Emne: Hvad har Poul gang i ??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 24 Juli 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Til blacxkhawk: ramt lige i pletten! Modløs er nok kun træt af Poul fordi han hænger ham ud - og med rette. Jeg håber der går laaang tid før vi glemmer de fuldstændigt sindssygt overdrevne superlativer Medlyd lancerede den lamme Apollo CD med. Det var langt over kvalmegrænsen, for at bruge et Poulsk udtryk. Og medlyd og andre der gør det samme - læs brochuretekster i eks HifiKlubben - skyder sig selv i foden hver gang de overdriver et produkts kunnen. For næste gang de skal skrive en tekst om et ganske almindeligt produkt, som ikke kan noget ud over det forventede, så skal den jo lige have en omdrejning mere på tillægsordsskruen, for at vi skal tro den er bedre end forgængeren. Det er den måske på få punkter, men pointen er at man vænner købere til ikke at læse produktomtaler og lanceringssprog ordentligt, fordi de ikke gider læse alt det hypesh*t. Man bliver reklamesnak-immun. Tror ikke længere på det der siges og skrives, "vil selv høre det" og derud ad.
Man - nogle tænksomme producenter/distributører - burde egentlig lave en turn-around handling og kun skrive absolutte fakta om produktet. Og er der ikke andet end rå data, så print dem eller lad helt være med at skrive noget i produktomtalen. Det vil sandsynligvis vække interesse, fordi nu skal kunden selv på ordjagt. Hvem ved noget om denne nye ting, hvem har hørt den, hvor er den, etc. Om ikke andet vil det være en personlig udfordring for de mange som stadig tror man kan bedøve folks kvalitetssans med flommeord i tykke stråler.
|
|
|
__________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke lade være med at tænke denne lille tanke: Pouls side virker kultagtig - Hvem surfer
lige ind på den? Tja, en eller anden bruger af hifi4all henviser til et "ugens opstød" fra hifi4poul og
så kører der en tråd... De eneste, der synes at have glæde af hifi4pouls side er hifi4alls brugere,
som jo hyppigt er dem Poul skriver om Poul er en genial kommunikator: Ved at rode med sin
lille side, hvor der vel at mærke ikke er et debatforum, kan han sige hvad han vil uden at skulle
forholde sig til andet end sine egne tanker og sin hunds ideer Men når dem han tilsyneladende
"kommunikerer" til (i modsætning til med) nu er et sted i cyberspace, hvor der er med-
kommunikation ville det klæde ham, hvis han gav sig til kende på hifi4all og prøvede noget nyt:
Dialog med alt hvad det indebære Det han har gang i nu med sit skabs-hifi4all-handle virker lidt
kujonagtigt
mvh
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

bruger hedder nu: Live21
Bruger siden: 22 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mellemhjulet skrev:
| Hov, her skriver Poul et seriøst indlæg uden personangreb med nogle relevante tips. Og så bliver det helt ignoreret! |
|
|
Hvordan mener du ignoreret ? Jeg har ikke været inde og læse den - indrømmet, men kan ikke se at der står noget revolutionerende, som f.eks. Otto ikke har skrevet allerede.
Den med at adskille computerens støjende PSU fra anlægget, har været oppe og vende mange gange, og senest er der jo kommet gang i en tråd om Squeezeboxen, der gør netop dét.
Bruger man et lydkort med analog udgang, kan man smække sådan én på:
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=6 858
Det er en dum ting at have 110V stående på stel, fra computeren. Det kan brænde indgange af på forforstærkeren, hvis man er uheldig.
EDIT: Da jeg installerede en ny strømbox igår (fra Kina - uha), fik jeg mit gamle Peter Kørner netstøjfilter i overskud. Hvor sidder det nu ? På netadapteren til min trådløse telefon, der iøvrigt ikke slukkes når jeg lytter hifi.
|
|
|
Spencer du burde tjekke de modifikationer man kan få til en sb..
http://www.redwineaudio.com/mods.html __________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |
kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til debat om vores evner til at kommunikere på skrift, vil jeg blot spørge , hvor mange har læst noget herinde, som de ikke forstod på grund af afsenders dårlige skriftlige evner?
