| Forfatter |
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 22 Maj 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P altid på pletten... Det er måske alligevel lidt vildere end de små 1200 watt du fodrede dine 850'ere med hver!
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 596
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend P
Ja, du har helt ret. Udover at forstærkersiden er blevet kraftigt modificeret, er det netop toppen, jeg har ændret.
Før var kabinetterne jo sekskantede med enheder spillende skråt ud til siderne, og det fungerede også fint, da jeg havde en større stue med meget længere ud til sidevæggene. Nu da jeg er flyttet ind i en mindre stue, hvor der er kun ca. 50 cm, var jeg nødt til at lave om på konstruktionen, da lyden ellers ville fare ind i væggen og give et meget utilsigtet stereoperspektiv.
Jeg spillede før med 4 stk. JBL 6,5" ml.toner. De kunne simpelthen bare ikke give mig smækket, som jeg ønskede, i lilletrommen - selvom der jo var 4 stk.!! Jeg har så valgt at køre med en midbas enhed fra 18Sound, som ved direkte sammenligning spiller klart bedre og mere hi-fi-agtigt end, JBL, FANE og EV's 10"ere.
Iøvrigt!! Til dem der mener, at det må være fuldstændigt umuligt at afstemme et system som dette, giver jeg dem RET. Det lader sig KUN gøre med variable elektroniske delefiltre, ellers rammer man ALDRIG niveauerne på de enkelte enheder. Jeg går jo, som sagt, stadig og piller ved potmetrene - næsten en gang om dagen får en enhed en tak op eller en tak ned....ha ha. Tænk hvis jeg skulle gøre det med effektdæmpeled....mareridt .
|
| Til top |
|
| |
Fremmede Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 07 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
De højttalerer er dog de grummeste, jeg har set længe Hvor langt fra huset kan man høre dem spille? 
Jeg er imponeret over, at nogle laver noget med en så lav W.A.F. Jeg ville ikke blive populær hos min bedre halvdel, hvis jeg lavede noget tilsvarende.
Godt gået!
mvh
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser  godt ud . Det må være det eneste sæt i hifi4all der kan give live lydtryk , dem gad jeg godt høre pigtrådsmusik på  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
Guldkysten Lukket konto

Lukket efter bruges ønske!
Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1540
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også altid været til "store" højttalere, dine hjemmestrikkede er den slags jeg selv mangler at prøve af.....
Har selv bygget mine egne højttalere men bruger dog kun 1 x 12", 1 x 8" og 19mm. diskant i hver højttaler.....
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehehe, right on, bro!!
Det hele skal ikke være high-gloss puttenutte lyd.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ingen erstatning for membranareal! Nogle mener det kan klares med membranvandring, men det giver bare mere forvrængning. Så her er vi helt på bølgelængde!
Men ... hvordan p.... får du 3 diskanter til at hænge sammen? Rykker du hovedet bare 10 mm vil der nødvendigvis være nogle fasforskelle. Har prøvet det der med flere diskanter over hinanden og resulatet var målemæssigt og lyttemæssigt katastrofalt. Intet output over 8 kHz grundet udfasninger. Ruller du de 2 ydre diskanter af, så kun den i midten går hele vejen op? Det kunne være løsningen.
Bølgelængden ved 10 kHz er 0,3 cm! Med andre ord skal afstanden fra dit øre til de 3 enheder være fastlåst til den samme afstand hele tiden. Er det muligt? Jeg erkender blankt at problemet minimeres efterhånden som man bevæger sig væk fra højttalerne og en lytteafstand på 5-6 meter vil sikkert hjælpe gevaldigt, men stadig mener jeg det giver nogle problemer.
Hvis dit problem er følsomhed, hvorfor så ikke anvende en enkelt mellemtone/diskant der kan spille højere? I toppen f.eks. bånd der nemt kan komme over 100 dB/1Watt og i den øvre mellemtone findes gode PA-lignende enheder fra f.eks. PHL og JBL som ligeledes ligger omkring eller over de 100 dB. ATC's 3" dome kunne også være et alternativ til de Dynaudio du anvender. Jeg har prøvet begge og der er ingen tvivl, om at ATC'en er af en langt bedre kvalitet (og uheldigvis også meget dyrere).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg har læst er ATCs dome svær at arbejde med.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
VIIIIILDT!!! 
Jeg er helt mundlam...... (ville nødig påtage mig at udvikle delefiltr / filtere til dem uden måleudstyr i massevis!! )
De ser godtnok spændende ud!!...
Og ok.. det kunne være en mega udfordring at lave et lignende system.. 
Og man kan kun sige... lad der væer BAAAAAAAAAAAAS!!!! 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej holger4 , ku´ jeg ikke bede om nogle indbygnings mål på sådan en esotar , syntes den lyder kanon og går med nogle dybe tanker  __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Janils: bølgelængden ved 10kHz er 3cm, ikke 0.3cm (345=frekvens X bølgelængde) - men i øvrigt har jeg tænkt på det samme som dig - at den vertikale spredning bliver meget snæver. Men flere højttalere klarer sig lyttemæssigt godt med snæver vertikal spredning, bl.a. alle de høje bånd. Personligt er jeg ømskindet med at diskanten forsvinder, efterhånden som jeg synker ned i sofaen, men andre kan være mindre sarte...
|
| Til top |
|
| |
mictor001 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kommer hunden når du kalder - eller er den blevet døv??
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Anders hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår dig helt igennem jeg er selv ved at bygge et sæt i samme str. ca og jeg er helt på din side hvordan kan man læne sig tilbage og nyde en hel koncert på et par pygmæ højttalere.... jeg bruger nogle jbl melllemtone horn og jbl drivere og nogle jbl 0.77 diskanter og et par 18" jbl eller cv stroker det er stadigt lidt uklart med basserne... ;-) den der nad 2600 er den mon til salg???
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils: Ja, hvorfor egentlig tre diskanter? Hæ hæ, fordi jeg havde dem til rådighed!! Jeg er ikke målemand, så hvad det laver af ballade med den konstallation, er jeg ikke klar over, rent målemæssigt. Jeg er kun lyttemand, og lydmæssigt er det godt. Jeg har da overvejet, at lade to disk spille op til 8k og så lade den sidste klare resten. Det kræver vel ikke meget mere end en ekstra spole (da jeg har kondensator) og et par effektdæmpeled.
Jeg har ikke behov for mere følsomhed, end hvad en enkelt esotar kan præstere, jeg kan jo bare dreje lidt på mit elektroniske delefilter, hvis jeg vil have mere niveau.
Anders Hansen: FEDT, at jeg ikke er den eneste, der er klar til at bygge STORE højttalere . Der er ingen tvivl om, at du skal vælge at bruge dine 18" fra JBL. Jeg kørte selv med JBL i fronten før (de bor nu i mit stereomøbel, subben!!). Jeg har også engang prøvet strokeren fra cv. Den lyder fuldtstændigt rædselsfuldt........og så har den en ringe følsomhed!!! O.77 diskanter er kulte og fede . Hvad vil du bruge en NAD 2600 til? Den er ikke kraftig nok til at drive bassen, og den er ALT for grovkornet til diskanten.
Den er desværre ikke til salg, den driver jo i brokoblet stand min centerhøjttaler. Man plejer at kunne finde dem i den blå til en 1500-mand.
|
| Til top |
|
| |
Corell Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er glad for jeg ikke er din nabo!

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fordi jeg lige pt har en nad 7600 receiver og hvis man brokobler den med en 2700 har man 2x400w det kunne være sjovt..... jeg nøjes med det indtil jeg får sparet op til en krell ksa 50 s eller noget Nelson pass
|
| Til top |
|
| |
Holger4 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anders: Det lyder seriøst........og dyrt . En NAD 208 til bassen sparker MAX bagdel, den ville jeg købe, og så ville jeg købe noget sødt til toppen i en biwiringkonstallation. Hvad synes du om den idé?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Corell skrev:
|
Er glad for jeg ikke er din nabo!

|
|
|
Ditto men jeg har hørt noget om at "de grønne koncerter" søger flere speakers, måske det var noget 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har skam tænkt på det men nu vil jeg lige blive færdig med højttalerne først så må jeg kigge efter noget ordentlig grej bagefter
|
| Til top |
|
| |