Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Newclassd fra Lars Clausen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Ikke nogen der har et svar på mit spørgsmål?

Btw, hvor bliver den cookbook af? Skal i byen om 1 time og gad godt læse lidt i den inden, hehe, lidt ivrig er man vel altid.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Den er der inden du når hjem fra byen, det er med garanti
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
cdl-77 skrev:

Hvordan har du gjort mht kabelforbindelsen til de blå stik på de 2 moduler? På strømforsyningen er det jo nemt nok (skrueterminaler) men jeg havde egentlig troet at der fulgte noget med til de blå stik terminaler på modulet??

Hej cdl-77

Næh, de var ikke med, så jeg mailede Lars, og han sendte de to stik.

Tak - så er der da håb forude... 

/cdl

Til top Vis cdl-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdl-77

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:
Den er der inden du når hjem fra byen, det er med garanti

Kom lidt sent hjem igår, ca kl 4 så har først lige downloadet den. Skal igang med læsningen nu.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Har et spørgsmål angående tilslutning af trafo.

På trafoerne er der stemplet :

Sek 1    40 V   SW/WS(Sort/Hvid)

Sek 2    40 V    RT/GE(Rød/Gul)

Sort og rød bliver kaldt for T40, hvid og gul for E...går udfra E er jord da E=Erde, jord på tysk da det er en trafo fra Tyskland.

Går ud fra sort skal i sort og rød i den der er benævnt gul, så sort og rød er i hver deres side af tilslutningen? Så det kommer til, at se sådan her ud sort - hvid - gul - rød.

Giver det mening?

Kunne virkelig godt bruge et svar, vil helst ikke ødelægge min forstærker.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Efter gennemlæsning af kogebogen er jeg kommet lidt i tvivl.

Der står man skal bruge en 4 mm tyk 10 x 15 cm aluplade til køling for modulerne, men jeg havde fået den opfattelse, at den plade der følger med modulerne var nok?

Kunne godt bruge en afklaring så jeg ved om jeg skal bruge ekstra køling.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Bassøe: Hvad består dit kabinet af?

mht. trafoen, uden at jeg kender den pågældende trafo, så ser det ud som om du har fat i det rigtige.

Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

NewClassD skrev:

Bassøe: Hvad består dit kabinet af?

mht. trafoen, uden at jeg kender den pågældende trafo, så ser det ud som om du har fat i det rigtige.

Kabinettet består af stål så det lyder til jeg skal skaffe mig ekstra køling hvis man skal følge kogebogen.

Det er en trafo fra Schuro.de, fra deres dyreste serie. Tak for dit svar, jeg ville bare være helt sikker, er surt hvis jeg brænder noget af.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvor tykt?

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Kun 1 millimeter så det er ikke nok går jeg ud fra.

Lidt irriterende.

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Ej så synes jeg det er på sin plads at skrue det på en alu varme-fordeler plade.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Har du så et godt bud på hvor man kan købe sådanne varme-fordeler plader?

NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

hmm jeg burde nok kunne tilbyde dette som tilbehør, men jeg har desværre lige brugt den sidste plade til een som havde lige netop samme problem.

Men jeg tror jeg bestiller en stak hjem så jeg har til en anden gang. Ellers kan du nok få noget der kan bruges hos ethvert klejnsmede firma, eller plade bearbejdningscenter. Det afhænger lidt af hvor i landet du bor.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv mulighed hvor jeg arbejder for, at få stålplader i op til 3 mm mm tykkelse eller deromkring, men det er jo heller ikke specielt godt og så foretrækker jeg også, at bruge noget som der fra starten af er beregnet til det.

Må lige gå lidt i tænkeboks.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Så har jeg igen byttet lidt rundt på det hele.

For at minimere ledningslængder, har jeg flyttet lidt rundt på modulerne i min kasse. Jeg har det hele monteret på en alu-plade næsten lige efter kogebogen. Den er nok nærmere 15*30*4. Den bliver vel omkring 40 grader varm, så den lille plade der følger med, skal ABSOLUT have lidt ekstra at smide varmen væk i. Jeg har skruet mine moduler direkte på alu-pladen (med en smule varmeledende pasta imellem).

Intern ledningsføring er parsnoet wirewrap tråd (teflon isoleret tror jeg) fra indgang til modul. Fra modul til højttalerterminaler, har jeg flået noget gammelt DALI kabel fra hinanden. De 2 ledere er teflon isolerede (virker det som om). Mellem PSU og moduler anvender jeg 1,5 kvadrat stiv monteringsledning (damn, noget djævelskab når moduler og PSU sidder tæt).

Jeg fandt et par clamp-on ferritkerner, da den støjer en del ind i min 42" plasma (der skal ikke meget støj til, før det ses). Det tager den værste sne (det er faktisk reduceret til en let grynet gengivelse på enkelte kanaler (omkring kanal 90), og tekst-tv kører nu uden fejl. Jeg har også flyttet den ned på gulvet, da det meste støj nok fræser ud igennem bunden. Jeg bliver dog nok nødt til at give den det helt store EMC check (så der er en mail på vej Lars).

Allerede nu kan jeg berette om en meget engagerende gengivelse. Den er VÆSENTLIG bedre i de nedre regioner i forhold til min Holfi Power8. Holfi'en er i mit tilfælde en anelse svampet i forhold til NCD'en, så det er en ren fornøjelse at lægge NHØP eller Minh Doky i X-Ray'en. Jeg har altid været tilfreds med Holfi'en ved stemmegengivelse, og her kan NCD'en sagtens være med (utilspillet). Transienter er helt perfekte. Her er NCD'en HELT fremme i skoene. Umiddelbart har jeg ikke fundet nogle svagere sider endnu. Ialt er jeg meget tilfreds. Får jeg has på det sidste EMC, er det helt perfekt.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle klasseD nørder !

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvilket klasse D princip der er det bedste (hvilket der nok også er delte meninger om)..

Men hvad er fx. foreskellen mellem ICEpower og NewclassD?

Mvh.

Adamfelix

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det er en kanon amp golfdane.  

Glæder mig til min egen kommer op at køre, håber jeg kan undgå de støjproblemer som du har.

Jeg har selv en højttaler der kan lide godt med strøm i de nedre oktaver( går ned til 2.8 ohm i bassen) så håber min NCD kan gøre det samme for mig.

Selv med en sub på til, at tage de dybeste frekvenser skal min højttaler arbejde rimeligt meget i basområdet når der spilles højt.

Desuden så giver flere watt også et stort overskud samlet set så der er nok mulighed for en utrolig dynamisk og uanstrengt gengivelse.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Angående kabellængden imellem PSU og moduler, så er det anbefalet, at de skal være så korte som muligt og IKKE over 10 cm. Jeg har dog lige målt mine til 10,5 cm så det er ikke optimalt, men hvor store er de evt. problemer som der kan være ved det? Eller kan det godt gå med en kabellængde på 10,5 cm?

Det er 2,5 mm2 kabel hvis det har nogen betydning.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Angående kabellængden imellem PSU og moduler, så er det anbefalet, at de skal være så korte som muligt og IKKE over 10 cm. Jeg har dog lige målt mine til 10,5 cm så det er ikke optimalt, men hvor store er de evt. problemer som der kan være ved det? Eller kan det godt gå med en kabellængde på 10,5 cm?

Hej Bassøe

Mit første forsøg havde ikke det helt optimale layout. Der havde jeg længere ledninger mellem PSU og moduler end 10 cm, og jeg oplevede ingen bivirkninger. Jeg drejede min trafo, hvorved jeg kunne have moduler og PSU ligge på række. Derved blev også indgangskablet og udgangskablet kortere. Jeg anvender et kabinet jeg har købt hos Ardency. Det er en skrællet 8.0b, som var klargjort til ICEPower (derfor alubundpladen). Der var indgange og udgange allerede fastlagt, så helt korte kunne de ikke blive.

Men med 2,5 kvadrat, er det begrænset hvor korte de kan være (med mindre det er meget finkoret). Det DALI kabel jeg bruger til udgangen, har så stram en kappe, at kablet er ligeså stift som 1,5 kvadrat solid core.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Bassøe skrev:

Hej Bassøe

Mit første forsøg havde ikke det helt optimale layout. Der havde jeg længere ledninger mellem PSU og moduler end 10 cm, og jeg oplevede ingen bivirkninger. Jeg drejede min trafo, hvorved jeg kunne have moduler og PSU ligge på række. Derved blev også indgangskablet og udgangskablet kortere. Jeg anvender et kabinet jeg har købt hos Ardency. Det er en skrællet 8.0b, som var klargjort til ICEPower (derfor alubundpladen). Der var indgange og udgange allerede fastlagt, så helt korte kunne de ikke blive.

Men med 2,5 kvadrat, er det begrænset hvor korte de kan være (med mindre det er meget finkoret). Det DALI kabel jeg bruger til udgangen, har så stram en kappe, at kablet er ligeså stift som 1,5 kvadrat solid core.

Tak for dit svar.

I mit layout har jeg gjort så meget jeg kan for, at modulerne kunne blive monteret så langt væk fra trafoerne som muligt for, at undgå støj og jeg har opnået den optimale løsning for dette problem. Selvom trafoerne er magnetisk afskærmede og indkapslede kan man lige så godt være på den sikre side.

Kablerne fra indgangen til modulerne bliver kun nogle få cm så det er helt fint, men dem fra udgangen af modulerne og til højttalerterminalerne bliver omkring 15 cm, hvilket dog ikke skulle være noget problem da udgangssignalet jo alligevel skal igennem et par meter højttalerkabel fra terminalerne og så til højttalerne.

Så det eneste mindre problem jeg har er imellem PSU og modulerne, men når du nu ikke har opdaget noget negativt ved for lange kabler så tager jeg det helt roligt, 0,5 cm fra eller til er jo ubetydeligt.

Al anden kabelføring bliver med det 2,5 mm2 kabel som jeg har brugt mellem PSUerne og modulerne. Dog er jeg ikke helt sikker på det er godt til forbindelsen mellem indgangen og modulerne.

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes