Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Så har datteren fået ny forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

ok  jeg vil ikke påstå at de alle var med de grønne Ero,de forstærkere jeg har set de var(jeg har selv haft en 12 er,og da Audioconsult eksisterede i Århus reparerede jeg en del rørforstærkere for Lars)jeg mener at 1841 den blå lyder bedst,ellers en god forstærker,og den kan blive bedre,den jeg havde forsynede jeg med en 200w.trafo som kun trak udg.rør,så indg./fasesplitter kørte på den originale,og monterede 1000uf.ekstra til udg.+800uf. til ing.trinet/fasesplitter,det gav dynamik og ro.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

hej .jeg har lige kikket i byggebeskrivelsen,der er der også vist den blå 1841,så min har nok været en skrabet model

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge; altså er ERO1841 de bedste (og heldigt at det så er dem vi har siddende i "svinet")

Hvis du har den originale byggebeskrivelse (altså ikke artiklen fra Hifi & Elektronik, som jeg har i forvejen), så ville jeg da være ovenud lykkelig, hvis jeg kunne få en kopi!

Mange tak for ideerne til en opgradering, omend jeg har svært ved at se hvor i kabinettet, der er plads til den 200 watt´s trafo?! Men kan du, så kan jeg også! (Måske?)  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

hej.beskrivelsen som jeg har er på svensk,og med diagram.Den originale trafo er på 75 w.(glød25w.+50w.højsp.)så bare det at montere en trafo på 100w.til udg.rørene er en stor forbedring,en sekundær vikling på 200v.0,5a en broensretter lyt rippelmodstand,og lyt så stor som muligt.næstbedste løsning,skift broensretteren til en kraftigere type,og så montere flere store lytter som tilsluttes/loddes på effektmodstanden 33ohm7w loddes på hvor spændingen er lavest,jeg tror det er den ende der vender ind mod lytten,jeg skal nok lave en kopi til dig,

send mig en mail

MVH Steen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Steen Thorhauge; 1000 tak! (Det er guld værd)

Halvdelen af mine arbejdsdage foregår i Sverige, så svensk er intet problem, nej!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

en drosselspole istedet for riplemodstanden lyder bedre end st`s forslag,og er billigere!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hej slowon

en drossel spole der er billigere end en modstand til 2,85,ja for du mener vel ikke at en spole og de 200uf.som der er monteret fra nyer en super forsyning,der skal også mere kapasitet på for at det bliver godt

mvh Steen

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 05 Juni 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

hej jeg har ingen scanner ,så send mig lige adressen på en mail og jeg vil sende diagram+byggebeskrivelse

MVH Steen

steen.thorhauge@privat.dk

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

"en drossel spole der er billigere end en modstand til 2,85,ja for du mener vel ikke at en spole og de 200uf.som der er monteret fra nyer en super forsyning,der skal også mere kapasitet på for at det bliver godt"

hej steen

jeg mener en drosselspole både elektrisk og lydmæssigt langt overgår pr investeret krone - dit forslag om ekstra transformer til effektrør samt ekstra lytter! at du så endda vælger at bibeholde en faldmodstand som dynamikbegrænser,gavner heller ikke din sag.en større plasticbro giver tillige endnu mere støj..

mvh/slowon

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

nå men jeg står af her,jeg ved intet om rørforstærkere,desvære.

MVH Steen Thorhauge

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

fair nok - du behøver heller ikke vide noget om rør eller ohm`s lov for at bygge efter et diagram!

mvh/slowon

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 06 Juni 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hej Karl smart

jeg har bygget rørforstærkere i 20 år ,så tror nok jeg kan ohms lov.men du er jo altvidende ,alle andre er jo latterlige,ifølge dig,det er sådanne arrogante typer som dig der kan ødelægge hyggen her,så det er første og sidste gang,jeg blander mig

Steen Thorhauge

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Rolig nu...! Lad os da få en saglig debat

Jeg er enig med slowon i at plasticbroer meget nemt kan give en masse ensretterstøj, det har jeg ved selvhør nemt kunne konstatere i i hvert fald et par eksempler. I mine Bofa'er (EL84 push/pull) var der oprindeligt selen ensrettere (ikke at forveksle med moderne silicium "plastic"), men da jeg blev klar over hvad det var for nogle og hvilken ulempe de har (slides og står pludseligt af i giftig selen røgsky), havde jeg ikke lyst til at have dem siddende i længere.
Jeg prøvede også først bare at sætte en bro i, men hold da ferie et spetakkel, desuden var anodespændingen for høj, hvilket jo måtte betyde at selen har en betydelig indre modstand. Nå, jeg tænkte jeg ville tage mig af støjen senere og prøvede at finde den rette værdi - vel at mærke sat i vekselstrøm el. pulserende dc for at efterligne selens indre modstand. Desuden falder spændingen heller ikke helt så meget ved større strømtræk som hvis den sad efter første kondensator (altså, vi regner med samme anodespænding i tomgang, for de to modstande må nødvendigvis være forskellige). Nå, værdien blev fundet og jeg regnede mig frem til 8 passende modstande, to på hvert broben, for at fordele varmen. Til min store undren var enretterstøjen så godt som væk. OK, den kan da høre det med lidt god vilje hvis man stikker øret helt ind i diskanten (93 dB højttalere), men stadig skal man lytte godt efter, jeg bruger ellers helt standard dioder som 1n4007. Støjen fra EF86 i indgangen er langt mere tydelig og vil på ultrafølsomme højttalere udgøre et issue langt før ensretterstøjen - brum praktisk talt intet selvom gløden er veksel.

Så er der diskussionen om masser af lytter kontra en drossel. Det ser jeg lidt som den nye og den gamle måde at gøre tingene på. I gamle dage da man kun havde rør og lidt senere (i hvert fald i slut 50'erne) selen til ensretning kunne man ikke bare komme vold kapacitet i første led efter ensretningen - det kunne ensretterne simpelhen ikke holde til, der kunne man så bruge en drossel for at få ekstra fin forsyning. Selv i Bofa'erne sidder der en lille 1 H drossel.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

jeg har bygget mere end 20 år med rør..det afgør på ingen måde niveauet for hvor langt jeg er nået! de bedste ører jeg kender sidder på hovedet af en innovativ kvik "fætter i det vestjyske,der for blot 8 år siden som novice lagde billet ind på lidt IRL - og siden har overhalet mig udi primært regulerede forsyninger og pushpulls.

berettiger det mig til at kalde ham karl smart hvis han har anden mening end jeg? nej vel!

at jeg ikke syntes tim paravincini er et geni med pl509,retfærdiggør heller ikke jeg kalder ham karl smart,eller hvad?

kan vi blive enige om trioder lyder bedre end pentoder? singleended bedre end pushpull? klasse a bedre end b?

at du har solgt nogle forstærkere baseret på principper både du og jeg mfl. har hørt bedre,kan vel kun gøre debatten mere interessant,når jeg tillader mig at have en bedre,billigere løsning på mere kvalitativ lyd pr. investeret krone??

mener du at have tilført rørbaseret hifilyd noget nyt,anderledes innovativt - eller indrømmer du dine produkter er gængse diagrammer,og hvis ikke har du så i givet fald et problem med at vise her på siden hvori dine 20 års erfaring har tilført rørkredsløb nye epokegørende tiltag?

mvh/slowon

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg har ikke påstået at jeg har opfundet noget nyt,tag nu bare mit linie trin,samme kredsløb,som du i din tråd"DIN NYE FORFORSTÆRKER" kalder ukompliceret,men ekstrem vellydende"jeg har brugt det kredsløb i 20 år,nej det ER IKKE mit design.

Jeg ville bare komme med et par forslag til forbedring af Edison,som jeg selv har afprøvet ,og det virkede ,og jeg havde ingen diode støj,med et par Snell E koblet på.

Nu vil jeg ind og høre musik på mit rørgrej,og Magnepan 1,5 SE,som er latterlige ineffektive.

MVH Steen

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Har måske fundet fejlen !!!!!

Sådan ser alle loddningerne ud

Men nu ryger den også på fjern lager !!!!!

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Bare det fjernlager har længe åbent, så jeg på et tidspunkt kan købe "svinet" for en slik!

Men grimt; det er det altså!

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Så fik hun nok!!!!

Afsted til en der tror at rør lyder godt

Man kan jo ligefrem se på hende at hun er meget glad for at slippe af med Edison'erne - vidre til noget transistor grej!!!!

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

måske hun ligger under for fars fordomme..affødt af et tilfældigt discountmøde med noget bedaget billigt l**t..

mvh/slowon

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hov-hov; min Edison fejler SQ ikke noget, nej da tværtimod!

Og så hjem at høre en plade på min nye MingDa!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes