Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kina-grej - hvorfor ikke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Scherer skrev:
Hvad er en 845? Kan regne ud det er en rørforstærker men hvem er producenten?

Det er da bare betegnelsen på en rørtype ligesom EL34 er det og intet siger om fabrikanten.
Kan regne ud tadman har købt en single ended med 845 rør i udgangen.

Som tadman siger, så har kineserne ikke de bedste udgangstrafoer i verden. Det at lave en god trafo er en kunst - ok, om ikke andet, så kræver det en del viden og forståelse. Det er så her kineserne sparer allermest, hvis vi lige ser bort fra arbejdslønnen. En god trafo er lavet af det rigtige jern, udglødet godt, fine lameller og rigtig afstand mellem dem osv. og ikke mindst skal vikles korrekt og i mange lag hvis de skal overføre et bredt spektrum - og det har kineserne stadig problemer med eller også sparer de det bevist væk, da man ikke umiddelbart kan se forskel på en god trafo og en discount (selvom de nu mange gange afslører sig selv når man løfter "potten", de er ganske simpelt synligt ringere forarbejdet). Det er ikke som en powertrafo, den skal kun overføre 50-60 hz og her er viklingen og kernen temmelig meget ligegyldig (og et par % større eller mindre virkningsgrad bekymrer ingen sig om). Og skulle der smutte en smule forvrænget sinus igennem betyder det ikke det helt store - men det gør det jo selvsagt i udgangstrafoen.

Nogle vil måske sige blot de kan overføre 40-20.000 Hz så må det være godt nok, da det menneskelige øre ikke kan høre længere op. Ja, det er måske rigtigt nok, men går trafoen kun til 20 kHz -3 dB betyder det at fasedrejet starter allerede ved 2 kHz(!) Dertil kommer så diskussionen om overtoner, som jeg personligt ikke har et forhold til.

Så har man lyst til rør, så kig om efter noget gammelt istandsat Leak, Quad, Radford + et hav af andre klassiske mærker, evt. sæt det elektrisk i stand selv eller se på nogle af de nyere mærker der også er kommet frem, både amerikanske, engelske, danske, slovakiske osv. Ja, selv de polske Amplifon ser jo hæderlige ud med udgangstrafoer. Så jeg vil sige spar hellere op et par måneder extra og få noget bedre - man bliver gladere for det i længden fremfor det køb og smidvæk bras

Nu skal man jo nok passe på ikke at dømme alt over en kam, specielt når det ikke er noget man har belæg for.

F.eks. bruger MingDa mange kræfter på blandt andet traffoerne da de også har stor betydning, her er lidt om deres traffoer på Vestjysk.

The output transformer is made of Japan-imported Z11 annealed and directed steel sheets and oxygen-free copper wires, with sufficient inductance and full sound field. In addition,Meixing Factory gives the output transformer a unique design, making the frequency response range reach 18Hz-65kHz. On 2001 Las Vegas Audio & Electronics Fair, the power amplifier from our factory was acclaimed by foreign traders as "Amazing Audio Work"!

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

ja i må undskylde......alting er jo en smags sag, behøves alt der er om at komme fra usa eller hvad...jeg har da kinesisk grej som er udmærket......f.eks er min sourround reciever hk 7500 da fra kina, mine behringer dcx og deq 24/96 også kommer fra kina, og dem er jeg da meget henrykte for...og så vincent 991? mb...der er så mange tråde om, synes nu de er ganske ok til prisen, og strømforbrug...ja de bruger da noget...men prøv engang pass alps mb......krell store effekttrin....de ligger nok også deromkring....og så vidt jeg husker var high fidelity ganske vild med vincent....som spillede meget neutralt...og power herinde har jeg skrevet privat med....han lod da til at være ganske tilfreds.....nogen har det nok sådan at det skal overgå andre....og så må det bestemt ikke stå made in china bagpå.......hallo venner, man kan ikke skrive hvad andre kan og skal vælge....men selvfølgelig have sin mening.....men har den opfattelse af at det er meget prestige det drejer sig om her, eller hvad...????

mvh Velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Mercury skrev:
Vincent 991 monoblokke, øv for en gang kedelig, uengagerende lyd. Og så sparede jeg 6000 årligt i strøm da jeg solgte dem.....

