Emne: Vienna Acoustics Højtaler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo drenge, det er ikke fordi jeg ikke kan FORSTÅ jeres begejstring. Jeg kender selv til at være begejstret. Jeg er så kommet dertil (!) hvor jeg af og til laver eksempelvis KVINDEtricket for at tage temperaturen på min egen ophedelse. Altså få et relativt blik på hvad det er jeg har gang i.
Klappe hesten, kan man sige. Falde lidt ned og forholde sig til at det reelt er døde ting som jeg selv kører noget op over - rent selvsving.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
Hallo drenge, det er ikke fordi jeg ikke kan FORSTÅ jeres begejstring. Jeg kender selv til at være begejstret. Jeg er så kommet dertil (!) hvor jeg af og til laver eksempelvis KVINDEtricket for at tage temperaturen på min egen ophedelse. Altså få et relativt blik på hvad det er jeg har gang i.
Klappe hesten, kan man sige. Falde lidt ned og forholde sig til at det reelt er døde ting som jeg selv kører noget op over - rent selvsving.
|
|
|
Hej Kontrast
Selvfølgelig er et anlæg kun døde ting, det er jo ikke vores børn vi diskuterer. Men jeg tror alligevel det er godt, at man kan gå lidt i selvsving over f.eks. en lækker forstærker, og at vi deler det med andre. Jeg tror det er med til at give en glæde over vores uskyldige hobby.
Jeg elsker at se billeder fra andres set'up, også den der med en kasse osv..
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Problemer med for voldsom, eller boomet bas fra VA Strauss, er vel et spørgsmål om at de er placeret forkert i rummet ( for tæt på væggene ) eller at rummet er for lille! Jeg synes tit man ser billeder her i forumet, hvor højttalerne er klemt inde i hjørner eller generelt for tæt på væggene... Jo dybere bas response, des mere spiller rummet/akustik og match af setup jo ind.
Prøv at gå ind i nogle af de pogrammer der ligger på nettet, hvor man kan taste målene ind på lytterummet. De kan give et tydeligt fingerpeg om hvor højttalerne bør placeres. Det er sjældent 20 cm fra side og bagvæg.............
Mvh
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
|
Hej
Problemer med for voldsom, eller boomet bas fra VA Strauss, er vel et spørgsmål om at de er placeret forkert i rummet ( for tæt på væggene ) eller at rummet er for lille! Jeg synes tit man ser billeder her i forumet, hvor højttalerne er klemt inde i hjørner eller generelt for tæt på væggene... Jo dybere bas response, des mere spiller rummet/akustik og match af setup jo ind.
Prøv at gå ind i nogle af de pogrammer der ligger på nettet, hvor man kan taste målene ind på lytterummet. De kan give et tydeligt fingerpeg om hvor højttalerne bør placeres. Det er sjældent 20 cm fra side og bagvæg.............
Mvh
|
|
|
Hej
Jeg har erfaring med både strauss, og mahler i det samme rum, med det samme gear. Bassen er strammere på mahler. Der er ingen blobrumlensovseeffektellerhvadinukalderdet.
Mahlerbassen er kontant, dyb og meget dynamisk.
vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ER osse nemt at give rummet skylden fordi man enten har en træls speaker eller ikke rigtig kan få det til at swinge i stuen. Skriv til Den Unævnelige (Hr. Bojer) muligvis vil han bruge tid og kræfter på dig og dit setup med en tune-dem??
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
| Det ER osse nemt at give rummet skylden fordi man enten har en træls speaker eller ikke rigtig kan få det til at swinge i stuen. Skriv til Den Unævnelige (Hr. Bojer) muligvis vil han bruge tid og kræfter på dig og dit setup med en tune-dem?? |
|
|
Har du Linn anlæg   __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
| Det er sjovt at ingen på denne tråd kan tale/skrive om højttaleren som en teknisk ting, der kan noget og ikke kan noget andet. Altså normale begrænsninger. |
|
|
Jeg skiftede mine Infinity IRS Omega ud med VA BCG, og skal da ikke være bleg for at indrømme at jeg savner Omega'ernes bånddiskant. Derudover spiller BCG mere rent og præcist, og der er mere og bedre bas, hvilket dog sikkert skyldes at min forstærker ikke helt havde styr på 12"eren i Omega'erne - den hovedsagelige årsag til at jeg skiftede højttaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Har i prøvet at høre AC DC eller Blodhound Gang på et par elektrostater. Det lille stykke plastik flytter ikke en skid luft. |
|
|
Er det ikke lidt snæversynet? Vi er vel ikke alle til AC DC og BG (jeg er i hvert fald slet ikke), og den musik vi hører bestemmer i stor stil vores højttalersmag. Er det helt usandsynligt at dem der synes bedst om elektrostater har en anden musiksmag end din, en musiksmag der rent faktisk "klæder" et sæt elektrostater?
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Managuense skrev:
perejvind skrev:
| Jeg vil ikke købe højttalere fra Vienna Acoustics, for de laver ikke elektrostater. . . . |
|
|
Og af samme grund ku jeg måske godt finde på at prøve VA næste gang 
mvh |
|
|
Hvis du er tilfreds med dine Dynaudio S 3.4, bliver du nok skuffet over VA. Dynaudio 3.4 er en fantastisk og ikke mindst neutral højttaler - og underligt nok, en meget overset/hørt højttaler (har den selv). Dynaudio går kun efter "neutral" lyd - på alle deres HTer! VA tilpasser deres "sound" til forskellige markeder = altså ikke just en neutral lyd  Men smag og behag kan jo ikke diskuteres...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Managuense skrev:
perejvind skrev:
| Jeg vil ikke købe højttalere fra Vienna Acoustics, for de laver ikke elektrostater. . . . |
|
|
mvh
|
|
|
Hvis du er tilfreds med dine Dynaudio S 3.4, bliver du nok skuffet over VA. Dynaudio 3.4 er en fantastisk og ikke mindst neutral højttaler - og underligt nok, en meget overset/hørt højttaler (har den selv). Dynaudio går kun efter "neutral" lyd - på alle deres HTer! VA tilpasser deres "sound" til forskellige markeder = altså ikke just en neutral lyd Men smag og behag kan jo ikke diskuteres... |
|
|
 ja en der forstå det
Var det helt neutral lyd havde jeg aldrig startet op med dem .
Og det med at tilpasse lyden , der kan jeg forstå at du ikke helt forstå hvorfor .
Rigitg mange mærker gør dette du skulle bare vide .
Det har noget at gøre med hvad rum de spiller i .
Det er helt alm at man giver højttaler der sælges i us lidt mere bund , og hvorfor , jo ders huse sluger bare mere bund end huse i andre lande , mange tro det er forbi at de kan lide mere bund men sådan er det nu ikke .
Tager du wilson de gøre det samme også mange andre mærker , nogle ligger skjul på det andre tør skrive det eller skriver det forbi der er fornuft i det .
Men ligemeget hvad man gør så kan alle ikke blive glade sådan er det nu engang .
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 03:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
- og så lige et input fra en (glad ) VA ejer med det der bla. oprindeligt var trådens emne; VA's lyd & ville jeg købe VA igen. Jeg har haft fornøjelsen at at eje et sæt Strauss, et sæt Haydn...og nu et sæt BCG Jeg synes at der på sin vis er en "rød tråd" igennem VA's måde at gengive musik på.......bla. at de har et stort soundstage, samt en hvad jeg vil kalde en meget "spilleglad" måde at gengive musik på. 'Føler ikke at den er vanvittig klangneutral, og den noget dominerende bas kan være et problem. Faktisk så var bassen grunden til at jeg solgte mine Strauss - jeg kunne simpelthen ikke implementere bassen i stuen.....bassen var ALT for dominerende og boomede voldsomt...som at spille med en dobbelt Loudness effekt. Dernæst havde jeg et sæt Haydn ( ja, fra den ene yderlighed til den anden ), som imponerede mig voldsomt...men det ER altså en lille højtaler som kom til kort når jeg skulle høre musik på "realistisk" lydtryk  Til sidst tog jeg chancen og købte et sæt BCG - fornemmede ( håbede ) at den basmæssigt -måtte ligge lidt imellem Strauss og Haydn...hvad den også gør....faktisk så synes jeg at BCG er en langt mere harmonisk højtaler end Strauss - den har bestemt meget mere styr på bassen ( måske Strauss går dybere med sine sidevendte basser/subwoofere, men BCG lyder klart