Det er meget sjældent, at jeg har set en skriftlig komunikation jeg ikke kunne tyde.
At jeg ikke altid forstår indholdet, skyldes normalt andre ting end dårligt skriftsprog.
Så poul irritation over dårligt sprog i forum finder jeg lidt malplaceret.
Det er jo ikke bøger vi skriver herinde eller videnskabelige test
__________________ Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, nu er det så min tur til at komme med input!
For mig at se, handler denne tråds "cyklus" egentlig om det, der er det daglige problem på hifi4all.dk.
Der er ALT for meget negativ og mudret trash talk. Folk fokuserer alt for ofte kun på de negative ting, samtidig med, at utrolig mange ting bliver tolket forkert herinde, lidt ligesom der sker ved SMS skrivning engang imellem.
Problemet ligger i, at man ikke kan se hinanden, og den tone tingene bliver skrevet i, er ofte utrolig svær at gennemskue. Yderligere gør det ikke nemmere uden komma og punktum, som tidligere nævnt :-)
Udover de alt for kedelige og trash-agtige debatter, så vil jeg faktisk forsøge at give Poul ret - selvom det i værste tilfælde ender i trusler... 
Med al respekt for Jensen som person, så er der VIRKELIG mange der "forguder" ham. Jensen er sikkert utrolig god at handle med - det sætter jeg slet ikke mine tvivl ved, men det er der altså også mange andre forhandlere der er. Et eller andet sted, så er det jo også ved at være utrolig ensartet herinde, utrolig mange tråde handler om ting købt hos Jensen, og så viser vi kasser endnu en gang.
Om Poul er negativ eller positiv og om det er korrekt eller forkasteligt at skrive denne klumme, dette vil jeg slet ikke komme ind på - han må gøre hvad han vil!
Jeg tror vi skal tænke over, hvor vi egentlig vil hen med dette forum. Det lader sig alt for meget præge af den store dominans for enkelte store guruer, hvilket til et vist punkt er helt fint - men vi mangler anderledes snak herinde.
Hifi 4 all er efter min mening blevet til hifi 4 "alle de garvet personer - som har siddet her de sidste 5 år".dk
Det er ikke for at støde nogen nu - jeg håber bare vi kan få gang i en debat. Håber folk kan læse dette med en "munter" tone, for det er hvad jeg ligger i det. Men det er da lidt sørgeligt, at "utrolig" ofte når nye/mindre aktive brugere kommer med et indlæg om hvilket produkt de skal have, så får de kastet i hovedet at det kan de søge efter.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil påstå, at hifi4all.dk omhandler disse elementer:
1. Hvad viser dagens papkasse.
2. Fortælle alle de nye, at de kan hente info ved at søge (for der er jo i hvert fald ikke kommet nyt til siden!!)
3. Den daglige Jensen debat.
(evt. 4. dagens debat om Hifiklubben )
Det er da lidt tamt og indsnævret, at det ikke kan lykkedes os at få ret meget mere på banen? Folk virker utrolig rare og generelt ekstremt høflige og har altid en mening til tingene? Vi burde nu nok kunne debatere lidt mere end vi gør idag.
Vi skal have alle de alternative debatter luftet, ud af busken folkens :-)
Ps. sørgeligt vi spilder så mange krafter på så ligegyldige debatter, om negative forhold 
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wamba
Det var et rigtigt fint indlæg.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
tub61 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1089
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt ret Wamba livet er for kort til altid at være negativ, ligesom det er alt for kort til sure og besværlige kællinger 
__________________ BOSE lifestyle35 - Rega planer 25 - Rega Riia
Sennheiser HD650 - Sudgen Headmaster
Denon DCD3560 - Naim NAP140 , Naim NAC72
Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

bruger hedder nu: Live21
Bruger siden: 22 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
medlyd så det var en bevidst handling fra poul at han sagde ja til at få besøg af hifiall ? og på den mest nederdrægtige måde kalkulere med jean m jarre ville læse hans klumme, som han belejligt altid har haft på hans side netop til denne dag, ydermere at netop jean m jarre ville tage det så personligt at han opretter en tråd omkring poul ?
ja den havde jeg ik set. markedsføring af betydelige omveje må det vist kaldes __________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 02:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mightyfish
ja den havde jeg ik set. markedsføring af betydelige omveje må det vist kaldes
Det skal du ikke være ked af, det tog også mig lidt tid.
Jeg går ud fra at Poul bevidst sagde ja til Hi Fi 4 all, jeg går også ud fra, at han forventede et vist antal besøgende fra dette forum, ydermere går jeg ud fra at han, inddirekte, henvender sig til dette forum, når han ved navns nævnelse udstiller en del af de debatører der er i dette forum, hvem i alverden skulle ellers interessere sig for indlæggene.
Om Poul, snedigt, har lagt en masterplan før han sagde Ja til en besøgsartikel, tror jeg ikke, men under alle omstændigheder er der nu tale om markedsføring af Poul og hans butik.
Grundlæggende mener jeg bare, at hvis man føler et behov for, at udbene debatindlæg, så bør det gøres i et relevant forum.
Venligst Bent
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
| Til Da_ Saint
Ja, ja, hvis den unge mand du mødte i Hi Fi Klubben virkelig er 17 år, så lad dog manden få noget erfaring eller skal branchen undlade, at ansætte folk under 50 ? Nu sagde han "noget i retning" af "den forstærker er Top nice" og hvad så, der er over 100 ansatte i Hi Fi klubberne, er du ikke imponeret over en af dem, så prøv en anden. Omkring Hi Fi anmeldelser er det vel egentligt ikke så mærkeligt, at langt de fleste produkter får ros, man ville være en besynderlig distributør, hvis ikke man sendte de bedste af ens produkter til anmeldelse. Når en anmelder efterspørger et produkt hos en distributør, så er distributøren i sin gode ret til at takke nej til en anmeldelse, hvis ikke han mener, at den vil gavne hans forretning. Som følge deraf er de fleste produkter der anmeldes, gode. Iøvrigt vil enhver beskrivelse af et apparat, lyttet på af en anmelder, være subjektiv. Den vil være båret af hans lydpræferencer og selv om han kan prøve, nøgtern, at opremse forskellige parametre, så vil enthusiasmen ofte skinne igennem, Gud ske lov for det. |
|
|
Jeg prøver at fatte mig kort: jeg er slet ikke imponeret over hi-fi branchen. Det hele er reklame, reklame, og atter reklame! Alle produkter er de bedste, og alt er så lækkert og man får SÅ meget for prisen, og bla...bla...bla.  Ikke engang anmelderne kan man stole på mere. Når de roser ALLE produkter, hvordan kan de så beholde deres troværdighed?? Der MÅ være nogle af de produkter, de anmelder, som ikke er "et fund til prisen"! De MÅ være noget, de ikke synes om. Men NEJ, det hører man ikke noget om. Så må ma jo klare sig på egen hånd. Hellere det, end at læse noget reklame-vrøvl, som ikke er det papir værd, som det står på. Ang. HFK, så er jeg træt af deres opreklamerede l**t, især NAD. De ting, som HFK sælger, er ikke en pind værd, med mindre de koster 40.000 kr. og opad. At deres forhandlere bare er nogle papegøjer, som opremser hvad der står i brochurerne, booster ikke ligefrem HFKs indtryk i mine øjne. Godt man har nettet til handel, så man ikke længere er afhængig af de sleske sælgere!  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi ikke havde reklame , hvilket nettet jo kan være en del af.
Ville nye producenter få meget svært ved at komme på markedet.
Selvfølgelig skal du klare det på egen hånd alligevel.
Der er nu engang forskel på hvordan vi opfatter produkter.
Derfor mangfoldigheden.
Som forbruger irriteres man ind imellem over, at de ikke bare benytter en standard
foreksempel beta contra VHS nu afløst af blueray contra ?
Men hvis de gjorde gik udviklingen jo i stå og vi ville ikke få nye bedre produkter på banen.
Lad blot producenter sælgere mv. reklamere alt det de lyster og så lad os forbruger om produkvalget. __________________ Audia Fligth 100 +Pre
Accuphase DP55V
Martin Logan Summit
Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 30 Juli 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba skrev:
|
Tja, nu er det så min tur til at komme med input!
For mig at se, handler denne tråds "cyklus" egentlig om det, der er det daglige problem på hifi4all.dk.
Der er ALT for meget negativ og mudret trash talk. Folk fokuserer alt for ofte kun på de negative ting, samtidig med, at utrolig mange ting bliver tolket forkert herinde, lidt ligesom der sker ved SMS skrivning engang imellem.
Problemet ligger i, at man ikke kan se hinanden, og den tone tingene bliver skrevet i, er ofte utrolig svær at gennemskue. Yderligere gør det ikke nemmere uden komma og punktum, som tidligere nævnt :-)
Udover de alt for kedelige og trash-agtige debatter, så vil jeg faktisk forsøge at give Poul ret - selvom det i værste tilfælde ender i trusler... 
Med al respekt for Jensen som person, så er der VIRKELIG mange der "forguder" ham. Jensen er sikkert utrolig god at handle med - det sætter jeg slet ikke mine tvivl ved, men det er der altså også mange andre forhandlere der er. Et eller andet sted, så er det jo også ved at være utrolig ensartet herinde, utrolig mange tråde handler om ting købt hos Jensen, og så viser vi kasser endnu en gang.
Om Poul er negativ eller positiv og om det er korrekt eller forkasteligt at skrive denne klumme, dette vil jeg slet ikke komme ind på - han må gøre hvad han vil!
Jeg tror vi skal tænke over, hvor vi egentlig vil hen med dette forum. Det lader sig alt for meget præge af den store dominans for enkelte store guruer, hvilket til et vist punkt er helt fint - men vi mangler anderledes snak herinde.
Hifi 4 all er efter min mening blevet til hifi 4 "alle de garvet personer - som har siddet her de sidste 5 år".dk
Det er ikke for at støde nogen nu - jeg håber bare vi kan få gang i en debat. Håber folk kan læse dette med en "munter" tone, for det er hvad jeg ligger i det. Men det er da lidt sørgeligt, at "utrolig" ofte når nye/mindre aktive brugere kommer med et indlæg om hvilket produkt de skal have, så får de kastet i hovedet at det kan de søge efter.
Jeg vil faktisk gå så langt, at jeg vil påstå, at hifi4all.dk omhandler disse elementer:
1. Hvad viser dagens papkasse.
2. Fortælle alle de nye, at de kan hente info ved at søge (for der er jo i hvert fald ikke kommet nyt til siden!!)
3. Den daglige Jensen debat.
(evt. 4. dagens debat om Hifiklubben )
Det er da lidt tamt og indsnævret, at det ikke kan lykkedes os at få ret meget mere på banen? Folk virker utrolig rare og generelt ekstremt høflige og har altid en mening til tingene? Vi burde nu nok kunne debatere lidt mere end vi gør idag.
Vi skal have alle de alternative debatter luftet, ud af busken folkens :-)
Ps. sørgeligt vi spilder så mange krafter på så ligegyldige debatter, om negative forhold 
|
|
|
Jeg er helt enig.
Jeg tror grunden til, at der er så meget trash talk, er at der bliver skrevet så mange usandheder og sitet oser af skjult markedsføring.
Problemerne opstår så, når nogen konfronterer dem, som skriver det som ikke passer. F.eks. Mike J og sine Harald Nyborg power convertere. Manden har ingen teknisk forstand, men flipper fuldstændig ud, når folk forklarer ham, at det han har gang i er teknisk dårligere end at plugge forstærkeren direkte i væggen.
Det næste der altid trigger nogens pis-kogning, er når folk skriver vidunderhistorier om ting de lige har købt af ham eller ham, og det er bare SÅ meget bedre end alt andet på markedet uanset pris, vel at mærke uden at have hørt ret meget andet.
Det er blandt andet derfor, jeg mener, at man har en forpligtigelse til, som hifi-entusiast, at sætte sig lidt ind i hvordan tingene fungerer, inden man begynder at påstå det ene eller andet i dette forum, med de KNUSENDE argumenter: "sådan lyder det i mine ører" og "Det er min mening", osv.... For ellers er man jo ikke rustet til DEBAT! Debatten skal nok komme til disse personer, men de kan jo ikke bidrage i mine øjne, da de ikke aner hvad de snakker om....
Du hører da heller ikke nogen, som ikke har en dyt forstand på motorcykler, gå ind på en HA-rockerbar, og råbe "Kan ikke lige flytte jeres knallerter, for jeg kan ikke komme forbi", (ok, den var mere for sjov)
Eller første gang i whiskeysmagningsklubben, hvor man tager den billigste fra Aldi med (fordi der kan man købe whiskey),og påstår hele aftenen, at den er den bedste whiskey overhovedet (fordi det er din whiskey) uden at vide noget om whiskey. Der vil nok være nogen der forklarer, at det er den ikke...
Man hører heller ikke kvinder, der har egen bil påstå, at deres lille røde bil er verdens bedste, i et lokale fyldt med mænd, uden at forvente at blive grint af eller få forklaret et par ting...
Men i hifi-verden holder ingen sig tilbage:
"Jeg har en loddekolbe og har samlet en The End, så nu er jeg ekspert! Nu skal jeg lige forklare dig et par ting"
"LCaudio - næsten ligeså godt som Mark Levinson"
"Jeg bygger verden bedste højttalere"
"Mine 50.000 krs netkabler gør mit anlæg 10x bedre"
"Fuldtoner er verdens bedste højttalere"
"Verdens bedste bas med basrefleks"
"Denon 3560 - Verdens bedste løbeværk"
osv.... (ovennævte er opstillede eksempler)
Det er påstande, som andre med garanti vil reagere på, og sådanne påstande vil altid blive ved med at blive skrevet. Tit er det totatitære tankegange, uden hold i virkeligheden, som på ingen måde opfordrer til debat.
Tit ønsker folk ikke debatten (og det skinner jo tit meget igennem), men kun at blive klappet på skulderen af de andre, eller i det mindste kun så længe, det ikke ikke clasher med deres egen virkelighed, hvor de er perfekte og alle deres beslutninger ligeledes.
Prøv at tage en af de førnævte fiktive emneoverskrifter, hvor mange af dem giver dig lyst til at DEBATTERE hifi med forfatteren?
Desuden mener jeg burde der være et forbud mod papkasseshows... Det er over kvalmegrænsen, for at vende tilbage til emnet...
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der en ny omgang ugens emne!!!
Uha, uha, der bliver skudt med skarpt denne gang!!!
Dog synes jeg Poul træder lidt mere frem end han plejer, hvilket absolut ikke gør noget, hvis du spørger mig.
Regn med at klaske dig selv på lårene op til flere gange..
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basalt set drejer det sig jo for det meste bare om at høre et stykke musik. Om anlægget er verdens bedste eller 4. bedste betyder trods alt mindre. Interesant er det dog, at lære og eksperimentere sig frem og opleve at reproduceret musik kan formidles gennem musikanlæg på forskellig vis. Hvis man vel at mærke synes det slags hobby er sjovt.
Udøvende musikere er forbløffende tit temmelige ligeglade med anlæggets kvaliteter, konstateret udfra min omgangskreds gennnem årene. De lytter åbentbart på en anden måde. Noget af det mest interessante jeg har læst i "High Fidelity" (loppemarkeder er en god ting...) er nogle artikler af en Søren Basbøll bl.a. med nogle overvejelser om hvad man skulle lytte efter ved en modifikation af et anlæg. For ham var det spørgsmål som, formuleret meget løst efter hukommelsen: Forstår jeg bedre hvorfor musikerne spiller den passage på den måde de gør?; forstår jeg samspillet mellem musikerne bedre nu?; er komponistens intention med værket lettere at forstå nu?. Og det er vist ikke lige den type spørgsmål der er det gængse bl.a. her på dette forum. Her tales der mere om at rummet er bedre, eller at bækkener er mere velopløste, og det tror jeg er en blindgryde.
Der er naturligvis mange veje til god lyd, men Basbølls tilgang er for mig mere interessant. De spørgsmål der bliver stillet er jo trods alt forudsætningen for de svar man får. En interessant emne til en tråd kunne være: "En liste over spørgsmål man skal besvare når man evaluere en ændring af ens anlæg?" Men jeg tvivler på at tråden ville blive særlig god.
Denne måske mærkværdige indledning er sådan set resultatet af, at Poul bruger ordet "Honnet" i sit "Ugens emne" fra 30/7. Et eller andet sted har manden jo ret i, at meget af diskussionerne herinde går på kvaliteten af spånplade til Rega pladespillere, istedet for hvordan man måske kunne få noget bedre kvalitet til samme pris, eller forbedre pladespilleren. Ser man på den gamle modificeret "mellemklasse" pladespiller jeg bruger, ( En Lenco, de var relativ dyre omkring 1970), fik man da mere mekanisk arbejde for pengene i mellemklassen dengang. Alene motoren til en Lenco vejer vist mere end pladetallerkenen på en Rega, og Lencoens pladetallerken er da både tung, ca 4 kg, og dynamisk afbalanceret.
Poul har jo ganske enkelt ret i, at der er forsvundet et stort marked for mellemklasse udstyr. I gamle dage kunne man sælge en Lenco til den bedre socialdemokratiske middelklasse, de køber ikke den slags ting mere. Lenco kunne lave deres grammofoner, fordi de havde værktøjerne til det. Værktøjerne havde de, fordi de kunne sælge en vis mængde af deres grammofoner. Basalt set lavede de samme grammofon fra ca. slutningen af 50'erne til omkring 1977, uden at prisen i kroner steg nævneværdigt. Rega sælger vel basalt samme grammofon som de har gjort de sidste 20 år, måske med bedre spånplade og fastlimet motor, men jeg tror de anvender samme værktøjer som de altid har gjort. Men de startede altså med at lave værktøjerne til en billig pladespiller, Lenco startede med at lave en mellemklasse pladespiller. Og det ser ud til at Rega har hævet priserne fra ligge i den billige ende til at være på prisniveau med en mellemklasse pladespiller. (Jeg sammenligner IKKE lydkvaliteten her. Forskellige konstruktører kan jo have en mere eller mindre heldig hånd, og jeg har ikke hørt en Rega derhjemme.)
Nu får jeg måske hug af Poul i hans næste ugens emne over at jeg ombygger denne pladespillernes Ford A, så jeg iler med at fortælle at jeg skam lytter til musik med stor fornøjelse over selv et dårligt anlæg. Men at jeg også synes det er en "honnet" hobby at pusle med hjemmebygget og ombygget hi-fi som ombygget Lenco grammofoner, højttaler, rørforstærkere og hjemmeflettet kabler. Langt mere "honnet" end endeløse diskussioner om ting man alligevel selv ikke har hørt, og udpakning af papkasser. (Jeg får nu snart en papkasse, så måske skulle jeg finde kamaraet frem..........)
P.S. I øvrigt mener jeg at man sagtens kan høre forskel på forskellige pladespillere, selv med en billig pickup, selvom Poul jo langer lidt ud efter Mirland i sidste uge.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|