Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Elektrostater ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Dr.Lyd de 30 grader gælder i diskanten, de spreder mere når du kommer ned i frekvens. Men det er rigtigt en liniekilde mellem gulv og loft i praksis næsten ingen spredning har.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Dr. Lyd skrev:
ML`s paneler spreder ca. 30 grader horisontalt, dynamiske ca. 180 grader i alle retninger.

Ja ved de dybe toner.

Men har man en domediskant på sine dynamiske højttalere, skal man ikke flytte sig meget væk fra aksen, før der er nul signal over 10kHz.

En dome bevæger sig jo kun frem og tilbage, og udvider sig ikke i retninger væk fra aksen, som membranen på en elektrostat, der spiller i den retning den peger.

EDIT: Med en lommelygte, kan man sørge for at elektrostaten peger imod en selv, da man skal kunne se reflektionen fra lygten, når man lyser på membranen.

Du må gerne vise målinger på en 3/4" dome, hvor spredning er væk 30 grader off aksis over 10 kilo.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Spencer skrev:

Dr. Lyd skrev:
ML`s paneler spreder ca. 30 grader horisontalt, dynamiske ca. 180 grader i alle retninger.

Ja ved de dybe toner.

Men har man en domediskant på sine dynamiske højttalere, skal man ikke flytte sig meget væk fra aksen, før der er nul signal over 10kHz.

En dome bevæger sig jo kun frem og tilbage, og udvider sig ikke i retninger væk fra aksen, som membranen på en elektrostat, der spiller i den retning den peger.

EDIT: Med en lommelygte, kan man sørge for at elektrostaten peger imod en selv, da man skal kunne se reflektionen fra lygten, når man lyser på membranen.

Du må gerne vise målinger på en 3/4 dome, hvor spredning er væk 30 grader off aksis over 10 kilo.

Hvorfor det ?

Vi kan da bare tage de mest populære højttalere, og spørge folk hvorfor de vinkler dem imod lyttepladsen, når nu lyden er ens i alle retninger ?

Mon ikke du godt ved, at spredningen ikke er 30 grader, med ensartet niveau på hovedparten af højttalere ?

Det gør en mellemtoneenhed f.eks. til et problem, ved at være konisk i stedet for hyperbolsk/trompetformet.

Jeg vinkler alle mine små 'æsker' i surround-setuppet, og kan høre afvigelser på få grader.
Bånd spreder bedre - og dem kan du finde på Aurum Cantus.
Domer er noget skrald mht. spredning ud til siden, og de ruller alle sammen kraftigt af.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Men uanset lyder begge principper ganske godt

Jeg foretrækker elektrostater...nogle foretrækker dynamiske...andre horn. Det kommer vel helt an på hvilke aspekter i gengivelsen der lægges vægt på. Jeg tror ens ynglingsmusik er afgørende for valget af anlæg som helhed. Højtaleren er blot det sidste fingeraftryk.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu lige tillade mig at nævne Magneplanar som også er dipol, og til at betale for de fleste af os ... www.magnepan.com

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Andre skrev:
Spencer skrev:

Dr. Lyd skrev:

Ja ved de dybe toner.

Du må gerne vise målinger på en 3/4 dome, hvor spredning er væk 30 grader off aksis over 10 kilo.

Hvorfor det ?

Vi kan da bare tage de mest populære højttalere, og spørge folk hvorfor de vinkler dem imod lyttepladsen, når nu lyden er ens i alle retninger ?

Mon ikke du godt ved, at spredningen ikke er 30 grader, med ensartet niveau på hovedparten af højttalere ?

Det gør en mellemtoneenhed f.eks. til et problem, ved at være konisk i stedet for hyperbolsk/trompetformet.

Jeg vinkler alle mine små 'æsker' i surround-setuppet, og kan høre afvigelser på få grader.
Domer er noget skrald mht. spredning ud til siden, og de ruller alle sammen kraftigt af.

Hvorfor, fordi jeg mente du kom med en  påstand der ikke er korrekt.Enig i at mellem toneenheder skal hav minimal form.Jo bånd kan sprede godt pga deres smalle brede .

MVH

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

På den dynamiske side, er der undtagelsesvis enkelte modeller, hvor der er kompenseret i delefilteret, så klangen er mest lineær, når man lytter off axis.

Det er lavet sådan på Dali 850, hvorfor nogle ikke kan forstå at de er for lyse i klangen når de vinkles direkte imod lytteren.

Man skal ikke smide manualen til højttalerne ud.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Spencer skrev:
Andre skrev:
Spencer skrev:

Dr. Lyd skrev:

Ja ved de dybe toner.

Hvorfor det ?

Hvorfor, fordi jeg mente du kom med en  påstand der ikke er korrekt.Enig i at mellem toneenheder skal hav minimal form.Jo bånd kan sprede godt pga deres smalle brede .

MVH

Du kan godt have en diskant der isoleret set spreder godt, men hvis den skal overlappe en mellemtoneenhed, i det kritiske område hvor øret er følsomt, bliver der nogle faseproblemer ved delefrekvensen, der vil resultere i et dyk i frekvensgangen.

Tannoy og KEF har lavet enheder hvor diskanten sidder i midten af mellemtonen/bassen, for at undgå dette dyk.

Så der findes enkelte dynamiske højttalere med jævn spredning.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jo men det er et andet problem. Det har noget med bølgelængder at gøre. Ideelt set skal en 6.5" deles ved 1000 hz til diskanten, for at holde afstanden mellem enhederne under en halv bølgelængde, av den var svær for de fleste diskanter. Men her er der en klar fordel for elektrostater, og det er deres lave delefrekvens. her står det 1-0 til elektrostater.

MVH   

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Problemerne med de almindelige dynamiske højttalere, er mest tydelige når man vil sidde tæt på.
Her er en lille guide, jeg syntes er meget informativ, på det punkt:

http://www.sweetwater.com/NearField/

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Jeg husker det første møde med Hifi-Klubbens demorum, med alle de mange højttalere, med noget forundring over at højttalerene lød så forskelligt.

Der var faktisk kun få af modellerne jeg syntes var rigtig gode.

Sådan har jeg ikke haft det med elektrostater.
Alle de elektrostater jeg har hørt, kunne jeg lide lyden af, selvom de også var forskellige i lyden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes