| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke da en omgang hva´? Vienna mig her og der og så Karton og Linn  . Som et forsøg på at få fokus tilbage på højttalerne, vil jeg lige bede om fokus på nedenstående:
Fig.1 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.
Det du kigger på er impedanskurven for en VA Beethoven Concert Grand. En impedanskurve er en måling af hvor megen energi der hentes ud af effektforstærkeren der skal drive højttaleren. Og som du ser, så hentes der mindre end 1/3 energi ud af effekttrinnet fra 1,5 KHz - 3KHz, ligesom energi behovet falder over 10KHz. Noget af det mest intelligente man så kan gøre er, at spørge sig selv - hvis højttalerens frekvensgang er rimeligt liniær, så afgiver den jo en rimeligt ensartet energi over hele frekvensspektret. Hvor kommer den energi så fra, som ikke kommer ud af effekttrinnet?
Fænomenet har en helt bestemt betegnelse, nemlig: Resonans.
Præcist som når man slår på en klokke eller på en guitarstreng - den kører videre af sig selv efter man har knipset på den. I en højttaler ændrer det konstruktionen fra formidler til instrument.
Med andre ord spille højttaleren helt af sig selv og er dermed umulig at kontrollere for forstærkeren uanset dennes kræfter - dejlig rumgengivelse på alle optagelser er nok den mest populære betegnelse for det aktuelle fænomen. Måske nok højttaleren falder i manges smag, og måske er det helt bevidst fra VA´s side, at man laver kandiseret lyd på den måde. I hvert tilfælde er det ret konsekvent. Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet. Hvis det der er på CDén, LPén eller hvad ved jeg er musik, så spiller denne HT beviseligt ikke musik. I øvrigt bekræfter impedanskurven 100% de oplevelser jeg har haft med VA. Kandiseret Østrigsk lyd - ligesom alle andre ting fra Østrig typisk også er kandiserede.
Her råder smag og behag 100% - take it if you like it, and leave it if you don´t.
Mht. Linn Ninka, som her i tråden er blevet udråbt til Kartonens overmand, så har jeg haft lejlighed til at lytte lidt til den, ligesom Billen fra HF har lavet en anmeldelse af den på et tidspunkt, som jeg ved et tilfælde har læst.
Nuvel Billen (Bilén) er ikke det jeg anser som en seriøs anmelder, han virker fuldstændig ligeså erfaren ud i hifi som jeg er udi menstruationssmerter.
Mit lytteindtryk af Ninka er noget divergerende fra det positive der her i tråden er blevet fremsat. Lad det være sagt med det samme, Ninka er bestykket med ekstremt billige enheder, men til gengæld lyder den faktisk som om den er bestykket med ekstremt billige enheder. Filteret i den synes mere lavet som beskyttelse af enhederne end noget andet. 3D er totalt ukendt i den HT, belastbarheden er nærmest pinlig. Jeg må indrømme, at jeg faktisk ike aner hvad den egentlig koster, men det forekommer mig, at den faktisk koster over 6.000 kr. pr. sæt, hvilket er et røverkøb, røveren er blot den forkerte. Den eneste årsag jeg kunne finde til at nogen skulle anskaffe dem, er brændeværdien og finérfarven. Begge tiltaler Skandinaver i den kolde tid.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Hifi er sgu sjovt .
Jeg laver mig en enhed og sætter den mega højt i pris så er den god .
|
|
|
Det er faktisk en udmærket idé, men den er ikke ny. Kabelfabrikanterne har, med stor succes, benyttet den metode i årevis. 
[/QUOTE]
Øv , trode lige jeg havde fået en mega god ide 
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
KVK; JEG ELSKER NÅR DU "DISSIKERER" PRODUKTERNE   
MEN; siden hvornår er en ret frekvenskurve blevet et synonym for "god lyd".......ret beset så siger div, kurver og målinger jo INTET om hvordan de LYDER i virkelighedens verden....og nej, jeg kan sagtens tåle at se at "min" højtaler "måler dårligt" - det ødelægger på ingen måde min lytteoplevelse....og herregud, vi kan jo ikke alle falde på halen for gamle NAD forstærkere og brægende DALI højtalere, vel ? .........
NÅ, spøg til side, vi er vel egentlig tilbage til udgangspunktet; hvad ( og hvordan ? ) man definerer "god lyd"....eller ?
- og kære Hclyd; lad nu være med at være så nærtagende, ikke ...faktisk så lugter det hele lidt af brødnid, den facon du gebærder dig på...især når en af forummets bruger nu rent faktisk gengiver SIN vurdering af de højtaler du importerer, er det ret upassende at DU - tilnærmelsesvis - "sviner" ham till, fremfor at respekterer HANS mening. __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så køb bare dine nye højtaler i Aldi, forskelen på Vinna og højtaler fra Aldi er KUN prisen
De ville nok måle ens
Kan også ses på de STOR prisfald der på disse højtaler og ingen andre
inportør (ud over Jensen) ville havde højtaler fra Vinna, grund er den
af de lyder ikke godt
Håber at Jensen snart får solgt de sidst Vinna til spot pris og begynder af forhandle nogle rigtig højtaler
Det er vel en sag om Tomme tønder
Debate begynder at gå i samme retning som den debat der var om System Audio (de kunne også ikke spille musik)
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Så køb bare dine nye højtaler i Aldi, forskelen på Vinna og højtaler fra Aldi er KUN prisen 
De ville nok måle ens 
Kan også ses på de STOR prisfald der på disse højtaler og ingen andre inportør (ud over Jensen) ville havde højtaler fra Vinna, grund er den af de lyder ikke godt 
Håber at Jensen snart får solgt de sidst Vinna til spot pris og begynder af forhandle nogle rigtig højtaler 
Det er vel en sag om Tomme tønder 
Debate begynder at gå i samme retning som den debat der var om System Audio (de kunne også ikke spille musik) 
|
|
|
Hvorfor den fjendtlige holdning overfor René i almindelighed og VA i særdeleshed? Vil du bare ikke indse at vi alle har forskellig smag mht. lyd? En del folk herinde er åbenbart glade for VA højttalere er det ikke fint? Hvorfor skal folks valg nedgøres på denne måde? __________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLD JER TIL EMNET, BIDRAG MED SAGLIG KRITIK, POSITIV SOM NEGATIV, OG UNDLAD VENLIGST PERSONFNIDDER.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var for sætte det lidt på spisen, for når man læser denne debaten kan få det indtryk at Vinna ikke kan spille musik
Det samme der rammer mange debater på dette forum (se debaten om SA), desværre
Skal hilse og sige at Rene er en meget flink fyr
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
Det var for sætte det lidt på spisen, for når man læser denne debaten kan få det indtryk at Vinna ikke kan spille musik
Det samme der rammer mange debater på dette forum (se debaten om SA), desværre
Skal hilse og sige at Rene er en meget flink fyr
|
|
|
Altså du mente det ironisk?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
KVK; JEG ELSKER NÅR DU "DISSIKERER" PRODUKTERNE    Er glad for at jeg kan bidrage til lidt morskab
MEN; siden hvornår er en ret frekvenskurve blevet et synonym for "god lyd".......ret beset så siger div, kurver og målinger jo INTET om hvordan de LYDER i virkelighedens verden....og nej, jeg kan sagtens tåle at se at "min" højtaler "måler dårligt" - det ødelægger på ingen måde min lytteoplevelse....og herregud, vi kan jo ikke alle falde på halen for gamle NAD forstærkere og brægende DALI højtalere, vel ? .........
En ret frekvensgang er ikke noget must, for den kan opnås på mange måder. Se blot Viennaen her. Hvis impedanskurve og frekvensgang begynder at følges ad og impuls og fase ter sig, så tror jeg du vil blive ganske overrasket over hvor tro mod signalet en ht kan være.
NÅ, spøg til side, vi er vel egentlig tilbage til udgangspunktet; hvad ( og hvordan ? ) man definerer "god lyd"....eller ? Det må man selv om, jeg har ikke sagt at Vienna ike lyder smukt, jeg har kun sagt, at de ikke er tro mod input.
- og kære Hclyd; lad nu være med at være så nærtagende, ikke ...faktisk så lugter det hele lidt af brødnid, den facon du gebærder dig på...især når en af forummets bruger nu rent faktisk gengiver SIN vurdering af de højtaler du importerer, er det ret upassende at DU - tilnærmelsesvis - "sviner" ham till, fremfor at respekterer HANS mening. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Carstong Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 04 Juni 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 442
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil lige bidrage til debatten
har selv vienna strauss og oratorio som sæt, jeg købte på tilbud. Er fuldt ud tilfreds, det er virkelig en intens og engageret oplevelse når bluesen er på om det er den bedste højtaler er vel en smagssag.
Jeg er godt tilfreds
Carstong
|
| Til top |
|
| |
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
| Sendt: 15 Juni 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Sikke da en omgang hva´?
Vienna mig her og der og så Karton og Linn .
Som et forsøg på at få fokus tilbage på højttalerne, vil jeg lige bede om fokus på nedenstående:
Fig.1 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.
Det du kigger på er impedanskurven for en VA Beethoven Concert Grand. En impedanskurve er en måling af hvor megen energi der hentes ud af effektforstærkeren der skal drive højttaleren. Og som du ser, så hentes der mindre end 1/3 energi ud af effekttrinnet fra 1,5 KHz - 3KHz, ligesom energi behovet falder over 10KHz. Noget af det mest intelligente man så kan gøre er, at spørge sig selv - hvis højttalerens frekvensgang er rimeligt liniær, så afgiver den jo en rimeligt ensartet energi over hele frekvensspektret. Hvor kommer den energi så fra, som ikke kommer ud af effekttrinnet?
Fænomenet har en helt bestemt betegnelse, nemlig: Resonans.
Præcist som når man slår på en klokke eller på en guitarstreng - den kører videre af sig selv efter man har knipset på den. I en højttaler ændrer det konstruktionen fra formidler til instrument.
Med andre ord spille højttaleren helt af sig selv og er dermed umulig at kontrollere for forstærkeren uanset dennes kræfter - dejlig rumgengivelse på alle optagelser er nok den mest populære betegnelse for det aktuelle fænomen. Måske nok højttaleren falder i manges smag, og måske er det helt bevidst fra VA´s side, at man laver kandiseret lyd på den måde. I hvert tilfælde er det ret konsekvent. Set ud fra et synspunkt, hvor enhederne skal reproducere det indkomne signal med høj præcission, så er konstruktionen fejlbehæftet. Hvis det der er på CDén, LPén eller hvad ved jeg er musik, så spiller denne HT beviseligt ikke musik. I øvrigt bekræfter impedanskurven 100% de oplevelser jeg har haft med VA. Kandiseret Østrigsk lyd - ligesom alle andre ting fra Østrig typisk også er kandiserede.
|
|
|
Et forrygende indlæg - tæt på HC Andersens eventyr om Kejserens nye klæder - nu mangler vi bare "folket" der i kor udråber: "de lyder jo af h..... til"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hclyd skrev:
| Jeg gider ikke svines til, for så gir jeg igen. |
|
|
Der er ikke nogen der sviner dig til, så tag lige og styr dig. Hvis du ikke kan klare folks omtale af produkterne så lad den ligge - ikke alle synes at Canton er verdens nye vidunder, sådan som det også gælder for alle andre mærker.
Iøvrigt er der et nyt regelsæt ude der specifikt omhandler branche-medlemmer - læs det venligst. Det skulle iøvrigt være sendt rundt, men her er det igen:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40745&P N=1 __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kommer der nogle regler som jeg synes er overskulige rimligt. Bravo Kenneth og Co.
Mvh
Bradford __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
Så kommer der nogle regler som jeg synes er overskulige rimligt. Bravo Kenneth og Co.
Mvh
Bradford
|
|
|
Ja nice .
Så mangler vi bare de laver et forum kun til os , så vi kan snakke om jer kunder 
|
| Til top |
|
| |
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
Bradford skrev:
Mvh
Bradford
|
|
|
Ja nice .
Så mangler vi bare de laver et forum kun til os , så vi kan snakke om jer kunder  |
|
|
 det kunne du tænke dig jensen, hehe __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juni 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Et forrygende indlæg - tæt på HC Andersens eventyr om Kejserens nye klæder - nu mangler vi bare "folket" der i kor udråber: "de lyder jo af h..... til"  |
|
|
Jeg tror nu ikke at folk vil begynde at sige de lyder af h...... til. De lyder som de lyder og det gør de kun fordi folk gerne vil købe dem for tiden. En af grundene til at de er smørsovs i øregangen er anvendelsen af dyre enheder, som er fri for de værste ubehageligheder, der normalt kendetegner billige ditto. De sovser behageligt på den måde de er anvendt her. Om VA kan lave andet ved jeg ikke noget om, men det forekommer helt bevidst det de laver, idet modellerne alle er kendetegnet ved netop misforholdet mellem impedans og response. Man kan også sige, at det er en metode til at få kontrol over hvordan den færdige højttaler lyder ude hos kunden. Af andre der gør det samme, omend med et andet lydideal kan jeg nævne B&W. Se selv:
Fig.1 B&W 802D, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2
|
| Til top |
|
| |