Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan Lars    Jeg havde godt en fornemmelse af, at du ikke kunne holde fingrene fra HiFi. Og sådan skal det bare være!!
Dine nye moduler ser ganske spændende ud, og jeg skal da helt sikkert prøve dem, når vi kommer over sommeren, og temperaturen udenfor begynder at lugte af DIY.
Har efterhånden været igennem mange af de gamle LC konstruktioner... de fleste udgaver af The End, ZAPpulse, LClock, Frontline og ZAPfilter. Og generelt er der altid noget særligt ved disse konstruktioner. Så det bliver spændende at prøve de nye "LC" konstruktioner!
En ting er sikkert, jeg bakker op om "projektet". Derfor har jeg også lige givet et par forslag/ideer nederst i indlægget. Arbejder jo selv som elektronikkonstruktør, bl.a. med EMC der er en af de store udfordringer i forbindelse med klasse-D
Held og lykke Lars!
Og så lige de forslag/ideer jeg lovede: Jeg synes det er fint at alle power-tilslutninger sker gennem en connector. Men.... Kunne man ikke med fordel sætte en række skrue/fjeder terminaler på printet i stedet. Man skal alligevel skrue kabler i den anden del af connectoren som det er nu. Og ved at sætte skrueterminaler direkte på printet, får du en kontaktovergang mindre på samtlige powerkabler. Det giver alt andet lige en bedre forbindelse, og mindre risiko for fejl. Desuden fylder det mindre, da man slipper for en connector.
Og så en sidste ting: Du skriver at aluklodsen hvorpå udgangs-MOSFET'erne er skruet på, kun har elektrisk forbindelse til GND gennem en 100nF kondensator. For en god ordens skyld bør man sætte en lille 100pF-1nF paralelt for at få de bedste EMC-resultater. Og yderligere bør man sætte en ca. 1Mohm paralelt, for at undgå statisk opladning mellem kabinet og print. Denne kombi af 100pF-1nF/100nF/1Mohm er MÅDEN at forbinde print til chassis, når der ikke må være egentlig kontakt. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig: Tak for de gode forslag, jeg vil tage dem med på næste revision af printet.
3p: Tak for billederne, det skal lige tilføjes at grunden til at der er en stor køleplade, som hænger oppe i luften, er at jeg har monteret MOSFET'erne omvendt på denne første prototype for at det skulle være nemmere at måle på. Men pænt ser det godt nok ikke ud. Hvilket jeg vil gætte på at 3p's kone har gjort ham opmærksom på en masse gange. (Selvom jeg har fået at vide at hun skulle være særdeles tålmodig overfor Hifi udstyr i hjemmet )
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
Hurtig: Tak for de gode forslag, jeg vil tage dem med på næste revision af printet.
3p: Tak for billederne, det skal lige tilføjes at grunden til at der er en stor køleplade, som hænger oppe i luften, er at jeg har monteret MOSFET'erne omvendt på denne første prototype for at det skulle være nemmere at måle på. Men pænt ser det godt nok ikke ud. Hvilket jeg vil gætte på at 3p's kone har gjort ham opmærksom på en masse gange. (Selvom jeg har fået at vide at hun skulle være særdeles tålmodig overfor Hifi udstyr i hjemmet ) Ja, hun har skam opgivet at gøre et nummer ud af det!  |
|
|
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo ganske nydeligt ud, bliver spændende at høre mere om det.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har tilmeldt mig nyhedsbrevet, for jeg har et superfedt kabinet klar (et Classic 0.8B kabinet).
Glæder mig til at de er klar (igen, hvad bliver prisen i DKR?).
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Golfdane: Prisen bliver kr. 3720,00 inkl. moms for et sæt med 2 forstærkermoduler og en strømforsyning. Så du mangler kun kabinet og trafo.
Bassøe og hurtig: Tusinde tak for det 
Mange hilsner
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
Hej Golfdane: Prisen bliver kr. 3720,00 inkl. moms for et sæt med 2 forstærkermoduler og en strømforsyning. Så du mangler kun kabinet og trafo.
Bassøe og hurtig: Tusinde tak for det 
Mange hilsner
|
|
|
Det lyder godt. Som sagt, har jeg kabinettet (det var ett Classic 8.0B købt hos Ardency) klart allerede, så jeg må på jagt efter trafoen med 2*42V og 1*15V, right??
Hvornår kan man bestille (jeg ved godt de først er klar efter sommerferien (forhåbentlig)?
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Golfdane: Jo trafoen er helt korrekt. Bestilling bliver åbnet engang i løbet af sommerferien, og så kan man bestille. Modulerne kan leveres ca. fra 1 August. Fra den dato vil vi håndtere alle ordrer samme (arbejds) dag de kommer ind.

