Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Støvpartikler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at man bruger trykluft istedet for en støvsuger til forstærkeren og lign. Man kan jo købe de her dåser med trykluft i, de er rigtig gode til mange ting, fx. til et PC tastatur, hifi osv. dog skal man passe på hvis man bruger det til højttalere. 

Personligt har det aldrig været et problem med støv i mine produkter, de bliver som regel skiftet ud inden det bliver et problem.

Mvh. Crede

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 November 2003 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
[QUOTE=Ikke Slipsefyr][QUOTE=gl.jas][QUOTE=duck64]

Tro flytter bjerge og uvidenhed flytter ikke noget som helst.LOL

Jeg beklager, men mit antistatic er ikke købt i bilka`s sovseafdeling og det ligger ikke en synlig hinde. Og foretrækker du en støvsuger til dit grej, så fred være med detOuch

Så er det op til den enkelte at vurder hvad der er fornuftigt og effektivt, men tro nu ikke du er den eneste der lytter på sit anlæg.Wink

Hvem af os to der er mest uvidene skal jeg ikke kunne udtale mig om, men alt antistatisk laver form for hinde(usynlig eller ej), det kan du jo nok sige dig selv, hvordan skulle det ellers kunne holde støvet væk???. Sæt en børste på din støvsuger og sæt den ned på 500 watt, så fjerne du støvet effektivt uden at ødelægge noget med kemkaliker, men det er dit anlæg, så dit problem selvfølgelig.

Støv mig her og støv mig der, når jeg har haft mine apperater åbnet er det minmalt med støv der er i dem og min søster har en billig Denon maskine der har spillet i 16 år uden nogen sinde at have haft låget af.......spild af tid venner, jeg tror faktisk i gør mere skade end gavn på længere sigt.

Tro og uvidenhed er ofte 2 sider af samme sagWink.  Du har gjort dig nogle erfaringer, og ligeledes har jeg gjort erfaringer.  Og dem er vi vel tilfredse med, men som jeg har nævnt tidligere må den enkelte vurdere hvad der er effektivt.

Men at påstå støv er uden betydning deeeeeeeeeeeeet..................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

HyBrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2003 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Mirovich skrev:
<FONT face="Arial, Helvetica, sans-serif" color=#003366 size=2>Hvad gør fabrikanterne så ved problemet? Mange forstærkere har jo huller i toppen (logisk nok da varmen stiger opad og så nemt kan komme ud). Er der nogen der har fremstillet en forstærker med nogle specielle lufthuller således at støvet ikke ummidelbart kommer ind?

Sætter køleprofiler på siderne? Det er ikke just nogen nyhed, og virker jo glimrende..
At lytter og sådanna komponenter kan ske at begynde at bule lidt og sådan, pga. varme, det ordner man (hvis de da går i stykker) ved at sætte nogle nye i.. Det koster næsten ingen ting, men de skal selvfølgelig spilles til i en del timer, men der lader man bare forstærkeren stå og køre med en cd kørende, og skruer ned - så står den og passer sig selv.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 November 2003 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=duck64]

Til gengæld bør man rense laseren en gang i kvartalet.....DET KAN HØRES.

Hvordan renser du laseren?

v.h,

Keyvan E.

Du tager en vatpind og dypper i noget vodka og så pudser du FORSIGTIGT laserlinsen og tørre efter med den tørre side på vatpinden.

Hvor stor en virking det giver afhænger af hvor snavset din laser er, er du ryger vil jeg tro du sagtens kan høre det.

Hvad med husholdnings spirit i stedet for vodka?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2003 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=duck64]

v.h,

Keyvan E.

Du tager en vatpind og dypper i noget vodka og så pudser du FORSIGTIGT laserlinsen og tørre efter med den tørre side på vatpinden.

Hvor stor en virking det giver afhænger af hvor snavset din laser er, er du ryger vil jeg tro du sagtens kan høre det.

Jeg ved godt det er en taste/stavefejl men den ide med en husholdnings spirit er ikke dum det kunne da være dejligt med sådan er spirit der kan holde hjemmet rent! 

Når spøg til side det var venligt ment.

Er der ikke noget med at almindelig sprit kan afgive en hinde på laseren, jeg tror jeg ville købe den flaske der normalt høre med til laser rensere dem kan man som regel købe løst for en kr. 20-40,- har jeg set. Den sprit/alkohol der er i dem har et navn jeg ikke kan huske men det kan også købes på større flasker.

Mvh. Crede

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 November 2003 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
[QUOTE=Ikke Slipsefyr][QUOTE=gl.jas][QUOTE=duck64]

Tro flytter bjerge og uvidenhed flytter ikke noget som helst.LOL

Jeg beklager, men mit antistatic er ikke købt i bilka`s sovseafdeling og det ligger ikke en synlig hinde. Og foretrækker du en støvsuger til dit grej, så fred være med detOuch

Så er det op til den enkelte at vurder hvad der er fornuftigt og effektivt, men tro nu ikke du er den eneste der lytter på sit anlæg.Wink

Hvem af os to der er mest uvidene skal jeg ikke kunne udtale mig om, men alt antistatisk laver form for hinde(usynlig eller ej), det kan du jo nok sige dig selv, hvordan skulle det ellers kunne holde støvet væk???. Sæt en børste på din støvsuger og sæt den ned på 500 watt, så fjerne du støvet effektivt uden at ødelægge noget med kemkaliker, men det er dit anlæg, så dit problem selvfølgelig.

Støv mig her og støv mig der, når jeg har haft mine apperater åbnet er det minmalt med støv der er i dem og min søster har en billig Denon maskine der har spillet i 16 år uden nogen sinde at have haft låget af.......spild af tid venner, jeg tror faktisk i gør mere skade end gavn på længere sigt.

Tro og uvidenhed er ofte 2 sider af samme sagWink.  Du har gjort dig nogle erfaringer, og ligeledes har jeg gjort erfaringer.  Og dem er vi vel tilfredse med, men som jeg har nævnt tidligere må den enkelte vurdere hvad der er effektivt.

Men at påstå støv er uden betydning deeeeeeeeeeeeet..................

hmm, enig i den med erfaringerne, men den med støvet har som Ronin siger noget at gøre med det miljø anlægget står i. Det er jo ikke sådan at jeg ikke har øje for en vis veligeholdse, men indtil nu har støv ikke været et problem hos mig, kun udenpå og det klares nemt med en tør støvklud. . Hvis vi skal tale om støvproblemer, så er det nok mere relevant at tale om fjernsyn, for de trækker dælme støv til sig både inde og ude.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=duck64]

v.h,

Keyvan E.

Det har jeg ikke prøvet, så det vil jeg ikke udtale mig om.Du skal nok være meget opmærkom på om det er en plastlaser eller en af glas, førstnævnte tåler nemlig ikke alt.. Hæld lidt vodka fra i  en platflaske,,,det holder i årevis.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

bøje skrev:
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
keyvan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
[QUOTE=duck64]

v.h,

Keyvan E.

Jeg ved godt det er en taste/stavefejl men den ide med en husholdnings spirit er ikke dum det kunne da være dejligt med sådan er spirit der kan holde hjemmet rent! 

Når spøg til side det var venligt ment.

Er der ikke noget med at almindelig sprit kan afgive en hinde på laseren, jeg tror jeg ville købe den flaske der normalt høre med til laser rensere dem kan man som regel købe løst for en kr. 20-40,- har jeg set. Den sprit/alkohol der er i dem har et navn jeg ikke kan huske men det kan også købes på større flasker.

Mvh. Crede

Det er det der er en fordel ved vodka, ingen striber, men tør aligevel efter med en tør vatpind. Jeg brugte isopropanol før vodkaen og da jeg gik til vodkaflasken var det med en lydforbedring til følge, hvilke tyder på at også isopropanol lægger en hinde.

Men overdriv nu ikke, især ikke hvis det er en alm cd med skuffesystem.Dem ville jeg kun rense en til to gange om året. Er det en toploadet vil jeg nok gøre det lidt tigere.

Vodkatrikket har jeg lært at et sericeværksetd iøvrigt.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 24 November 2003 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Til rensning af stik, forbindelser og laser bruger man isopropyl-alkohol og det er hovedbestanddelen i alt P.U., tonehoved og videorens. Isopropyl-alkohol kan købes på apoteket i 2 udgaver; den helt rene og den med vand i. Det skal være den helt rene. Problemet med isopropyl er at man skal tørre efter med ren klud, alkoholen opløser kun snavs, men fjerner det ikke!!! Jeg bruger, men ALDRIG til CD-laseren, Audioquest´s middel, som indeholder triklorsulfat og et eller andet. Triklor opløser alt snavs, men fordelen er her at trikloret og snavset fordamper på under 5 sekunder, stikkene står fuldstændig blanke med deres næsten afsyrede udseende. Kan man ikke høre forskel derefter, skal man bare have renset sine ører og det gøres nemmest med et ø13mm spadebor på en genopladelig bore/skruemaskine på laveste hastighed!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2003 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Til rensning af stik, forbindelser og laser bruger man isopropyl-alkohol og det er hovedbestanddelen i alt P.U., tonehoved og videorens. Isopropyl-alkohol kan købes på apoteket i 2 udgaver; den helt rene og den med vand i. Det skal være den helt rene. Problemet med isopropyl er at man skal tørre efter med ren klud, alkoholen opløser kun snavs, men fjerner det ikke!!! Jeg bruger, men ALDRIG til CD-laseren, Audioquest´s middel, som indeholder triklorsulfat og et eller andet. Triklor opløser alt snavs, men fordelen er her at trikloret og snavset fordamper på under 5 sekunder, stikkene står fuldstændig blanke med deres næsten afsyrede udseende. Kan man ikke høre forskel derefter, skal man bare have renset sine ører og det gøres nemmest med et ø13mm spadebor på en genopladelig bore/skruemaskine på laveste hastighed!!!

En laser bliver renest ved brug af vodka, linsen bliver så blank at du kan spejle dig i den og DET KAN HØRES.

Rensnig af stik.......ahhh...det virker jo kun hvis de er snavset altså.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 November 2003 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

rensning af laser kan jeg tilskrive mig!! det er en god ide, hyppigheden afhænger af omgivelserne og om det er top eller skuffe loadet cd. top loader bør nok renses ofte!!  skuffe cd. et par gange om året.

Hvis man ryger!?  noget oftere!!..

( forsigtighed skal dog udvises!! )

Vodka?? humm... tjaaa... why not!! jeg vil tage en tur ind om barskabet næste gang!!..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes