Emne: HIGH-END lyd/musik ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
LBA75 Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det er jo et forsøg værd.....men øhhhh, hvordan "ser" man om det virker?
En anden ting, du skriver "den nemmeste måde", dvs at WMA lossless, ASIO og Winamp også kan lade sig gøre, hvis jeg skulle foretrække Winamp?
Har aldrig brugt hverken ASIO, Kernel streaming eller Foobar2k før....
mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Raun
Jeg har selv en Squeezebox fra www.musicbox.com og bruger den sammen med min digitale forforstærker/DAC og min røreffektforstærker og den har erstartet min NAD S500i cd afspiller.
De 2000 kroner du har brugt på lydkort, ville jeg spare og bruge ca. 2600 kroner på en Squeezebox. Du kan styre alt din musik fra SB (Squeezebox) i en kvalitet som nemt overgår de fleste lydkort. Og når du nu har en ekstern DAC så vil lydkvaliteten bliver endnu bedre, fordi at SB har digital udgang optisk eller SP/DIF.
Og lyden er i top... der er bl.a en som har skiftet sin Linn CD12 med en SB.!! http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=16321
Mvh Torben
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben.....
Jeg har været inde og kigge, hvad SB egentlig var for en ting. Og ja, den ser egentlig ret imponerende ud.
Jeg vil dog lige undersøge lidt mere på den, da jeg ikke lige kunne forestille mig den i high-end sammenhæng. Selvom det jeg har læst til nu, har været positivt............ Hvis den kunne indgå i high-end sammenhæng, vil den løse en masse overvejelser, jeg har haft omkring mit lydprojekt.
Hvis du har flere links til test o.lign. må du meget gerne poste dem.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
2) Hvordan sikrer man sig at man undgaar Windiws Kmixer...sker det automatisk ved at benytte det dertil egnet lydkort og fx Winamp, eller skal man ændre setting nogen steder?
3) Hvis ovennævnte kan lade sig gøre, er det så stadig bedst at bruge EAC til at rippe med, og kan EAC rippe til WMA lossless?
|
|
|
2) For at bruge ASIO under Winamp skal du installere en plugin til Winamp. Herefter under Prefernces -> Output vælg ASIO.
3) Installere Windows Media Encoder 9 Series fra link. I EAC under Compression Options vælg External Compression og Microsoft VMA9 Encoder.
Jeg har i øvrigt ingen preferencer om det skal være ASIO eller KS. Mit kort understøtter kun ASIO så det bruger jeg.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
LBA75 skrev:
Okay, det er jo et forsøg værd.....men øhhhh, hvordan "ser" man om det virker?
|
|
|
Tja hvis der kommer lyd ud, så virker det.
Ellers hvis du har en surround receiver, kan du teste med DTS eller DD wave musik filer. Hvis du kan spille dem har du bit perfekt afspilling. Du kan hente eksempler her
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 04:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bluesky
Supert, det skal prøves! Vil helst blive ved med at bruge Winamp, så jeg tror at dit ASIO plug-in trick, er vejen jeg skal gå.
Okay, så hvis jeg tester med de wave musik filer, og de spiller bit perfekt, så har jeg omgået windows Kmixer?....tak!
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 05:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
Hmm, medmindre der er noget som at jeg er gået glip af, så er et 2000,- lydkort meget at betale for digital passthrough. Der er ingen tvivl om det lydkort er godt men i bund og grund er der lydkort til et par hundrede kroner, som kan gøre det du gør lige nu efter (og uden at der burde være forskel i kvaliteten).
Hvis man skal bruge sin PC til high-end lyd så kræver det efter min mening at man starter med ikke blot at bruge den som formidler af et digitalt signal men rettere ved at sende et analogt signal ud. Der er lydkort med fantastisks DAC's derude som ikke koster ret meget i forhold til tilsvarende DAC's i stationære afspillere.
|
|
|
Okay, så er de næste spørgsmål...
1) Jeg har hidtil lært (herinde), at det bedste var at køre optisk ud fra computer til forstærkern, for at opnå galvanisk adskillelse og dermed undgå støj + mindske risikoen for at brænde forstærkeren af..... hvis jeg kører optisk ud, er det så nødvendigvis det samme som digital passthrough?
2) Hvis optisk ud er det samme som digital passthrough, så udnytter jeg vel ikke den indbyggede DAC i mit lydkort, som eftersigende skulle være ganske god (Audiotrak Prodigy 7.1LT), men derimod den i min forstærker, ikke?
3) Hvis optisk ud er det samme som digital passthrough, så kan jeg vel lige så godt bare bruge optisk ud fra mit bundkort, eller er det fy-fy?
4) Hvis optisk ud ikke er det samme som digital passthrough, vil mit lydkort så benytte den indbyggede DAC, eller vil det bare sige at jeg kan bruge "ASIO" featureren optisk ud?
Håber ikke at mine spørgsmål er alt for tumpede, men jeg mangler vist lige at få et par principper på plads!
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Du har en god pointe. Jeg mener dog ikke at du skal lade dig forvirre af passthrough begrebet. I essens er det et begreb der kun bruges i forbindelse med AC3 dts osv. Lyden sendes altså uberørt videre i en AC3 bitstream som IKKE er det samme som en PCM stream. Hvis du bruger APE, Flac eller wma lossless vil der under afspillningen ske en digital on-the-fly konvertering til det pcm format som windows bruger, når din Mediaplayer outputter til spdif. Men du har da ret i at du ikke udnytter din DAC(da der ikke sker nogen konvertering til analog) på dit Prodigy Kort når du kører digitalt. Begrundelsen for at bruge Prodigy Kortet vil i mange tilfælde være at man så har Asio support(hvilket ikke er altid er understøttet på onboard lydkort), og man aflaster sin processor som normalt bruges i forbindelse med onboard lydkort. Digitalt lyd indbefatter jo at outputtet er bitperfect med sourcen(hvis man ikke iberegner kmixer eller andre intercepts i signalvejen) Der findes en masse dybt teoretiske diskussioner vedr. digital jitter som forskellige lydkortproducenter hævder at have forskellige løsninger til at overkomme. Men i praksis mener jeg ikke at kunne identificere jitter, i hvert fald ikke på mit system. De folk som beskæftiger sig med Digital Jitter mener, at onboard lydkort i højere grad er genstand for digital jitter, og dette kan du vælge at betragte som en ledetråd til dit spørgsmål om det er fyfy at bruge sit onboard lydkort til at sende sin pcm stream til sin forstærker. Når dette er sagt skal jeg sige at jeg ikke sidder med rør forstærkere og Aragon Aurum effekttrin, som der er nogen på HIFI4ALL der gør. Ej heller er jeg på nogen måder ekspert i signal processing. mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen igen
Takker for svarerne.....jeg lærer noget hver dag 
1) Så hvis jeg vælger at køre optisk ud, så henvender "passthrough" begrebet sig altså kun til AC3/DTS streams, så er det vel fint nok til min surround reciever. Envidere vil min stereo audiostream (som nok bliver WMA lossless) også køre optisk ud - men her har jeg så stadig mulighed for at undgå Kmixer, med mit Audiotrak kort, der understøtter ASIO - hvis altså bare jeg bruger den korekte afspiller Foobar200 eller Winamp (med ASIO plug-in)....er mine antagelser korrekte?
2) Har læst et andet sted, at mit kort understøtter kernel streaming, vil det i praksis være at foretrække?
3) Har en Denon 3802, så jeg hører heller ikke til eliten med eksterne DAC`s, men den opfylder dog mine behov (specielt økonomiskt ) - spørgsmålet er - vil jeg med mit lydkort Audiotrak Prodigy 7.1LT med Wolfson DAC have fordel af at køre analogt ud, end at køre digitalt til Denons DAC?
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa 1. Ja 2. Personligt gider jeg ikke at rode med asio hosts (som er ret ressourcekrævene og kompliceret i virkeligheden. Jeg er heller ikke Winamp fan) Foobar + KS er mit foretrukne valg og det absolut nemmeste at sætte op. Spørgsmålet er om man kan holde Foobars Gui ud....Tip: Get collumns addonen. 3. Det kan jeg ikke svare dig på, det er strengt subjektivt. Jeg ville prøve hvad der lyder bedst. Det skulle ikke være så besværligt at lave en testseng som det hedder frit oversat. mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
Til top |
|
|
LBA75 Forum Bruger

|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, Patriark
Takker for dine svar......du har vaeret yderst hjælpsom
Mvh
LBA75
|
Til top |
|
|
Trabant Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tygget mig gennem tråden, men har simpelthen mistet overblikket. Og vi holder det nede på jorden.
Der bliver skitseret forskellige setups, men er det korrekt forstået, at det overordnede setup er
Data på PC -> lydkort -> DAC -> forstærker,
hvor DAC kan være en selvstændig enhed eller være en del af lydkort eller forstærker?
Hvad er den relativt billige løsning, hvis man ønsker at gå denne vej? Kan et godt lydkort til en computer med et standard drev erstatte en CD-afspiller (og her snakker jeg ikke high-end)? I givet fald - hvilke eksterne lydkort kan anbefales?
|
Til top |
|
|
Raun Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trabant skrev:
Jeg har tygget mig gennem tråden, men har simpelthen mistet overblikket. Og vi holder det nede på jorden.
Der bliver skitseret forskellige setups, men er det korrekt forstået, at det overordnede setup er
Data på PC -> lydkort -> DAC -> forstærker,
hvor DAC kan være en selvstændig enhed eller være en del af lydkort eller forstærker?
Hvad er den relativt billige løsning, hvis man ønsker at gå denne vej? Kan et godt lydkort til en computer med et standard drev erstatte en CD-afspiller (og her snakker jeg ikke high-end)? I givet fald - hvilke eksterne lydkort kan anbefales?
|
|
|
Tråden har efterhånden udviklet sig til at omhandle alt, hvad der skal tænkes på. for at opnå et lydsetup via PC, Som kan være acceptabelt, for den enkelte bruger........ Emnet er jo meget "flyvsk". Ment sådan, at det er meget med "tro, håb og kærlighed" at gøre.
I nær fremtid, vil vi nok se meget større fokus fra medierne, omkring hifi via PC.......... Idag, skal man lede længe efter diverse lydtest, som laver direkte sammenligninger mellem almindeligt hifi og lydkort, formater osv. Derfor er det på nuværende tidspunkt, meget den private forbruger, som skaber debatten omkring emnet. Og derved opstår et tro-spørgsmål Da den enkelte forbruger, som regel har en mening, men ikke har mulighed/råd, til at sammenligne med noget andet udstyr i samme klasse.
Jeg syntes personligt at denne tråd, er blevet som jeg gerne så den. Da der er så mange muligheder, man kan sætte sit hifi/PC system op idag. Om det så er til lavbudget eller det mere tunge grej, kan på sin vis være ligemeget. Da det virker som om at jo mere digitalt, jo mere bliver high-end og midi systemer ligeværdige i selve debatten....... Såen at forstå, at snakken falder ikke over i MP3 formater osv. - nej, vi alle prøver at nå den bedste lyd, til den pris vi nu vil kaste i projektet.
Det skulle ikke være svært at gå ud og købe sig et godt eksternt lydkort, der samtidig har en god indbygget DAC. Så det kan sagtens lade sig gøre at komme langt af denne vej. Men som jeg er lidt inde på i ovenstående, er det langt fra så enkelt. At hvis man har et godt lydkort, så har man også en god lyd! - det er hele projektet i en samlet enhed, som "kan" give dig et resultat af god lyd. Derfor at det så utroligt vigtigt, at prøve at få belyst alle tænkelige faldgrupper. Så alle interesserede opnår at komme i mål, med det resultat, som den enkelte havde håbet på.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Trabant Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Da jeg selv startede på at rippe mine CD’er, undersøgte jeg mulighederne og kom frem til, fra diverse fora, at der er de 2 muligheder. Jeg har selv kun prøvet EAC, og det klare opgaven rigtig godt.
Sådan som jeg forstår det vil en normal CD afspiller, når der er en sector den ikke kan læse interpolere mellem det foregående og efterfølgende for ikke at lave et hak i lyden. EAC gør ikke dette, men bliver ved med at forsøge at genlæse sector’en. Resultatet er en ripning der i de fleste tilfælde er 100% korrekt.
|
|
|
Det er da et enormt interessant aspekt. Betyder det, at afspilning af noget rippet, vil være mere præcis end selve læsningen i langt de fleste CD-afspillere? Eller er der også læsefejl i hard-disken, der koster tilsvarende?
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det vil være mere precist. Der er ikke en tilsvarende "læsefejl" i læsning fra hard-disken.
|
Til top |
|
|
Patriarken Forum Bruger

|
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Til de folk som ejer et gammelt SB live, SB live 5.1, eller SB Audigy(inc 2, zx) kort, kan jeg anbefale at afinstallere creatives drivere og prøve KX projekt driverne. http://download.kxproject.lugosoft.com/downloads/kxdrv3538j- full_.exeDer er indbygget Asio support og et masser af muligheder for at fintune til ens lyttemiljø. Måske skulle jeg skrive en guide.....Men Gider man at bruge lidt tid på disse drivere er der uanede muligheder (indenfor hardwarens begrænsninger) Nogle af de features der blandt andet kan tilbydes er Dolby Digital Live til spil og film, fuldstændig mulighed for at kontrollere signalvejen til lydkort på computeren (via asio) prøv dette FØR du investerer i et nyt lydkort fx X-fi osv. mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige påpege et par væsentligt detaljer med hensyn til filformaterne Wave, FLAC, APE etc.
Wave: Ukomprimeret uden detektion af fejl. Skulle man være uheldig og få en bitfejl i en fil vil denne blive afspillet uden at man nogen sinde opdager det (med mindre man kan høre det).
FLAC: Har indbygget fejldetektion. Støder man ind i en fejl, kan afspilleren spille videre eller rapportere fejlen. Det oprindelige winamp2 plugin spillede bare videre, mens et nyere (som måske ikke er kommet med i distrobutionen) har en checkbox for "Display Errors". Foobar2000 popper op med fejl i sin Console. FLAC er endvidere rasende hurtig til at decode og bruger derfor færre ressourcer/strøm.
APE: Ikke fejltolerant. Afspiller stopper øjeblikkeligt skulle den støde på en fejl. Langsom til at decode og bruger derfor flere ressourcer/strøm. Er tilgengæld hurtig til at encode og har en bedre kompression.
Wavpack bør også nævnes når der snakkes om lossless audioformater. Ligger midt imellem FLAC og APE kompressions- og hastigsmæssigt. Jeg ved ikke hvor tolerant formatet er over for fejl.
Med hensyn til lydkortet, så er det vigtigt, at få et som kan arbejde og outputte 44100 kHz gerne bitperfekt. Med et sådant burde det ikke være noget problem, at få en moderne computer til at sende perfekt signal til extern DAC.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 08 September 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Jeg vil lige påpege et par væsentligt detaljer med hensyn til filformaterne Wave, FLAC, APE etc.
Wave: Ukomprimeret uden detektion af fejl. Skulle man være uheldig og få en bitfejl i en fil vil denne blive afspillet uden at man nogen sinde opdager det (med mindre man kan høre det).
FLAC: Har indbygget fejldetektion. Støder man ind i en fejl, kan afspilleren spille videre eller rapportere fejlen. Det oprindelige winamp2 plugin spillede bare videre, mens et nyere (som måske ikke er kommet med i distrobutionen) har en checkbox for "Display Errors". Foobar2000 popper op med fejl i sin Console. FLAC er endvidere rasende hurtig til at decode og bruger derfor færre ressourcer/strøm.
APE: Ikke fejltolerant. Afspiller stopper øjeblikkeligt skulle den støde på en fejl. Langsom til at decode og bruger derfor flere ressourcer/strøm. Er tilgengæld hurtig til at encode og har en bedre kompression.
Wavpack bør også nævnes når der snakkes om lossless audioformater. Ligger midt imellem FLAC og APE kompressions- og hastigsmæssigt. Jeg ved ikke hvor tolerant formatet er over for fejl.
Med hensyn til lydkortet, så er det vigtigt, at få et som kan arbejde og outputte 44100 kHz gerne bitperfekt. Med et sådant burde det ikke være noget problem, at få en moderne computer til at sende perfekt signal til extern DAC.
|
|
|
Et godt eksempel er denne Slimeline "SqeezeBox" som bl.a. kan dekode FLAC - og som ikke behøver et lydkort  Jeg har dog ikke haft muligheden for at lytte på denne! Læs mere her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38436&K W=sqeezebox
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|