Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi er død (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Stereo vs surround

Mange rigtig mange bliver trætte af surround , mange skifter til ren stereo , og det er ikke kun i dk .

Så HIFI er langt fra dødt

Du kan sagtens bruge downmix-funktionen på en DVD-afspiller, og så se film i ren stereo.
Det har jeg gjort rigtig mange gange, og gør det stadig tit, når jeg 'bare' skal se en film, og ikke gider det store cirkus.

Koncert-DVD'er har også meget tit et stereomix man kan vælge i startmenuen.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg bryder mig ikke om surround vs. stereo .. begrebet.

For mig er det afgørende at jeg kan det hele ... hvorfor afskære mig selv fra nogle muligheder. Vil hellere sige det på denne måde. Jeg prioriterer stereolyden højest, men vil gerne kunne lave surround lyd når jeg ser film, eller hvis jeg en sjælden gang støder på en flerkanals musikindspilning/koncert-DVD som er værd at lytte til gengivet i surround.

Derfor er mit anlæg indrettet på en måde, hvor muligheden for surround ikke på nogen måde forringer lyden fra mit stereo-setup. Man kunne argumentere for at man skulle have flere anlæg, men for mig er det i praksis ikke muligt og jeg gider heller ikke rode med flere anlæg selv om jeg skulle få plads.

SATMIT

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Er man newbie indenfor multikanal, kan jeg anbefale 'Rolling Stones - Live At The Max', som er indspillet i IMAX-format, og god multikanalslyd.

Fed koncertoplevelse.  (4:3 format)

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Stereo længe leve!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at jeres hifi er dødt, men mit spiller altså bedre end nogensinde :)
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Stereo vs surround

Mange rigtig mange bliver trætte af surround , mange skifter til ren stereo , og det er ikke kun i dk .

Så HIFI er langt fra dødt

Ganske enig, hifi er bestemt ikke dødt. Jeg tror, at folk bliver trætte af surround af bla to grunde:

Mange flerkanalsindspilninger er bare for underlige. Hvorfor skal man have illusionen af at sidde midt i symfoniorkesteret?? Det er ikke der man får den bedste koncertoplevelse som lytter. (For musikeren er det en anden sag)

Folk investerer en masse $ i fint stereo, men surround bliver totalt underprioriteret med det billigste grej fra El-giganten. Selv den bedste film kan blive ødelagt af en skrigende centerhøjttaler og mudret mellembas (for dyb bas er der ingenting af). Surround er en fed oplevelse med godt udstyr!

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Nej, HiFi er ikke død. Jeg har ingen mp3 afspiller. Jeg skal heller ikke have nogen - jeg ville nemlig aldrig bruge den. Hvis lydkvaliteten ikke er af en vis standard, gider jeg ikke. Der skal ikke være musik, fordi der absolut bare skal være et eller andet baggrundsstøj. Hvor er kvalitetsbevidstheden blevet af?

Stereo er heller ikke helt død. Efter flere forskellige forgæves forsøg i 70'erne blev det opgivet at klemme mere end to kanaler ind på en LP, såeh.....

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Nordost
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 28 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Ér 2 kanals stereolyd død, overhovedet ikke...

Unge mennesker har aldrig lyttet til mere 2 kanalslyd end nu... Hvorfor?

Fordi langt de fleste unge mennesker lytter til MP3 musik på deres computer eller især på deres Ipod og MP3 spiller.

Hvis vi bare alle kunne påvirke disse unge til at tage det næste spring ind i 2 eller multikanals højkvalitetslyd, ville vi alle smile lidt mere.

Hilsen

Lars

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hvorfor kunne man ikke få den orginal MASTER bånd i Stereo ned på SACD og DVD-Audio i sted er begynd at ødelæge de orginal optaglser med at lave en nyt mix i multikanals, så man havde et rigtig vald mulig til LP, nu når muligheden er der 

Multikanals har vi med DVD (DTS 24/96 format), så det er vel ok

CD er jo mange gang mixe så det kun kan bruges til Mp3
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Halløj på siden

Hifi er død.....det er lidt af en påstand, men noget er dødt. Tænk tilbage til 1980, der var hifi og ægte entusiasme og et anlæg måtte gerne fylde noget. Efterhånden som CDen gjorde sit indtog, så blev fokuset radikalt flyttet fra hifi til teknologi. CDen leverede aldrig de som "de" lovede og pludselig havde alle travlt med at udfase LP´en. Tiderne skifter, og idag kan det godt være at der på mange måder er masser af spændende og godt hifi, men der er godt nok også meget skidt. Køb og smidevæk mentaliteten er kommet for at blive. Det er svært at sorterer i mængden.

Det er de færreste har et anlæg som kan imponerer nogen. Men de fleste anlæg lyder så ringe og de fleste er ligeglad er tror at det er sådan det bare lyder. Jeg har personligt ikke noget ønske om at rekruterer flere til "hi-fi-broderskabet", den vej må vi hver især selv finde. Når det er sagt, så burde man kunne lave noget hifi som er bedre idag end for 25 år siden. Desværre virker det om der ikke er sket ret meget på 25 år. Digitaltekniken har ikke forbedret lyden på en overbevisende måde, og tilbage står fornemmelsen af der ikke er sket ret meget, om muligt ingenting på 25 år? Er det rigtigt, så er det kejseren nye klæder om igen....man kunne ligesågodt have beholdt LPerne og sparet udgiften til CDerne.

Hifi handler om at fjerne gardinerne og få hul igenem til musikken, også selv om man er dyb umusikalsk og er i bund og grund en nørd hvis musiksmag ikke har skiftet meget siden gymnasiet. Hifi behøves ikke være noget som pr. automatik SKAL deles med andre, det bliver mere et forum som her på hifi4all at man mødes med andre som et anlæg som kan være mere eller mindre spændende end ens eget. Det bliver mere en klub og er man rigtig heldig møder man andre med ringere musiksmag, men måske med et bedre anlæg. På den måde forbliver der balance i tingene.

Hifien er døende, men klarer sig sikkert en del år endnu. Der vil være en masse "nolstagi" omkring gamle udtjente hifi-dele, på den måde kan man endelig sælge sit gammelt l**t til nogle rookies (jeg mener suckers) som gerne vil have del i fortiden. Romantikken længe leve, så lader vi hifien forsætte sin død som vi valgte i 1983. Nyde sølvskiverne og dagens l**tfilm på surround-anlægget - husk at klappe dig selv på ryggen for at være en rigtig entusiast.

Anspores der ironi i indlægget, så er det fordi langt de fleste som vil læse disse linier, er efter min bedste overvisning ikke rigtige entusiaster....det er sådan set langt ude. Burn baby burn.... 

Hifi R.I.P 1983   

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:
   Hifi R.I.P 1983   

Jaa - Technics kasettebåndoptager, og Jamohøjttalere med røde striber på.  
Det var tider - var det, ja...

Spandau Ballet, Modern Talking, Tears For Fears, og ikke mindst - Frankie Goes To Hollywood og Erasure - woooaaaa... hvad vi dog har mistet.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hædr hædr hædr....
Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Arhhh, da mor var dreng, eller hvad det nu hedder, lagde jeg mærke til, at rigitg mange familier, inklusive min egen, havde et stereoanlæg, for det var cool, men de spille jo ikke så tit på det! De brugte transistorradioen i stedet. Den er i et vist omfang afløst af crap-mp3, og anlæg i stuen er afløst i nogen grad af snurrerundt. Set gennem mine analog øjne, er det fint for mig med snurrerundt til film, men helt ærligt, det lyder af møg når man spiller en god plade. Jeg har aldrig haft en transistorradio, en mp3-dims eller et snurrerundt-anlæg... Og skal heller ikke have det.
Da jeg flyttede hjemmefra, kunne man da gå hen og tænde sit anlæg i god tid før skoremiddagen, og så i takt til tangenterne, blinke lidt med øjnene, og så var den hjemme. Vis mig lige den latterlige mp3-dims der kan det?
HiFi er ikke død, og kommer heller ikke til det. Vi er heldigvis analoge mennesker.
Dem jeg kender der har et stort dyrt forgyldt snurrerundt-anlæg, har det fint med film, men de har bitterligt fortrudt det ifht. et godt stereoanlæg.
Red Fox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 24 Juni 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Lad os gå tilbage den dag hvor LP og Spolebånoptager var HIGH-END

Ironisk nok er de vel stadig det, i dag  
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

redfox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

yeah, en styk Tandberg td20a-se high speed til mig, tak. Dét er kvali og god lyd.
Red Fox
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes