Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Få watt = bedst lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Hehe - en ekstra Doxa.

Klart at du skal slå til, hvis du kan få fat i én mere, af samme model.
Man skal bare huske at klipning i den forstærker der driver bunden, ikke afsløres så let, som når knaseri i diskanten giver et hint.

Men Dali kan vel reparere basserne, hvis der skulle ske noget ?

Rart med lidt dieselwatt, med en god gang biamping.

Jaaa, det skulle måske være den nyere 140 model der skulle køre bassen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Ja, så skal du bare have mulighed for at dæmpe den kraftige i gain, hvis de ikke har lige mange dB gain. Det skal nok blive godt.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Maj 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
rockforlife skrev:

Ja, så skal du bare have mulighed for at dæmpe den kraftige i gain, hvis de ikke har lige mange dB gain. Det skal nok blive godt.

Det med 2 DOXA, ligger ikke lige for. Jeg bliver nødt til at sælge den ellers rigtig gode Sunfire pre. Det er lidt en skam, for den er slet ikke tosset! Jeg aner ikke hvad jeg skal købe i stedet for

Jeg mangler heller ikke strøm/power med "kun" een DOXA

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Kan man sige hvor "stor" en forstærker max. må være? Jeg mener jeg kan huske KVK udtale, at hvis han skulle lave en forstærker, skulle den være mellem 70 og 100 watt. Stopper den gode lyd ved 100 watt (selvfølgelig groft sagt)

En forstærker kan simpelthen ikke blive kraftig nok. Det er min erfaring. Jeg har en NLE 1000, som har 1000 watt i 4 ohm og 580 watt i 8 ohm. Trafoerne er på 1900 watt og der sidder en i hver monotrin. Den havde 2 x 88.000 uF, da jeg overtog den.

Den blev først modificeret med bedre interne kabler som var Duelund 2,1 kvt., for at undgå tab. Der sad før 0,75 og 1,6 kvt. Det gav bedre lyd med mere kraft bl.a.

Senere fik den to ekstra elektrolytter pr. monoblok, så der nu er 2 x  132.000 uF. En hørbar forbedring af lyden med tydelig mere råstyrke,

En stor forstærker giver mere overblik, større rum, mere live lyd samt bedre ro. Og det med ro er typisk jo mere uf. den har.

Mindre forstærkere, hvor man ser på opbygningen og mener at den ikke kan lyde godt, gør det nogle gange faktisk godt. Det er det man kalder for engelsk forstærker lyd. Der skulle ske nogle modulationer, der sendes fra forstærkeren ud på nettet. Nogle gange lyder det grimt og andre gange lykkedes det og det swinger. Så har man en lille musikalsk forstærker.

Men en f.eks. NLE 100 (Gryphon 100), bygget efter alle kunstens regler som forsøg, kan ikke give den samme gode fylde i lyden, som en NLE 1000 med sine 1000 watt. Forsøget er gjort af konstruktøren.

Mvh. Sven Palvig

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
rockforlife skrev:

Kan man sige hvor "stor" en forstærker max. må være? Jeg mener jeg kan huske KVK udtale, at hvis han skulle lave en forstærker, skulle den være mellem 70 og 100 watt. Stopper den gode lyd ved 100 watt (selvfølgelig groft sagt)

En forstærker kan simpelthen ikke blive kraftig nok. Det er min erfaring. Jeg har en NLE 1000, som har 1000 watt i 4 ohm og 580 watt i 8 ohm. Trafoerne er på 1900 watt og der sidder en i hver monotrin. Den havde 2 x 88.000 uF, da jeg overtog den.

Den blev først modificeret med bedre interne kabler som var Duelund 2,1 kvt., for at undgå tab. Der sad før 0,75 og 1,6 kvt. Det gav bedre lyd med mere kraft bl.a.

Senere fik den to ekstra elektrolytter pr. monoblok, så der nu er 2 x  132.000 uF. En hørbar forbedring af lyden med tydelig mere råstyrke,

En stor forstærker giver mere overblik, større rum, mere live lyd samt bedre ro. Og det med ro er typisk jo mere uf. den har.

Mindre forstærkere, hvor man ser på opbygningen og mener at den ikke kan lyde godt, gør det nogle gange faktisk godt. Det er det man kalder for engelsk forstærker lyd. Der skulle ske nogle modulationer, der sendes fra forstærkeren ud på nettet. Nogle gange lyder det grimt og andre gange lykkedes det og det swinger. Så har man en lille musikalsk forstærker.

Men en f.eks. NLE 100 (Gryphon 100), bygget efter alle kunstens regler som forsøg, kan ikke give den samme gode fylde i lyden, som en NLE 1000 med sine 1000 watt. Forsøget er gjort af konstruktøren.

Mvh. Sven Palvig

En forstærker skal være så stor, at man kan fornemme overskud og kontrol, at den kan følge med ens egen lydtryksbehov. Men man behøver slet ikke alle de watt. Det man behøver er en særiøs bygget forstærker, som er overdimentioneret ud over det hele.

Det der NLE, er det ICE, eller?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

9 w er alt rigeligt med mindre man ønsker øreskadelig diskoteksniveau.

Man kan jo bare tage f.eks. nhj4's 9 w rør-ib med 300B - 2 * 9 w. Blot man ikke beder den om diskoteksniveau, så klarer den alt Ved alm. lytteniveau mangler der i hvert fald ikke noget, hverken kontrol eller overskud. Intet mindre end imponerende! Men det kræver desværre nok at man selv hører det, for er man lidt transistorskadet, så stirer man sig jo blind på de 2*9 w som en stopklods fremfor at undersøge hvad der rent faktisk er muligt med 9 ægte veldimensionerede w og ikke 9 transistor pseudo-watt powered af en plugpack.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hört McAllan!

Min ydmyge 12 watt, push-pull, EL84 rör-ib spiller også rigeligt höjt med 87-90dB/m höjttalere i et lytterum på 22,5kvm, rigeligt höjt!

Og med bedre kontrol end min ligeså ydmyge, engelsk lydende, Arcam Alpha 5 (40 watt), og med mere headroom, detaljering, spillegläde, .....

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 14 Maj 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

En forstærker skal være så stor, at man kan fornemme overskud og kontrol, at den kan følge med ens egen lydtryksbehov. Men man behøver slet ikke alle de watt. Det man behøver er en særiøs bygget forstærker, som er overdimentioneret ud over det hele.

Det der NLE, er det ICE, eller?

[/QUOTE]

Det er en analog forstærker, klasse a/b.

Jeg spiller ikke specielt højt og forstærkeren må bestemt siges at være seriøs bygget med 1900 watt og 88.000 uF. pr. monoblok. Alligevel var det hørbart at gå op til 132.000 uF. på elektrolytterne.

Mvh. Sven Palvig

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Maj 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hiraga-bamsen med 2x8 watt Kl.A er da rigeligt til langt de fleste formål. Jeg har en ven, der har sådan en stående. Sammen med hjemmebyg med Lowther er der rigeligt niveau.

Det kan da godt være, Hiragaen ville komme til kort med et sæt N801 D

Jeg mener dog, at i nogle situationer er mange watt en nødvendighed.  Ikke nødvendigvis et onde. Det handler om, hvordan effekttrinnet er bygget. Her ved siden af mig på kontoret har jeg en ML 23,5 stående. Dual mono, 200 watt i 8 ohm. 12 udgangsbolcher pr.side. Den er jeg meget tilfreds med. Hvad man end byder den, spiller den med kontrol og autoritet. Det savner jeg nogle gange med en lille og tyndbenet forstærker. Hiraga er ikke tyndbenet! Jeg tror det hele handler om konstruktionen. Fundamentet i enhver god forstærker må været en ordenlig strømforsyning.  

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes