Forfatter |
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tags er informationer (tekst), som er gemt i selve filen. Dette kan være Album, kunstner, track navn og nummer, genre, årstal osv.
I MP3-sammenhæng er det ID3-tags, hvorimod FLAC har deres eget tag-system.
FLAC (og APE for den sags skyld) er lossless, hvilket vil sige at det dekodede resultat er 100% identisk med originalen. Det kan verificeres med fx et MD5 hash.
Prøv fx at læse her:
http://flac.sourceforge.net/faq.html#general__lossless_trust
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogle nye lydkort på vej som ser ud til at kunne sparker HTPC konceptet i den rigtige retning.
Det første og efter min mening meste interessante er X-Purity som bliver efterfølgeren til X-Plosion og på papiret ser det ganske imponerende ud. Det bruger AKM AK4396 som DAC og folk er gået i fuldstændig selvsving over den DAC. Det mest spændende bliver nok at se om det kan feje X-FI Elite Pro af banen.
http://www.auzentech.com/images/x-purity/index.htm
Det andet kort er ProdigyHD2Gold, som er et 2 kanals lydkort som man regner med kan gå hen og blive afløseren for EMU 0404 som det bedste stereo lydkort til "billige" penge. Det gør også brug af AKM AK4396 chippen.
http://www.audiotrak.co.kr/audiotrak/prodigyhd2gold.php
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
Der er nogle nye lydkort på vej som ser ud til at kunne sparker HTPC konceptet i den rigtige retning.
Det første og efter min mening meste interessante er X-Purity som bliver efterfølgeren til X-Plosion og på papiret ser det ganske imponerende ud. Det bruger AKM AK4396 som DAC og folk er gået i fuldstændig selvsving over den DAC. Det mest spændende bliver nok at se om det kan feje X-FI Elite Pro af banen.
http://www.auzentech.com/images/x-purity/index.htm
Det andet kort er ProdigyHD2Gold, som er et 2 kanals lydkort som man regner med kan gå hen og blive afløseren for EMU 0404 som det bedste stereo lydkort til "billige" penge. Det gør også brug af AKM AK4396 chippen.
http://www.audiotrak.co.kr/audiotrak/prodigyhd2gold.php |
|
|
Er Creative's X-Fi kort virkelig så gode, som de selv siger? Deres Audigy kort (har selv 2'eren), er jo ikke kendt for at være "high-end" materiale - i hvert fald ikke når det kommer til musiklytning. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nye X-FI ELITE PRO (altså det dyreste af de nye kort) skulle vist være ret godt. Ikke at det nødvendigvis betyder noget men det gør brug af den samme DAC, der også er at finde på Lynx 2B og Emu 1820m.
Det lader ihvertfald at de nye kort som folk sværger til i HTPC sammenhæng er X-Plosion og X-FI ELITE PRO kortet.
Jeg er selv på udkig efter et nyt kort men jeg vil vente og se hvad X-Purity har at byde på.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
understøtter EAC ikke CD Database (CDDB)?? Lidt træls at man skal skrive alle numrene ind manuelt, når man har 500+ cd'er...
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej den bruger freedb.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, det fandt jeg lige ud af  Der skulle bare lige fifles lidt med den. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...nu har jeg leget lidt med EAC og FLAC compression, og det fungerer fint. Dog kan jeg ikke helt finde ud af, hvordan man tilføjer tracknumre på filerne/sangene.
Feks "Track 3 - Subterranean Homesick Alien" eller "3. Radiohead - Subterranean Homesick Alien"
hvordan gør man det???
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan desværre ikke hjælpe med identificeringen af tracks. Men er helt sikkert med på en lytter.
AM-E:
Hvilken afspiller benytter du dig af?
Når du tager original Cd'en og komprimere i FLAC, hvor meget fylder den så? - hvis vi siger at original Cd'en fylder omkring 700mb.
Det kunne også være interessant at høre lidt om tiden/hastigheden af rip i FLAC?
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun skrev:
Kan desværre ikke hjælpe med identificeringen af tracks. Men er helt sikkert med på en lytter.
AM-E:
Hvilken afspiller benytter du dig af?
Når du tager original Cd'en og komprimere i FLAC, hvor meget fylder den så? - hvis vi siger at original Cd'en fylder omkring 700mb.
Det kunne også være interessant at høre lidt om tiden/hastigheden af rip i FLAC?
Med venlig hilsen
|
|
|
Jeg bruger Winamp, hvis det er softwaren, du hentyder til. Det fungerer fint. Jeg har "presset" 2 cd'er ned på ca. 600mb med det 'bedste' komprimeringsniveau, hvilket er 8. Har ikke lige taget tid på det, men det tager vel ca. 20 min. pr. album __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter den er rippede skal den converteres til FLAC. En gennemsnits CD fylder typisk 500Mb.
Så en hurtig test med Alannah Myles:
I wave 506Mb til flac på en 3.2 MHz PC 2min 12sek.
Størrelse i FLAC 347Mb altså ca. 68-69% mindre.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Efter den er rippede skal den converteres til FLAC. En gennemsnits CD fylder typisk 500Mb.
Så en hurtig test med Alannah Myles:
I wave 506Mb til flac på en 3.2 MHz PC 2min 12sek.
Størrelse i FLAC 347Mb altså ca. 68-69% mindre.
|
|
|
Ja, sådan er det jo at have den nyeste generation af CPU  Jeg sidder stadig med en AMD Thunder Bird  Bluesky, hvordan holder du styr på dine numre? Jeg finder det ret frustrerende, at man ikke kan få tracknr. til at stå foran filnavnet. Det resulterer i at mine sange bliver blandet  __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Jeg bruger Winamp, hvis det er softwaren, du hentyder til. Det fungerer fint. Jeg har "presset" 2 cd'er ned på ca. 600mb med det 'bedste' komprimeringsniveau, hvilket er 8. Har ikke lige taget tid på det, men det tager vel ca. 20 min. pr. album [/QUOTE]
Tak for svar.......
"bedste komprimerings niveau", kan jo sagtens misforståes - det forvirrer i hvert fald mig.
Komprimere den filen mest, ved at benytte niveau 8 = dårligst kvalitet Eller komprimere den filen mindst muligt, ved at benytte niveau 8 = Bedste kvalitet?
Mvh.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger Winamp, hvis det er softwaren, du hentyder til. Det fungerer fint. Jeg har "presset" 2 cd'er ned på ca. 600mb med det 'bedste' komprimeringsniveau, hvilket er 8. Har ikke lige taget tid på det, men det tager vel ca. 20 min. pr. album [/QUOTE]
Tak for svar.......
"bedste komprimerings niveau", kan jo sagtens misforståes - det forvirrer i hvert fald mig.
Komprimere den filen mest, ved at benytte niveau 8 = dårligst kvalitet Eller komprimere den filen mindst muligt, ved at benytte niveau 8 = Bedste kvalitet?
Mvh. Ja, jeg burde nok formulere mig bedre. 8 = bedste kvalitet, men tager også længere tid at komprimere __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Så en hurtig test med Alannah Myles: I wave 506Mb til flac på en 3.2 MHz PC 2min 12sek. Størrelse i FLAC 347Mb altså ca. 68-69% mindre.
|
|
|
Nåh ok.........
Troede egentlig at man rippede til FLAC............. Men det vil altså sige at man ripper fra wawe til wawe (uncompressed), og først derefter konvertere man til FLAC?
Tak for eksemplet. Må dog lige korrigere dig - filen bliver vel 31-32% mindre en den originale wawe fil.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun skrev:
Komprimere den filen mest, ved at benytte niveau 8 = dårligst kvalitet Eller komprimere den filen mindst muligt, ved at benytte niveau 8 = Bedste kvalitet? |
|
|
Når man taler om FLAC's komprimerings niveau, er der ikke tale om forskel i kvalitet, men derimod hvor meget data'en bliver pakket. Fra niveau 5 (som er standard) og op, er der næsten ingen forskel i størrelse, men det tager betydeligt længere tid at encode filerne.
AM-E skrev:
Bluesky, hvordan holder du styr på dine numre? Jeg finder det ret frustrerende, at man ikke kan få tracknr. til at stå foran filnavnet. Det resulterer i at mine sange bliver blandet  |
|
|
Under "EAC Options" -> fanebladet "Filename" -> "Naming scheme" skriver du eks. "%A\%C (%Y)\%N - %T - %A - %C" (uden ""). Det vil så resultere i: Kunstner\Album (År)\Nummer - Titel - Kunstner - Album.
__________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raun skrev:
Bluesky skrev:
Så en hurtig test med Alannah Myles: I wave 506Mb til flac på en 3.2 MHz PC 2min 12sek. Størrelse i FLAC 347Mb altså ca. 68-69% mindre.
|
|
|
Nåh ok.........
Troede egentlig at man rippede til FLAC............. Men det vil altså sige at man ripper fra wawe til wawe (uncompressed), og først derefter konvertere man til FLAC?
Tak for eksemplet. Må dog lige korrigere dig - filen bliver vel 31-32% mindre en den originale wawe fil.
Mvh.
|
|
|
FLAC fungerer som en ekstern "compressing tool". EAC ripper først til wave, og derefter tager det eksterne værktøj (FLAC) over. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
FLAC fungerer som en ekstern "compressing tool". EAC ripper først til wave, og derefter tager det eksterne værktøj (FLAC) over. [/QUOTE]
Takker.......
Syntes godt nok at det er ærgeligt, at man ikke kan få tags med i wawe filerne. For så var det helt sikkert mit valg.
Så derfor er mit valg også faldet på FLAC, da jeg nærmest ser den info som uundværlig.
Mvh.
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark.S skrev:
Raun skrev:
Komprimere den filen mest, ved at benytte niveau 8 = dårligst kvalitet Eller komprimere den filen mindst muligt, ved at benytte niveau 8 = Bedste kvalitet? |
|
|
Når man taler om FLAC's komprimerings niveau, er der ikke tale om forskel i kvalitet, men derimod hvor meget data'en bliver pakket. Fra niveau 5 (som er standard) og op, er der næsten ingen forskel i størrelse, men det tager betydeligt længere tid at encode filerne.
AM-E skrev:
Bluesky, hvordan holder du styr på dine numre? Jeg finder det ret frustrerende, at man ikke kan få tracknr. til at stå foran filnavnet. Det resulterer i at mine sange bliver blandet  |
|
|
Under "EAC Options" -> fanebladet "Filename" -> "Naming scheme" skriver du eks. "%A\%C (%Y)\%N - %T - %A - %C" (uden ""). Det vil så resultere i: Kunstner\Album (År)\Nummer - Titel - Kunstner - Album.
|
|
|
Du er en helt Mark S.
Thnx! __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
Til top |
|
|
AM-E Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved, om man har mulighed for at navigere rundt i ens musikkollektion via Squeezebox, eller SKAL man bruge pc'en?
|
Til top |
|
|