mere stram i bassen ) ....og så besidder de en egenskab som en gammler JBL-freak elsker; de kan bare spille tordnende højt uden at de lyder presset....og især ( scanspeak) diskanten lyder aldrig presset. Havde for en måneds tid siden et par DALI Grand hjemme - de skulle jo spille "fantastisk" ( hvilket de da på sin vis også gør ), men i forhold til VA BCG spiller de altså "rodet"; buldrende bas, mindre stort/klart lydbillede....og med en noget mere skingre diskant ( hvilket kom bag på mig, da DALI også bruger en scanspeak-enhed ) - ved første "øre-kast" lyder DALI'en som en højtaler med "masser af bund og udstrakt top".....men efter blot en halv times tid bliver man ganske enkelt træt i ørerne af den ( synes jeg )......det er ihvertfald indiduskabelt at VA er mere behagelig at lytte til end DALI Grand ( det skal lige nævnes at jeg brugte en Nakamichi PA 7 mk. II til at drive dem, så der har bestemt været strøm nok ) Jeg skal ikke postulæerer at VA er "den endegyldige sandhed" indenfor højtalere, men hvis man prioritere rytmisk/dynamisk lyd, som samtidig skal være behagelig at lytte til når man skuer op - og som også kan gengive en bas med pondus - så tror jeg at VA BCG er en pokkers svær højtaler at komme uden om.- Og Ja, når der engang kommer en "faceliftet" udgave af BCG, vil jeg da alvorligt overveje at købe VA igen. mvh |
|
|
Hej Jesper A,
Nogle rum er bare komplet umulige med visse højttalere, skulle man umiddelbart tro.
Ikke desto mindre har jeg flere gange haft fornøjelsen af, at høre netop denne form for problemer med VA højttalere (Strauss og Mahler) forsvinde som dug for solen i det øjeblik, de rigtige højttalerkabler kom på.
I stedet for en "boomy" bas kom der en stram og yderst velkontrolleret bund, der rakte helt ned, hvor selv den berømte brøndgraver er bange for at komme
Din oplevelse med Grand skyldes med næsten statsgaranti det samme problem. En god højttaler responderer jo klart og tydeligt på nogle utilstrækkelige kawler. Så må man låne
Sjovt nok ligger der lidt af den samme lydfilosofi bag både Strauss og Mahler og Grand (og til dels også Diva - så, nu blir' jeg sq nok kørt over af en veltrimmet Tomos en dag  ), nemlig at der skal underholdes på en på én gang naturlig, men også fængende måde. Blot en betragtnig her i sommervarmen
Det er i øvrigt mit indtryk at mange blot prøver én gang, og så er det dét. Man kan imidlertid ikke generalisere udfra et enkelt indtryk (eller to!), selvom det synes at være tidens trend. Der skal lidt mere fodarbejde til, nogle gange endda både blod, sved og tårer (på engelsk: Blood, sweat and beers)
Med sommerhilsner fra en osse ghammel JBL-freak
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Managuense Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 04:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Managuense skrev:
perejvind skrev:
|
|
mvh
|
|
|
Hvis du er tilfreds med dine Dynaudio S 3.4, bliver du nok skuffet over VA. Dynaudio 3.4 er en fantastisk og ikke mindst neutral højttaler - og underligt nok, en meget overset/hørt højttaler (har den selv). Dynaudio går kun efter "neutral" lyd - på alle deres HTer! VA tilpasser deres "sound" til forskellige markeder = altså ikke just en neutral lyd Men smag og behag kan jo ikke diskuteres... |
|
|
Jeg er yderst tilfreds .
Og skulle jeg skifte højttaler (det kræver en ret god lotto gevinst ) blir det nok Dynaudio igen !
Denneher , Ja , Sgu 

mvh
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
tarup 13 skrev:
Har i prøvet at høre AC DC eller Blodhound Gang på et par elektrostater. Det lille stykke plastik flytter ikke en skid luft. |
|
|
Er det ikke lidt snæversynet? Vi er vel ikke alle til AC DC og BG (jeg er i hvert fald slet ikke), og den musik vi hører bestemmer i stor stil vores højttalersmag. Er det helt usandsynligt at dem der synes bedst om elektrostater har en anden musiksmag end din, en musiksmag der rent faktisk "klæder" et sæt elektrostater?
|
|
|
Jeg tror du misforstår mig. Min musiksmag er meget bred, jeg lytter gerne til klassisk eller Diana Krall. Jeg mener bare der er højttalere der kan spille alt (bla. Mahler) så hvorfor købe elektrostater, der kun er gode til noget musik. Prøv at sende en pb. til Novisad, han har prøvet at have elektrostater.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Kim Petersen skrev:
tarup 13 skrev:
|
|
Er det ikke lidt snæversynet? Vi er vel ikke alle til AC DC og BG (jeg er i hvert fald slet ikke), og den musik vi hører bestemmer i stor stil vores højttalersmag. Er det helt usandsynligt at dem der synes bedst om elektrostater har en anden musiksmag end din, en musiksmag der rent faktisk "klæder" et sæt elektrostater? |
|
|
Jeg tror du misforstår mig. Min musiksmag er meget bred, jeg lytter gerne til klassisk eller Diana Krall. Jeg mener bare der er højttalere der kan spille alt (bla. Mahler) så hvorfor købe elektrostater, der kun er gode til noget musik. Prøv at sende en pb. til Novisad, han har prøvet at have elektrostater. |
|
|
Min musiksmag er også bred (dog ikke de to nævnte), men der er nogle musikgenrer jeg sætter større pris på lyder godt end andre. ACDC vil for mig kun være et spørgsmål om at spille højt, hvordan det så egentlig lyder er lidt ligegyldigt. Derimod sætter jeg pris på at Diana Krall's stemme er så intim og fri som muligt.
Elektrostater og f.eks. Mahler gør ting forskelligt, og det er vel et spørgsmål om at måtte prioritere hvad man sætter mest pris på, f.eks. kunne jeg forestille mig at et sæt Martin Logan spiller væsentligt mere frit i toppen end Mahler.
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Jesper Andersen skrev:
|
- og så lige et input fra en (glad ) VA ejer med det der bla. oprindeligt var trådens emne; VA's lyd & ville jeg købe VA igen.
Jeg har haft fornøjelsen at at eje et sæt Strauss, et sæt Haydn...og nu et sæt BCG
Jeg synes at der på sin vis er en "rød tråd" igennem VA's måde at gengive musik på.......bla. at de har et stort soundstage, samt en hvad jeg vil kalde en meget "spilleglad" måde at gengive musik på. 'Føler ikke at den er vanvittig klangneutral, og den noget dominerende bas kan være et problem.
Faktisk så var bassen grunden til at jeg solgte mine Strauss - jeg kunne simpelthen ikke implementere bassen i stuen.....bassen var ALT for dominerende og boomede voldsomt...som at spille med en dobbelt Loudness effekt. Dernæst havde jeg et sæt Haydn ( ja, fra den ene yderlighed til den anden ), som imponerede mig voldsomt...men det ER altså en lille højtaler som kom til kort når jeg skulle høre musik på "realistisk" lydtryk 
Til sidst tog jeg chancen og købte et sæt BCG - fornemmede ( håbede ) at den basmæssigt -måtte ligge lidt imellem Strauss og Haydn...hvad den også gør....faktisk så synes jeg at BCG er en langt mere harmonisk højtaler end Strauss - den har bestemt meget mere styr på bassen ( måske Strauss går dybere med sine sidevendte basser/subwoofere, men BCG lyder klart mere stram i bassen )
....og så besidder de en egenskab som en gammler JBL-freak elsker; de kan bare spille tordnende højt uden at de lyder presset....og især ( scanspeak) diskanten lyder aldrig presset.
Havde for en måneds tid siden et par DALI Grand hjemme - de skulle jo spille "fantastisk" ( hvilket de da på sin vis også gør ), men i forhold til VA BCG spiller de altså "rodet"; buldrende bas, mindre stort/klart lydbillede....og med en noget mere skingre diskant ( hvilket kom bag på mig, da DALI også bruger en scanspeak-enhed )
- ved første "øre-kast" lyder DALI'en som en højtaler med "masser af bund og udstrakt top".....men efter blot en halv times tid bliver man ganske enkelt træt i ørerne af den ( synes jeg )......det er ihvertfald indiduskabelt at VA er mere behagelig at lytte til end DALI Grand
( det skal lige nævnes at jeg brugte en Nakamichi PA 7 mk. II til at drive dem, så der har bestemt været strøm nok )
Jeg skal ikke postulæerer at VA er "den endegyldige sandhed" indenfor højtalere, men hvis man prioritere rytmisk/dynamisk lyd, som samtidig skal være behagelig at lytte til når man skuer op - og som også kan gengive en bas med pondus - så tror jeg at VA BCG er en pokkers svær højtaler at komme uden om.- Og Ja, når der engang kommer en "faceliftet" udgave af BCG, vil jeg da alvorligt overveje at købe VA igen.
mvh
|
|
|
Hej Jesper A,
Nogle rum er bare komplet umulige med visse højttalere, skulle man umiddelbart tro.
Ikke desto mindre har jeg flere gange haft fornøjelsen af, at høre netop denne form for problemer med VA højttalere (Strauss og Mahler) forsvinde som dug for solen i det øjeblik, de rigtige højttalerkabler kom på.
I stedet for en "boomy" bas kom der en stram og yderst velkontrolleret bund, der rakte helt ned, hvor selv den berømte brøndgraver er bange for at komme
Din oplevelse med Grand skyldes med næsten statsgaranti det samme problem. En god højttaler responderer jo klart og tydeligt på nogle utilstrækkelige kawler. Så må man låne
Sjovt nok ligger der lidt af den samme lydfilosofi bag både Strauss og Mahler og Grand (og til dels også Diva - så, nu blir' jeg sq nok kørt over af en veltrimmet Tomos en dag ), nemlig at der skal underholdes på en på én gang naturlig, men også fængende måde. Blot en betragtnig her i sommervarmen
Det er i øvrigt mit indtryk at mange blot prøver én gang, og så er det dét. Man kan imidlertid ikke generalisere udfra et enkelt indtryk (eller to!), selvom det synes at være tidens trend. Der skal lidt mere fodarbejde til, nogle gange endda både blod, sved og tårer (på engelsk: Blood, sweat and beers)
Med sommerhilsner fra en osse ghammel JBL-freak G&S
|
|
|
Hej G&S
Ja, nogle rum/stuer er bare helt umulige……eller omvendt er nogle højtalere bare ikke designet til ”almindelige” rum/stuer….og i den kategori tror jeg næsten at VA Strauss hører til….de skal ihvertfald laaaaaangt ud fra bagvæggen….ligeså skal de – især hvis basenheden vender ud af – have lang afstand til sidevæggen…og så har de alligvel tendens til at give stående (bas) bølger der opleves som en meget boomende baslyd.
- et umiddelbart gæt er at de kræver en stue på mindst 40 kvm.!
Og jeg tror bestemt ikke at andre kabler ville afhjælpe den boomende bas….faktisk så mener jeg at mine Taralabs kabler er ganske kapable…men brugte også en overgang Kimber 8TC ( som jeg finder er en anelse strammere i bassen end TL, men slet ikke nok til at ”dæmpe” bassen i VA Strauss ).
