Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Så fik de ram på "jer" / "os" alle! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Dette er kulturministeriets opfattelse - det har intet med en lov at gøre (og er ej heller nævnt i den officielle forligstekst).
Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

slowon

Jamen hvad er det jeg skriver til dig - fra det pågældende ministerium. Men ministeriet som har arbejdet med det og fremlagt det, ved jo nok lidt mere om forholdene og kan derfor også forklare forholdene, ud fra hvilke tekniske grundlag det er frembragt og forhandlet, samt efterfølgende fremlagt. 
Så det er ikke kun deres opfattelse, det er det og de tekniske ting de har sammensat det ud fra. Der er ikke en eneste der ved hvordan det præcist vil se ud og kommer til at fungere fungere i praksis, det er derfor vi debatterer tingene lidt her i tråden.

Men lad nu bare den del ligge, det er under alle omstændigheder lidt digtaturagtigt, at man ikke skal spørge om adgang og kode hvis man ønsker at kigge DR TV over PCen, og så derfra og efterfølgende betale licensen som bruger.
Men med kode og anden form for adgang kan man vel også snyde??? så det er sikkert derfor de helgarderer, ud fra den betragtning at alle husstande på den ene eller anden måde benytter de omhandlende medier - TV og radio???

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hmm... kom til at tænke på om det næste bliver, at man også skal betale licens hvis man kommer gående ned ad vejen, og kommer til at kigge på et af de tv´er der står hos en radioforretning

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Toftdahl; nemlig, alle har radio og så har de sikkert også TV og PC med bredbånd, og så skal alle betale. Jo flere vi er, des billigere bliver det jo for den enkelte! Nå; aldeles ikke!?

Clix; vi skal til at gå med mærker på tøjet (altid synligt), ligesom i det tredie rige!

Jeg skal så gå rundt med en sort firkant (formodet sortseer), og så skal jeg holde 10 meter til nærmeste televisionsapparatur! (Og så gør jeg bare det)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Den licens er da helt ude i hampen...

Fordi man har internet, behøver man jo ikke at se TV.

Lad os lave et simpelt regnestykke.

Vi har en person A som ser fjernsyn på hans TV 5 timer om dagen. Det er ca 1.500 timer om året. Licensen er 2090 kr/år

TV'et bruger lad os sige 100 W Det er så 150 KW/h @1,60 kr = 240 kr.

Dvs i alt 2.330 kr / år for at se fjernsyn på et TV

Person B har ikke TV, men ser alt på computeren via internettet.

Licenscen er 2.150 kr / år.

Han ser så fjernsyn i 5 timer om dagen, ca 1.500 timer / år

En computer nu om dage bruger ca 300 W samt skærmen bruger 150 W. Det er 450 W. Så får vi så 675 KW/h @ 1,60 Kr = 1080

Dvs i alt 3.230 for at se TV over nettet.

Hvordan kan dette nogensinde blive rimeligt? 1.000 kr mere pr. år, bare fordi man ikke kan se fjernsyn på et TV.

Jeg ved godt, at mange både har TV og internet, men det er ikke alle.

Personligt bruger jeg næsten kun internettet, og næsten ikke fjernsynet.

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige denne side, her er nogle spørgsmål og svar

http://www.stopcomputerlicens.dk/index.php?flow=3&count= 6534

og denne her fra ComputerWorld

http://www.computerworld.dk/art/34209?a=fp&i=1

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

jeg knækker mig! ...igen...
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Selv studenter skal betale?!?!?!?

Hvad fanden er det for noget pis.

"Unge skal hurtigere igennem uddannelsessystemet"...

... Right...

Nosferatu

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

jeg har lige haft en opringning fra chefen for licenskontoret..

det korte referat går på at INTET er vedtaget,samt at en evt hastighed IKKE er fastlagt som udgangspunkt for licenspligtighed! detaljerne vil finde form i løbet af efteråret 2006.

det eneste der ligger fast,er datoen 1/1 - 2007,hvor faste rammer vil blive offentliggjort.

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg har lige haft en opringning fra chefen for licenskontoret..

det korte referat går på at INTET er vedtaget,samt at en evt hastighed IKKE er fastlagt som udgangspunkt for licenspligtighed! detaljerne vil finde form i løbet af efteråret 2006.

det eneste der ligger fast,er datoen 1/1 - 2007,hvor faste rammer vil blive offentliggjort.

mvh/slowon

Det har jeg efterhånden skrevet et par gange

Folk (herunder Toftdahl) skal lære at skelne mellem "udmeldinger" fra forskellige offentlige instanser og så hvad der rent faktisk er aftalt og hvad der endnu ikke er vedtaget (altså ved lov).

Ministrene (og de øvrige politikere) har gennem årene sagt og skrevet mange sjove og mærkværdige i medierne og på ministeriernes respektive hjemmesider. Såfremt man skulle tro på blot halvdelen af disse "udmeldinger", ville verden se meget anderledes ud den dag i dag.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er ret skræmmende med denne medielicens. Men da det bare er et forslag, så er slaget ikke tabt endnu. Politikkerne kan ændre mening!

Jeg tror, man skal prøve at skrive til Pia K. Hun kan være ganske fornuftig og lydhør

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

Jeg tror, man skal prøve at skrive til Pia K. Hun kan være ganske fornuftig og lydhør

mvh

Hmmm DF er med i forliget, så skriv du bare til hende

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Egentlig også tankevækkende at nu hvor de åbenbart ikke vil opgive den forældede gammeldagse ("retro"? ) licens (dvs. på apparat omend noget udvidet) at de stadigvæk vil lade det være pr. husstand, da tendensen siger der kommer flere enlige og dermed flere kr. i DR's "tomme" lommer.
Tænk hvis hvis nu de i stedet valgte at lade licensen være afhængig af antal myndige personer (hvilket typisk vil sige personer over 18 år) i husstanden afgøre hvor meget licens pågældende husstand skulle betale.
Jeg er dog stadig mest tilhænger af pay pr. view.

Mest foretrukne licensformer når nu licensen ska laves om, højere oppe, lavere nummer = mere foretrukken.

1. Pay pr. view, både digitalt TV og internet
2. Betaling over skatten
3. Som nu, betaling pr. antal myndige person i husstanden. Pay pr. view over internettet
4. Som 3, men hvor internet ikke er pay pr. view.
5. Brandbeskatning af enlige, med licens på hele svineriet og pr. husstand.

Og alle mulige løsninger vælger DR og politikerne i fællesskab den mest griske!

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Der er naturligvis intet vedtaget, det kan ingen vel være i tvivl om, selv om nogen mener det opfattes således af andre. 

Men forslag og ting der er fremlagt i et sådan format og med sådan en enighed fra partierne, herunder hvis man læser og lytter til deres debat, så tror jeg ikke man skal være i tvivl om, at der er særdeles store chancer for, at blive som der er meldt ud fra kulturministerie og andre steder hvor man har arbejdet med det og har en interesse i det sådan.

Det bedste man kan håbe på, er at der kommer en mulighed at man skal melde til og logge på, og så derfra betale licens. Altså mulighed for at vælge sin PCer fra, da man nødvendigvis ikke bruger den til at se Tv, bare fordi man har en hurtig PC og internetforbindelse.
Men som sagt, så enige de alle er, tror jeg chancherne er minimalt små for at undgå det som det er fremlag. Og fordi de flytter grænsen op til en 1024kbit/s linie, til at være udganspunktet for at betale licens, ændrer det jo stort set intet. Jeg tror man skal se det fra den side, de vil helgardere og lukke alle hullerne for evt. snyd og omgåelser, og det gør man med det nuværende som er fremlagt. 

Hvor tosset det nu end er, så skal man jo nok ikke være i tvivl om, at der har været involveret adskillige folk med erfaring og forstand på tingene, som har vejledt og sat det sammen. Og sagen er jo åbenlys, ingen politiker på Christiansborg ser sagen som et problem.
De er kun interesseret i at få fanget de sidste 160 - 180.000 sortseere, som jeg mener at huske der skønnes at være. Og da stort set alle ude i de små hjem betaler licens, så er der ikke et problem for politikerne eller brugerne. Det er nok kun ganske få der er helt medie fri - det er nok ganske få personer som kan sige sig fri for ikke at benytte TV og radio. Altså er det  overvejende sortseerne der nu får et problem, og det får man nok ingen politiker til at gå ind i.

Vi håber det bedste - at der kommer lidt pres på dem, så der bliver mulighed for at melde sig til hos de respektive TV kanaler, hvis man vil se TV på PC og de andre nye teknologier, så kan dem der modsat ikke ønsker dette, få mulighed for at blive fritaget.
Jeg tror bare, at hvis man ændrer på det som er fremlagt, så åbner man netop for noget andet snyd, laver tingene adminstrativt tunge, og så er målsætningen at fange de sidste sortseere let, faldet lidt på gulvet??? bare et bud på tingene.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl 

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

jeg tillader mig at blive ved med at knække mig over de forslag der er fremme.......selvom intet er vedtaget, så er den tankegang der hersker omkring de nye forslag stadigvæk til at lukke op og skide i! 
Til top Vis prse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af prse Besøg prse's Websted

prse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg siger det gerne igen: Politikerne vil kun én ting: de vil ha så mange penge som muligt, de skider højt og helligt på hvad der er retfærdigt. Hvis det er så sindsygt vigtigt at få rundt regnet 100% af befolkningen til at poste penge i dr's kasse, så KØR DET DA FOR HELVEDE OVER SKATTEN!!!!!! hhuuuuuuaaaaaddddrrrr!!!!!!! (knæk-lyd hvis nogen skulle være i tvivl...)

CLIX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

... Det er nok kun ganske få der er helt medi fri - det er nok ganske få personer som kan sige sig fri for ikke at benytte TV og radio. Altså er det  overvejende sortseerne der nu får et problem, og det får man nok ingen politiker til at gå ind i.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl 

Jeg har radio, og betaler radiolicens, men har hverken tv, video eller tv-tuner, men skal muligvis alligevel til at betale licens, da jeg har en pc med en hurtig forbindelse. Så nej, vi er også andre end sortseerne der har et problem.

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

CLIX skrev:
Jeg har radio, og betaler radiolicens, men har hverken tv, video eller tv-tuner, men skal muligvis alligevel til at betale licens, da jeg har en pc med en hurtig forbindelse. Så nej, vi er også andre end sortseerne der har et problem.

Hørt, er i samme båd.

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig i at man kun skal betale for det man bruger, og håber det vil blive sat sådan sammen, så ingen bliver uretfærdigt ramt at dette nye medie halløj.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Undrer mig over hvor den røde fløj er henne i denne sag. De plejer nok at kunne se det fra de enliges, de studerendes og de ældres side 
Og den blå, der ikke holder deres skattestop

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum