Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mangler stereo perspektiv og kræfter! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
flaz skrev:

Okay, men det en større/kraftigere/tungere tafo jo bedre..? - så længe det andet også er godt.

Forstået på den måde at hvis man har to helt identiske forstærkere, dog med to forskellige tafo'er..så vil den med den kraftigste tafo være bedst?

Nej, sådan kan du ikke dele det op. Det er noget mere kompliceret. En stor og tung trafo er ikke ens betydning med bedre lyd.

Okay, så det er kombinationen af tafo og alt det andet som gør udfaldet?

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Da jeg købte min A5, havde jeg flere hjemme til test, deriblandt en forforstærker og effekt (dualmono). Vægtmæssigt også tungere end det jeg endte med. Det betød for mit vedkommende ikke bedre lyd. Tag ud og lyt på noget forskelligt, og lån det mest interesante med hjem så du kan prøve det i praksis på dit eget anlæg. Jeg har erfaret ved flere lejligheder at vægt og ydre mål er tvivlsomme parametre når man taler lyd, selvom det ofte er det man hæfter sig ved. Har selv begået et par fejlkøb på den konto...
Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
AM-E skrev:
flaz skrev:

Okay, men det en større/kraftigere/tungere tafo jo bedre..? - så længe det andet også er godt.

Forstået på den måde at hvis man har to helt identiske forstærkere, dog med to forskellige tafo'er..så vil den med den kraftigste tafo være bedst?

Nej, sådan kan du ikke dele det op. Det er noget mere kompliceret. En stor og tung trafo er ikke ens betydning med bedre lyd.

Okay, så det er kombinationen af tafo og alt det andet som gør udfaldet?

Indmaden spiller naturligvis en rolle, men i teorien kan du proppe alskens herligheder i en forstærker og stadig få et elendigt resultat (lyd). Det handler om synergi.

Du skal ud og lytte, som Schrammelll skriver.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Okay jeg forstår

Hvor forhandles MF og Bladelius i KBH-området?

Er der flere forstærkere der kunne være interresante i prisklassen ~20k?

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

Okay jeg forstår

Hvor forhandles MF og Bladelius i KBH-området?

Er der flere forstærkere der kunne være interresante i prisklassen ~20k?

Hvad bruger du egentlig som cd-afspiller? Din Nad 512?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Ja pt bruger jeg min NAD T512 dvd-afspiller .. jeg har faktisk lagt mærke til når jeg ser tv og sætter lyd til, så på fx The Voice tv-kanal der er MEGET mere dybde i lyden og faktisk på MTv er lyden ret flad - kan det virkelig være rigtigt at NAD'en er så dårlig en afspiller i forhold til en tv-kanal som The Voice? Jeg har ikke sådan rigtig lyttet til perspektiv mm., men dybden er mere tydelig ihvertfald.

Skal også have kig på en cd-afspiller på et tidspunkt.. har kigget til på classic's..men kan godt se at jeg måske skal op i en anden prisklasse hvis det ikke skal være flaskehalsen - hvis jeg ender med en forstærker i 20k klassen

EDIT: har lige læst denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34691&P N=1 og læst lidt på hifiklubbenshjemmeside om Lyngdorf Audio TDA2200

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Ascari skrev:

Det udelukker dem ikke, hvis der ikke er en knap så man kan slå forforstærker-delen i dem til og fra, kan man altid sætte volumen et bestemt sted hver gang man skal se film. Det bruger jeg selv, da jeg er bange for det knald forstærkeren sender ud i højttalerne når jeg trykker på knappen. (ja jeg ved godt forstærkeren skal være slukket når man slår forforstærkeren til og fra, men det glemmer jeg helt 100 på et tidspunkt! )

Dvs at man i princippet kan bruge alle intg.stereo forstærkere som effekt, blot ved at vælge en af indgangene? - dette resultere så i at man også kan justere volumen til fronterne via den intg.forstærker? 

Ja altså, nu synes jeg at man skal lade surround receiveren om at styre hvor højt det skal være, sådan at fronterne følger med resten af setuppet. Men i princippet ja, man kan sagtens skrue op og ned for volumen på fronterne hvis man gør det på den måde.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Schrammelll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Jeg havde på et tidspunkt en Marantz CD6000 OSE og den var klasser bedre en min nuværende dvdafspiller - Marantz DV6400 - når det drejer sig om afspilning af cd'er . Og det er selvom dvdafspilleren er ca. kr. 2000,- dyrere end cdafspilleren. Jeg vil helt klart anbefale at vælge en dedikeret cdafspiller...

Til top Vis Schrammelll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Schrammelll

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har også tænkt mig at få mig anskaffet en cd-afpiller på et tidspunkt, jeg tror bare at jeg pt for størst forbedring ved af få anskaffet en forstærker først

Antonx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2006
Lokalitet: Norge
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 05:33 | IP-adresse registreret  

Jeg lurte på om du brukte Marantz Cd 5400 OSE som kilde.. I så fall hadde det ikke vært rart om du ikke synes stereoperpektivet/romgjengivelsen ikke er bra.  Det hånterer M dårlig. Er ikke CD-spilleren god til nettopp dette hjelper det ikke stort om du setter på verdens beste forsterker.

Jeg byttet ut min 5400OSe til Jungson Moon Harbour. Det var noe annet...

Til top Vis Antonx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Antonx

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Jeg har også tænkt mig at få mig anskaffet en cd-afpiller på et tidspunkt, jeg tror bare at jeg pt for størst forbedring ved af få anskaffet en forstærker først

Det tror jeg netop ikke du gør. Signalkilden er efter min mening det vigtigste led. Selvfølgelig opnår du en forbedring i forhold til din Marantz surround-receiver, men ikke i den grad, som du selv tror. Signalkilden ER altså en vital del i et hifi-system!

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

Du kan købe hvad du vil, men når det lyder fladt, er det fordi dine HT ere står for langt fra bagvæggen og for tæt sammen. Ryk dem hen så de står 45 cm fra væggen - og jeg mener målt fra forpladen.

Giv dem gerne noget mere afstand imellem sig, gerne op på 2 meter og derover. Hul i diffraktioner fra sidevægge, de er der først når du kan høre dem.

Har du vinklet dem ? Så prøv at ændre vinklen, til det lyder mere "ineressant", at der kommer liv i kludene.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Det med 45 cm gælder vel ikke for alle højttalere?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
flaz skrev:

Det tror jeg netop ikke du gør. Signalkilden er efter min mening det vigtigste led. Selvfølgelig opnår du en forbedring i forhold til din Marantz surround-receiver, men ikke i den grad, som du selv tror. Signalkilden ER altså en vital del i et hifi-system!

Okay hmmm det giver stof til eftertanke. Jeg kender tchav privat og jeg har aftalt med ham at jeg skal låne hans crown effekt og classé forforstærker, det kunne være jeg skulle spørge om ham cd-afspiller også - så kunne jeg prøve at høre hvilke forskellige det giver

link til tchav's sertup: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27890&K W=tchav

Mvh
Malik

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke læst det hele. Men hvis du bedre kan lil radio tv lyd end din cd afspiller så skal du ikke købe noget bladelius. Så skal du i det hele taget passe på med hvad du køber. Det meste lyder af l**t.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Du kan købe hvad du vil, men når det lyder fladt, er det fordi dine HT ere står for langt fra bagvæggen og for tæt sammen. Ryk dem hen så de står 45 cm fra væggen - og jeg mener målt fra forpladen.

Giv dem gerne noget mere afstand imellem sig, gerne op på 2 meter og derover. Hul i diffraktioner fra sidevægge, de er der først når du kan høre dem.

Har du vinklet dem ? Så prøv at ændre vinklen, til det lyder mere "ineressant", at der kommer liv i kludene.

I går stillede jeg højttalerne således:

http://peecee.dk/index.php?id=39699
edit: har prøvet at sætte billedet ind med hver gang kommer der blot et rødt kryds

De står 55cm fra bagvæg, de kan af gode grunde ikke rykkes længere bagud pga. tv-bænken - jeg skal have anskaffet en mindre bred tv-bænk, så de kan kommer længere tilbage. Bassen blev mere fremhævet, til gengæld virker lydbilledet lidt splittet - som om der mangler noget i midten, tidligere har jeg taget mig selv i flere gange i at gå over til center højttaleren, som er over tv'et, for at høre om det var sat til

Den blå cirkel indikere hvor jeg normalt sidder og ser tv mm, da sengen har sådan en rygkant man kan sidde op ad, den røde cirkel indikere hvor lyden er bedst  jeg har tænkt på at flytte højttalerne længere frem, men så støder den ene højttalere jo på kommoden !

Nogle idéer til hvad jeg kan gøre i min situation?

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Japer skrev:
Jeg har ikke læst det hele. Men hvis du bedre kan lil radio tv lyd end din cd afspiller så skal du ikke købe noget bladelius. Så skal du i det hele taget passe på med hvad du køber. Det meste lyder af l**t.

Jeg har ingen cd-afspiller men blot en billig nad dvd-afspiller. Jeg kan ikke bedre lide radio/tv-lyd, jeg har blot bemærket at tv-kanalen The Voice levere et lydbillede med mere dybde og dynamik end andre kanaler som MTv og fx min dvd-afspiller.

Hvad har det med bladelius at gøre?

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Fordi bladelius produkterne lyder ikke hen af radio men bare genrelt trist. Sikkert imponerende til at starte med, men jeg vil vædde med du bliver træt af det. tik tik tik  

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Okay hmm.. hvad vil du da anbefale Japer?

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ved ikke

Har ikke hørt noget specielt godt endnu

<< Forrige Side af 3 Næste >>