- og brugte de samme kabler til Grand’en…….- som jeg i øvrigt havde hjemme i lidt over en måned, og har derfor hørt på dem meget mere end blot én gang eller to, og mener derfor at være i stand til at skelne forskellene ml. VA BCG og DALI Grand 
( og ja, nu ved jeg godt at der er en bestemt Tomos-kører ( ), som allerede sidder klar på tasterne for at fortælle mig hvor forkert jeg anskuer/opfatter Grand’ens lyd, og formentlig vil skyde skylden på alle andre komponenter i anlægget…men det fjerner ikke MIN opfattelse af ”Grand-lyden” )
Et punkt hvor jeg dog er helt enig med dig, er i din betragtning af de forskellige producenters evne & kompromisser mellem ”naturlig” lyd, og så ”fængende” lyd…….og tidligere JBL freaks som dig & mig, må jo nok erkende at vi vægter ”fængende” lyd frem for det mere ”naturlige” ( analytiske), og det leder vel egentlig tanken/debatten hen i mod hvad man søger/ ønsker som Hifi-lytter; ønsker du at blive ”underholdt” og nyde musikken, eller ønsker du at høre præcist gengivet hvad som blev indspillet på pladen desuagtet hvordan det så måtte lyde ud af højtaleren….men, skal nok stoppe nu inden at jeg bliver alt for filosofisk
__________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Go4it skrev:
Managuense skrev:
perejvind skrev:
|
|
mvh
|
|
|
|
|
 ja en der forstå det
Og det med at tilpasse lyden , der kan jeg forstå at du ikke helt forstå hvorfor .
Det er helt alm at man giver højttaler der sælges i us lidt mere bund , og hvorfor , jo ders huse sluger bare mere bund end huse i andre lande , mange tro det er forbi at de kan lide mere bund men sådan er det nu ikke .
Tager du wilson de gøre det samme også mange andre mærker , nogle ligger skjul på det andre tør skrive det eller skriver det forbi der er fornuft i det .
Men ligemeget hvad man gør så kan alle ikke blive glade sådan er det nu engang .
|
|
|
Rolig nu Jensen - jeg "forstår" udemærket denne teori om at tilpasse højttalerlyden - men jeg er bestemt ikke enig: målet for en optimal musikoplevelse må da bla. være en neutral gengivelse i et givent rum. Problemet er bare at der er ingen lytterum der er ens - så der er akustikken fra ca. 1000.000 forskellige lytterum, en højttalerfabrikant skal tage hensyn til - hvis højttaleren skal kompencere for rums dårlige akustik = en umulig opgave da man i realiteten nu både har et lytterum der farver lyden - men også en højttaler der er farvet  Nææ du, med en højttaler der er født neutral, har man langt større chance for, i sidste ende, at få en lyd der nærmer sig - neutral
Hvis der skal være mening med "galskaben", ja så skal hver eneste højttaler special bygges til hvert lytterum, (og det kommer nok en dag), men indtil den dag kommer, vil jeg altid vælge en såkaldt neutral højttaler = uden fremhævede frekvensområder!
PS: Citat jensen: Rigitg mange mærker gør dette du skulle bare vide . Ja, men det gør det ikke mere "rigtigt" at mange gør det...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|

Go4it skrev:
jensen skrev:
Go4it skrev:
Managuense skrev:
perejvind skrev:
|
|
mvh
|
|
|
|
|
 ja en der forstå det
Tager du wilson de gøre det samme også mange andre mærker , nogle ligger skjul på det andre tør skrive det eller skriver det forbi der er fornuft i det
|
|
|
PS: Citat jensen: Rigitg mange mærker gør dette du skulle bare vide . Ja, men det gør det ikke mere "rigtigt" at mange gør det...
|
|
|
Jeg er helt rolig 
Jeg synes det er ok , man gør det også med andet .
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 06 Juni 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
hclyd skrev:
|
Jeg mener alle har der egen præferencer om hvordan man gerne vil have det skal lyde, men Vienna Acoustics er alt andet end en præcis højttaler. Men der findes også dem der sværger til Cerwin Wega.
Jeg har lyttet på en Canton Vento 809 og det er den mest præcise og hurtige højttaler jeg har hørt, foruden elektrostater. Desuden kan den spille forrygende højt, og med en dynamik så man kan tabe pusten. Og man kan tapesere stuen med dem, så billige er de, i forhold til de kære VA og B&W.
Og det er en basreflex model.
|
|
|
Hej. Jeg blev nysgerrig angående de Vento 809, og var lige i dag en tur inde og høre dem. Jeg tog noget af mit eget musik med, altså noget jeg kender: Paula Cole: This Fire, track 1: smuk kvindestemme med noget af det heftigste bas der bliver lukket op for. Eric Burdon & Band: That's Live, track 4 + 8, super spil på hhv. bas og trommer, især det sidste nummer er i top hvad angår dynamik, lydbillede i bredde og dybde og det rykker bare. Dave MacKenzie: Old, New, Borrowed & Blue, track 5 + 7, dejlig åben og naturlig optagelse med god blues. Indtil videre må jeg sige, at det er nogen af de dårligste højttalere jeg har hørt! Alene DET var næsten turen værd, troede ikke man kunne smide sådan højttalere på markedet? Først Eric Burdon: skru godt op for anlægget, her skal man virkelig føle slagene på hihat, lilletrommer og storditto, lydbillede skal fortsætte ud på den anden side af højttaleren og ikke kun i midten og man skal kunne høre trommeslageren spille rundt. Via Vento 809 foregik det hele i midten, ingen dybde i billedet, følelsen af at trommeslageren løber frem og tilbage og slår på sine trommer ingen 3D effekt her. Og en Eric Burdon stemme der er meget skinger/kras, stortromme mudrer...og så den famøse dynamik som du beskriver hclyd, plop-plop absolut intet der får håret til at blafre! Nå men på med torturnumret med Paula Cole, kvindestemme i midten fint, men dog noget skinger, og så en god dyb bas på. Jeg tror ikke jeg indtil nu har hørt noget lignede, forstil jer en subwoofer der slet ikke kan følge med og forvrænger totalt, jeg troede faktisk der var noget galt med højttaleren, jeg kunne også se på sælger at den ikke var god, pinligt! Lidt blues sker der vel ikke noget med. Jo da vi fortsætter, enorm dårlig bas, smalt lydbillede, fladt lydbillede. Masser af detaljer, men de kommer aldrig rigtig fri af højttaleren, og man er aldrig i tvivl om hvor højttaleren står. Og så en finish der ikke kan følge med dagens højttalere, ALLE finér samlinger er tydelige! Nå men det var det tænkte jeg og var ved at skulle til at gå, men tror sælger selv var lidt rystet og spurgte om jeg lige havde lidt mere tid. Selvfølgelig. Så smækkede han et par Linn Ninka'er på........ Hold da fest i skuden hvor skete der noget! Tal om dynamik wow, flot bredt og dybt lydbillede, super dyb kontrolleret bas... Og det bedste af det hele musikalsk ad helvede til! Intet "her kommer jeg" nej højttalerne forsvandt bare, perfekt! Og det endda fra en noget mindre højttaler. Flot finish! Canton Vento 809: 10.000,- kr. pr. ht. Linn Ninka: ca. 6800,- kr. pr. ht. Canton fik godt nok lige bidt nosserne af...
Mvh. |
|
|
Det var underligt nok, fordi forhandleren og jeg sammenlignede også de to, og det du beskriver kan slet ikke genkendes.
Jeg kommer selv fra et par dyrere modeller fra Avance, og de lød godt nok lidt pinlige i direkte sammen ligning mod Vento 809. Og som jeg fortalte forhandleren, som han også burde have gjort dig opmærksom på, så er den Vento han har, en forseriemodel, og finishen er ikke som på den færdige vare. Det er den til gengæld på de andre fra Canton han har stående, da det er serie modeller.
Men Avance er måske også det sidste rest l**t der findes?? Mærkeligt nok sidder der også Scanspeak i dem, som VA.
Hvorfor er Canton Vento 809 DC så bedømt højere end f.eks Revel F-12, Dynaudio Focus 220, B&W 703, Focal Profile 918, Elac FS 209.2, i flere udenlandske magasiner.
Hvad spiller du selv på?? Får du noget gratis, siden du kommer med sådant et indlæg?? Jeg ville da skamme mig hvis jeg var dig.
__________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hclyd skrev:
Milu skrev:
hclyd skrev:
Jeg mener alle har der egen præferencer om hvordan man gerne vil have det skal lyde, men Vienna Acoustics er alt andet end en præcis højttaler. Men der findes også dem der sværger til Cerwin Wega.
Jeg har lyttet på en Canton Vento 809 og det er den mest præcise og hurtige højttaler jeg har hørt, foruden elektrostater. Desuden kan den spille forrygende højt, og med en dynamik så man kan tabe pusten. Og man kan tapesere stuen med dem, så billige er de, i forhold til de kære VA og B&W.
Og det er en basreflex model.
|
|
|
Hej. Jeg blev nysgerrig angående de Vento 809, og var lige i dag en tur inde og høre dem. Jeg tog noget af mit eget musik med, altså noget jeg kender: Paula Cole: This Fire, track 1: smuk kvindestemme med noget af det heftigste bas der bliver lukket op for. Eric Burdon & Band: That's Live, track 4 + 8, super spil på hhv. bas og trommer, især det sidste nummer er i top hvad angår dynamik, lydbillede i bredde og dybde og det rykker bare. Dave MacKenzie: Old, New, Borrowed & Blue, track 5 + 7, dejlig åben og naturlig optagelse med god blues. Indtil videre må jeg sige, at det er nogen af de dårligste højttalere jeg har hørt! Alene DET var næsten turen værd, troede ikke man kunne smide sådan højttalere på markedet? Først Eric Burdon: skru godt op for anlægget, her skal man virkelig føle slagene på hihat, lilletrommer og storditto, lydbillede skal fortsætte ud på den anden side af højttaleren og ikke kun i midten og man skal kunne høre trommeslageren spille rundt. Via Vento 809 foregik det hele i midten, ingen dybde i billedet, følelsen af at trommeslageren løber frem og tilbage og slår på sine trommer ingen 3D effekt her. Og en Eric Burdon stemme der er meget skinger/kras, stortromme mudrer...og så den famøse dynamik som du beskriver hclyd, plop-plop absolut intet der får håret til at blafre! Nå men på med torturnumret med Paula Cole, kvindestemme i midten fint, men dog noget skinger, og så en god dyb bas på. Jeg tror ikke jeg indtil nu har hørt noget lignede, forstil jer en subwoofer der slet ikke kan følge med og forvrænger totalt, jeg troede faktisk der var noget galt med højttaleren, jeg kunne også se på sælger at den ikke var god, pinligt! Lidt blues sker der vel ikke noget med. Jo da vi fortsætter, enorm dårlig bas, smalt lydbillede, fladt lydbillede. Masser af detaljer, men de kommer aldrig rigtig fri af højttaleren, og man er aldrig i tvivl om hvor højttaleren står. Og så en finish der ikke kan følge med dagens højttalere, ALLE finér samlinger er tydelige! Nå men det var det tænkte jeg og var ved at skulle til at gå, men tror sælger selv var lidt rystet og spurgte om jeg lige havde lidt mere tid. Selvfølgelig. Så smækkede han et par Linn Ninka'er på........ Hold da fest i skuden hvor skete der noget! Tal om dynamik wow, flot bredt og dybt lydbillede, super dyb kontrolleret bas... Og det bedste af det hele musikalsk ad helvede til! Intet "her kommer jeg" nej højttalerne forsvandt bare, perfekt! Og det endda fra en noget mindre højttaler. Flot finish! Canton Vento 809: 10.000,- kr. pr. ht. Linn Ninka: ca. 6800,- kr. pr. ht. Canton fik godt nok lige bidt nosserne af... Mvh. |
|
|
Det var underligt nok, fordi forhandleren og jeg sammenlignede også de to, og det du beskriver kan slet ikke genkendes.
Jeg kommer selv fra et par dyrere modeller fra Avance, og de lød godt nok lidt pinlige i direkte sammen ligning mod Vento 809. Og som jeg fortalte forhandleren, som han også burde have gjort dig opmærksom på, så er den Vento han har, en forseriemodel, og finishen er ikke som på den færdige vare. Det er den til gengæld på de andre fra Canton han har stående, da det er serie modeller.
Men Avance er måske også det sidste rest l**t der findes?? Mærkeligt nok sidder der også Scanspeak i dem, som VA.
Hvad spiller du selv på??
|
|
|
Hvad jeg spiller på? Det er svært at gætte, brug øjnene!
Jamen så spørg da din forhandler igen, for enten var der noget galt med dem ellers osse skal de bare lyde sådan. Jeg hælder til det sidste...
Jeg er sådan set fløjtende ligeglad med hvad der sidder i dem bare de spiller musik, det gjorde den Vento ikke.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 06 Juni 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg ser hvem din sponsor er, ville bare gøre de uopmærksomme opmærksomme.
__________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|