Emne: Netkablers positive virkning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
JoLa skrev:
|
Jeg synes også min bil kører bedre når jeg har vokset den!
|
|
|
I det tilfælde kunne man mistænke aerodynamik for at gøre en forskel. Dvs. der er en plausibel forklaring og derfor er det en dårlig analogi til netkabel-diskussionen.
|
|
|
Hvorfor?? To forskellige kabler vil have forskellige elektriske parametre (reduktans, kapicitans, induktans). Hvis voksen i din verden kan gøre en forskel for bilen, burde de elektriske egenskaber da også gøre en forskel for et kabel?
Måske kan et kabel hindre indstråling/udstråling ved at være skærmet eller flettet ? Måske vil højfrekvent støj (tilstede på lysnettet) blive afkoblet kapacitivt af en kabelkonfiguration (hvem er den første der laver et netkabel af 2-3 kobberfolier adskilt af teflon?)?
Ingen har opfordret til at betale formuer for netkabler. Dette er helt op til den enkelte, og jeg tror næppe, at det NOGENSINDE har været Jørgens mening, at nogen skulle betale mere for noget som ingen virkning har (eller en negativ effekt for den sags skyld).
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set beskrivelser ved forstærkerselvbyg, hvor der står at man skal bruge minimum samme tykkelse strømkabel indvendigt i en forstærker, hen til trafoen, som tykkelsen af kobberet på den primære vikling i nettrafoen.
Hvor tyk tråden er her, må vel variere meget fra forstærker til forstærker. Så kommer så det med jording og afskærming oveni, når vi bevæger os udenfor kabinettet. Det er så det med strømtrækket.
Hvis man skal bruge markant tykkere kabel udvendigt, må det vel som minimum svare til det der bruges i væggen. Den med store tværsnit på kun netkablet, og ingen andre steder, giver meget lidt mening, hvis det kun har noget med strømtræk at gøre.
|
| Til top |
|
| |
stku Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kiilsgaard skrev:
| Jeg er ikke den store ekspert, men jeg har svært ved at forstå at den sidste meter kabel hen til forstærkeren skulle betyde så meget. Hvad med alt det fra eltavlen og hen til stikkontakten ? For slet ikke at tale om det der ligger uden for ens hus. Hvis man vil undgå støj af denne slags skulle man ved sætte en UPS op mellem kontakten og forstærkeren. |
|
|
Lån et netkabel, og prøv det. Jeg har kunne høre stor forskel på alle anlæg jeg har haft, både lowend og highend. Jeg er ikke sikker på hvilke parametre der spiller ind, men jeg har konstateret at det indvirker lige så meget på lyden som signal og højttalerkabler......
Du kan iøvrigt bruge samme argumentation med signalkabler: hvorfor betyder den meter der sidder mellem cd og amp så meget, når signalet har løbet igennem kilometervis af signalkabel da cdén blev optaget?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
stku skrev:
| Du kan iøvrigt bruge samme argumentation med signalkabler: hvorfor betyder den meter der sidder mellem cd og amp så meget, når signalet har løbet igennem kilometervis af signalkabel da cdén blev optaget? |
|
|
Signalkablerne transmitterer forskelle i spænding, over et bredt frekvensområde. Netkabler ændrer ikke spænding mærkbart, på de korte længder. De skal heller ikke transmittere forskelle, men kun levere samme 50Hz 230V signal hele tiden, og blot variere strømmen. Hvis netkablet er bedre dimensioneret end kablet i væggen, vil det være i væggen at en evt. strømbegrænsning ligger, samt naturligvis dårlige stik. Stikkene er meget vigtige. EDIT: Meget stive netkabler kan have den fordel at de ikke ligger rullet sammen til en spole, og laver utilsigtet selvinduktion ved at virke som en spole. Det kan også gøre det mere praktisk i nogle situationer, at de bliver hvor de er.
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoLa skrev:
|
Okay okay, men er der ikke nogen der har en videnskabelig forklaring på fænomenet? Hvis der sker en ændring i lyden ved at bruge dyre netkabler, så må det også være muligt at måle på outputtet fra strømforsyningen. Kan det hænde at kablet virker som en slags modstand, der forhindrer for store variationer i spændingen i opadgående retning, noget i retning af en UPS fx. Der må da være nogle elektroingeniører her der kan forklare det. Og det er ikke ment som kritik, men kun af nysgerrighed. Vil også gerne have en forklaring på hvad det er der sker med strømmen osv. Tror også på at lyden kan ændres med kabelvalg og jording etc., men hvad er det der gør det ? De sidtse ,00000001 % renhed af kobberet ?
Jeg var forøvrigt godt opmærksom på det med areodynamikken og bilen og det er præcis en myte at det har nogen betydning for luftmodstanden! Man kan faktisk hente flere % ydelse ud af en gammel vindmølle ved at polere vingerne...
|
|
|
__________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
JoLa Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ligger faktisk resultaterne af en blind test her. Resultaterne ser ikke ud til at være entydige!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JoLa skrev:
| Der ligger faktisk resultaterne af en blind test her. Resultaterne ser ikke ud til at være entydige! |
|
|
Av - den er sgu ikke for go' ------------------------------ Shunyata PowerSnakes Black Mamba
Price: circa £700.00
http://www.shunyata.comResult: 
Three testers recorded an audible difference with this cable.
One tester recorded an audible improvement with this cable. Two testers recorded an audible improvement with the standard power cable.
-----------------------
Jeg tror jeg må have fat i noget standard power cable.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt Spencer at du anerkender at stikkene er af betydning noget af forskellen kunne måske ligge her.Måske har også massen betydning som ved de store klumpede højtalerterminaler der kan begrændse dynamikken.Her skal der jo transmiteres energi til højtaleren hvorfor skulle det så være anderledes til strømforsyningen der er jo også energi??
__________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
| Dejligt Spencer at du anerkender at stikkene er af betydning noget af forskellen kunne måske ligge her.Måske har også massen betydning som ved de store klumpede højtalerterminaler der kan begrændse dynamikken.Her skal der jo transmiteres energi til højtaleren hvorfor skulle det så være anderledes til strømforsyningen der er jo også energi?? |
|
|
Stikkene ja - nu skal du høre den bedste. Jeg har købt en skovlfuld meget kraftige netkabler, fra Xindak, hvor jeg ville vende netstikket i væggen. Kablet er bare så stift at det er ved at flå hele kontakten ud af væggen, og sidder så meget i spænd, at der er nul strøm. Godt at der er en fasevenderknap på selve netboxen, for fasen vendte nemlig forkert. Havde jeg kun haft det ene kabel, og skulle bruge det i væggen direkte, var jeg tvunget til at vende netstikket forkert.  Heldigvis er der den fasevenderknap på boxen/strømfilteret.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Nye netkabler og deres positive indvirkning på lyden.
Jeg havde netop den fornøjelse at læse en interessant test og gennemgang af en ny forstærker, nedenstående er klippet fra et Dansk HiFi magasins test af en forstærker fra April Music, disse forstærker forhandles i øvrigt af JJAZ.
Noget af det interssante i testen, er testholdets brug og udskiftning til andre netkabler, herunder disses indvirkning på det totale lydbillede. Med de rigtige netkabler kan man opnå en ganske anderledes og bedre lyd, endda som her i pågældende test hvor der opleves et ganske stort løft.
Så jo, endnu engang er det konstateret, at et hold testere fra et HiFi magasin, ud fra gode betingelser og grej, under rimeligt seriøse betingelser, opnår klart bedre resultater ved at anvende de rigtige og bedre netkabler. Der er faktisk en del at hente, hvis man tester sig igennem de forskellige kabler.
Spændende at se, at der er en del der får testet og lyttet sig ind på det at anvende andre netkabler. Men man skal som tidligere nævnt, ikke tage det for givet at alle netkabler forbedrer lyden positivt. Men selvfølgelig er det med netkabler som alle andre kabler, de kan også ændre lydbilledet i negativ retning, så det er en god ide at prøve sig frem inden man foretager det endelige valg og betaler. Så det må derfor anbefales, at man får kablerne i udvalg eller køber dem med fuld returret inden for 3-4 uger.
Hermed så det klippede og testholdets erfaring med netkabel.
Skift af netkabel Det sorte standard netkabel blev på et tidspunkt skiftet til et Flavor 4 kabel fra amerikanske Chris Venhaus, og det var straks klart, at forstærkeren vinder utroligt meget ved at anvende et godt netkabel. Jeg genlyttede alle pladerne, og de forandringer jeg hørte, var udtalte og tydelige på hver enkelt plade.
Den største forbedring skete i bassen, hvor de problemer, jeg har omtalt tidligere, blev væsentligt reduceret ved skiftet. Der skete en meget markant opstramning af bunden samtidig med at den gik hørbart dybere. Bassen virkede mere velopløst, og var generelt langt mere engagerende og spændende at lytte til. Med andre ord virkede det som om forstærkeren pludseligt havde fået flere kræfter, og havde lettere ved at styre højtalerne. Kabelskiftet løste dog ikke problemet helt.
Ligeledes åbnede stereoperspektivet en anelse mere op, og lyden kom bedre fri af højtalerne, således at den i højere grad opstod midt i rummet og ikke i højtaleren. Forstærkeren var allerede god på dette punkt inden, men den blev endnu bedre med det nye netkabel.
Et andet problem, der blev væsentligt formindsket var tendensen til et indsnævret perspektiv ved kraftige lydstyrker. Efter skiftet var perspektivet bedre og snævrede ikke ind på samme måde, når volumen blev skruet op. Forstærkeren havde tydeligt bedre styr på højtaleren, og kvitterede med en mere overbevisende fremstilling af de mere komplicerede musikstykker.
Derudover bed jeg mærke i, at lyden fik en højere grad af naturlighed over sig. Pludseligt lød et anslag på en guitarstreng, langt mere som det, det faktisk var. Det blev med andre ord lettere at genkende klangen af de enkelte instrumenter, og de trådte derfor tydeligere frem i lydbilledet. Man kunne fristes til at sige, at instrumenternes overtoner kom tydeligere frem.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Det er jo normalt kotume, at give en kildehenvisning når man citerer. Så for god ordens skyld ligger ophavsmandens samlede værk her: http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=62

__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne også være at det at man satte stikkene i gør at man river overfladen lidt og derved får en bedre kontakt.Så i øvrigt at en producent polerede stikkene måske ikke helt uvæsentligt set i et mikroskop har en mere ru overflade nogle mere spidse toppe og derved en mindre kontaktflade vi ønsker jo den bedst mulige kontakt med den laveste modstand.Men hvad så med de stik i apperaterne de er nok ikke så fine.Har dog tænkt på at polere....  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
Mht de elektriske parametre (reduktans, kapicitans, induktans, "skærmning") så kunne jeg forestille mig, at det ikke kun handler om at disse minimeres, men at det rette forhold (hvad det så end er) mellem dem er til stede.... powerkabler er i mine øjne og ører grundlæggende filtre.
Mht tests. De blindtests jeg har set publiceret vedr powerkabler har alle (2) ikke påvist nogen statistisk signifikans. Der imod har de langtidstests jeg har set derimod alle kunnet berette om diverse forskelle kabler imellem... og dér er vi netop ved et af sagens hovedpunkter: kabler - med mindre forskellene er abnormt store - kan ikke testes seriøst ved traditionel hurtig ab testning. Grunden er, at vores audiotive hukommelsen (høre-huskeren eller den echoic´ske hukommelse) har en udstrækning på 2-4 sekunder og det alene dermed vil være umuligt at huske lyden af det foregående kabel tilstrækkeligt. Selv en trænet musiker kan ikke huske en enkelt tone og gengive denne korrekt udover denne grænse. Der udover fungerer vores audiotive hukommelse på den måde, at eksempelvis et givent instruments lyd af hjernen nedbrydes i de forskellige sinusbølger dette udsender (lidt i stil med en Fourier analyse). Med andre ord genkendes et aftryk i hjernen af instrumentets samlede lyd. Dette indtryk er selvfølgeligt i en vis grad fleksibelt. Når man derfor skal teste et kabel eller what ever, skal hjernen have tid til, at sammenholde det lagrede aftryk med det nye indtryk. Det bliver hurtigt en større opgave, når man indtænker et musikstykkes kompleksitet, samt at den menneskelige hjerne ikke er i stand til at rumme mere en 7 +/- 2 indtryk af gangen. Oven i kommer så, at hjernen tillige forsøger at generalisere det allerede kendte med det nye: det er her tid og lytteerfaring kommer ind i billedet, således at der med, om nogen, sandsynlighed kan detekteres forskelle... På den baggrund er det ikke underligt, at diverse ab tests ikke viser nogen signifikante forskelle Tilbage står så, at en test nødvendigvis må tage en del tid for at sikre, at der dannes/ændres i hjernens aftryk af musikkens enkeltdele - først herefter kan der med rimelighed skiftes til det næste produkt i testen osv osv. En lang og besværlig proces - om måske derfor diverse hifi-testere bruger uger og måneder på den slags opgaver... De fleste af os har nok prøvet at udskifte en komponent og med det samme høre fantastiske forskelle (af diverse psykologiske årsager - og helt "skævt" bliver det, nå vi på et NordOst kabelshow forud får at vide HVAD vi kan forvente at høre af forskelle) for derefter efter længere tid, at skifte tilbage og pludselig ikke kan høre nogen forskel eller måske helt andre forskelle end vi først troede
Summa summarum: jeg har rimelig tiltro, når et relativt seriøst hifimagasin den ene gang efter den anden hævder at kunne høre forskelle. Men for pokker hvor ville det være let for producenterne, hvis en times hurtig ab test præcist og med sikkerhed kunne afgøre om det var version a eller version b der skulle satses på under udviklingen af et givent produkt..
Mvh MikeAalb __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
| Summa summarum: jeg har rimelig tiltro, når et relativt seriøst hifimagasin den ene gang efter den anden hævder at kunne høre forskelle. |
|
|
Ville et hifimagasin ikke skuffe sine læsere, hvis de gang på gang offentliggjorde diverse tests der hele tiden konkluderede at de ikke kunne høre forskel på noget som helst ? Bliver man ansat på et hifimagasin, hvis man ikke kan høre forskel på netkabler ? Man kan mistænke hifitestere på magasiner for at have bedre ører end os andre, da deres job ellers er i fare. Lige netop magasinerne, vil jeg ikke sætte min lid til. Derimod vil nogle oscilloskopudskrifter der viser en bedre evne til at afgive strøm, være mere overbevisende. Det med grafer og udskrifter, syntes jeg er blevet en smule sjældnere, og i stedet afløst af en masse fornemme ord, som luft, højde, perspektiv osv. Om man har brug for skærmede kabler, eller risikerer en negativ effekt af skærmning, er jo også meget systembetinget, og kan let ændre sig, blot man skifter én enkelt komponent.
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Ville et hifimagasin ikke skuffe sine læsere, hvis de gang på gang offentliggjorde diverse tests der hele tiden konkluderede at de ikke kunne høre forskel på noget som helst ?
Bliver man ansat på et hifimagasin, hvis man ikke kan høre forskel på netkabler ? Man kan mistænke hifitestere på magasiner for at have bedre ører end os andre, da deres job ellers er i fare.
Lige netop magasinerne, vil jeg ikke sætte min lid til. Derimod vil nogle oscilloskopudskrifter der viser en bedre evne til at afgive strøm, være mere overbevisende.
Det med grafer og udskrifter, syntes jeg er blevet en smule sjældnere, og i stedet afløst af en masse fornemme ord, som luft, højde, perspektiv osv.
Om man har brug for skærmede kabler, eller risikerer en negativ effekt af skærmning, er jo også meget systembetinget, og kan let ændre sig, blot man skifter én enkelt komponent.[/QUOTE]
Øhh jeg er ikke helt med... mener du, at hifimagasinerne bevidst fører sine læsere bag lyset, at deres medarbejdere er korrupte og/eller lyver sig til deres jobs fordi de når det kommer til stykket ikke kan høre forskel på noget som helst? Altså sådan en slags verdensomspændende konspiration mod os forbrugere - det lyder rigtigt spændende
Jeg savner også de "gode gamle dage" hvor bladene var fyldte med diverse kurver og grafer - dengang var det jo tydeligt bevist, at en Mark Levinson XXX lød bedre end en NAD XXXX(m/u "i") - på trods af, at "klubben" havde fire helsiders firefarvede annoncer i bladet Men klar enighed: der er for mange "brochure-ord" og for lidt nørdesnak, for ikke at tale om kritisk stillingtagen
Hvis problematikken omkring powerkabler var så enkel, at det udelukkende handlede om evnen til strømafgivelse, så må løsningen vel være en batteriboks på 260V og en ordentlig røvfuld lytter..
Mvh MikeAalb __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikeAalborg skrev:
| Hvis problematikken omkring powerkabler var så enkel, at det udelukkende handlede om evnen til strømafgivelse, så må løsningen vel være en batteriboks på 260V og en ordentlig røvfuld lytter.. |
|
|
Du er faktisk ikke helt galt på den her. Der er lavet powerconditioners der sænker impedansen fra lysnettet kraftigt, og dermed gør afleveringen af strøm hurtigere. De koster desværre temmeligt meget. Det med korrupte anmeldere - hmm... Ja, jeg tror at mange vil sige en masse positivt for at gøre folk glade. Det er jo ikke så farligt, når nu alle de andre blade også skriver det. Den grønne tusch er et eksempel på den slags. En trend, der forsvinder når noget nyt og mere interessant kommer frem. Jeg tror ikke på at netkabler konsekvent skal være afskærmede. Det er mange hifi-netkabler, og det undrer mig meget. Jeg tror på at man skal løse et problem hvis det er der, og ikke forebygge 'for en sikkerheds skyld', med afskærmede netkabler. EDIT: Ja flere målinger skal der til. Det er jo godt at få ting med, som at en forstærker måler vidt forskelligt i højre og venstre kanal. Om det betyder noget for lyden, er så noget andet, men det siger noget om hvor hurtigt det går når de designer.
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Citér:
| Ja og måske er den skinbarlige sandhed, at der er en positiv forskel ved at anvende andre / bedre netkabler. Skeptikere er dem der altid er meget for tilbageholdende og dem der bremser udviklingen. Havde disse personer styret verden, kørte man stadig med hest og vogn, da denne gruppes usikkerhed og tro på sig selv, konstant er en bremse for al udvikling. |
|
|
Nå nå, spis nu lige (selvforherligelsens) brød til hr. Toftdahl . Det er meget muligt at skeptikerne er lidt bagud, i forhold til de frelste. Jeg er også enig i, at vi stadig anvender både hest og vogn. Ja nogle kører endda stadig med hestevogn De sidstnævnte ved dog godt at de kører med hestevogn, og de har meget fornuftigt også kun betalt for en hestevogn.
Der er andre, der uden at vide det, også kører hestevogn, men som har betalt for en Ferrari. Og havde de sidstnævnte styret verdenen, så havde vi alle stadig skulle hylde kejseren for sit fine tøj Af dit indlæg må jeg modsætningsvis fristes til at konstatere, at som gruppe er i kendetenget ved konstant at forcere udviklingen samt jeres urokkelige tro på jer selv, og den store selvsikkerhed. I er jo altså garanten for at samfundt konstant indvikles - undskyld udvikles Blot en skam at i er så skeptiske overfor at overbevise os med andet end ord 
Inden jeg nu bliver ristet, hvad jeg helt sikkert fortjener for mit gavtyve-indlæg, så lad mig sige, at jeg selv har prøvet med forskellige kabler, og ikke er afvisende overfor at teste igen. Jeg synes dog det er drøn-irriterende, at f.eks. kabler øjensynligt ikke kan underlægges de samme krav til dokumentation og blindtest, som vi jo ellers anvender i forbindelse med udvikling af hifi.
Så kunne vi ikke skrue ned for retorikken, og så i stedet afvente en åben invitation til at nogle vil demonstrere sine evner til at høre forskel på netkabler. Hvis der ER en forskel, så vil jeg naturligvis gerne kunne høre den, og tweake mit anlæg, men nogen må på en overbevisende måde kunne hjælpe mig til at høre forskellen.
Indtil da forholder jeg mig skeptisk til netkabler, af den simple årsag, at jeg har almindelig tillid til mine ører, og hver gang jeg har bemærket en forskel i lyden, så har jeg ved at skifte tilbage til de gamle kabler, hørt den samme lyd igen.
Mit indlæg kan måske vurderes at være på kant med den gode tone, men jeg håber i vil acceptere, at det er skrevet med et venligt glimt i øjet.
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle der vil høre forskel på netkabler, de skal bevæge sig hen til bauhaus og købe deres 1.5 mm neoprenkabel(gummikabel) med 3 leddere til ca 15kr pr meter eller stofledning til ca 18kr pr meter.
F.eks neoprenkablet(gummikabel) giver en ro i hele lydbilledet og bas/diskant bliver meget bedre(fast/hurtig). Dette kabel er mindst ligeså godt som supra til 100kr pr meter og mange andre dyrere. Det bedste kabel til prisen. Dette kabel bruger jeg selv.
Stofkablet er lidt lysere klangen, men med mere luft i diskanten(kan blive øretrættene på et lystklingene anlæg, måske godt til et mørkt anlæg.
Dette er et tip til alle, der vil prøve at lege med netkabler for, at se om de kan høre forskel!!!!
|
| Til top |
|
| |
Kiilsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
stku skrev:
Kiilsgaard skrev:
| Jeg er ikke den store ekspert, men jeg har svært ved at forstå at den sidste meter kabel hen til forstærkeren skulle betyde så meget. Hvad med alt det fra eltavlen og hen til stikkontakten ? For slet ikke at tale om det der ligger uden for ens hus. Hvis man vil undgå støj af denne slags skulle man ved sætte en UPS op mellem kontakten og forstærkeren. |
|
|
Lån et netkabel, og prøv det. Jeg har kunne høre stor forskel på alle anlæg jeg har haft, både lowend og highend. Jeg er ikke sikker på hvilke parametre der spiller ind, men jeg har konstateret at det indvirker lige så meget på lyden som signal og højttalerkabler......
Du kan iøvrigt bruge samme argumentation med signalkabler: hvorfor betyder den meter der sidder mellem cd og amp så meget, når signalet har løbet igennem kilometervis af signalkabel da cdén blev optaget?
|
|
|
Jeg er ikke interesseret i en lang ophidset diskussion, men jeg mener dog at dit argument om at: "signalet har været igennem kilometervis af signalkabel da cden blev optaget" er meget dårligt. Den kvalitet som en indspilning har er den samme lige meget hvilket udstyr man benytter, der hvor man evt kan ændret noget er i afspilningen. Hvis du vælger at sætte 20 meter almindelig el-ledning ind i din signalvej ville 1 meter godt signalkabel til sidst ikke hjælpe noget. En evt gavnlig effekt skulle i givet fald være hvis kablet udfører en form for filtrering af støj. Det kunne være det folk hører når de kan høre en forskel. Jeg er som jeg skrev i mit første indlæg ikke ekspert, men dit argument er simpelthen ikke godt nok. Jeg kan sagtens overbevises, men ikke med argumenter af den slags. __________________ Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)
Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
revoc
Du tager fejl, der er ingen der skal demonstrere noget for andre, det er med kabler som resten af setup, man skal selv vurdere og bedømme. Hvilket vil sige at man køber det grej man vil og bedømmer det som det nu falder ud for øret, derefter kan man debatere hvad de forskellige oplever og hører.
Hvis man vil arbejde med kabler så arbejder man kabler, vil man ikke, jamen så er det da fint, vi sætter alle et niveauet for det vi vil købe eller arbejde med. Jeg har det helt fint med at folk ikke køber dyre netkabler, det gør jeg heller ikke selv. Men derimod har jeg eksperimenteret meget med at lave dem selv, ligesom jeg forsøgsvis har testet mange af dem, samt positivt lyttet til andres erfaringer og kabler i forskellige setup, og test´s med disse andre setup. Jeg mener absolut at en del netkabler er for dyre og andre giver negativt resultat, derfor siger og skriver jeg altid, at man bør låne sig frem eller køber med fuld returret, inden for en periode på 3 - 4 uger, da man modsat kan risikere at stå med ingenting og i værste fald med et negativt udkomme.
Personligt er jeg af den opfattelse at alle kabler i et setup skal udvælges med omhu, og det rigtige kabelvalg har særdeles stor betydning for det endelig lydmæssige resultat. Men igen, at kaste sig hovedløst ud i dyre kabelkøb, uden at have lyttet og eksperimenteret med dem, giver ingen garanti for et godt resultat. Pris og penge giver ikke automatisk god lyd, men det kræver lang tids arbejde at nå frem til ordentlige resultater, ligesom det uværgeligt kræver en hvis form for standard og en god sammensætning af setup, hvis man vil have det sidste med - at kunne høre de mange forskelle og detaljer og der hvor hul igennem med luft og rumfornemmelse, får musikken til at udvikle sig til en skøn oplevelse.
Men kategorsik at afvise kablers indflydelse og indvirkning på lydbilledet, endda mange gange uden at have arbejdet tilstrækkeligt med det, synes jeg personligt ikke er vejen frem. Den utrolige brede teknologiske udvikling, er kun fremkommet ved at man tør og prøver, modsat og som skrevet før, sætter man udviklingen i stå.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lysnetkabler virker som en antenne for støjindstråling/udstråling, så kan selve den retning kablet har, have stor betydning.
Eneste forskel, kan reelt være om kablet ligger løst nede på gulvet, eller peger stift ud i luften. Vi ved jo alle sammen, hvilken virkning det har at rykke antennen på en transistorradio, ganske lidt.
Hvis dét at kablerne står stift ud i en bue, gør det nødvendigt at afskærme dem, finder jeg det en smule betænkeligt. (Meget betænkeligt faktisk)
Jeg foretrækker netkabler der ikke er afskærmet, med mindre der er konkrete støjproblemer i anlægget, der skal løses.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|