Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kina-grej - hvorfor ikke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Den der med at en kinesisk arbejder har det bedre i slaveri end som arbejdsløs er bare for langt ude som modargument fordi her er vi ude i en hel nations lemfældige omgang med menneskets, naturens, miljøets og hele verdenssamfundets værdi- og moralkodeks og i det hele taget forudsætningen for sameksistens og derfor er vi nødt til, i denne sammenhæng, at tænke globalt og handle/reagere lokalt ved at være bevidste i vores fravalg som forbrugere.

"dolph"

Og det er du overbevist om at du kan ændre ved ikke at købe et af deres produkter? - Jeg tror rent faktisk at det ville være langt mere effektivt hvis du købte deres produkter og derefter sendte differencen mellem det og <indsæt produkt fra vesten> med Western Union til en tilfældig fattig Kineser.
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Jeg vælger Kina grej fra som bevidst forbruger af politiske og etiske årsager.

Min nysgerrighed har dog gjort at jeg har opsøgt forhandlere af kina grej for at få lytteoplevelser af forskellig art. Jeg vil vide om det kan spille.

Ingen forhandler har endnu kunnet sætte noget sammen som indeholdt kina grej hvor jeg på nogen måde blev positivt overrasket. Den viden jeg opsøgt om produkterne bekræfter desuden at der ofte er tale om kopier af gear fra Vestlige lande og at support, service og reservedele er en by i ..........Kina.

Det samme gør sig jo også gældende med invasionen fra Kina på motorcykelmarkedet. Sammenligneligt er det simpelthen i 99,9% af tilfældene det værste l**t man kan investere i. Samlekvaliteten er elendig, crom på udstødninger ruster efter få måneder i Danmark, reservedele kan ikke skaffes og må derfor specialfremstilles, sikkerheden er på grænsen til ladt i stikken, styrgeometri er elendig, konstruktionerne er kopier af japanske motorcykler fra 70'erne.

Jeg undlader at remse op hvilke holdninger jeg har til Kinesisk omgang med miljø, arbejdsvilkår, menneskerettigheder, diktatur, undertrykkelse, børneslaver, industrityveri etc. etc.

Den der med at en kinesisk arbejder har det bedre i slaveri end som arbejdsløs er bare for langt ude som modargument fordi her er vi ude i en hel nations lemfældige omgang med menneskets, naturens, miljøets og hele verdenssamfundets værdi- og moralkodeks og i det hele taget forudsætningen for sameksistens og derfor er vi nødt til, i denne sammenhæng, at tænke globalt og handle/reagere lokalt ved at være bevidste i vores fravalg som forbrugere.

"dolph"

Jeg kan godt følge dig et langt stykke hen af vejen ang. det med politiske og etiske grunde, men jeg må alligevel indrømme at jeg ser et vist problem i det med mindre du virkelig er idéalist og hele vejen igennem tænker over hvad du køber deribland madvarer....Hvad for kaffe, frugt og så videre køber du når du handler ind?

Desværre er verden skruet sådan sammen (jeg ville også ønske at det var anderledes) at vi som forbrugerer hele tiden, mere eller mindre handler produkter fra steder er "lumre" på den ene eller anden måde, slavearbejde, børnearbejere og ringe løn.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Spencer skrev:
slowon skrev:

"F.eks. bruger MingDa mange kræfter på blandt andet traffoerne da de også har stor betydning, her er lidt om deres traffoer på Vestjysk."

mingda skulle vel aldrig være et mærke du sælger?

mvh/slowon

Det kan vel ske, at man kommer til at nævne en rørforstærker man har til salg, i en tråd.

Nu nævnte jeg et mærke som jeg kendte ret godt til, og derfor så også kunne stå inde for det som jeg skrev, da jeg efterhånden har lyttet mange timer til flere af deres produkter.

mvh.

Det er en lille smule indforstået snak, idet slowon anbefalede en forstærker, på et tidspunkt, som han tilfældigvis havde på køb/salg.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

VonLarsen skrev:

finn52 skrev:

Det jeg har at indvende, mod ALT der er produceret i Kina, er den kinesiske arbejders månedsløn (max. 800kr.) og de slavelignende forhold, de arbejder under (så i DR2´s "Med Nokia i Kina" ?).....

Det er ganske enkelt unfair konkurrence.

Jeg ved godt, at det, at jeg ikke køber Kinagrej, intet betyder i det store billede. MEN jeg gør det altså ikke.

Så ville du altså også nægte at bo på hotel i Kina, hvis sommerferien gik dertil? - En gennemsnits stuepiges løn ligger på det samme, hvis ikke mindre. Det at man ikke køber det føjer blot spot til skade, ved at sætte Kinesere ud af arbejde og dermed fratage dem deres levemidler. Jeg vil til hver en tid hellere give mine penge til en Kineser og give ham mulighed for at brødføde familien, end til en fed Amerikaner der mener at deres grej skal koste det samme som en nyere bil på trods af at der næppe har været tilnærmelsesvist de samme udgifter til udvikling eller produktion.Hvis man ikke kan li' Kina-grej pga. designet eller det vigtigste, lyden, er det jo helt fair, men jeg synes dog at "løn-kortet" er blevet spillet for mange gange i diverse tråde om HiFi fra østen.Kopivarer er en anden diskussion - Der kan jeg kun være enig om at det ikke skal støttes. Når det så er sagt, så er det langt fra kun Kinesiske producenter som laver den svinestreg. Desuden kan en CD, forstærker osv. kun genopfindes så mange gange før den ligner noget som er lavet før. Og med det antal af producenter som efterhånden findes, er det punkt vist nået for længe siden. Jeg vil dog faktisk rose f.eks Opera og Original for ret originale designs... og nej, jeg er faktisk ret upartisk, da jeg selv har NAD og ikke ejer et eneste stykke kina-grej.. på nær alle komponenterne sikkert kommer fra Kina lissom det gør i 99% af alt andet Hi-Fi, TV osv.

Angående løn sagen. Der hvor jeg ville hen var, at man godt kan stille krav til producenten. I bund og grund er jeg ligeglad med hvad de får i løn, som det siges, det rækker nok til at leve for derovre. Men jeg mener man bør stille krav til arbejdsforhold og etiske og miljømæssige krav. Men så længe der er penge i det...
Mht. hotellet, der er vel ikke så mange andre muligheder? Måske indlogere sig privat og give noget ordentligt i betaling? Med HiFi har vi trods alt et valg...

Mvh.:´*`:.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"F.eks. bruger MingDa mange kræfter på blandt andet traffoerne da de også har stor betydning, her er lidt om deres traffoer på Vestjysk."

mvh/slowon

Det kan vel ske, at man kommer til at nævne en rørforstærker man har til salg, i en tråd.

hovhov - bare fordi jeg en enkelt gang før er kommet til (præcis på samme grundlag som gorm..) har nævnt at min ekstremt vellydende stærkt renoverede DYNACO var/er til at købe - hehe!

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:
jamen Milo....rolig nu...var bestemt ikke ude på ballade.....må jeg
ikke sige min mening i denne tråd????? eller er sandheden ilde hørt....

mvh Velkommen

Jo da, men husk, det må vi andre også!
Prestige? Det er kun mig der nyder mit anlæg, så det ville da være spild af penge!

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ja, så længe man ikke render rundt i siv-sandaler og drikker fynsk gedemælk direkte fra yveret så virker det altså ikke særligt overbevisende på mig at man boykotter produkter kun fra Kina pga. man synes de giver deres arbejdere for lidt i løn... specielt ikke når det så endda kun gælder Hi-Fi.

Der er altså også de Levi's jeans og Nike sko der bliver lavet af folk der får langt under 800,- om måneden for ikke at tale om bananer som bliver plukket af stakkels Columbianere, eller den konfliktdiamant der sidder i konens vielesesring..

Så tænk over det.. Næste gang kan junior måske godt klare sig uden et nyt spil til sin Playstation og du (man/i) kan sende 499,- til <indsæt tilfældig Kineser i Kina> og derefter prøve at forklare knægten det.

Hvis man skal gøre noget, så gør det ordentligt og ikke bare "half-assed"...

Personligt køber jeg alt hvad jeg kan komme i nærheden af hvis det er billigt og godt og så er jeg sådan set hamrende ligeglad hvor det kommer fra eller hvem der har lavet det og for hvilken løn.

Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
Spencer skrev:
slowon skrev:

mvh/slowon

Nu nævnte jeg et mærke som jeg kendte ret godt til, og derfor så også kunne stå inde for det som jeg skrev, da jeg efterhånden har lyttet mange timer til flere af deres produkter.

mvh.

Jo men det siger jo ikke noget om produktet?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
rattanhuset skrev:
niklasthedolphi skrev:

Jeg vælger Kina grej fra som bevidst forbruger af politiske og etiske årsager.

Min nysgerrighed har dog gjort at jeg har opsøgt forhandlere af kina grej for at få lytteoplevelser af forskellig art. Jeg vil vide om det kan spille.

Ingen forhandler har endnu kunnet sætte noget sammen som indeholdt kina grej hvor jeg på nogen måde blev positivt overrasket. Den viden jeg opsøgt om produkterne bekræfter desuden at der ofte er tale om kopier af gear fra Vestlige lande og at support, service og reservedele er en by i ..........Kina.

Det samme gør sig jo også gældende med invasionen fra Kina på motorcykelmarkedet. Sammenligneligt er det simpelthen i 99,9% af tilfældene det værste l**t man kan investere i. Samlekvaliteten er elendig, crom på udstødninger ruster efter få måneder i Danmark, reservedele kan ikke skaffes og må derfor specialfremstilles, sikkerheden er på grænsen til ladt i stikken, styrgeometri er elendig, konstruktionerne er kopier af japanske motorcykler fra 70'erne.

Jeg undlader at remse op hvilke holdninger jeg har til Kinesisk omgang med miljø, arbejdsvilkår, menneskerettigheder, diktatur, undertrykkelse, børneslaver, industrityveri etc. etc.

"dolph"

Jeg kan godt følge dig et langt stykke hen af vejen ang. det med politiske og etiske grunde, men jeg må alligevel indrømme at jeg ser et vist problem i det med mindre du virkelig er idéalist og hele vejen igennem tænker over hvad du køber deribland madvarer....Hvad for kaffe, frugt og så videre køber du når du handler ind?

Desværre er verden skruet sådan sammen (jeg ville også ønske at det var anderledes) at vi som forbrugerer hele tiden, mere eller mindre handler produkter fra steder er "lumre" på den ene eller anden måde, slavearbejde, børnearbejere og ringe løn.

Michael

Jamen jeg er en meget besynderlig forbruger som f.eks. aldrig sætter mine ben i NETTO, FAKTA, Aldi, McDonalds, Bilka, Biva, Jem&Fix og mange andre steder som er tvivlsomme foretagender i en etisk eller imperialistisk betragtning.

Jeg køber, så vidt det er muligt, kun ind hos min lokale grønthandler, min lokale slagter, min udvalgte HiFi pushere og uanset hvad jeg køber gør jeg det til en dyd at undersøge baggrunden for varen og kvaliteten af varen inden jeg lægger penge på bordet.

Det gør livet en smule mere besværligt men på en måde er det fornøjeligt at vide at man måske er med til at gøre en forskel.

"dolph"

Indrømmet, det må jeg tage hatten af for. Sådan ville jeg også helst leve, men har desværre ikke råd til det i længten og tiden har jeg desværre heller ikke selvom jeg gerne ville. Som du selv er inde på så er du en "besynderlig" forbruger og det tror jeg du har ret i....eller nej, synes ikke du er besynderlig, men der er nok desværre ikke ret mange som lever eller har mulighed for at leve på den måde. Men når så det er sagt, så synes jeg det er fedt at du "kører den helt ud" og er idealistisk på alle indkøbs områder, for det jeg ville frem til var nemlig at hvis du alligevel handlede i Netto m.v så kunne det være lidt ligemeget med at være "hellig" omkring indkøb af "grej"

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Hvad siger din grønthandler om de æbler du køber?? og kan du bruge det til noget??

Syntes ikke man kan sammenligne æbler og hifi.

Hvis man finder et produkt i orden og lyden passer ind i ens setup kan jeg ikke se hvorfor man ikke kan købe det.

Har for ikke så langtid siden haft en ML 331 på prøve men den kunne jeg ikke leve med da den ikke var så åben især ved kvinde stemmer som mine 991. Det var som om de trådte 2 skridt tilbage.

Bevares der var lidt flere mikro detaljer i mellemtone området på ML men igen der hvor man skal sidde og lyte godt efter er jeg aligevel ligeglad med.

power

Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at tænke på hvor mange Kina fremstillede dvd maskiner der bliver solgt utroligt at det kan sælges til den pris.

Har selv Vincent SP991 forstærkere, skulle jeg leve med en standard ver. (ja den kunne godt bruge lidt mere opløsning) så ville jeg ikke købe dette mærke igen, men leger man lidt så kan det blive godt.Tror selv på at der skulle gives en del ud for at nå samme nivo i andre mærker.Og selv der er det måske ikke så meget bedre alligevel.

Hånden på hjertet producenterne sparer vel hvor de kan så maximerer man indtjeningen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

Tak for alle de gode indlæg og ikke mindst tak for at debatten er blevet holdt i en sober tone, til trods for dette er et sprængfarligt emne.

Jeg vil godt lige smide endnu et par kommentarer.

Jeg forstår godt den med at vi skal være opmærksomme på arbejdsforhold og vi skal så vidt muligt stille krav til producenter osv. men jeg synes det bliver en halv kvæd vise i og med vi i årevis har støttet Kina ved, til stadighed, købe komponenter og halvfabrikata derovre. Jeg tror det er praktisk umuligt at finde et (højteknologisk) produkt i den vestlige verden der ikke har overvejende kinesiske komponenter.

Hvorfor skal en amerikansk/engelsk/tysk osv. producent ikke holdes til ansvar for at bruge kinesiske komponenter? De benytter kinesiske komponenter fordi de er billigere og det giver flere penge i kassen, til trods for at der er masser af producenter i den vestlige verden der kan/kunne producere de samme komponenter.

Når der bliver skrevet eks. "jeg har endnu ikke hørt noget Kina-grej der har imponeret mig" er det fordi i/man har i baghovedet at det er Kina-grej, og dermed lidt tabu, så man er (psykisk) sværere at imponere i modsætning til hvis man får en sang om "håndloddede print loddet af en italiensk jomfru" osv.?

Bare et par tanker.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Prøv lige at tænke på hvor mange Kina fremstillede dvd maskiner der bliver solgt utroligt at det kan sælges til den pris.

Har selv Vincent SP991 forstærkere, skulle jeg leve med en standard ver. (ja den kunne godt bruge lidt mere opløsning) så ville jeg ikke købe dette mærke igen, men leger man lidt så kan det blive godt.Tror selv på at der skulle gives en del ud for at nå samme nivo i andre mærker.Og selv der er det måske ikke så meget bedre alligevel.

Hånden på hjertet producenterne sparer vel hvor de kan så maximerer man indtjeningen.

Undskyld lidt OT men hvad mener du med "lege lidt med den"??

Michael

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:
Hej allesammen,

Tak for alle de gode indlæg og ikke mindst tak for at debatten er blevet holdt i en sober tone, til trods for dette er et sprængfarligt emne.

Jeg vil godt lige smide endnu et par kommentarer.

Jeg forstår godt den med at vi skal være opmærksomme på arbejdsforhold og vi skal så vidt muligt stille krav til producenter osv. men jeg synes det bliver en halv kvæd vise i og med vi i årevis har støttet Kina ved, til stadighed, købe komponenter og halvfabrikata derovre. Jeg tror det er praktisk umuligt at finde et (højteknologisk) produkt i den vestlige verden der ikke har overvejende kinesiske komponenter.

Hvorfor skal en amerikansk/engelsk/tysk osv. producent ikke holdes til ansvar for at bruge kinesiske komponenter? De benytter kinesiske komponenter fordi de er billigere og det giver flere penge i kassen, til trods for at der er masser af producenter i den vestlige verden der kan/kunne producere de samme komponenter.

Når der bliver skrevet eks. "jeg har endnu ikke hørt noget Kina-grej der har imponeret mig" er det fordi i/man har i baghovedet at det er Kina-grej, og dermed lidt tabu, så man er (psykisk) sværere at imponere i modsætning til hvis man får en sang om "håndloddede print loddet af en italiensk jomfru" osv.?

Bare et par tanker.

Jeg tror vi er meget påvirkelige.
Men min Parasound-forstærker, har et 'made in Taiwan' skilt bagpå.
Ved ikke om det skulle være bedre på nogen måde ?
Jeg tror faktisk at 'made in China' snart bliver et kvalitetsstempel.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Men fordi en opskrift er kinesisk behøver ingredienserne jo ikke nødvendigvis at stamme fra Kina.

"dolph"

Det er egentlig også derhen af jeg vil....bare med omvendt fortegn.

Bare fordi det er en europæisk ret behøver ingerdienserne jo ikke være derfra.

Hvor mange historier er der ikke om firmaer der sælger produkter under eget navn men som rent faktisk bliver produceret i Kina, det mest kendte eksempel er vel Tara Labs kabler der var Made i USA

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Et amerikansk firma må gerne få deres produkter produceret i Kina. Det er helt OK. De må bare ikke skrive "Made In U.S.A" på det... Vel Tara Labs...

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
( Amplifon er det gamle Franske rør grej som den gang hed Ampliton, har selv haft en forforstærker der fra. )

Takker for oplysningen!
Men idag laves de åbenbart i Polen, deraf jeg kalder dem polske :
http://www.highend-sound.com/produkter/type.asp?iType=35

Har set en polsk hjemmeside med data osv. på de forskellige modeller, men kan ikke lige finde den her før sengetid.
Til gengæld har jeg fundet en side med test af WT40, hvor man kan se billeder af den indeni (om ikke andet så i lav opløsning):
http://www.hi-end.pl/index0.php?id=d1sprz&ia=20
Så kan man også lige få spidset sit polske

Og hvis man kigger på priserne hos danske forhandlere så må man jo sige de polske er yderst konkurrencedygtige med kineserne - IMO. Det er selvfølgelig noget andet hvis man sammenligner med prisen på selvimport, men de polske er nu garanteret også en pæn del billigere hvis man lige tager færgen til Polen (eller bare bestiller på nettet, selvom det nok ikke vrimler med så mange polske netbutikker som kinesiske)

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes