| Forfatter |
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
| [QUOTE=Vanderlay][QUOTE=miju]
Det er ikke en skat... Det er en afgift  
|
|
|
Hehe, ja, stor forskel. Så vidt jeg husker havde Fogh travlt med at kritisere forgængerens brug af grønne afgifter som skatter, men det har åbenbart ændret sig
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn
Jeg er enig og forstår det godt - men det svarer jo lidt til, at hvis man har et gammelt sort hvidt fjernsyn, så skal man heller ikke betale licens. Teknologien udvikler sig og der er kommet farver og nu multimedieverdenen. Jeg kunne jo godt forestille mig, at min 19" skærm til PCen hurtigt blev udskiftet med en 32 " eller større, hvis computeren og denne tuner var undtaget for licens. Faktisk tror jeg at halvdelen af Danmarks befolkning ville arrangere sit TV behov sådan.
Ikke at jeg plæderer for licens på computeren, da der vil være nogen der kan komme i klemme, men det kan man i hvilken som helst lovgivning og områder for lovgivning.
Jeg ved det ikke, men jeg forestiller mig, at alle der bor i Danmark, på den ene eller anden måde benytter sig af radio eller TV kanaler??? Jeg har PC og internet adgang i mit hjem, ligesom jeg har TV og betaler licens to gange om året. Gør alle det, så er man vel lidt inden for normerne af det som anses for normalt, at man på en eller enden måde benytter de forskellige medier i et moderne samfund.
Skulle der være total valgfrihed, så må det jo være sådan, at man kører det igennem en boks / måler, der viser om man ser TV eller ikke og hvilke programmer man ser, uanset om det er via den TV tuneren eller PC tuneren. Jeg kunne godt forestille mig at det ville blive administrativt bøvlet og besværligt??? Måske alle husstande burde pålægges at betale minimum en licens???, da vi jo med ekstremt få undtagelser anvender det??? Har man ikke bare lukket et potentielt snydehul med et mega potentiale for at se TV gratis??? Hvis man betaler TV licens er man vel helgarderet og kan kigge alt det man vil om det er på computeren eller den traditonelle vej med det traditionelle TV???
Og hvis man ikke anlægger en filosofi eller regler for multimedie verdenes udvikling, så ville udviklingen hurtigt blive, at man gratis kunne hente alt TV ned fra alle mulige og umulige steder.
Jeg går absolut ind for fuld valgfrihed og brugerbetaling, så hvis man arrangerer alt kiggen og lytten efter dette, så er det fint med mig.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
| Hvis du nu har undladt at betale licens i 15 år, hvor du faktisk har brugt af ydelserne, hvad er der så urimeligt ved at du nu betaler licens for ingenting de næste 15 år? |
|
|
Jeg har tv nu og en familie der ser det! meget mere end jeg gjorde i de år, hvor jeg primært 99,99% af tiden så betalings kanaler og DVD / video.. så det er så'n set ok!.. NU!
MEN! principielt er jeg modstander af tvangs licens, og tilhænger af pay pr viev!..
Og jeg er meget modstander af at Internettet skal beskattes på den måde, med licens, bare fordi de hundehoveder har gjort deres møg tilgængeligt der!... (hvor jeg på intet tidspunkt har intentioner om at se det!)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
nosferatu89 skrev:
miju skrev:
|
Min kone kender iøvrigt en enlig mor med 2 børn på kontanthjælp, hun har ikke råd til tv... og har det heller ikke.. hun har dog en billig internet forbindelse...
Denne bliver hun nu også nød til at droppe hvis dette bliver en realitet?!....
(Hendes PC er iøvrigt så gammel at den slet ikke kan vise tv på en bare nogenlunde fornuftig måde.. den kan lige køre nettet det er det!... hun har selvfølgelig ikke råd til fede skærme og super hurtig pc. med multimedie og alt.. men er dog ganske glad for simn gamle pc. til 500 kr. og en 512/128 forbindelse, der egentlig langt overstiger hendes behov..)
SJOFELT!!! helt enkelt!.. p***e på de aller svageste er hvad denne regering er bedst til!...
mvh.
|
|
|
Man skulle da ikke tro, du var for at støtte de svage, siden du har snydt i licens de sidste 15 år...
Nosferatu
|
|
|
Jeg har ikke snyt nogen! jeg har ikke set på l**tet!.. kun DVD film og sattelit tv!...
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved, om andre landre har en lignede ordning?.
For mit vedkommende, vil min adsl-forbindelse blive en del dyrere fremover. Prisen er ellers gået den rigtige vej længe.
|
| Til top |
|
| |
McAllan Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1279
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Og hvis man ikke anlægger en filosofi eller regler for
multimedie verdenes udvikling, så ville udviklingen hurtigt blive, at
man gratis kunne hente alt TV ned fra alle mulige og umulige
steder. |
|
|
Så kan man jo lige så godt starte med at alle med bil får 2
parkeringsbøder, 1 fartbøde og ét klip i kørekortet hvert år - sådan
bare for en sikkerhedsskyld og fordi man jo langt fra fanger alle
syndere. Hvor mange med bil kan reelt se sig fuldstændig fri for fart og parkeringsforseelser?
Har man ikke bil, så kan man få den fornøjelse af 2 bøder for at køre
overfor rødt på cykel samt 1 for at cykle i fodgængerfeltet/fortovet,
for hvor mange % af den danske befolkning har hverken cykel eller bil?
Næppe mange vel, så kan man lige så godt skære alle over én kam  FØJ!
Nej, der er kun én vej og det er at fange dem der så ser DR/de
licensramte instututioner selvom de ikke betaler licens. Det ville jeg
synes var helt rimeligt og på linie med at man selvfølgelig skal betale
for at komme med toget og for sine varer nede i Brugsen.
Er dog glad for du også er tilhænger af brugerbetaling!
__________________ (\_/) Mvh Morten
(O.o) Se mit HiFi & Snurre her! (ej opdateret)
(> < ) PPAv2 - DIY bøf-forst.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
SJOFELT!!! helt enkelt!.. p***e på de aller svageste er hvad denne regering er bedst til!...
|
|
|
Må vi lige minde om, at det var et "bredt forlig", der vedtog aftalen, og den betegnet som en stor sejr på både S og SF! __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Hvad med den dag man kan se tv på mobil telefonen!??? og den dag kommer HELT! sikkert!
|
|
|
Så vidt jeg er orienteret er disse allerede omfattet af den licensaftale vi diskuterer her! Så det er ikke engang dyster fremtidsmusik!  __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiend skrev:
|
Hvis jeg bruger en 12" som mellemtone, hvad skal jeg så bruge som bas....?? V.H. Optimisten.... |
|
|
Øh.....hvad med en 18"? Eller en 15"? Eller måske 21"?
(Sorry for OT) __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Og medie forliget diktere at alle der her internet men IKKE tv. alligevel skal betale licens fordi i potencielt KAN se tv. over internettet..
|
|
|
Jeg ved ikke hvordan den endelige lovtekst bliver udformet, men umiddelbart er det faktisk endnu værre end det. Så vidt jeg kan se er den nye afgift ikke knyttet til forbindelsen, men derimod til apparatet;
citat fra forligsteksten:
Medielicensen omfatter alle apparater, der er i stand til at modtage billedprogrammer og -tjenester, herunder pc’er og visse mobiltelefoner. Medielicensen dækker for husstande alle licenspligtige apparater i den pågældende husstand.
citat slut.
Det spændende er hvad der ligger i formuleringen; "..er i stand til ". Omfatter det både software, hardware og infrastruktur(læs: internetforbindelse) når vi taler om computere; dvs. en computer med opkobling til internet samt nødvendigt programmel eller er computeren som apparat alene licensligtig? Jeg tvivler. Der står jo ikke noget om at billedprogrammet skal stamme fra en onlineforbindelse - med den ovestående formulering kunne det vel ligeså godt være pod-cast fra en CD-ROM.
Hvis man mener at en internetforbindelse er en del af et apparat der er istand til at modtage billedprogrammer, må softwaren til visning også være en del af det. Dermed kan en computer uden programmer til visning af billedprogrammer ikke være licenspligtig, lige som en computer uden internetforbindelse må kunne fritages for licens. Sådan er det nok desværre ikke.
Lidt længere nede i teksten får man måske lidt mere klarhed:
citat:
Medielicensen vil blive opkrævet efter det ”tilmeldingsprincip”, som gælder for den nuværende licensordning. Den nuværende indberetningspligt for forhandlere forudsættes opretholdt og udvidet til også at omfatte de nye typer af licenspligtige apparater.
citat slut.
Så vidt jeg kan se har forhandleren pligt til indberetning når man køber en ny komputer uanset hvad den skal bruges til - på lige linie med den nuværende ordning på tv-apparater. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen forskel på det der gælder i dag - når man kigger TV eller lytter radio, så skal man betale licens??? Men nu omfatter det også bare de mange nye og andre muligheder og evt. modtagere. Med det mener jeg ikke hurra for det, absolut ikke, men reelt set er det vel inden for rammerne af det retfærdige, modsat kunne man jo afmelde sin licens og kigge gratis via de nye og andre muligheder??? Men frihed og rettten til at vælge ønskes stadig, 100% brugerbetaling og dermed også fri valgmulighed for hvad man vil betale og vælge at modtage.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg betaler ikke TV licens, pga. jeg ikke har noget TV, VIDEO ... Og har heller ikke tænkt mig at anskaffe det igen, vi afskaffede vores TV osv. for 1 år siden, og det er noget af det bedste jeg nogenside har gjort, og har ikke savnet det et eneste minut siden! (og ja, jeg har betalt min licens indtil vi solgte vores TV gejl)
(Nu er der blevet noget mere tid til at høre noget musik )
1. Jeg har lige prøvet af være inde på Dr.dk, for det første hvorfor kræves der ikke nogen adgangs kode for at se DR? tv2 har da Sputnik, og her betaler man for det man vi se, man skulle da i det mindste indtaste ens licens nummer.
2. Hvorfor kan jeg ikke se live TV, hvad nu hvis jeg gerne vil se en fodbold kamp LIVE, jeg vil da ikke se den som en genudsendelse, det bliver de nød til at lave inden jeg betaler en krone til DR.
3. Kvalitet er utrolig dårlig på min 2Mbit forbindelse, lyden er rent ud sagt : elendig, det skal være MEGET bedre inden jeg betaler en krone til DR.
(Min bærbar pc er godt nok 5 år gammel, den fungere fint til mit brug, og vil ikke udskifte den for at se DR)
4. Hvad med at DR sender et giro kort ud til alle der er tilsluttet Internettet i hele verden, DE KAN JO SE D.R.
For at ridse det hele op, før at jeg vil betale 2150,- kr. så skal ALT hvad der sendes over TV nettet, også filmene, børnetv (bamse & kylling) kunne ses igennem internettet.
Og her får DR et problem, jeg tvivler stærkt på at DR må streame film direkte ud på nettet, Gotcha DR! jeg betaler ikke en øre.!
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
miju skrev:
|
Man må brække sig over sådenne diktatur og politistat metoder og fasisme!... FØJ! 
|
|
|
Sikke da et latterligt indlæg (og tone)! 
Mht. hvem der betaler for hvad og hvem - hvor mange penge går der så i Kommunal Udligning fra København og til Bornholm....?? Og jeg bruger sandelig ikke Bornholm til noget.....
Helt ærligt, "grow up" og se ud over din egen næsetip!
|
|
|
Apropos latterligt indlæg... Hvorfor skal man betale for noget man ikke gør brug af? Det er jo absurd ud over alle grænser. Skal jeg spytte i kassen fordi du synes det er fedt at se DR eller DR2?.. Så regner jeg da bestemt også med at du slipper en skilling til min digital-kabel pakke.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
dk2000 skrev:
Tror i det er gratis at lave tv der sendes over nettet ? Jeg tror ikke der er mange der med ærlighed i stemmen vil kunne sige at de aldrig ser tv. Om det er over en projektor, intenet eller alm. tv er vel underordnet. Hvis vi vil have public service tv i Danmark, må folk betale for det. Folk der har boet i USA vil nok give mig ret i at 100% reklamefinancieret TV ikke er noget man skal ønske sig. Så betal jeres licens med glæde. |
|
|
Nej, det kan jeg så personligt ikke give dig ret i. Desuden er der også kanaler som f.eks. PBS i USA som ikke er reklamefinancierede. Jeg vil til hver en tid bytte mit kanaludbud for et tilsvarende Amerikansk.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
VonLarsen skrev:
dk2000 skrev:
|
Tror i det er gratis at lave tv der sendes over nettet ? Jeg tror ikke der er mange der med ærlighed i stemmen vil kunne sige at de aldrig ser tv. Om det er over en projektor, intenet eller alm. tv er vel underordnet. Hvis vi vil have public service tv i Danmark, må folk betale for det. Folk der har boet i USA vil nok give mig ret i at 100% reklamefinancieret TV ikke er noget man skal ønske sig. Så betal jeres licens med glæde.
|
|
|
Nej, det kan jeg så personligt ikke give dig ret i. Desuden er der også kanaler som f.eks. PBS i USA som ikke er reklamefinancierede. Jeg vil til hver en tid bytte mit kanaludbud for et tilsvarende Amerikansk.
|
|
|
Og hvor får PBS pengene fra? 
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
VonLarsen skrev:
dk2000 skrev:
|
Tror i det er gratis at lave tv der sendes over nettet ? Jeg tror ikke der er mange der med ærlighed i stemmen vil kunne sige at de aldrig ser tv. Om det er over en projektor, intenet eller alm. tv er vel underordnet. Hvis vi vil have public service tv i Danmark, må folk betale for det. Folk der har boet i USA vil nok give mig ret i at 100% reklamefinancieret TV ikke er noget man skal ønske sig. Så betal jeres licens med glæde.
|
|
|
|
|
|
Hvorfor skal jeg betale for Musikhuset i Århus?
Den eneste grund til at folk farer sådan op er, at licensen ikke er gemt i skatten - hvad man ikke ser har man ikke ondt af.....
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej T.R.J
Dit forslag nr. 4 er genialt... :) Det må du da lige skrive ind og foreslå dem, det kan være du kan få et livs langt gratis abonnement.. Ahh.. okay, nok lidt for optimistisk, måske kan du blive fritaget i år...
Jeg må da også indrømme at jeg heller ingenting forstår af denne licens.
1: Hvorfor skal f. eks en studerende som har TV og ikke ser DR betale 2000,- for absolut ingenting?
2: En familie på 7 personer, med en husstands indkomst på en million, betaler DKK 286,- per person for det samme som en enlig med som måske har et rådigheds beløb på 1000,- om måneden...
3: Hvorfor dropper ARLA foods ikke priserne på mælken nede i supermarkedet? Man kunne da bare sende et giro kort til alle husstande på 2000,- hvert år, for vi ved jo at næsten alle drikker mælk alligevel?
Jeg kunne forstå det med licensen dengang da der kun var DR. Hvis folk havde et monokrom fjernsyns apparatur, var det jo nok fordi de så DR tv som jo var eneste mulighed.
At der stadig er noget som hedder sort/hvid og farve licens understreger latterligheden af denne licens.
At noget sådan kan foregå i Danmark anno 2006, at man vil tvinge folk til at betale 2000,- for en vare de ikke ønsker, og hvis de ikke betaler så gøre dem til kriminelle, er for mig helt uforståeligt.
Tanker ledt over på rockernes dummebøder er ikke svære at få.
"money for nothing, give me chicks for free"... men det giver de jo heller ikke, så skal man jo over på den gratis k-anal kbh.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
VonLarsen skrev:
dk2000 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Og hvor får PBS pengene fra?  |
|
|
Det er delvist føderalt støttet men det var heller ikke pointen i det jeg skrev. Det var mere for at gøre det klart for folk at der altså _er_ reklamefrit TV i USA og ikke som dk2000 skrev, 100% reklamefinancieret. PBS' programudbud er dog lige så uninteressant som DR og DR2's er for mig så den kunne sagtens udgå at mit kanaludbudsbytte. Hvis jeg vil underholdes tænder jeg for mit TV og så er jeg egentlig ligeglad med reklameblokke, specielt da jeg for det meste optager det jeg vil se og spoler over dem. Hvis jeg derimod vil lære noget, udvikle min horisont så læser jeg bøger.
|
| Til top |
|
| |
VonLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
VonLarsen skrev:
dk2000 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Den eneste grund til at folk farer sådan op er, at licensen ikke er gemt i skatten - hvad man ikke ser har man ikke ondt af.....
|
|
|
Det synes jeg i bund og grund heller ikke du skal.. lige så lidt som jeg synes jeg skal betale til diverse kulturinstitutioner på Sjælland.. eller i resten af Danmark for den sags skyld.
|
| Til top |
|
| |
Lax Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
VonLarsen skrev:
dk2000 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvorfor ikke gøre det gratis at køre over storebælt?. Det kan også betales over skatten.
|
| Til top |
|
| |