Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony HQ100 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2003 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Til det kan jeg tilføje at jeg stod med valget mellem Panny 32" PD30 og Sony 32" FQ85. Valget faldt på Sony, så HQ100 må bare være i orden. 

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2003 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har set nogle reviews af HQ100 og FQ85? Bare lige lidt hyggelæsning mens vi venter på ctacta's review.
Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har da haft et KV32FQ85 i min stue de sidste 14 dage, så hvad vil du gerne vide.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2003 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Det hele. Jeg ved ikke meget om de nye Sony TV, så en god gennemgang var, hvad jeg søgte.

Jeg er igang med at renovere mit hus, og skal have indrettet stuen til enten projektor eller stort TV. Så det er nok mest 36" TV'et jeg er interesseret i.

Jeg er sådan delvist ved at afskrive projektor, efter jeg har set en Sim2 i Hifi-Klubben og et par lcd-dataprojektorer. Dataprojektorerne var som forventet ikke særligt gode. Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne dem med en god videoprojektor, men jeg er bange for at de alligevel viser nogle af de svagheder der er ved lcd-projektorer(Håber jeg tager fuldstændig fejl): Ikke særligt skarpt og helt igennem et kedeligt billede. Efter det chok tog jeg i HiFi-klubben, for at se en af de "gode" projektorer. Der blev jeg godt nok også skuffet. En "ikke billig" Sim2, var også kedelig at se på. På trods af det store billede, blev jeg bare ikke særligt engageret i filmen. Det var ligesom om der ingen dybde var i billedet, på trods af et gråt lærred fra Lissau. Noget helt andet var også de regnbuer jeg så hele tiden.

Jeg har desværre ikke set hverken AE300 eller Sanyo Z2. Men de skal virkeligt være meget bedre end det jeg har set hidtil, hvis det skal være interessant for mig. Er der nogle forretninger der demoer dem i nærheden af Aalborg??

Jeg er blevet bange for at projektorer bare ikke er mig.

Og det er så her de nye Sony TV kommer ind i billedet, nok mest 36HQ100. Jeg har set på Panasonics 36PD30, og jeg synes det har et ret godt billede. Men jeg leger lidt med tanken om at Progressiv ikke er godt til traditionelle CRT-TV. 36" panny'en flimrer ihvertfald for meget ved progressiv pal, til jeg gider at bruge det. Det virker som om Sony er af samme opfattelse, da deres HQ100 ikke har progressiv afspilning. Noget de fleste nok vil se som et minus, men jeg er tilbøjelig til at se det som et plus, fordi det for mig viser at de ikke introducerer features, bare fordi de er god reklame.

Jeg ser derfor frem til at læse Ctacta's review af Sony TV'et.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Lige kort det der med progressiv scan på Pannyen. Ved progressiv scan falder den til 50hz. Billedet kan blive hamrende flot at se på, men hvad nytter det når det flimrer for meget til at man gider se det.

Jeg kommer senere i dag/aften med en længere gennemgang af mit FQ85.

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

kfeddersen skrev:
Lige kort det der med progressiv scan på Pannyen. Ved progressiv scan falder den til 50hz. Billedet kan blive hamrende flot at se på, men hvad nytter det når det flimrer for meget til at man gider se det.

Lige mine ord.

kfeddersen skrev:

Jeg kommer senere i dag/aften med en længere gennemgang af mit FQ85.

Det glæder jeg mig til.

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Ok, her kommer den så.

Mit gamle fjernsyn var stået af og der skulle bare et nyt til her og nu. Valget stod mellem Panasonic 32" PD30, Philips 32" PW9308 og Sony 32" FQ85. For mit vedkommende var valget ikke så svært. Sony'en var i mine øjne den bedste, men Panasonic'en kunne også godt tiltale mig. Philipsen syntes jeg havde de to andres dårligdomme i samme fjernsyn.

Kort fortalt så har FQ85 følgende features: 100hz, 2000 sider TTV, 1 tuner, PAP, 3 SCART hvoraf 2 er RGB og 1 S-Video, 1 S-video i front, memory stick, Fjernbetjeningen klarer TV, Video, DVD + 1 programmerbar mode til for eksempel forstærker eller CD.

Øvelse 1) At putte kassen fra sådan et skrummel i en Fiesta kan man glemme alt om, også selvom bilen var vokset i den nyeste afstøbning. Så bagsædet ned, ind i bilen med 64kg fjernsyn og trille stille og roligt fra Århus til Vejle med 80km bag ved en lastbil på motorvejen.

Hjemme i indkørslen kom øvelse to. At få det ud af bilen og ind på pladsen. Stillet til rette konstaterer jeg "Hold da kæft et skrummel" og knægten på 4 år udbryder: "Wow, det er jo ligeså stort som en hel biograf" (Det da pokker når han sidder 70cm fra skærmen).

Fjernsynet tændes og de første indtryk er positive. Skarpt billede, super rent billede. Næste indtryk var så: "Der er noget galt med farverne og lyset". I gang med at justere, men det blev ikke rigtig godt. Godt så. Ind i servicemenuen og justere farvene hver for sig i både den lyse og den mørke del af skalaen. Jubii - det hjalp. Men stadig er billedet hamrende rent - ja næsten for rent. Så ned med skarpheden og slå støjfilteret på laveste niveau. Det hjalp lidt.

Efter et par dage......
...begynder jeg at lægge mærke til diverse digitalt fnidder og mærkelige geometriske forhold. Så jeg laver nogle test JPEGs og smider dem i DVD'en. Ak, sikke en jammer at se. Det der var et gitter på PC'en, lignede pludelig et 20 år gammelt slidt trådhegn. Nåja - service menuen er ens ven :-). Ind og justere. Så geometrien kom også på plads. Farvene var ikke længere helt tilfredsstillende, så de blev igen justeret. I alt har jeg nok siddet i 5-10 timer siden jeg fik fjernsynet og justeret for at få det helt på plads. Jeg mangler lidt småting endnu, men det regner jeg med at jeg får på plads når min DVE PAL kommer ind ad brevsprækken.

Efter snart 4 uger....
Konklusionen nu er, at jo vist er det da et fornuftigt fjernsyn, men at det stadig er noget billigt skrammel. Billedet i starten lignede råbåndsoptagelse og så er det bestemt ikke fedt at se RH TTT. Det er nu justeret væk og film ligner film igen. Billedet er utrolig rent og skarpt. For eksempel så ser Simpsons superb ud, selvom det kommer ind igennem et dårligt TV-signal. Signalkablernes kvalitet spiller meget ind og jeg har på intet tidpunkt fortrudt at jeg har brugt >300 kroner på 2m antennekabel.

Fjernsynet har motion-software i sig og det virker i 98% af tiden perfekt. Men på visse bestemte billeder med bestemte møsntre og bestemte bevægelser, så mister fjernsynet forstanden. For eksempel, så vil en person der går forbi et trådhegn, mens kameraet følger personens bevægelse få en "digital aura" rundt om sig. I en af kampscenerne fra TTT har jeg også oplevet at billedet er blevet splittet fuldstændig ad, så man ikke kunne skelne orker fra baggrunden eller andet.

Den oprindelige kilde har også stor betydning for kvaliteten af et billede. Et konverteret NTSC signal fra en NFL-kamp er bestemt ikke kønt at se på. Det er som om fjernsynet fremhæver både kvaliteter, men så sandelig også fejl. MPEG artifacts bliver meget tydelige når billedet er så rent og skarpt. DVD-film i en fornuftig kvalitet kan man til gengæld også bare sidde og savle over.

Fjernbetjeningen er relativ langsom. Det har sikkert noget at gøre med at billedet først skal justeres inden det kan vise det, men det er irriterende, at der går 1-2 sekunder før den skifter kanal. Det virker også som om fjernbetjeningen går i stand by og lige skal vågne. Nogle gange skifter det nemlig hurtigt nok.

Lyden i fjernsynet er hæderlig omend mit gamle Sony 28" wide havde bedre lyd i sig. I starten kunne man ikke høre at der skulle være en subwoofer i selve fjernsynet, men en tur forbi servicemenuen fik også rettet op på det. Nu kan fjernsynet "dunke" når det skal.

Billedrøret kan jeg se, at det kan mere end nogen signalkilder kan klare. Når jeg slår over på TTV, så kommer der i 2/3-dele af skærmen teksten og i nedre højre hjørne fjernsynsbilledet. Selvom billedet kun svarer til 10-11", så kan man tydelig læse underteksterne. Så billedrøret kan mere end hvad jeg får lov til at se.

Konklusionen: Det er et fjernsyn, som kan det, det skal kunne. Som out-of-the-box fjernsyn synes jeg, at det er et meget ringe fjernsyn. Efterhånden som jeg har justeret det meste på plads er jeg tilfreds med mit køb.

Kritik til Sony: Hvorfor skal geometri-, farve- og avancerede lydindstillinger være gemt væk i en service menu. Når fjernsynet er så elendigt justeret ab fabrik, så burde som minimum ligge under en avanceret fane i selve opsætningsmenuen.

Jeg kan sagtens anbefale det til andre, men vær beredt på at det kræver lidt justering.

Jeg har lagt lidt nærbilleder på min hjemmeside. Filen ligger i download området og hedder "Nærbilleder.zip" - det er næroptagelse af teksterne fra TV-signal på TV'et. www.feddersen.dk 

snebolle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Sendt: 12 December 2003 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

kfeddersen > perfekt anmeldelse du har fået lavet. Det lyder til du har meget kendskab til opsætning af tv osv. Jeg skulle gerne få mit F85 i dag men skal jeg være helt ærlig så kender jeg overhovedet ikke noget til opsætning af et tv. Så jeg vil lige høre om jeg kan leje dig en aften  Jeg kommer fra Ikast så afstanden er ikke så stor.
Til top Vis snebolle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snebolle

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Tak for det.

Der er nogle grundlæggende ting omkring opsætning af TV'er. Først og fremmest kan farver være et problem. Af og til er geometrien også et problem. Men lige netop de ting er som regel gemt i en servicemenu og betegnelserne er for teknikkere, så man må famle sig lidt frem.

Jeg vil godt prøve at sammenfatte en mindre artikel omkring justering af farver og poste den i en ny tråd herinde. Men det bliver ikke lige med det samme.

Snebolle: Mht til dit TV har jeg droppet dig en mail.

Ryan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 16 December 2003 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Sony KV-36HQ100 er ret dyrt her i landet.
Jeg kan se at Mistersuper i Belgien sælger det incl. bord til 19.474 kr. + fragt 735 kr iflg.  http://www.mistersuper.com/sony/shop/index.php?token_oid=200 3-1612-329191830&token_cur=DKK&token_aff=supacat

Hvor har du købt dit tv og til hvilken pris Christian?

Til top Vis Ryan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ryan

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 December 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ryan skrev:

Sony KV-36HQ100 er ret dyrt her i landet.
Jeg kan se at Mistersuper i Belgien sælger det incl. bord til 19.474 kr. + fragt 735 kr iflg.  http://www.mistersuper.com/sony/shop/index.php?token_oid=200 3-1612-329191830&token_cur=DKK&token_aff=supacat

Hvor har du købt dit tv og til hvilken pris Christian?

Jeg må desværre ikke røbe min pris da det er købt igennem en speciel ordning. Husk at momsen er 25% herhjemme i modsætning til mange andre lande i EU. Jeg vil IKKE anbefale at købe dette produkt pr. postordre, fjernsyn er skrøbelige, og det er kedeligt at starte sit bekendtskab med reklamationer med en sælger en Belgien.

Man skal også være 3 mand til at pakke og stille fjernsynet på plads, det vejer 88 kg, bordet 19 kg, og 2 mand kan IKKE løfte det pga vægt og fordeling. Det er også et helvede at bære det op i org. emballagen, 96 kg + 25 kg.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ryan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 23 December 2003 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Hej Christian!

Hvornår er det din test kommer?

Til top Vis Ryan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ryan

Jakobfc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2003 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Ja hvornår venter som et lille barn ved juletid nåja det er det jo.

men pænt weird Ryan nåede lige at loade ind for at skrive det samme da din besked blæste frem bastard ;-)

MEN GOD JUL TIL JER ALLE

Til top Vis Jakobfc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobfc

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2003 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Det bliver her i starten af januar, afventer nogle ting og svar fra Sony. Hav tålmodighed endnu.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2003 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
ikke røbe min pris da det er købt igennem en speciel ordning. Husk at momsen er 25% herhjemme i modsætning til mange andre lande i EU. Jeg vil IKKE anbefale at købe dette produkt pr. postordre, fjernsyn er skrøbelige, og det er kedeligt at starte sit bekendtskab med reklamationer med en sælger en Belgien.

Man skal også være 3 mand til at pakke og stille fjernsynet på plads, det vejer 88 kg, bordet 19 kg, og 2 mand kan IKKE løfte det pga vægt og fordeling. Det er også et helvede at bære det op i org. emballagen, 96 kg + 25 kg.

FØJ det er tungt.. det er jo nærmest et argument for ikke at købe sådan et kæmpe-tv, et normalt tv-bord kan jo ikke engang bære dets vægt.. måske det er derfor alle store tv'er et inkl borde, har altid undret mig over det.

Btw det argument med momsen forstod jeg ikke - sålænge du køber indenfor EU betaler du jo kun moms i det land du køber fra.

Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

Jakobfc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003
Sendt: 30 December 2003 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender en forhandeler i KBH området der har HQ100 stående så man kan se på sagerne??????

evt. Nordsjælland

Til top Vis Jakobfc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobfc

Frank
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen, som har set HQ100, og hvordan er jeres vurdering af det?
Kender nogen en forhandler, hvor jeg kan se HQ100 i Jylland?

Til top Vis Frank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frank

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Det bliver her i starten af januar, afventer nogle ting og svar fra Sony. Hav tålmodighed endnu.

Nåååååååååååå???????????

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Har på fornemmelsen at han er i fuld gang med reviewet, siden han ikke har skrevet tilbage i denne tråd.

Frank
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Frank's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frank

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum