Forfatter |
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it prøv at læse et af mine indlæg på side 1 så har du svaret mht hvorfor jeg ikke går igang med en dipol.
mvh
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per.G skrev:
Go4it prøv at læse et af mine indlæg på side 1 så har du svaret mht hvorfor jeg ikke går igang med en dipol.
|
|
|
Jeg fik et kort lyt på Jamo's R909 forleden, og blev meget overrasket over lyden som helhed, men specielt den super rene basgengivelse. (men det er nok lettere sagt ned gjort at bygge en klon af dem - øv)
Hilsen LAST
Edit: måske http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/d84.html disse kunne være en mulighed __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har såmænd også hørt dipoler der kunne noget i bassen. Jeg har selv haft et par magnepan mg2a og også et par lafolia i gamle dage og begge var jo istand til at levere den der meget veldefinerede og gennemsigtige bas dog ikke med så meget slag i forstås. Det var mest på baggrund af disse erfaringer plus inspiration fra linkwitz side at jeg gik igang.
Jeg underkender bestemt at dynamiske højttalerenheder kan bruges dipolt med godt resultat men i mit rum duede det ikke.
Mit rum er kvadratisk ca 4.5 gange 4.5m plus lidt højt til loftet, relativt udæmpet så jeg har ikke de bedste betingelser til at starte med.
Jeg fortrød også projektet lidt efterhånden pga komplexiteten ved at skulle have flere forstærkere aktive filtre og kompensationer.
mvh
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
LAST > "Har du nogen målinger af højttaleren + rummet fra lyttepositionen? (20-20kHz)" Ikke i min stue, kun på et lille værelse hvor det ikke passer. Men de går pænt dybt. Jeg har lyttet en del til bybbas toner. En nærfeltsmåling i sin tid viste at den gik fint derned, og det kan somsagt høres. I er velkommen forbi.
Jazzman > "Det er det mekaniske Q. Det skal være HØJT, helst over 5. Det betyder, at membranen ikke dæmpes af mekanisk modstand i spider eller ophæng, men kontrolleres elektrisk." Det tror jeg ikke på. Jeg tror det har mere med uliniariteter enheden at gøre (uliniært ophæng, uliniært BL og uliniært induktion). Qms er målt som en konstant så du kan ikke bruge tallet til noget i den sammenhæng, direkte. At noget ændre sig over volumen, har noget at gøre med uliniariteter.
|
Til top |
|
|
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Mindre enheder nytter ikke. Det afhjælper ikke problemmet. Mindre enheder er ikke hurtigere end størrere enheder. Det kan man læse mere om på adireaudios hjemmeside. Det har noget med induktion at gøre, ikke membranareal. Accelerationsfaktor (Mms/BL) har intet med hurtighed at gøre, kun effektivitet.
Jeg tror godt man kan få et basrefleks kabinet til at spille pænt, hvis det er lavet rigtig. Men Groupdelay og stepresponsen skal man kigge godt efter.
Havde du ikke gang i noget åben baffel på et tidspunkt?
Jeg ville kigge efter lav induktion og generel fornuft. En bas jeg har hørt og der får kæmpe god kritik (har vundet utallige priser verden over) er PhaseEvolution Aliante. En flad bas med bikubememran.
Se mere om Aliante her : http://www.phase-linear.de/produkte.asp?p=subwoofer&view =detail&grp=6&ser=44&nr=1360113&lang=DE
Her er tegning af hvordan den er opbygget: http://www.phase-linear.de/aliante_cutaway.asp?p=subwoofer&a mp;a mp;lang=ENG
|
|
|
Jeg har et par 12'ere phase alliante limited i hver side.... De sidder i et lukket kabinet, og jeg bruger korrektion... Jeg har ikke oplevet meget der nærmer sig det i dynamik, og noget der går så dybt. Men æstetik er der ikke noget af i øjeblikket, det skal der arbejdes på.... __________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Malbjerg.
De ser interressante ud de Aliante-sager men jeg ser ikke nogen pris eller frekvensresponse inde på linket. Er jeg blind?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Man kan finde dem brugte engang imellem, ellers er det pr-autostereo.dk der har importen af Phase-Linear (nu phase-evolution). Men de er lidt peveret, men spiller kanon.
Priser : http://www.pr-autostereo.dk/ph/sub.html
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Malbjerg:
Har du målt på disse Aliante-basser? Hvor højt oppe og hvor stejlt deler du dem?
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
BL ulinearitet vesus højt Qm: Spørgsmålet var netop: hvad er det, der gør at nogle højttalere spiller bedre bas ved lave lydstyrker? Det forklares jo ikke ved at noget går galt ved store membranudsving, vel Syncro?!?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jazzman > Det vil jeg mene. Havde den spillet ens ved både 1w og ved 50w var den liniær. Det kan den ikke når den ikke lyder ens.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, men der efterlyses jo en forklaring på hvorfor nogen basser lyder tamt ved LAVE lydstyrker - og GODT ved høje! Arrrr, Syncro, kom nu!
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman:
Det høje Qms repræsenterer vel at enheden er "tabsfri" eller har en lille mekanisk modstand?
Betyder f.eks at de trådophægte Duelund-sager får et forøget Qms. (Jeg forestiller mig at tråd ikke udgør nogen særlig modstand i forhold til den spider det erstatter. Modstand=friktion)?
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror en god bas, idet hele taget alt lyd har noget at gøre med "fasen", altså den elektriske.
Hvis fasen er nul udligner den negative impuls den positive, på et vist plan må den foregående indvirke negativt på den efterfølgende.....opsat primitivt kan man sige det sådan:
+ "+" - = 0
Nul vil svinge lidt da det er forskellige impuls-styrker som den elektriske streng er opbygget af.....
Jeg synes jeg får en bedre bas når jeg skruer 50% op og må dermed udligne den negative effekt så bassen dermed bliver vendt 90 grader, rent elektrisk.....
Bare en tanke jeg har leget med i en del år efterhånden....
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det høje Qms repræsenterer vel at enheden er "tabsfri" eller har en lille mekanisk modstand?" Jeps
"Betyder f.eks at de trådophægte Duelund-sager får et forøget Qms" Jeps
|
Til top |
|
|
Malbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per.G skrev:
Malbjerg:
Har du målt på disse Aliante-basser? Hvor højt oppe og hvor stejlt deler du dem?
|
|
|
De spiller i et par lukkede kabinetter på ca 150 l til 2 enheder. De måler ret skidt, da de også er hjørne placerede, men alt det står Tact'en for at rette op på. De er rettet op i frekvensgang til 17 Hz, og det virker ok... Hehehehe.. Og hjørne placering, giver lidt højere output. Men det kan kun anbefales med korrektion! Jeg deler ret højt, jeg deler ved 160 Hz men med et 10. ordens filter, så det er ret ret stejlt. Det er også Tact'en der ordner det...
__________________ Mvh
Malbjerg
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jazzman > Qms representerer den modstand ophænget giver. Men den modstand er konstant, set ud fra Qms værdien. Om ophænget så er uliniært er en anden sag. Så bevæger vi os ind på det jeg mente kunne være forklaringen.
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Once again jazzman. (Hvis du gider.)
Qt for en duelund er mindre end enheden originalt.
Qms for en duelund er større end enheden originalt.
ERGO må Qes være blevet mindre idet at QesllQms=Qt.
Men der er jo ikke ændret på elektriske størrelser overhovedet med tråd eller.....?
Fiend:
Du står til medalje i guld for underholdende teorier.
Jeg vil lige påpege at hvis jeg skruer 50% op for at vende bassen 90 grader vil de være sværere at montere ordentligt i kabinetterne .
mvh
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mange "sjove" teorier......
Men når man anvender basport vender man jo fasen i dybbassen, det bliver jo en forsinket bas man fremhæver.....nærmere en pseudo-bas, derfor er jeg mere til lukket kabinet.
Sådan en basport må jo vende fasen -180grader der hvor den er afstemt til, eller hvad??
Jeg er en idè-mand med kreative tanker, men mit eget anlæg lyder til gengæld realistisk....
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
ja, men der efterlyses jo en forklaring på hvorfor nogen basser lyder tamt ved LAVE lydstyrker - og GODT ved høje! Arrrr, Syncro, kom nu! |
|
|
Hej Jazz og alle andre 
Jeg tror ikke det kan sættes på formel - at det skyldes Qms eller andre parametre - alene.
Jeg mener mere det er hele højttaleren, der er afgørende - om den er i balance. En af de måder jeg "tester" sammenhæng og balance er netop ved at skrue langsomt ned for lyden. Hvis der er noget "stikker frem" ved lave niveauer - så er der for meget niveau der.
Øret er jo mindre følsomt for bas ved lave niveauer - derfor lavede man Loudness i sin tid - så bassen vil blive svagere. Men det kan stadig lyde godt ved lave niveauer.
mvh
Nørd
|
Til top |
|
|