Mange hilsner
Lars C
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set på teknologien bag din strømforsybning til modulerne og hvis jeg har forstået det rigtigt, så betyder det nye design, at antallet af uf reelt er underordnet og, at det er transformatoren der afgør hvor mange watt/amps man kan få.
Er det korrekt eller helt hen i skoven?
Et andet spørgsmål, er dine strømforsyninger kun til stereo eller kan de bruges i mono også?
Hvad med de større forsyninger som der skulle komme...noget info om dem? antal uf, mono, stwereo etc?
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe: Hej, jo det er korrekt, at trafoens størrelse har mere at sige end uF'erne. Strømforsyningen kan sagtens bruges til mono også, det er faktisk planen at lave en 'Dual Mono' pakke, så det ikke bliver alt for dyrt. Ca kr. 4100 for to kanaler og to strømforsyninger.
Den større strømforsyning bliver nok noget med 2x15.000uF 80V, eller 22.000uF 63V, skal lige have lavet nogle lyttetest først.
Var i øvrigt til møde med en elektrolyt fabrik sidste uge, og fik nogle meget spændende informationer. Man snakker jo tit om at en forstærker spiller bedre når den er varmet godt igennem. Elektrolyt fabrikanten fortalte, at på grund af nogle kemiske reaktioner, der forløb bedre ved højere temperaturer, så faldt ESR (serie modstand) på lytterne faktisk til omkring det halve ved 50 grader i forhold til 20 grader. Så der kunne jo være en logisk forklaring. Men hvor står det i databladet??
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
Elektrolyt fabrikanten fortalte, at på grund af nogle kemiske reaktioner, der forløb bedre ved højere temperaturer, så faldt ESR (serie modstand) på lytterne faktisk til omkring det halve ved 50 grader i forhold til 20 grader. Så der kunne jo være en logisk forklaring. Men hvor står det i databladet?? |
|
|
Det forklarer i nogen grad, at klasse A lyder bedst, når det er varmet godt op.  Desværre forkorter høje temperaturer, lytternes levetid.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewclassD : Så var jeg ikke helt galt på den . 4100 kr for Dual mono er godtnok ikke meget. Med 2 gode og store trafoer og et kabinet + lidt små ting har man en billig og stærk forstærker. Håber lyden os følger med
Hvad kommer de større forsyninger til at koste?
Hvilken størrelse trafo per kanal til en dual mono forstærker vil du anbefale? 600-800 VA pr kanal er vel fint?
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer: Ja det hele er eet stort kompromis, men som man siger... det koster at have det sjovt 
Bassøe: De større strømforsyninger kommer til at ligge på ca. 25% mere end standard'erne.
600-800VA pr kanal er vist mere end rigeligt. Jeg vil sige 500 VA vil være det fornuftige niveau 
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt. Har nemlig set på nogle trafoer på Schuro.de. De har nogle magnetisk afskærmede, indkapslede trafoer til fornuftige penge. Har specifikt set på en 600 VA 2 x 40 V trafo, er kun en 65 mm i højden så passer i de fleste kabinetter. Deres 800 VA version er 90 mm hvilket er for højt.
Ville være rart med max effekt, altså bruge 2 x 42 V trafoer, men lidt færre watt burde ikke betyde meget. Er vel kun tale om en forskel på en 20 watt?
Jeg går udfra, at man stadigvæk kan bruge en trafo uden en vikling til gate driver forsyningen ligesom på zap modulerne? Effekt tabet burde ikke være stort ved det.
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan du, så skal du bare have den strømforsyning der hedder '4 Wire'
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, var os det jeg havde læst mig frem til, men skulle bare lige være sikker .
Men er der nogle lydmæssige fordele ved en seperat gatedriver forsyning eller er det lige meget?
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg ikke mene.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak
|
Til top |
|
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at kende specifikt til konstruktionen, kan jeg ikke forestille mig nogen lydmæssig fordel i at køre med seperat gatedriver forsyning. Til gengæld er der en klar fordel i form af mindre effekttab i reguleringen af denne.
@Lars C: Har lige et spørgsmål/forslag mere: På ZAPpulse modulerne er der ikke rigtig gjort noget ud af forsyningen til den op-amp der fungerer som modulator. Den er bare reguleret med en zenerdiode+modstand og en afkobling direkte fra hovedforsyningen. Det har altid undret mig lidt, da det langt fra er en optimal forsyning mht støj og impedans. Det ser lidt ud som om du har lavet en decideret spændingsregulator (de 2 store SMD-transistorer). Er det korrekt set?? Ellers ville det også være en oplagt mulighed for opgradering. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
Til top |
|
|