Emne: Kina vs DK ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
|
Det er da rigtigt, at meget kopieres i Kina. Problemet er nu ikke så stort her, som i andre Europæiske lande. Frankrig oplever i disse dage en enorm strøm af kopivarer ind i landet. Det er simpelthen ikke muligt at opdage det hele i havnene. Stort set alt kan fås som kopi. F.eks. de kendte The mærker. Det der gør det svært at opdage ifølge de franske myndigheder, er at de originale firmanavne og logo også kopieres. Altså ikke noget med kinesiske navne på produkterne.
For nogle uger siden, var der et indlæg i Jyllands-posten om PH-lamper. Det kinesiske firma der producerer disse, hævder at de selv har stået for designet. F.eks. også den store koglelampe, der var helt indentisk med den danske udgave. Jeg kunne ikke se forskel på billederne.
Her en hjemmeside om de kendte transistorer der kopieres.
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm |
|
|
Den liste, er jo så heldigvis fakes, der afslører sig selv, ved at futte af. Meget værre, er det jo, hvis de er næsten lige så gode, men alligevel ikke helt. Så kan det være svært at afsløre det.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Lax skrev:
|
Det er da rigtigt, at meget kopieres i Kina. Problemet er nu ikke så stort her, som i andre Europæiske lande. Frankrig oplever i disse dage en enorm strøm af kopivarer ind i landet. Det er simpelthen ikke muligt at opdage det hele i havnene. Stort set alt kan fås som kopi. F.eks. de kendte The mærker. Det der gør det svært at opdage ifølge de franske myndigheder, er at de originale firmanavne og logo også kopieres. Altså ikke noget med kinesiske navne på produkterne.
For nogle uger siden, var der et indlæg i Jyllands-posten om PH-lamper. Det kinesiske firma der producerer disse, hævder at de selv har stået for designet. F.eks. også den store koglelampe, der var helt indentisk med den danske udgave. Jeg kunne ikke se forskel på billederne.
Her en hjemmeside om de kendte transistorer der kopieres.
http://sound.westhost.com/counterfeit.htm |
|
|
Den liste, er jo så heldigvis fakes, der afslører sig selv, ved at futte af.
Meget værre, er det jo, hvis de er næsten lige så gode, men alligevel ikke helt. Så kan det være svært at afsløre det.
|
|
|
Ja de holder ikke længe. Specielt ikke i klasse A forstærkere. Har selv gjort mig den erfaring, før jeg blev klar over problemet. Lyden var heller ikke som de originale. Dermed er det nok heller ikke sandsynligt, at de kinesiske hifiproducenter selv bruger disse kopier. Ifølge ejerne af kinesiske hifiprodukter her på siden, skulle tingene jo holde udmærket.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver lige igen og i en mere farverig facon 
Kom med nogle helt konkrete eksempler på hvilke audioprodukter som bliver fremstillet af børnearbejdere !
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har er seriøst problem med de såkaldt økonomisk bevidste forbrugere, her repræsenteret ved Jørstad. Tilsvarende selvretfærdigende, bedere vidende og samtidig ensporet folkefærd skal man sku lede længe efter.
Problemet er, at de/I oftest hæver en dårligt argumenteret og ret snævertsynet påstand til den eneste humanistisk forsvarlige sandhed.
I dette tilfælde har (endnu) en person set sig sur på Hifi fra Kina. Grunden hertil er et lidt forvirret miks af bekymring for sin egen indtægt og en uargumenteret fordom om forholdene på produktionsstederne i Kina.
Til Jørstad: Ønsker du virkelig at gøre noget godt for de fattige er her nogle ideer:
- Arbejd for at få nedlagt EU (fællesmarkedet). Den interne protektionsime i forhold til især sydeuropæsike producenter er en af de primære årsager til manglende økonomi i landbruget i 3. verdens lande.
- Køb Hifi, fjernsyn, sko, motorcykler osv. produceret og udviklet i Kina af lokale kinesiske producenter. Dermed lander alle penge lokalt - det giver gang i økonomien.
- Arbejd for at østeuropæere kan komme til dk og arbejde. Alt fra gartnerier til byggebrachen kunne bruge masser af flittige hænder til 100kr/timen.
- Sidst men bedst. Tag på ferie i Kina, Indien, Afrika... og brug penge. Så bestemmer du selv hvor pengene lander, og du får noget konkret viden til at gøre op med eller måske endda underbygge fordommene med.
Ønsker du derimod at beskytte dig selv og din egen indkomst inden for em meget kort tidshorisont, så fyr bare fortsat op under en fej smeddeagtig stemning overfor kinesiske produkter... __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke længe siden, at der være et dokumentarprogram i TV omkring de miljømæssige forhold tæt på virksomhederne i Kina. Pga. forureningen var flere af indbyggerne blevet syge i de områder man fulgte. Iøvrigt blev programmet til i samarbejde med den eneste miljøorganisation, der eksisterer i Kina. En organisation, der kun eksisterer i kraft af støtte fra USA og Europa. Her vil jeg mene, at de kinesiske myndigheder kan gøre det bedre. Der bruges jo i forvejen store beløb på f.eks. militær og rumforskning, så der burde være mulighed for at prioritere miljøet højere.
En decideret boykort af kinesiske produkter, tror jeg nu ikke hjælper befolkningens situation.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lax skrev:
|
Det er ikke længe siden, at der være et dokumentarprogram i TV omkring de miljømæssige forhold tæt på virksomhederne i Kina. Pga. forureningen var flere af indbyggerne blevet syge i de områder man fulgte. Iøvrigt blev programmet til i samarbejde med den eneste miljøorganisation, der eksisterer i Kina. En organisation, der kun eksisterer i kraft af støtte fra USA og Europa. Her vil jeg mene, at de kinesiske myndigheder kan gøre det bedre. Der bruges jo i forvejen store beløb på f.eks. militær og rumforskning, så der burde være mulighed for at prioritere miljøet højere.
En decideret boykort af kinesiske produkter, tror jeg nu ikke hjælper befolkningens situation.
|
|
|
Så er det jo heller ikke kineserne eller de produkter, de laver, der skal jagtes - det er de grådige bagmænd der sidder og gemmer sig bagved det hele og skider på alt hvad der hedder miljø, moral og etik. Folkene der arbejder med at lave tingene sætter, som altid i de folkeslag derude fra, sandsynligvis en ære i det arbejde de laver og vil forsøge at lave det så godt som muligt - men de kan nu engang ikke konstruere det bedre end det er planlagt til at blive lavet. Der er stor forskel, men der er faktisk gode produkter imellem. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min gamle NAD 3020A, sidder der nogle Motorola transistorer, som er særdeles populære - også blandt andre producenter en NAD.
Der står Mexico på dem.
Mexico er jo som bekendt USA's baggård, og ikke kendt for de højeste lønninger, eller bedste miljørigtige arbejdsforhold. Om man vil sende sine penge det ene eller andet sted hen, kommer nok lidt ud på et.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sikkert en af årsagerne. De fattige lande der har mulighederne, føler sig nok i en slags indbyrdes konkurrence, om at tiltrække udenlandsk kapital og investeringer fra det rige vesten. Alle vil gerne have del i investeringerne og virksomhederne herovre udvælger så det bedst egede land og område af konkurrencehensyn.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
| I min gamle NAD 3020A, sidder der nogle Motorola transistorer, som er særdeles populære - også blandt andre producenter en NAD.Der står Mexico på dem.Mexico er jo som bekendt USA's baggård, og ikke kendt for de højeste lønninger, eller bedste miljørigtige arbejdsforhold.Om man vil sende sine penge det ene eller andet sted hen, kommer nok lidt ud på et. |
|
|
Min pointe i alt det her er, at man som forbruger, hvis man har mulighed for det, at stille krav? Det kunne være miljømæssige, som arbejdsmæssige...
Jeg kommer med en lille historie, håber det er i orden: Jeg tror det var Ecco, der får lavet sko i f.eks. Indonesien, her satte de (Ecco) krav om at de børn der evt. arbejdede der skulle ha' x antal skoleundervisningstimer. Det er bare et eksempel. Ikke nødvendigvis børn, men hvis voksne, så kunne det være sådan noget som en sundheds forsikring (læge, tandlæge etc.) man kunne gøre krav på.
Jeg synes det er derhenad man måske skulle gå? Det er naturligvis svært som forbruger, men f.eks. findes der da Max Havalaar...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Spencer skrev:
| I min gamle NAD 3020A, sidder der nogle Motorola transistorer, som er særdeles populære - også blandt andre producenter en NAD.Der står Mexico på dem.Mexico er jo som bekendt USA's baggård, og ikke kendt for de højeste lønninger, eller bedste miljørigtige arbejdsforhold.Om man vil sende sine penge det ene eller andet sted hen, kommer nok lidt ud på et. |
|
|
Min pointe i alt det her er, at man som forbruger, hvis man har mulighed for det, at stille krav? Det kunne være miljømæssige, som arbejdsmæssige... Jeg kommer med en lille historie, håber det er i orden: Jeg tror det var Ecco, der får lavet sko i f.eks. Indonesien, her satte de (Ecco) krav om at de børn der evt. arbejdede der skulle ha' x antal skoleundervisningstimer. Det er bare et eksempel. Ikke nødvendigvis børn, men hvis voksne, så kunne det være sådan noget som en sundheds forsikring (læge, tandlæge etc.) man kunne gøre krav på. Jeg synes det er derhenad man måske skulle gå? Det er naturligvis svært som forbruger, men f.eks. findes der da Max Havalaar... Mvh. |
|
|
Der er vist meget at tage fat på, hvis vi skal rundt om det hele. Det kul, som vores kulfyrede elværker bruger - er du sikker på at det ikke er fra kinesiske kulminer ? Kobberet i vores kabler, hvor mon det kommer fra ? Der er mange ting man pludselig skal holde øje med.
|
| Til top |
|
| |
Tøffe Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
Japer skrev:
|
Kineserne er vel ikke slaver. |
|
|
Jeg har været en del i Kina og det er ikke langt fra. Var på en tekstilfabrik en gang. Det var 7 dage om ugen og kun fri til deres bryllup. De var så opslidt når de nåede 40-50 år.
vH pH
|
|
|
Yaw pH
Jeg er selv gift med en kineser, og har således selv været i Kina en del gange, og har også været på besøg i butikker, fabrikker, kontorer, landbrug etc. det gør mig naturligvis ikke en ekspert på kinesiske arbejdsvilkår, men jeg kan da konstatere at det med at kinesiske arbejdere kun kan se frem til at få fri på deres egen bryllupsdag i hele deres liv er en udtalelse der må gøres til genstand for et par modifikationer. Bl.a. har de fleste kinesere fri i 2 uger (hvis jeg ikke husker galt) i forbindelse med det kinesiske nytår i jan/feb. + der er et par fridage ved "Moon Cake Day" (sensommerfest), plus det at kineserne de fleste steder kan tage fri fra arbejdet uden at få betaling. Det er så lige de helligdage jeg er stødt på - der skal nok være et par stykker til....
Derudover er de generelle forhold heller ikke så slemme som de bliver gjort til en gang i mellem (især på denne hjemmeside???). Nuvel - forholdene er naturligvis en del ringere end i DK, men det er vigtigt at se på hvor langt kineserne rent faktisk er nået inden for en meget begrænset tidsperiode. Prøv bare at se hvor de var for 10-15 år siden - det arbejdsmarked vi har i dag er trods alt resultatet af en MEGET langvarig proces, og det vil være urealistisk for os at tro at det samme vil blive stablet på benene over en weekend i et land der huser omkring 1.5 mia mennesker. Men som sagt (også af andre her i tråden), så har de virklig fået syvmile-støvlerne på, og de skal nok begynde at rykke i den rigtige retning.
Dernæst er det jo lidt sjovt at vi har så tavlt med at rakke ned på de kinesiske fabrikker, når rigtig mange kinesere rent faktisk søger mod byerne for netop at arbejde i fabrikkerne, og derved slippe for arbejdsløsheden og de betydeligt ringere forhold i landområderne. Personligt tror jeg at de kinesere arbejdere jeg har mest ondt af nok bærerne - tjeck ham her: 
Tænk sig at slæbe 50 kg på ryggen op ad et bjerg med forsyninger til souvenirbutikker, hoteller o.a. selv om der går en ganske udemærket tovbane hele vejen op til toppen - det er dagligdagen på Huang Shan (Det Gule Bjerg), og mange andre højtliggende turistattraktioner i Kina.
Nu hvor du skriver tekstilfabrik, så har jeg en lille historie. En nabofamilie fra min kones hjemby i det sydlige Kina har en datter og en svigersøn i Italien på et illegalt ophold. Her syr de Italiensk orginalt mærkevaretøj i en "sweatshop" sammen med en masse andre kinesere. Lønnen er ringe, arbejdsforholdene er elendige, ingen betaling ved sygdom/fravær, ingen ferie, ingen rettigheder (hverken på arbejdspladsen eller i samfundet) og selvfølgelig i evig frygt for at blive sendt hjem af myndighederne inden de har fået tjent nok penge til at betale menneskesmuglerne. Og det foregår altså i dag i et andet europæisk land (for dem der måtte anse Italien for at være en del af Europa )
Til Jørstad : Mht pension, så er der masser af kinesere der har mulighed for at få/får pension. Det drejer sig primært om offentligt ansatte og veteraner fra Folkets Hær, men det findes da også inden for den private sektor.
Som sagt har jeg besøgt en del arbejdspladser, men mødte ingen børnearbejdere - ud over børn der hjalp til i familielandbrug og deslignende (og det er vel meget normalt, også i DK) - men jeg var selvfølgelig heller ikke ude og besøge nogen elektronik-fabrikker 
Tøffe
|
| Til top |
|
| |
fo2graf1 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
| <FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Hvorfor er i så tændt på alt de skrammel fra kINA . Det er jo kopivare af alt det der er udviklet her i DK. Børne arbejde er ikke særlig godt i danmark men der er mange af jer der er ligeglade med det. Det er jeg ikke. Jeg vil også gerne have nogle ordentlige arbejdsforhold på min arbejdsplads så som overenskomst- feriepenge- pension- overtidsbetaling. Så stop med at købe alt det KINA skrammel |
|
|
Hej jørstad!
Har du fået din kaffe? Eller gemmer der sig et mavesurt branchemedlem, bag din bruger status?
Kan dog godt li', at du mener, at det Kinesiske skrammel, er kopier af Dansk udviklede ting
Som Alex skriver: Kom med nogle helt konkrete eksempler på hvilke audioprodukter som bliver fremstillet af børnearbejdere !
MVH
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
fo2graf1 skrev:
jørstad skrev:
| <FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" size=2>Hvorfor er i så tændt på alt de skrammel fra kINA . Det er jo kopivare af alt det der er udviklet her i DK. Børne arbejde er ikke særlig godt i danmark men der er mange af jer der er ligeglade med det. Det er jeg ikke. Jeg vil også gerne have nogle ordentlige arbejdsforhold på min arbejdsplads så som overenskomst- feriepenge- pension- overtidsbetaling. Så stop med at købe alt det KINA skrammel |
|
|
Hej jørstad!
Har du fået din kaffe? Eller gemmer der sig et mavesurt branchemedlem, bag din bruger status? Kan dog godt li', at du mener, at det Kinesiske skrammel, er kopier af Dansk udviklede ting
Som Alex skriver: Kom med nogle helt konkrete eksempler på hvilke audioprodukter som bliver fremstillet af børnearbejdere !
MVH
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo for det første er jeg ikke branchemedlem som mange af brugerne her i forumet.
Jeg har bare min mening om alt det halløj fra kina er altså ikke godt for den danske forbruger der lever i velfærdssamfumd. Prøv nu og se på gamut højttalerne f.eks de jo lavet i KINA fej i samlingene , Men pyt 69955,- eller 45995 det er jo lige meget
|
| Til top |
|
| |
jold Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
| Hvorfor er i så tændt på alt de skrammel fra kINA . Det er jo kopivare af alt det der er udviklet her i DK. Børne arbejde er ikke særlig godt i danmark men der er mange af jer der er ligeglade med det. Det er jeg ikke. Jeg vil også gerne have nogle ordentlige arbejdsforhold på min arbejdsplads så som overenskomst- feriepenge- pension- overtidsbetaling. Så stop med at købe alt det KINA skrammel |
|
|
HALLO 
Hvis du skal gå og værre så hellig. Syntes jeg du burde smide dine fjernbetjæning´er væk.
For hvor tror du batterierne som du bruger til dem kommer fra??? Ikke fra danmark (mere.)
Vi kan heller ikke gøre meget for kineserne. Ang. løn og arbejds forhold. Det må de selv klare.
Men siden du er så hellig og perfekt. Bor dine bedste forældre så hjemme ved dig. for de skal vel ikke på plejehjem. for der er jo heller ikke ordenlige forhold vel.
carsten
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benz lavede den første bil med forbrændingsmoter ALLE ANDRE ER KOPIVARER.
Jeg har selv en kineser forstærker og er glad for den, rørene er intet værd men resten er glimrende.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Japanere og russere er også gode kopister og har sldtid været det.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
27pH skrev:
Japer skrev:
|
Kineserne er vel ikke slaver. |
|
|
Jeg har været en del i Kina og det er ikke langt fra. Var på en tekstilfabrik en gang. Det var 7 dage om ugen og kun fri til deres bryllup. De var så opslidt når de nåede 40-50 år.
vH pH
|
|
|
Yaw pH
Jeg er selv gift med en kineser, og har således selv været i Kina en del gange, og har også været på besøg i butikker, fabrikker, kontorer, landbrug etc. det gør mig naturligvis ikke en ekspert på kinesiske arbejdsvilkår, men jeg kan da konstatere at det med at kinesiske arbejdere kun kan se frem til at få fri på deres egen bryllupsdag i hele deres liv er en udtalelse der må gøres til genstand for et par modifikationer. Bl.a. har de fleste kinesere fri i 2 uger (hvis jeg ikke husker galt) i forbindelse med det kinesiske nytår i jan/feb. + der er et par fridage ved "Moon Cake Day" (sensommerfest), plus det at kineserne de fleste steder kan tage fri fra arbejdet uden at få betaling. Det er så lige de helligdage jeg er stødt på - der skal nok være et par stykker til....
Derudover er de generelle forhold heller ikke så slemme som de bliver gjort til en gang i mellem (især på denne hjemmeside???). Nuvel - forholdene er naturligvis en del ringere end i DK, men det er vigtigt at se på hvor langt kineserne rent faktisk er nået inden for en meget begrænset tidsperiode. Prøv bare at se hvor de var for 10-15 år siden - det arbejdsmarked vi har i dag er trods alt resultatet af en MEGET langvarig proces, og det vil være urealistisk for os at tro at det samme vil blive stablet på benene over en weekend i et land der huser omkring 1.5 mia mennesker. Men som sagt (også af andre her i tråden), så har de virklig fået syvmile-støvlerne på, og de skal nok begynde at rykke i den rigtige retning.
Dernæst er det jo lidt sjovt at vi har så tavlt med at rakke ned på de kinesiske fabrikker, når rigtig mange kinesere rent faktisk søger mod byerne for netop at arbejde i fabrikkerne, og derved slippe for arbejdsløsheden og de betydeligt ringere forhold i landområderne. Personligt tror jeg at de kinesere arbejdere jeg har mest ondt af nok bærerne - tjeck ham her:
Tænk sig at slæbe 50 kg på ryggen op ad et bjerg med forsyninger til souvenirbutikker, hoteller o.a. selv om der går en ganske udemærket tovbane hele vejen op til toppen - det er dagligdagen på Huang Shan (Det Gule Bjerg), og mange andre højtliggende turistattraktioner i Kina.
Nu hvor du skriver tekstilfabrik, så har jeg en lille historie. En nabofamilie fra min kones hjemby i det sydlige Kina har en datter og en svigersøn i Italien på et illegalt ophold. Her syr de Italiensk orginalt mærkevaretøj i en "sweatshop" sammen med en masse andre kinesere. Lønnen er ringe, arbejdsforholdene er elendige, ingen betaling ved sygdom/fravær, ingen ferie, ingen rettigheder (hverken på arbejdspladsen eller i samfundet) og selvfølgelig i evig frygt for at blive sendt hjem af myndighederne inden de har fået tjent nok penge til at betale menneskesmuglerne. Og det foregår altså i dag i et andet europæisk land (for dem der måtte anse Italien for at være en del af Europa )
Til Jørstad : Mht pension, så er der masser af kinesere der har mulighed for at få/får pension. Det drejer sig primært om offentligt ansatte og veteraner fra Folkets Hær, men det findes da også inden for den private sektor.
Som sagt har jeg besøgt en del arbejdspladser, men mødte ingen børnearbejdere - ud over børn der hjalp til i familielandbrug og deslignende (og det er vel meget normalt, også i DK) - men jeg var selvfølgelig heller ikke ude og besøge nogen elektronik-fabrikker 
Tøffe |
|
|
Tak for dit indlæg Tøffe. Det var da det mest velunderbyggede i denne debat. Rart at høre fra én som rent faktisk har lidt førstehåndsviden og ikke bare kaster spekulative påstande i grams.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
| Hvorfor er i så tændt på alt de skrammel fra kINA . Det er jo kopivare af alt det der er udviklet her i DK. Børne arbejde er ikke særlig godt i danmark men der er mange af jer der er ligeglade med det. Det er jeg ikke. Jeg vil også gerne have nogle ordentlige arbejdsforhold på min arbejdsplads så som overenskomst- feriepenge- pension- overtidsbetaling. Så stop med at købe alt det KINA skrammel |
|
|
1. - Er alt fra Kina skrammel? 2. - Er alt fra Kina kopier af Danske varer? 3. - Børnearbejde er ikke godt nogen som helst steder, men er du rar at komme med et specifikt eksempel på en producent der benytter sig af de ressourcer? 4. - Kineserne vil også gerne have overenskomst, feriepenge, pension etc. men hvis ingen handler med dem, har de ingen produktion og har de ingen produktion kan arbejderne ikke presse deres arbejdsgiver til at give dem bedre forhold - ganske enkelt fordi de vil stå uden arbejde. Hvis de står uden arbejde vil Kina ende som endnu et land der skal modtage monetær støtte fra vesten og så kan du nok selv regne ud hvor vi ender henne. Lær at kigge lidt længere end din egen næsetip og indse at fordi du betaler 90.000,- for en Dansk/EU/US produceret hi-end enhed er det altså ikke ensbetydene med at produktionen af denne eller dele til den er foregået under rosenrøde forhold med harpemusik i baggrunden og gratis flødekage i pausen. Det betyder ganske enkelt at der sidder en og skummer en stor mængde fløde mens han overvejer hvordan han næste gang skal overbevise dig om at en cd-afspiller koster mere at udvikle end en bil.  =
|
| Til top |
|
| |
chillipepper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 26 Maj 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke bare gøre som i kødbrancen og sætte nyt oprindelses land på ????
så kan man som forbruger selv bestemme hvor det stammer fra ...........
En forstærker fra Italien´s´gerne Hr... nåå ikk ok lige et øjeblik,....verseGo nu er den fra england
så er alle glade og tilfredse __________________ MVH
chillipepper
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|