Øv altså der smadrede du lige mine intentioner om et effekttrin....

Michael

Den med strømmen er naturligvis grov, men sådan er det jo med Klasse A-forstærkere.

Det andet er med lyden, og her er det nu engang dine egne indtryk der burde gøre udslaget og ikke frygten for hvad andre synes!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
ja i må undskylde......alting er jo en smags sag, behøves alt der er om at komme fra usa eller hvad...jeg har da kinesisk grej som er udmærket......f.eks er min sourround reciever hk 7500 da fra kina, mine behringer dcx og deq 24/96 også kommer fra kina, og dem er jeg da meget henrykte for...og så vincent 991? mb...der er så mange tråde om, synes nu de er ganske ok til prisen, og strømforbrug...ja de bruger da noget...men prøv engang pass alps mb......krell store effekttrin....de ligger nok også deromkring....og så vidt jeg husker var high fidelity ganske vild med vincent....som spillede meget neutralt...og power herinde har jeg skrevet privat med....han lod da til at være ganske tilfreds.....nogen har det nok sådan at det skal overgå andre....og så må det bestemt ikke stå made in china bagpå.......hallo venner, man kan ikke skrive hvad andre kan og skal vælge....men selvfølgelig have sin mening.....men har den opfattelse af at det er meget prestige det drejer sig om her, eller hvad...????

mvh Velkommen

Du har mere ret end du tror i meget af det du skriver her - det er bare de færreste der vil indrømme det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Der står lidt godt om MingDa her:

http://www.quadesl.org/Amplifiers/amplifiers.html#mingda

Helt dårlige er de vist ikke.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

"F.eks. bruger MingDa mange kræfter på blandt andet traffoerne da de også har stor betydning, her er lidt om deres traffoer på Vestjysk."

mingda skulle vel aldrig være et mærke du sælger?

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

jold skrev:

Milu skrev:
Uha et emne! Men jeg melder da klart ud, jeg er imod! Men fred være med dem der er for, det er jo et valg man tager... Argumenter: 1) Dårligt lønnede arbejde, dårlige forhold, ekstrem dårlig miljø mæssige foranstaltninger. (Lidt off topic, men hørte/så et eller andet sted at, var det 25%? af den smog der var i LA stammede fra Kina!). Modargument: I det mindste har de kinesere så et arbejde og brødføde en familie! Ja men derfor kan man vel godt sætte krav til en producent? 2) Kvaliteten er simpelthen for dårlig. Kvalitets mæssigt og til dels lydmæssigt. Mangler stadig at se et super produkt derfra, som ikke oser af Kina. Modargumenter: Det er billigt? Du får hvad du betaler for! Bare se Japan, de kan da? Jo, men se prøv at se på de ting de spyttede ud i starten uha da, det var ringe! Men selvfølgelig kan kineserne hvis de vil og jo de når da på et tidspunkt op på Japan niveau, mangler bare lige den kinesiske producent der tør gå egne veje og virkelig udvikle nogle super produkter med egne intentioner og det skal nok komme. Jo det er da absolut svært at undgå 100% ikke kinesiske produkter... Men hvis man tager et valg kan man da prøve at undgå dem. Men i det kan være svært når der er mange mærker der får lavet deres ting derude, både delvist og 100%, især når man tænker på de meget dyre mærker der får lavet det derude og så sælger det til enorme summer herhjemme. Mange mærker kunne nævnes, men det bør jeg nok ikke for ikke at støde nogen! Mvh.:´*`:.

SÅ burde du nok sælge din sub.

og købe B&O

carsten

Som jeg skrev er det svært at undgå.
Hvis jeg kan undgå det undgår jeg det. Men der er ikke rigtig nogen der kommer i nærheden i pris/ydelse, så den er svær!
B&O? Nej vel...? MEN hvis der kun var B&O og kinaløjer, så ville jeg nok vælge B&O...

Mvh.:´*`:.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

slowon skrev:

"F.eks. bruger MingDa mange kræfter på blandt andet traffoerne da de også har stor betydning, her er lidt om deres traffoer på Vestjysk."

mvh/slowon

Jo det er det, men der for må jeg vel godt komentere det der bliver skrevet, og det kan jo også købes gennem Ornec og Nysound. (Det står også i min signatur at jeg sælger MingDa, så ikke noget snyderi her)

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

tak for dine ord Ronin...jeg er selv en gammel hifi nørd på 51 der har haft denne interesse  siden high fidelity udkom i dec 67......så vil mene med alt det jeg har prøvet, og været med på vognen, taler med en del erfaring.........jeg slipper aldrig min interesse for dette, men der er også grænser for hvor stor en fortjeneste forskellige forretninger får fra mig......mange ville jo ikke kunne høre forskellen hvis ikke de vidste hvad der stod på hylden......jeg snød selv en kammi for mange år siden, og han trode det var en denon dcd 3300 der spillede, men nææææ det var såmen min cassette aiwa xk 009...

mvh Velkommen

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?).....

Det er ganske enkelt unfair konkurrence.

Jeg ved godt, at det, at jeg ikke køber Kinagrej, intet betyder i det store billede. MEN jeg gør det altså ikke.

Så ville du altså også nægte at bo på hotel i Kina, hvis sommerferien gik dertil? - En gennemsnits stuepiges løn ligger på det samme, hvis ikke mindre. Det at man ikke køber det føjer blot spot til skade, ved at sætte Kinesere ud af arbejde og dermed fratage dem deres levemidler.

Jeg vil til hver en tid hellere give mine penge til en Kineser og give ham mulighed for at brødføde familien, end til en fed Amerikaner der mener at deres grej skal koste det samme som en nyere bil på trods af at der næppe har været tilnærmelsesvist de samme udgifter til udvikling eller produktion.

Hvis man ikke kan li' Kina-grej pga. designet eller det vigtigste, lyden, er det jo helt fair, men jeg synes dog at "løn-kortet" er blevet spillet for mange gange i diverse tråde om HiFi fra østen.

Kopivarer er en anden diskussion - Der kan jeg kun være enig om at det ikke skal støttes. Når det så er sagt, så er det langt fra kun Kinesiske producenter som laver den svinestreg. Desuden kan en CD, forstærker osv. kun genopfindes så mange gange før den ligner noget som er lavet før. Og med det antal af producenter som efterhånden findes, er det punkt vist nået for længe siden. Jeg vil dog faktisk rose f.eks Opera og Original for ret originale designs.

.. og nej, jeg er faktisk ret upartisk, da jeg selv har NAD og ikke ejer et eneste stykke kina-grej.. på nær alle komponenterne sikkert kommer fra Kina lissom det gør i 99% af alt andet Hi-Fi, TV osv.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

@ Gorm
Det er da kun glædeligt hvis der rent faktisk er enkelte kinesiske fabrikanter der begynder at interesserer sig for dem. Alt for meget af det vi har set indtil nu har været ganske pænt når man lige skruer bunden af dem - ja, jeg startede faktisk selv med én og endnu én. De er væk for længe siden, heldigvis. Fine kondensatorer og modstande uden at det er audio notes - dvs. koster ikke det vilde i en rigtig elektronikbutik og så er der lige det at når man køber dem i de stk. tal som en fabrik gør, så er det håndører der er brugt på dem. Af med potten over trafoerne og de var slet ikke så flotte som undersiden... Endvidere var der lavet en IMO rimelig brøler idet gløden til udgangsrørene hang og svævede - og med den kapacitans der var i strømforsyningstrafoen gjorde det at glødetråden i rørene begyndte at rasle (lyd direkte fra rør, i højttaleren var intet at høre) da der stod ca. 100 v rms mellem glød og kathode I med et par passende modstande til en kunstigcenter der blev grounded (gitter bias, så kathoderne var grounded) og så holdt de heldigvis k..ft. Mystisk nok var gløden til indgangsrørene en seperat vinding med centerudtag - og den var sjovt nok grounded.
Så nej, jeg er personligt ikke specielt meget for det kina-gejl og det meste der sælges herhjemme sælges til priser der ikke ligger langt fra f.eks. nogle af de danske - vil man have det til en "fin" pris må man selv få det hjem direkte fra kineserland.
Vil man vide hvilket mærke kan man sende mig en PB, ellers får jeg nok bare forhandleren af pågældende mærke på nakken

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
tak for dine ord Ronin...jeg er selv en gammel hifi nørd på 51 der har haft denne interesse  siden high fidelity udkom i dec 67......så vil mene med alt det jeg har prøvet, og været med på vognen, taler med en del erfaring.........jeg slipper aldrig min interesse for dette, men der er også grænser for hvor stor en fortjeneste forskellige forretninger får fra mig......mange ville jo ikke kunne høre forskellen hvis ikke de vidste hvad der stod på hylden......jeg snød selv en kammi for mange år siden, og han trode det var en denon dcd 3300 der spillede, men nææææ det var såmen min cassette aiwa xk 009...

mvh Velkommen

Ja, i blindtest falder mange ting til jorden - det er altid sjovt at eksperimentere med

Men ligefrem mellem en båndoptager og en cd - nice. (XK009 var dog også en aldeles fin båndoptager dengang)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
nogen har det nok sådan at det skal overgå andre....og så
må det bestemt ikke stå made in china bagpå.......hallo venner, man kan
ikke skrive hvad andre kan og skal vælge....men selvfølgelig have sin
mening.....men har den opfattelse af at det er meget prestige det
drejer sig om her, eller hvad...????

mvh Velkommen

Indtil videre har vi faktisk hold denne tråd i sober tone, skal vi blive ved med det?
Der er INGEN der har forsøgt at prakke andre noget på. Vi giver bare vore mening, thats all.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
rattanhuset skrev:

Mercury skrev:
Vincent 991 monoblokke, øv for en gang kedelig, uengagerende lyd. Og så sparede jeg 6000 årligt i strøm da jeg solgte dem.....

Øv altså der smadrede du lige mine intentioner om et effekttrin....

Michael

Den med strømmen er naturligvis grov, men sådan er det jo med Klasse A-forstærkere.

Det andet er med lyden, og her er det nu engang dine egne indtryk der burde gøre udslaget og ikke frygten for hvad andre synes!

Bare rolig jeg har aldrig haft det sådan at jeg skulle følge med strømmen, bare for at gøre det- snarer tværtimod*S*

Så hvis jeg synes at vincent er noget for mig så køber jeg dem da, men derfor er det alligevel lidt sjovt at høre andres meninger i forskellige "sager". Feks ved jeg at der er mange som er "forelsket" i Atoll, dem om det....Så har jeg ikke sagt for meget

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

mvh/slowon

Bada-bing!!

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

jamen Milo....rolig nu...var bestemt ikke ude på ballade.....må jeg ikke sige min mening i denne tråd????? eller er sandheden ilde hørt....

mvh Velkommen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

mvh/slowon

Det kan vel ske, at man kommer til at nævne en rørforstærker man har til salg, i en tråd.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Det kan vel ske, at man kommer til at nævne en rørforstærker man har til salg, i en tråd.

Nu nævnte jeg et mærke som jeg kendte ret godt til, og derfor så også kunne stå inde for det som jeg skrev, da jeg efterhånden har lyttet mange timer til flere af deres produkter.

mvh.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes