Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Komplet Anlæg: 1000kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Forstår ikke helt projektet - er du entusiastisk selvbygger? Og hvor mange år må projektet tage?

Helt ærligt mener jeg ikke det er muligt at få et vellydende anlæg med det hele for kr. 1000,00.

Men det er vel din ambition at se om det kan lade sig gøre?

Den billigste måde at få et superanlæg på må være at afsøge brugtmarkedet, hvor der bliver udbudt utrolig mange fine ting til spotpriser.

Målet er at vise (overfor mig selv især) at man kan være hifi-entusiastisk (bemærk ordvalget) uden at bruge en masse penge. At købe gammel brugt ville være en teoretisk mulighed, men det ønsker jeg at undgå for til den pris får man under alle omstændigheder noget der står med det ene ben i graven.

Egentligt ville jeg have haft at udfordringen skulle lyde på NYT anlæg til under 1000,- men hvis bedste lydmæssige løsning er brugt, ønsker jeg at holde den mulighed åben.

Selvbyg er i dette tilfælde en nødvendighed, men kun efter færdige og gennemprøvede konstruktioner. Der bliver ikke noget DIY i denne tråd som ikke alle kan være med på.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Hvad med følgende:

Tripath forstærker. De er billige og lyder overraskende godt.

Cyburg needle højttalere

og så lige en brugt Arcam Alpha One eller 5+. Så har du et anlæg der vil overraske med åbenhed og spilleglæde :)

Jeg har selv bygget både fuldtoner og tripath og det er skræmmende. Jeg kunne sagtens leve med en tripath og et sæt fuldtoner hvis ikke det lige var fordi jeg havde noget heelt andet :)

/Mirland

Tripath er interessant, men som DIY er det for kompliceret og for dyrt til dette projekt... desværre. Har tidligere bygget Zappulse, så jeg ved hvor mange penge der går til stik, strømforsyning, kabinet osv.

Cyborg'en er interessant. Kan du ikke fortælle lidt om den? Performance, spillestil osv. 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Ronin: ja, når anlægget skal koste 1000 kroner samlet, er pris selvfølgelig en faktor. Jeg ville nu uden tvivl gå efter en brugt cd-spille - godt nok ingen billige teacs i den blå avis lige nu, men der er da to Harman Kardon til 400 kr stykket - så det er da muligt. Og så kan man vel prutte lidt også  ! Er der ikke noget med at de lyder godt? HD 7600 skulle ihvertfald efter sigende, være god...

Frede: Jeg fik en gammel Micro Seiki i den blå, til 250 kroner - så en plov er afgjort en mulighed. Ville nok også lyde bedre end en billig cd-spille...

Men hvor mange watt skal man cirka ha' for at spille med de højttalere du laver? Jeg troede nok de var mere letdrevne end tilfældet er...

S.R  

Jeg er blank mht signalkilden. Højtalerne kommer først.

Regner med at 10-20 stabile watt er tilstrækkeligt. Det er ca. hvad enhederne kan håndtere.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej Frede

Okay, så det skal helst være nyt. Det havde jeg ikke lige regnet med, til den pris. Må nok sige, at så er jeg blank - Kan man overhovedet få en forstærker fra ny, til 4-500 kr?
 Tror i alle fald jeg hellere ville satse på et fornuftigt brugtkøb, fremfor nyt i den kvalitet man kan købe for de penge. Tror såmænd det gamle ender med at holde længere alligevel!

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Sjov idé egentlig med de kr. 1000,-

Der skal nemlig nok være nogle der kommer i vanskeligheder, hvis de skal sammensætte et anlæg til kr. 100.000,- ...... aaaargh.... neeeej... for 100k kan man ikke lave ordentlig lyd.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Der skal nemlig nok være nogle der kommer i vanskeligheder, hvis de skal sammensætte et anlæg til kr. 100.000,- ...... aaaargh.... neeeej... for 100k kan man ikke lave ordentlig lyd.

Hvad er ordentlig lyd? Hvis man har brugt >100K og opdager at en "dims" til 20K lige giver det sidste, så er de vel givet godt ud. Spencer jeg sender lige en PB.

vh. Henrik

Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Spencer skrev:

Hvad er ordentlig lyd? Hvis man har brugt >100K og opdager at en "dims" til 20K lige giver det sidste, så er de vel givet godt ud. Spencer jeg sender lige en PB.

vh. Henrik

Det er forhåbentlig ikke en pakke med fire gummifødder til 20k.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Første afgørelse er truffet.

Højtalerne bliver Lancetta, fordi de er bedst dokumenteret. Har tegnet lidt, for at få dimensionerne på plads (der var faktisk en fejl på hjemmesiden).

Så skal der bare købes ind og klistres lidt sammen

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

imponerende tegninger ( Cad?)
Spennede prosjekt. ( regner med at du har lest i gennem tråden på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145 der nevner LennArt at han fikk en bedre lyd ved å reduserer størrelsen på "utgangen" af transmisjons Llinien. i forhold til den som er beskrevet i den opprinnelige mal.)

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Marius: Tegningerne er lavet i Pro/engineer... arbejder i CAD hver dag, så ovenstående er hurtigt lavet (ca. ½ time)

Jeg er i gang med at læse tråden, men sproget er lidt tungt tilgængeligt for mig, så jeg er ikke nået igennem endnu

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Kan være en god idee at lese det hele i gennom før du får udført noget sage arbejde. ;-)

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Det skal jeg nok

Det kunne ellers være lækkert med en måling af hele højtaleren med en reduceret portåbning på 8cm, for at se hvordan det 3db løft i bassen matcher 3db løftet i mellemregisteret.

Især synes jeg det er interessant at "Lenn Art" foretrækker lyden uden filter. Lige efter min smag. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes