeg ikke.

LarsOhl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Tja er nu jeg blevet ret hooked på Accuphase E-308 eller E-408. En E-308 vil stå mig i det samme som LOGOS før told+moms så den bliver selvfølgelig en del dyrere.

Kan ikke helt finde ud af om jeg kan lide Logos design eller ej.

Accuphase er ihvertfald *savle savle*

Trommelum
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 06 September 2004
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Lars skrev:

Uanset hvad så gider jeg ikke smide 60k......er jo næsten 1/3 af hvad min bil koster

jeg kan godt følge dig! Det er mange penge.

Jeg kan se at flere forhandler har GamuT´s forstærkersæt på tilbud. Dem skulle du give et lyt! Bl.a. D200 mkIII effekttrin´et er til stærkt nedsat pris!

Så ved du hvor godt det kan komme til at lyde. Så synes jeg også du skulle låne en Accuphase og lytte lidt på den, inden du køber en hjem!

Sæt nu.....den skuffede!!

Mvh. Og god jagt.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum