Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Vienna Acoustics Højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Spørgsmålet: Hvad skifter du til næste gang
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
90 [30,41%]
156 [52,70%]
10 [3,38%]
27 [9,12%]
13 [4,39%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Sikke da en omgang hva´?

Vienna mig her og der og så Karton og Linn.

Som et forsøg på at få fokus tilbage på højttalerne, vil jeg lige bede om fokus på nedenstående:

506VABFIG1.jpg

Fig.1 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.

Det du kigger på er impedanskurven for en VA Beethoven Concert Grand.
En impedanskurve er en måling af hvor megen energi der hentes ud af effektforstærkeren der skal drive højttaleren. Og som du ser, så hentes der mindre end 1/3 energi ud af effekttrinnet fra 1,5 KHz - 3KHz, ligesom energi behovet falder over 10KHz.
Noget af det mest intelligente man så kan gøre er, at spørge sig selv - hvis højttalerens frekvensgang er rimeligt liniær, så afgiver den jo en rimeligt ensartet energi over hele frekvensspektret. Hvor kommer den energi så fra, som ikke kommer ud af effekttrinnet?

Fænomenet har en helt bestemt betegnelse, nemlig: Resonans.

Præcist som når man slår på en klokke eller på en guitarstreng - den kører videre af sig selv efter man har knipset på den. I en højttaler ændrer det konstruktionen fra formidler til instrument.

Med andre ord spille højttaleren helt af sig selv og er dermed umulig at kontrollere for forstærkeren uanset dennes kræfter - dejlig rumgengivelse på alle optagelser er nok den mest populære betegnelse for det aktuelle fænomen.
Måske nok højttaleren falder i manges smag, og måske er det helt bevidst fra VA´s side, at man laver kandiseret lyd på den måde. I hvert tilfælde er det ret konsekvent.
Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet.
Hvis det der er på CDén, LPén eller hvad ved jeg er musik, så spiller denne HT beviseligt ikke musik. I øvrigt bekræfter impedanskurven 100% de oplevelser jeg har haft med VA.
Kandiseret Østrigsk lyd - ligesom alle andre ting fra Østrig typisk også er kandiserede.

Her råder smag og behag 100% - take it if you like it, and leave it if you don´t.

Mht. Linn Ninka, som her i tråden er blevet udråbt til Kartonens overmand, så har jeg haft lejlighed til at lytte lidt til den, ligesom Billen fra HF har lavet en anmeldelse af den på et tidspunkt, som jeg ved et tilfælde har læst.

Nuvel Billen (Bilén) er ikke det jeg anser som en seriøs anmelder, han virker fuldstændig ligeså erfaren ud i hifi som jeg er udi menstruationssmerter.

Mit lytteindtryk af Ninka er noget divergerende fra det positive der her i tråden er blevet fremsat.
Lad det være sagt med det samme, Ninka er bestykket med ekstremt billige enheder, men til gengæld lyder den faktisk som om den er bestykket med ekstremt billige enheder. Filteret i den synes mere lavet som beskyttelse af enhederne end noget andet. 3D er totalt ukendt i den HT, belastbarheden er nærmest pinlig. Jeg må indrømme, at jeg faktisk ike aner hvad den egentlig koster, men det forekommer mig, at den faktisk koster over 6.000 kr. pr. sæt, hvilket er et røverkøb, røveren er blot den forkerte. Den eneste årsag jeg kunne finde til at nogen skulle anskaffe dem, er brændeværdien og finérfarven. Begge tiltaler Skandinaver i den kolde tid.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hifi er sgu sjovt .

Jeg laver mig en enhed og sætter den mega højt i pris så er den god .

Det er faktisk en udmærket idé, men den er ikke ny. Kabelfabrikanterne har, med stor succes, benyttet den metode i årevis.

[/QUOTE]

Øv , trode lige jeg havde fået en mega god ide

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

KVK;  JEG ELSKER NÅR DU "DISSIKERER" PRODUKTERNE

MEN; siden hvornår er en ret frekvenskurve blevet et synonym for "god lyd".......ret beset så siger div, kurver og målinger jo INTET om hvordan de LYDER i virkelighedens verden....og nej, jeg kan sagtens tåle at se at "min" højtaler "måler dårligt" - det ødelægger på ingen måde min lytteoplevelse....og herregud, vi kan jo ikke alle falde på halen for gamle NAD forstærkere og brægende DALI højtalere, vel ? .........

NÅ, spøg til side, vi er vel egentlig tilbage til udgangspunktet; hvad ( og hvordan ? ) man definerer "god lyd"....eller ?

- og kære Hclyd; lad nu være med at være så nærtagende, ikke ...faktisk så lugter det hele lidt af brødnid, den facon du gebærder dig på...især når en af forummets bruger nu rent faktisk gengiver SIN vurdering af de højtaler du importerer, er det ret upassende at DU - tilnærmelsesvis - "sviner" ham till, fremfor at respekterer HANS mening.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Så køb bare dine nye højtaler i Aldi, forskelen på Vinna og højtaler fra Aldi er KUN prisen 

De ville nok måle ens

Kan også ses på de STOR prisfald der på disse højtaler og ingen andre inportør (ud over Jensen) ville havde højtaler fra Vinna, grund er den af de lyder ikke godt

Håber at Jensen snart får solgt de sidst Vinna til spot pris og begynder af forhandle nogle rigtig højtaler

Det er vel en sag om Tomme tønder

Debate begynder at gå i samme retning som den debat der var om System Audio (de kunne også ikke spille musik)
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Så køb bare dine nye højtaler i Aldi, forskelen på Vinna og højtaler fra Aldi er KUN prisen 

De ville nok måle ens

Kan også ses på de STOR prisfald der på disse højtaler og ingen andre inportør (ud over Jensen) ville havde højtaler fra Vinna, grund er den af de lyder ikke godt

Håber at Jensen snart får solgt de sidst Vinna til spot pris og begynder af forhandle nogle rigtig højtaler

Debate begynder at gå i samme retning som den debat der var om System Audio (de kunne også ikke spille musik)

Hvorfor den fjendtlige holdning overfor René i almindelighed og VA i særdeleshed?

Vil du bare ikke indse at vi alle har forskellig smag mht. lyd? En del folk herinde er åbenbart glade for VA højttalere er det ikke fint?

Hvorfor skal folks valg nedgøres på denne måde?

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Så køb bare dine nye højtaler i Aldi, forskelen på Vinna og højtaler fra Aldi er <span style="font-weight: bold;">KUN</span> prisen 

De ville nok måle ens

Kan også ses på de STOR prisfald der på disse højtaler og ingen andre
inportør (ud over Jensen) ville havde højtaler fra Vinna, grund er den
af de lyder ikke godt

Du ER i et ondt lune i dag, hvad skyldes det??

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

HOLD JER TIL EMNET, BIDRAG MED SAGLIG KRITIK, POSITIV SOM NEGATIV, OG UNDLAD VENLIGST PERSONFNIDDER.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det var for sætte det lidt på spisen, for når man læser denne debaten kan få det indtryk at Vinna ikke kan spille musik 

Det samme der rammer mange debater på dette forum (se debaten om SA), desværre

Skal hilse og sige at Rene er en meget flink fyr

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det var for sætte det lidt på spisen, for når man læser denne debaten kan få det indtryk at Vinna ikke kan spille musik 

Det samme der rammer mange debater på dette forum (se debaten om SA), desværre

Skal hilse og sige at Rene er en meget flink fyr

Altså du mente det ironisk?

Mvh.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Nemlig 

Så vi kan få en god debat om Vinna højtaler, og ikke at jeg ejer den beste højtaler m.m., og et angreb på Rene Wink

SÅ VI KAN FÅ DEBATEN PÅ RET SPOR

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

KVK;  JEG ELSKER NÅR DU "DISSIKERER" PRODUKTERNE
Er glad for at jeg kan bidrage til lidt morskab

MEN; siden hvornår er en ret frekvenskurve blevet et synonym for "god lyd".......ret beset så siger div, kurver og målinger jo INTET om hvordan de LYDER i virkelighedens verden....og nej, jeg kan sagtens tåle at se at "min" højtaler "måler dårligt" - det ødelægger på ingen måde min lytteoplevelse....og herregud, vi kan jo ikke alle falde på halen for gamle NAD forstærkere og brægende DALI højtalere, vel ? .........

En ret frekvensgang er ikke noget must, for den kan opnås på mange måder. Se blot Viennaen her. Hvis impedanskurve og frekvensgang begynder at følges ad og impuls og fase ter sig, så tror jeg du vil blive ganske overrasket over hvor tro mod signalet en ht kan være.

NÅ, spøg til side, vi er vel egentlig tilbage til udgangspunktet; hvad ( og hvordan ? ) man definerer "god lyd"....eller ? Det må man selv om, jeg har ikke sagt at Vienna ike lyder smukt, jeg har kun sagt, at de ikke er tro mod input.

- og kære Hclyd; lad nu være med at være så nærtagende, ikke ...faktisk så lugter det hele lidt af brødnid, den facon du gebærder dig på...især når en af forummets bruger nu rent faktisk gengiver SIN vurdering af de højtaler du importerer, er det ret upassende at DU - tilnærmelsesvis - "sviner" ham till, fremfor at respekterer HANS mening.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Nemlig 

Så vi kan få en god debat om Vinna højtaler, og ikke at jeg ejer den beste højtaler m.m., og et angreb på Rene Wink

<span style="font-weight: bold;">SÅ VI KAN FÅ DEBATEN PÅ RET SPOR</span>

Ok...

Mvh.

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

jeg vil lige bidrage til debatten

har selv vienna strauss og oratorio som sæt, jeg købte på tilbud. Er fuldt ud tilfreds, det er virkelig en intens og engageret oplevelse når bluesen er på om det er den bedste højtaler er vel en smagssag.

Jeg er godt tilfreds

Carstong

Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sikke da en omgang hva´?

Vienna mig her og der og så Karton og Linn.

Som et forsøg på at få fokus tilbage på højttalerne, vil jeg lige bede om fokus på nedenstående:

506VABFIG1.jpg

Fig.1 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.

Det du kigger på er impedanskurven for en VA Beethoven Concert Grand.
En impedanskurve er en måling af hvor megen energi der hentes ud af effektforstærkeren der skal drive højttaleren. Og som du ser, så hentes der mindre end 1/3 energi ud af effekttrinnet fra 1,5 KHz - 3KHz, ligesom energi behovet falder over 10KHz.
Noget af det mest intelligente man så kan gøre er, at spørge sig selv - hvis højttalerens frekvensgang er rimeligt liniær, så afgiver den jo en rimeligt ensartet energi over hele frekvensspektret. Hvor kommer den energi så fra, som ikke kommer ud af effekttrinnet?

Fænomenet har en helt bestemt betegnelse, nemlig: Resonans.

Præcist som når man slår på en klokke eller på en guitarstreng - den kører videre af sig selv efter man har knipset på den. I en højttaler ændrer det konstruktionen fra formidler til instrument.

Med andre ord spille højttaleren helt af sig selv og er dermed umulig at kontrollere for forstærkeren uanset dennes kræfter - dejlig rumgengivelse på alle optagelser er nok den mest populære betegnelse for det aktuelle fænomen.
Måske nok højttaleren falder i manges smag, og måske er det helt bevidst fra VA´s side, at man laver kandiseret lyd på den måde. I hvert tilfælde er det ret konsekvent.
Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet.
Hvis det der er på CDén, LPén eller hvad ved jeg er musik, så spiller denne HT beviseligt ikke musik. I øvrigt bekræfter impedanskurven 100% de oplevelser jeg har haft med VA.
Kandiseret Østrigsk lyd - ligesom alle andre ting fra Østrig typisk også er kandiserede.

Et forrygende indlæg - tæt på HC Andersens eventyr om Kejserens nye klæder - nu mangler vi bare "folket" der i kor udråber: "de lyder jo af h..... til" 

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

hclyd skrev:
Jeg gider ikke svines til, for så gir jeg igen.

Der er ikke nogen der sviner dig til, så tag lige og styr dig. Hvis du ikke kan klare folks omtale af produkterne så lad den ligge - ikke alle synes at Canton er verdens nye vidunder, sådan som det også gælder for alle andre mærker.

Iøvrigt er der et nyt regelsæt ude der specifikt omhandler branche-medlemmer - læs det venligst. Det skulle iøvrigt være sendt rundt, men her er det igen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40745&P N=1

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

hclyd skrev:
Jeg gider ikke svines til, for så gir jeg igen.

Der er ikke nogen der sviner dig til, så tag lige og styr dig. Hvis du ikke kan klare folks omtale af produkterne så lad den ligge - ikke alle synes at Canton er verdens nye vidunder, sådan som det også gælder for alle andre mærker.

Iøvrigt er der et nyt regelsæt ude der specifikt omhandler branche-medlemmer - læs det venligst. Det skulle iøvrigt være sendt rundt, men her er det igen:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40745&P N=1

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Så kommer der nogle regler som jeg synes er overskulige rimligt. Bravo Kenneth og Co.

Mvh

Bradford

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Så kommer der nogle regler som jeg synes er overskulige rimligt. Bravo Kenneth og Co.

Mvh

Bradford

Ja nice .

Så mangler vi bare de laver et forum kun til os , så vi kan snakke om jer kunder

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Bradford skrev:

Mvh

Bradford

Ja nice .

Så mangler vi bare de laver et forum kun til os , så vi kan snakke om jer kunder

det kunne du tænke dig jensen, hehe

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Et forrygende indlæg - tæt på HC Andersens eventyr om Kejserens nye klæder - nu mangler vi bare "folket" der i kor udråber: "de lyder jo af h..... til" 

Jeg tror nu ikke at folk vil begynde at sige de lyder af h...... til.
De lyder som de lyder og det gør de kun fordi folk gerne vil købe dem for tiden.
En af grundene til at de er smørsovs i øregangen er anvendelsen af dyre enheder, som er fri for de værste ubehageligheder, der normalt kendetegner billige ditto. De sovser behageligt på den måde de er anvendt her.
Om VA kan lave andet ved jeg ikke noget om, men det forekommer helt bevidst det de laver, idet modellerne alle er kendetegnet ved netop misforholdet mellem impedans og response.
Man kan også sige, at det er en metode til at få kontrol over hvordan den færdige højttaler lyder ude hos kunden. Af andre der gør det samme, omend med et andet lydideal kan jeg nævne B&W.
Se selv:

Fig.1 B&W 802D, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes