Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Hvad har Poul gang i ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

ufatteligt at sådan en tråd kan hidse folk op - evig og altid skal det være jeg jeg jeg jeg ved ved ved bedre end alle andre, og jeg jeg jeg jeg har ret ret ret ret - nyd hellere sommeren - den er på vej
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
king skrev:
I mine øjne er han en gammel mand med hat - som sikkert nok har ondt i røven over det køre for Jensen !!

Du tror ikke, han selv har succes eller hvad?

Det sjovt - så snart man kommer med lidt kritik, er man bare en gammel, sur og useriøs individ, som er misundelig...Man skulle næsten tro "jensen" var en religion eller en sekt.

JAMEN , ER HAN DA IKKE DET EFTERHÅNDEN.......!

Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
jensen skrev:

kontrast skrev:
Nå ja, så var det måske allligevel nemmere at sælge dyrt hifi i gamle dage, som jensen beskriver det. Han har jo selv været med til at gøre det sværere at sælge til de høje priser, men jeg tror nu at det vi har fået internettet har betydet endnu mere end jensens lavere prier på nogle få mærker.

jensen er inde på noget som jeg og sikkert mange andre har oplevet; når en butik forhandler et givent produkt og man er interesseret i det, jamen så er det åh så godt. Når det senere glider ud af butikken -- de skifter jo alle sortiment ret tit - så er det pludseligt noget l**t. Så står man der med sit købte l**t og føler man står med noget ret usælgeligt og man er forrådt. SÅ hvor er den seriøse vejledning?
Men sådan er det nok også i alle andre brancher der sælger hurtige varer og hvor nyheder afløser nyheder; bilbranchen.

Nej det har jeg skam ikke startet op .

Nu har jeg kvit på meget af det jeg har købt gemmen tiden og det er alt med mega rabat .

Og mange af miner venner har aldrig giver fuld pris nok mere - 35% til 40% på ders udstyr .

Og det er helt tilbage fra hvor jeg købte første gang i KT i 1987 også i klubben .

Næ det er nettet der har gjort at ikke så mange tages ved røven mere .

Det handler vel bare om at kende de rigtige? Men jeg forstår stadig ikke, hvordan en forhandler kan tjene penge ved at sælge udstyr til -35-40%...?? Hvis de har feks. 60% på en vare, så er der stadig 20-25% avance, det er måske meget godt.

Jeg ville personlig blive gal i skralden, hvis jeg skulle give fuldpris for noget HIFI - hvorefter jeg så finder ud af, at en anden kunde har fået nøjagtig samme udstyr...til -40%!!  Man skal da selv forhandle sig til en rabat.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted

Rolfiboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det er godtnok lavt at kritisere andre folk, for at stave dårligt.
Det er en uskreven regel - at det gør man bare ikke...

JA specielt når man tænker på at ingen kan stave 100% korrekt så det er måske at skyde sig selv i foden.

Til top Vis Rolfiboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolfiboy

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Rolfiboy skrev:

Spencer skrev:
Det er godtnok lavt at kritisere andre folk, for at stave dårligt.
Det er en uskreven regel - at det gør man bare ikke...

JA specielt når man tænker på at ingen kan stave 100% korrekt så det er måske at skyde sig selv i foden.

og hvad er det næste ? at man heller ikke kan sætte komma - der står intet om, at det er krav, for at kunne deltage i debatten/fora - tag nu lige og slap af med alle de krav - alle har fejl - og det er med til at krydre hverdagen
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
ved sgu da godt nok ikke hvem man skal le af nu

Paul crap

dem der virkelig tager det alvorlig

eller dem der forsvarer ham med næb og klør, og som så samtidig acceptere at de i og med de er brugerere her, acceptere at blive kaldt meningsløse, dumme og hvad han nu kan finde på.

ufatteligt at sådan en tråd kan hidse folk op - evig og altid skal det være jeg jeg jeg jeg ved ved ved bedre end alle andre, og jeg jeg jeg jeg har ret ret ret ret - nyd hellere sommeren - den er på vej

HVOR?!?!?!?!

Nosferatu

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 04:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
David skrev:

Forstår folk ingenting!??!?

Grunden til at Poul skriver "Rouge Audio" og ikke "Rogue Audio", er fordi at der på Jensens hjemmeside står "Rouge Audio", og det tager lidt Poul pis på.

Kan se at du har været inde og skære det værste fra dette indlæg, hvor du 'kommer til' at svine Jensen en smule til.

Må sige jeg var noget chokeret over at læse det, da du skrev det, men det viser trods alt, at du hæver dig over Poul, ved at trække en grænse.

At du syntes at det er i orden at 'tage pis' på folk der ikke staver så godt, er dog noget jeg tager ganske kraftigt afstand fra.

Ja, jeg synes det kunne gå da jeg skrev det, men synes det var lidt for meget på en gang, så det blev lige rettet lidt til - ikke at det der stod før ikke var sandt, men det var måske lidt irrellevant for debatten, så derfor slettede jeg noget af det.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Spencer skrev:
David skrev:

Grunden til at Poul skriver "Rouge Audio" og ikke "Rogue Audio", er fordi at der på Jensens hjemmeside står "Rouge Audio", og det tager lidt Poul pis på.

Kan se at du har været inde og skære det værste fra dette indlæg, hvor du 'kommer til' at svine Jensen en smule til.

Må sige jeg var noget chokeret over at læse det, da du skrev det, men det viser trods alt, at du hæver dig over Poul, ved at trække en grænse.

At du syntes at det er i orden at 'tage pis' på folk der ikke staver så godt, er dog noget jeg tager ganske kraftigt afstand fra.

Ja, jeg synes det kunne gå da jeg skrev det, men synes det var lidt for meget på en gang, så det blev lige rettet lidt til - ikke at det der stod før ikke var sandt, men det var måske lidt irrellevant for debatten, så derfor slettede jeg noget af det.

Ja, Poul har ikke fjernet det endnu, men da punktet hedder 'ugens emne', er der næppe grund til at bruge mere energi på at få ham til det.

Vi kan blot håbe på en mere optimistisk og positiv holdning i næste uge.
Poul mener at folk mødtes mere i 'gamle dage', men her er Poul ikke fulgt med tiden, og har ikke fingeren i jorden.

Efter internettets indtog, er folk mere sammen privat end nogensinde før.
Hifimæssigt er kredsen af personligt hifibekendte vel snildt femdoblet gennem hifi4all ?
Det er nok ikke skudt helt ved siden af...

Var du til 3020-træf igår Poul ?
Det er jo en ældre dame den NAD, og den har stadig stor interesse.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Hm skal man gøre folk rigtigt sure og få dem til at springe op som en trold af en æske, skal man bare skrive noget negativt om dem. Skal man så gøre dem rigtigt rigtigt sure, skal det samtidigt være sandt .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
David skrev:
Spencer skrev:
[QUOTE=David]

Ja, Poul har ikke fjernet det endnu, men da punktet hedder 'ugens emne', er der næppe grund til at bruge mere energi på at få ham til det.

Efter internettets indtog, er folk mere sammen privat end nogensinde før.
Hifimæssigt er kredsen af personligt hifibekendte vel snildt femdoblet gennem hifi4all ?
Det er nok ikke skudt helt ved siden af...

Han kan skrive hvad han vil hvis det gør ham i bedre humør .

Nok mere mit navn der der bliver samlinet med den Hansen som jeg også godt kender , og hvis det ligger i hans tone jeg skulle være sådan så er han tosset (men nu har jeg snakket med ham og det er han ikke ).

Ja efter vi rigtigt har fået gang i nette herhjemme , det har gjort man møder nye mennsker .

Jeg har da selv personligt fået op til flere venner udaf dette , og det er jeg nu meget glad for hvem er ikke det , at man så mangler tiden til at være mere sammen er et problem .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Hm skal man gøre folk rigtigt sure og få dem til at springe op som en trold af en æske, skal man bare skrive noget negativt om dem. Skal man så gøre dem rigtigt rigtigt sure, skal det samtidigt være sandt .

MVH

Åh, jo - der er da meget flueknepperi i hifi, hvor man bruger mere tid på at skifte kondensatorer i sit grej, end at lytte musik, men mon ikke det bunder i at man har flere interesser end blot musik ?

Det gamle Hifi & Elektronik, havde en del om elektronik også, før det skiftede til at blive en købsguide. Det med at lodde, og skille ting ad, kan man nok ikke pille ud af drenge.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Åh, jo - der er da meget flueknepperi i hifi, hvor man bruger mere tid på at skifte kondensatorer i sit grej, end at lytte musik, men mon ikke det bunder i at man har flere interesser end blot musik ?

Det gamle Hifi & Elektronik, havde en del om elektronik også, før det skiftede til at blive en købsguide. Det med at lodde, og skille ting ad, kan man nok ikke pille ud af drenge.

Det var nu ikke kun det jeg tænkte på. men også det her Jensen-fundamentalister .

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Det var nu ikke kun det jeg tænkte på. men også det her Jensen-fundamentalister .

Ah, ja - men dem der er fundamentalister, har måske været det i Hifi-Klubben tidligere, eller Audioscan. At der er gået mere slips i branchen, er vist ikke Jensens skyld.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Andre skrev:
Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Ah, ja - men dem der er fundamentalister, har måske været det i Hifi-Klubben tidligere, eller Audioscan. At der er gået mere slips i branchen, er vist ikke Jensens skyld.

Jeg vil lige slå fast at jeg ikke her skyder på jensen, han er set med mine øjne en gudsbenådet forretningsmand. Lige som de er det i den Danske bank .

MVH

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

At læse denne tråd bringer jo mindelser om mine unge dages udskifting af udstyr. Hvor meget det her er en hobby, og hvor meget denne hobby er noget a la: "Se min er større end din" (papkasser f.eks) må folk jo have deres egen mening om. Men jeg kan genkende en linje fra dengang High Fidelity gik fra alternative selvbygprojekt til test af netkabler til 10.000 kr.

Pris og hype har stadig stor betydning for en del Hi-Fi hobbister. F.eks. er det her et seriøst tweak:

http://www.hiaudio.co.uk/TCM/The_Isolator.htm 

koster relativ mange penge og sælges via "rigtige" audiofil butikker. Det her er en vittighed:

http://www.avahifi.com/root/equipment/other_equipment/ cartridge.htm

Er lavet og solgt billigt gennem 20 år (ikke mere) af en idiot der påstår, at hvis man kan høre forskel på kabler, så er det fordi forstærkene er forkert konstrueret. Tweakdimsen kan iøvrigt nemt laves for stort set ingen penge, men hvem gider det?

Og så tager det altså temmelig meget tid at hænge rundt på nettet

Jeg synes stadig at Poul har en del gode pointer i sine "Ugens emner", (http://www.poulsaudiobutik.dk) også i det nye der er kommet i dag. Selvom hans viden om forskellen på sokkeholdere og strømpeholdere måske ikke lige er på toppen...

Kommende emner her på stedet kan jo være, hvilket tøj skal man have på når man lytter til musik. Den seriøse baggrund var et interview med Thomas Koppel og Annisette hvor de i deres studie en dag havde fået en speciel god lyd på hendes stemme. Til sidst fandt de ud af at det var en bestemt kjole der skulle hænge et bestemt sted. Så hvis man kan høre mange af de fine nuancer som der reklameres med her på sitet, så må f.eks. forskellen på om man sidde med en sweater eller en t-shirt jo have betydning for lyden? Tykke eller tynde gæster ændrer akustikken? Hvilke lamper må være tændt i huset, og hvordan påvirker det elmåleren? Temperatur, lydens hastighed er jo temperaturbestemt. De psykiske fordele ved at have loddet sit kabel selv i forhold til at have købt det specielt i Syditalien?

Van Alstine definerede et anlægs kvalitet ved at se på hvordan det blev brugt: Hvis det oftest spiller er det godt nok, hvis det oftest er slukket er det ikke godt nok. Og længere behøver det ikke at være.

Fortsat god diskusion.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle !!

Nu kan man læse alle de inlæg som Poulsaudiobutik har lagt ind på sin hjemmeside

det er under "ugens Emne" www.poulsaudiobutik.dk og når man læser dem så syndes

jeg nu ikke at de har meget med debatten at gøre ( eller kan jeg bare ikke læse ) for han

giver bare sin mening om sit lange liv i HIFI, så læs og forstå. "Og det kan da godt være han

er end gamle fyr med blød hat man før i tiden var der respekt om ældre mænd med blød hat"

Hilsen Pmoren.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Han er bare sur på hele verden og vil gerne gøre sig selv til noget helt specielt med ham og hans

HiFi. Det er noget med image. Man skulle tro en mand på hans alder var kommet over det.

Jeg synes han gør hifi mere alvorligt end nødvendigt. 

Jeg har hørt flere af de såkalde selvudnævnte verdensmestre´s HiFi anlæg eller opstilling af disse og det har ikke imponeret eller på nogen anden måde været en øjenåbner for nogen ting. 

Der er ingenting værre end hifi der gøres til sådan noget ophøjet noget og hvor man skal høre om en der har gået og hjernevasket sig selv i mange år og nu efterhånden mener han ved lige hvordan det hele skal være og skal belære alle. Kom ned på jorden hvor du hører til.

Og så er det sagt

Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

til Poul.

Poul rammer lige midt på sømmets hovede. Han har totalt ret i, at HiFi i dag ikke kun dyrkes af folk, der sætter vellyden frem for alt. Forbløffende mange vægter højere, at det skal se ud som om alt er optimeret. Uanset lyden.

Folk køber dyrere netkabler, fordi så er anlægget blevet opgraderet. De køber dem ikke fordi de har konstateret at det får anlægget til at lyde bedre. Men når så de har opgraderet anlægget, antager de blot at lyden er blevet blevet bedre.
Det er lidt omvendt i verden. Som om eks kablets pris, lækre finish samt diverse uvidende anmelderes ord er det vigtigste argument for at købe kablet. Det burde være lyden. Men sådan er det tydeligvis ikke.

Jeg er i den grad enig med mange af Pouls argumenter. Alt for mange HiFi-t**ser lever i en fantasiverden, hvor producenternes reklameløfter som "NASA approved" osv er lov. tonser fremad i en febrilsk kamp for at optimere på ALT! Man glemmer helt at tænke, om det vitterligt gavner at opgradere, og om det man tror er en opgradering, vitterligt er en fremgang rent lydmæssigt, eller om man bare skifter til noget producenten har fundet på en bedre historie om.

Jeg har ikke læst hele tråden igennem, men jeg har bemærket noget pudsigt. Mange af dem der er oprørte over Pouls holdning, er de selv samme personer, der i min verden lever i en fantasiverden. I den forstand at de æder ALT hvad producenter og anmeldere fortæller råt og uden den mindste smule skepsis.
Bare det lyder som om produktet er NASA-agtigt eller lign, glemmer folk helt at der kunne være tale om en lidt for god historie. Men man får dem aldrig til at indrømme det.
De påstår a kunne høre forskellen... Lige indtil man foreslår en blindtest. Så er der ikke det der ikke er i vejen, og for øvrigt har de slet ikke lyst til at deltage og har desværre heller ikke tid.

De lyver for hårdt for sig selv, når de skal forsvare deres woodoo-indkøb. Det værste er, at de godt selv er klar over det. For troede de selv på at de kunne høre en forskel, ville de ikke have noget imod en blindtest. Når de har det, må det jo skyldes at de ikke selv tror på de kan høre forskellen uden at vide den er der.

Tror Poul og Jeg er ret enige... Vi skal have al den markedsføringspladder ud af vores HiFi-verden. Produkter skal sælges på at de lyder godt, og ikke fordi alverdens inhabile anmeldere og producenten påstår at have skabt det 8. vidunder.

Og hvordan får vi så markedsføringspladderen ud af verden?? Ved ikke at æde det råt. Så snart producenterne ser, at de ikke kan sælge deres skidt bare ved at fortælle røverhistorier, skal de nok få hånden ud af røveren. Men lige nu kan de jo sælge det arveste P.I.S til vilde fantasipriser bare ved at fortælle, at NASA har brugt noget af det og at det er ih og oh så ædelt. Hvis man kan score kassen på det, ved at tage folk i røveren, hvorfor skulle man så lade være??? Verden er fuld af producenter og forhandlere, der med glæde vil fortælle røverhistorier for at score dine kroner. Så det er os selv der skal begynde at forlange mere.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

For god ordens skyld, må vi vel hellere bringe et sammendrag af hvad Poul har skrevet i sin klumme:

--------------------------------------

ad3. Ugens emne 

Nogen uger kan jo føles kortere end andre, og derfor  er det allerede tid til et supplerende ugens emne. Det har været mig en stor glæde at se de mange forskellige tilkendegivelser omkring, hvad der basalt er en lille hyggebeskæftigelse, nemlig at rode med hifi. Tak for den uventet store forståelse for, hvad der i bund og grund var et forsøg på at slå et slag for mangfoldigheden i hifi. Jeg er da heller aldrig før blevet udfordret til duel på at høre rigtig klassisk musik på et rigtigt anlæg som her i denne sag, og jeg er heller ikke tidligere blevet bebrejdet for ikke at møde op til større begivenheder som f..eks. 3020-træf. Nu bilder jeg mig heller ikke ind, at mit eget anlæg i kvalitet når Århus Pigegarde til sokkeholderne, hvis de ellers må gå med sådan noget for deres mødre. Ligeledes går jeg heller ikke til Morris Minor-træf. Jeg tillader mig faktisk fra et helt ukommercielt standpunkt at påpege, at enhver hobby altid har en tendens til at sande til i selvtilstrækkelighed og indelukkethed. Her har hifi bestemt ikke noget at lade racekaninavl høre. Nu er det jo ikke et synspunkt jeg står helt alene med, endsige har opfundet. Min egen store Gud, Ken Kessler er inde på det samme. Tak osse til Otto for at påpege nogen helt fundamentale økonomiske realiteter, som ingen af os undgår. Hvis vi for eksempel kunne nå at sælge alle de ATC, vi havde undervejs, ville vi jo nok bestille lidt flere. Mht. de omtalte avancer i branchen, hvor er så de blomstrende forretninger henne?
Det er også ganske vittigt at opleve, at kompromisløs ærlighed er blevet en del af denne branche i visse kredse. Man forventer vel ikke,at man får et ærligt svar hos en brugtvognsforhandler, når man gerne vil vide, hvilken bil,der er den bedste. Måske er hifi-handlere bare bedre mennesker (jeg ved jeg ikke er).
De personlige angreb er da altid et krydderi, men mht. den specielt socialt fremmende side af hifi, som har været påpeget af visse skribenter, har jeg nu lidt svært ved at se, hvordan det skulle kunne forenes med at være på hifi4all halvdelen af døgnet samtidig med, at der selvfølgelig er tale om ren musikinteresse. Sex er åbenbart ikke en helt så interessant hobby eller hvad.., for ret meget tid kan der da ikke være til det.
På opfordring, ja tro det eller ej, vil vi ved lejlighed lægge de tidligere " Ugens emner " ud på vores hjemmeside.Lad endelig være med at kigge, det er alligevel kun en gammel mands sludder og hvad betyder det?
PS Med hensyn til det omtalte Rouge Audio var det nu slet ikke henvendt til Jensen, faktisk til en, der i en præsentation af et anlæg, måske i solidaritet stavede sådan. Ingen kan vel ved deres fulde fem kritisere nogen for ordblindhed, mindst af alle undertegnede, der er halvblind selv. Og Spencer,jeg skal fremover få graveret i alle apparater, jeg sælger, så du ikke fejlagtigt kommer til at støtte os. Og så lige med hensyn til det omtalte buldrende Vassago-tog: Allerhøjest 5 % af vores omsætning er hifi, som vi faktisk kun sælger til venner og bekendte - så meget for den kommercielle vinkel
Amen.

---------------------------------

Er hifi død ? part 3
I lille Danmark hvor forårssolen har kastet sine første rigtige stråler i den forløbne uge har den sande hifiinteresse endnu en gang fejret nye triumfer i processen mod totalt og aldeles meningsløshed. Det store samtaleemne på internetsiden Hifi4all har været tilspilning af netkabler, tydeligvis en afgørende del af det moderne musikliv og noget der har været skammeligt overset af generationer hidtil. Næsten 1000 særdeles velunderbyggede indlæg er det blevet til i en debat der får denne hobbys absurde vildskud til, at få andre ganske indlysende tåbeligheder til at fremstå som faktisk ganske fornuftige. Der er selvfølgelig emner tilbage til fornyede debatter som tilspilning af HFI-relæer og nedgravede forsyningsledninger og deres direktionalitet men tåbeligheden er altså ikke nået længere i denne omgang. Samtidigt er det påfaldende hvor mange af disse gyldne ører og penneførere der bruger de fleste af døgnets timer, ikke ,som man måske skulle tro med at høre musik, som de jo naturligvis mener er selve målet ihvertfald i egen optik, men med at kloge sig i alle mulige debatfora. Det er naturligvis muligt de samtidigt mens de skriver sidder i den udvalgte lytteposition og bedriver sammenlignende kritisk lytning men vel næppe videre sandsynligt. Der var engang for længe siden,faktisk over 10 år tilbage,hvor man rent faktisk mødtes hos hinanden for at lytte og drikke bajere. Undertiden kunne det ligefrem give anledning til at man rent faktisk fik noget at høre eller vide som gav en et spark videre. Nu er det eneste evangelium på disse sider tilsyneladende det en mand der hedder Jensen bebuder. Det er jo et godt tillidsvækkende navn, men jeg kender en der hedder Hansen, og han er en værre skurk så måske er der andre motiver bag. Der er dog en villig menighed af Jensen-fundamentalister der ikke er blege for at forevige det store øjeblik hvor der kommer en kasse fra ja, gæt hvem. Gud skal da vide at folk må have de fornøjelser der er tilladt indenfor straffeloven og eventuelle lokale politivedtægter men mage til udlevering af egen hjælpeløshed i social sammenhæng skal man dog lede noget efter. Det foreløbige topmål er dog at man formodentlig af veneration for forbilledet i videst muligt omfang staver som Vor Fader, f.eks det hæderkronede Rouge Audio. Ak ja, hifi i lille Danmark er da vist en vits. Pouls Audiobutik vil gerne gøre hifi til noget du ikke behøver skamme dig over at interessere dig for,.

Er hifi død part 2 ?
Nu er nyreligiøst prægede sammenslutninger af hifi-entusiaster ikke nogen ny forteelse, ve den der ikke var medlem af den enerådende JBL-mafia i 70-erne og de få idioter der ikke forstod minihøjttalernes velsignelser i 80-erne osv. Ligesom med frimærkesamling er der vel altid et betydeligt element af fællesonani i sådanne foreninger og det er da absolut ganske hyggeligt, men jeg synes nu nok der er sket det, vi engang kaldte et paradigmeskift. Den seneste bølge finder nu tilfredsstillelse i tilbedelsen af en velkendt tysk " producent" der godt nok fremstilles som en slags skabsøstriger ved kvikt navnevalg. Dette hæderkronede  firma har rødder helt tilbage til firserne og er karakteristisk ved at være meget kritisk med valg af finer, tydeligvis en nødvendig forudsætning for sublim lyd. Samtidig shopper man kabinetter på store paller og monterer andre færdigindkøbte enheder i dem. Tilsyneladende består designet i produktion af delefiltre med rigelig brug af elektrolytkondensatorer og spoler med kerne der af, hensyn til lyden antagelig, er monteret i samme plan. Nu er det vel strengt taget et brud med god ingeniørpraksis men det er hifi. Hvor bliver JM Lab, Tannoy og alle de andre af, der jo rent faktisk udvikler og fornyer ikke mindst design? Ja, de drukner i denne eksklusive klub som kættere der ikke har forstået sakramentet om den hellige finer. Jo, hifien er i sandhed mere end halvdød.

Har hifi noget at gøre med musik?
Det er en meget almindelig antagelse at et godt hifianlæg ( særligt i blandt hififorhandlere naturligvis) er en forudsætning for at få fuldt udbytte af musikken.Det er da ubestrideligt at et godt hifianlæg kan være en berigelse af ens livskvalitet men kun hvis man i lange perioder og her må man tale om år ikke lader tweakeriet og navlepilleriet med at sidde og fedte med kabler m.v. komme i vejen for den ubestridte nydelse ved at spille musik.Det er jo ikke ligefrem nogen revolutionerende iagttagelse at man uvægerligt spiller de samme skiver om og om igen når man har fået et nyt vidunderapparat og ligeså sikkert er det at man ved disse lejligheder lader anlægget totalt blokere for enhver ægte nydelse af musik da man jo lytter efter alt muligt andet.Køb af hifi drejer sig efter vores bedste mening om at købe et system der er godt nok til at man i årevis måske i heldigste fald årtier fuldstændig glemmer at sidde og rode med isenkrammet.Så har man nemlig fået noget der ikke står i vejen for musikken.Der er ikke noget galt i kun at interessere sig for teknikken,det er blot fejlagtigt at påstå at det fører til en større nydelse ved musikken.Den opnår man nemlig først når man helt har glemt sit fine nye anlæg.Pouls Audiobutik kan give dig de rigtige råd så det forhåbentlig varer rigtig mange år inden vi ser dig igen.

Prioritering i valg af hifisystem
Engang var der en mand der vendte hele verden på hovedet og sagde at ydelsen i et hifisystem aldrig blev bedre end det man stoppede ind i det. Han blev en stor gud og fandt en betydelig menighed der som andre religiøse mindretal aldrig har været kendt for nogen videre kritisk sans. Det blev fuldkommen legitimt at sammensætte et system med en pladespiller til 45.000 kr. med en forstærker gerne med ekstra strømforsyning til 40.000 kr. med 2 højttalere til måske tilsammen 5000 kr. Nu er der jo religionsfrihed i dette land men der er vel også plads til at sige at mage til idioti skal man da lede længe efter. Det er efter vores mening overvejende sandsynligt at en brugt NAD 3020 og et par  gamle Avance højttalere med Scan- Speak enheder ville have været en slem konkurrent for ovenstående audiophile supersystem. Den omtalte mand har siden haft spektakulær kommerciel succes og det fortæller vel bare at hvis man konstant kommunikerer noget tilstrækkeligt simpelt over tilstrækkeligt mange år så er det fuldstændigt ligemeget hvor åndssvagt det er, så vil man i hifibranchen kunne opnå resultater. Det er da heller ikke i omtalte menighed vi i Pouls Audiobutik tror vi vil finde kunder til vores mantra om at højttalerne og deres samspil med lytterummet er den absolutte prioritet og at al snak starter derfra. Vi vil dog prøve naive som vi er og som man skal være når man tror på julemanden.

Vintage hifi vs. ny hifi.
Man hører tit det synspunkt,at ældre hifi især højttalere på en eller anden måde skulle være bedre end det nymodens isenkram man kan få i nutidens hifitempler. Er det nu rigtigt? Uden at tage alt det gamle l**t i betragtning man desværre også kunne få dengang er svaret jo desværre JA. Efter min bedste vurdering lavede alle de dengang etablerede producenter som Tannoy, JBL,  ALTEC o.m.a ganske simpelthen højttalere som de mente de skulle laves. Det betød godt nok at de blev dyre fordi det kunne tage adskillige arbejdstimer at lave en højttaler men det var nu sådan man mente det burde laves. Dette kan sammenlignes med de minutter det i dag må tage og så det er jo nok noget af forklaringen. Samtidigt betød det ikke så meget at man skulle centrere og optimere lidt fordi resultatet jo blev bedre. Hvis man sammenligner produkterne fra en kendt engelsk producent over de sidste 50 år vil man simpelthen dø af grin og chok. Hos Pouls Audiobutik sælger og demonstrerer vi noget af det bedste af det gamle samtidigt med at vi har et bud på det bedste af det nye for der findes enkelte firmaer der laver ting som man engang gjorde. Det var nemlig bedre dengang.

Ugens emne Kabler og tilbehør
Kan man høre forskel på kabler?Vældig let hvis man har betalt mange penge for dem.Er der hørbar forskel på at sætte et netkabel på sit apparat af særlig hifi -rigtig udførelse hvis NRGi inden da har fundet det formålstjenligt at køre strømmen flere hundrede eller tusind kilometer i den billigste kobberkvalitet på markedet?Ja naturligvis for den sande troende hifi-entusiast har naturligvis ubetinget tillid til sin hifi-forhandler og han jo ligefrem lovet et bedre sexliv hvis man hopper på den efterhånden eneste kilde til sand rigdom i denne branche,nemlig tilbehør.Det vil sige,rigdom for forhandleren altså.Der er overhovedet ingen grænser for pseudovidenskabens magt i kabelbranchen og man nærmer sig de påståede mirakuløse rynkecremers virkning når man bliver konfronteret med branchens selvbestaltede eksperter.Disse narrehatte har gjort mere skade i hifi-branchen end noget som helst andet og har fremmedgjort det meste af en generation og med rette kastet dem i armene på livsstilssystemerne.Der er naturligvis forskel på kabler men forskellene må regnes som måske et halvt point på 13-skalaen indenfor anstændige kabler.Det er aldrig muligt at ødelægge lyden fra et godt system ved selv rimeligt billige kabler ligesom det ikke er muligt at redde nogetsomhelst i et skodanlæg uanset hvad din forhandler siger.I Pouls Audiobutik har vi økonomiske alternativer til galskaben.Dit eneste problem er at det måske ikke er dyrt nok.

Er HIFI død ?-part 1
Det er vist ikke for meget at sige at det gennemsnitlige såkaldte hifi anlæg der sælges i Danmark i dag i bedste fald ikke er bedre end og sandsynligvis endda noget ringere end det gennemsnitlige anlæg på et pigeværelse for 30 år siden.Når et par dengang flyttede sammen blev hendes anlæg sat på loftet og hans sat i stuen.Som det nok vil være enkelte bekendt er det ikke akkurat sådan tingene ser ud i dag.At sige at man er interesseret i hifi svarer i almenheden vel nogenlunde til at sige at man er interesseret i børneporno.Der har været arbejdet på mange fronter i radiobranchen for at komme så vidt og jo mere selvbestaltede guruer indenfor kabler og almindelig mysticisme omkring alle hånde voodoo-videnskabelige teorier har fået taletid,jo mere har den almindelige musikinteresse sundt nok reageret ved købe en MP 3 afspiller med lydkvalitet som en halvdårlig kassettebåndoptager.Det kan være skideligemeget hvad et apparat koster i Timbuktu i forhold til Danmark hvis der ikke er nogen der tager det efterhånden hårde slid med bare en gang at give unge mennesker der aldrig nogensinde har hørt det vi gamle idealistiske tåber kalder rigtig hifi en på opleveren.I Pouls Audiobutik vil vi hellere end gerne medvirke til at nogle mennesker bare en gang under hjemlige forhold kan opleve hvad lyd kan være.Hos os vil en højttaler ligne en højttaler ligesom en traktor unægtelig for det meste ligner en traktor.Fortsættes...

Så er det op til den enkelte at tolke, og læse hvilke budskaber Poul vil have frem...

EDIT: Jeg mener nu ikke at hifiinteresserede frastødes af 'almenheden', som var de interesseret i børneporno. Men nu går jeg jo heller ikke rundt i parken med en stor regnfrakke, og hører musik.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"