Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Poul is still going strong (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Tjø, nu er Poul igen ude med grovfilen i sit nye emne (fra i dag). Her er det så primært det fantastiske i at der aldrig er et dårligt anmeldt produkt i High-Fidelity mere.

Noget ret har han jo. Jeg stoppede med at læse High-Fidelity omkring 1993, de produkter jeg købte på grundlag af test formidlede på langt sigt ikke lytteglæden. For nyligt købte jeg så igen et nummer, foranlediget af den interessante Jamo R-909. I "gamle dage" ville der vel være en Ole Thofte eller Johnny Sørensen der fik lavet en billigere folkeudgave, man selv kunne have sjov af at samle, mens man havde penge nok i besparelse, til at forsyne sig med kolde øl i sommervarmen mens man snedkerede.

Jeg har i denne weekend lånt et par gamle årgange af bladet (77 og 78). Dengang var der både anmeldelser hvor produkterne fik meget kritik. Og åbentbart var der i barnets trodsige år endnu flere verbale høvl til den etablerede branche. I hvert fald er der under en artikel om 10 års jubilæet nævnt et besøg af lytteholdet hos B&O, fordi "branchen" ikke mente at selvbyg Voight horn bragt i High Fidelity kunne være bedre end det branchen udbød, og derfor stillede spørgsmål til lytteholdets øre. I dag må der vel være os forbrugere der bør stille samme spørgsmål til lytteholdet? Alt kan jo ikke være godt?

I dag er sjældent vist selvbyg projekter i High Fidelity, det er noget med at standarden i branchen er blevet for høj? Selv indrømmer jeg blankt, at jeg aldrig bliver en ørn til at lime lækkert finer på en højttaler, men for at citere selvsamme High Fidelity fra en artikel der stadig holder. Vi er tilbage i nr. 4 1977, p 81:

"Højttalerbiblen, "Loudspeakers" af Wharfedale's grundlægger G.A. Briggs, udkom i 1948 og blev revideret 1958. Uvist af hvilken grund er "Loudspeakers" aldrig oversat til dansk, og mange af bogens indlysende sandheder lader stadig til at være ukendte for flertallet af højttalerfabrikanter."

Nu har jeg bogen på reolen, og lad mig afsløre en af hemmelighederne. "Sanddæmpede sandwich kabinetter vil altid lyde bedre end lækkert fineret ikke sanddæmpet kabinetter"

Af branchens høje standarder, hvor mange højttalere bliver der så lavet med noget så enkelt som et sandwich kabinet, hvor man lige selv kan hælde et par sække sand i når de kommer hjem til stuen? De mest avanceret har vist et par hulrum til formålet, og det er vist det.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 04 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke stødt ind i nogen på det her forum som omtaler deres grej som måske værdens bedste det gør poul
Til top Vis Carstong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carstong

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Carstrong; hvis du ikke har set nogle som synes ders eget er verdens bedste, så skal du nok bare til at læse rigtig mange tråde, for der er godt nok mange der er helt vilde med eget grej.

Jeg kan på stående fod anbefale alt hvad Kurt von Kubik og hele SF-slænget har skrevet i sine tider, der er ikke meget slinger i valsen. Og der er tillige det hav af personer som har købt noget Vienna højttalere af den berømte jensen og de er alle også helt vilde med deres grej. Og vores allesammens MIJU, den store skaber fra Bornholm er da et sikkert bud på en prædikant for Verdens Bedste Hifi.

Det er bare snuden op i skærmen og klik derud ad!!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Juli 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Carstrong; hvis du ikke har set nogle som synes ders eget er verdens bedste, så skal du nok bare til at læse rigtig mange tråde, for der er godt nok mange der er helt vilde med eget grej.

Jeg kan på stående fod anbefale alt hvad Kurt von Kubik og hele SF-slænget har skrevet i sine tider, der er ikke meget slinger i valsen. Og der er tillige det hav af personer som har købt noget Vienna højttalere af den berømte jensen og de er alle også helt vilde med deres grej. Og vores allesammens MIJU, den store skaber fra Bornholm er da et sikkert bud på en prædikant for Verdens Bedste Hifi.

Det er bare snuden op i skærmen og klik derud ad!!

stav mit brugernavn rigtigt jeg går udfra det var en slå fejl, jeg tar heller ikke pis på andre

Det er skam en god højtaler til prisen jeg har selv et par

PS. Folk skal da ha lov til at være glad for deres grej jante er noget en forsmået nordjyde har opfundet

freedomdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at røre lidt mere i gryden.

1: Lyd, frembragt af en genstand (f.eks. en højtaler, ske slået på en gulvspand eller en kvinde der stønner (!) ) i en sådan afstand at det har et niveau der, gennemsnitligt for alm. mennesker, er over 20 mikropascal kan opfattes af et menneske.

2: Frekvenskomposanter under ca. 20 Hz, og over ca. 20.000 Hz kan, af den gennemsnitlige person, ikke høres.

3: Musik, også det som I hører, er produceret på noget teknisk udstyr som har en og eller anden respons. Det er helt sikkert givet at dette udstyr IKKE har samme respons som det udstyr I gengiver musikken i jeres hjem. Dette kan der opstilles videnskabeligt bevis for - så lad være med at argumentere. Alene det faktum at slutforbrugeren af musikken ALDRIG kommer i besiddelse af masteren som produceren lytter på. Endvidere er masteren i en anden teknisk kvalitet end slutproduktet, der kan være en CD, vinyl, en WMA-fil osv.

Mærk jer disse 3 punkter, og læs videre.

Jeg vil mene, med udsigt til øretæver, at folk der er disciple i Jensens, Gryphons, Poul Ms eller hvilken som helst anden såkaldt (ofte nærmest tilbedt) gurus Hifi-Tempel - altså folk som køber og/eller lytter til og/eller udtaler sig positivt om udstyr og musik FORDI deres guru siger at "dette udstyr/musik er godt" - er det samme som folk som ikke selv magter at forholde sig til det sværeste i al Hifi-dyrkelse: Erkendelsen af at skulle vælge selv, og vel at mærke træffe dette/disse valg UDEN at skulle have det/dem stivet af - af guruen/Hifitemplets fader - men udelukkende træffe valget med bund i éns egne øre og smag.

HOLD HER FAST I - at Hifi-nørder, som f.eks. Poul M, SAGTENS kan oplyse og åbne døre til Hifi-apparater som man ikke vidste noget om. Men fordi en Hifi-nørd hos Hifi-klubben, eller Jensen, eller den sagn-rige Poul M. - siger at noget er godt - så ER det UDELUKKENDE et udtryk for dette individs personlige holdning... INTET ANDET!

Og det er det Poul M. bl.a. ripper op i. Han har selv folk der tilbeder ham som en gud. Det skyldes ikke at han sælger Hifi - det skyldes udelukkende hans person, væremåde og gode, til tider skarpe, humor.  Han ville være nøjagtig lige så tilbedt hvis han solgte overstørrelse cylindere til 45-knallerter. Og så ville han blive diskuteret i et andet forum - men modstanderne og tilhængerne ville til evighed kappes om hvem der har mest ret... - Til hvilken nytte kan man spekulere over!

FORHANDLER aspektet, der egentlig er denne gren i dette forums formål, og der hvor Poul, mig selv, og andre, jager sylen ind, er når guru-dyrkelse bliver udnyttet af guruer. Det sker nemlig.

Jeg skal IKKE gøre mig til talsmand for hvem der udnytter og hvem der ikke gør. Men jeg skal gøre mig til enddog MEGET stor talsmand for at ENHVER der overveje at købe et apparat, og så er det iøvrigt ligegyldigt om det er en pladespiller eller en vaskemaskine, bør grundigt sætte sig ind i hvad man har brug for, hvad der findes på markedet, hvilke modeller og fabrikater der passer ind i behovet, og så, til sidst, TRÆFFE VALGET! Men træf det (for fanden!) på basis af Jer selv. IKKE på basis af hvad en anden person mener er det rigtige for jer.

Grænsen er hårfin imellem guru-dyrkelse og imødekommenhed overfor gode råd. Et eksempel på hvornår der er gået gurudyrkelse i den, er når der kommer en ny model af den type apparat man har - og guruen siger til én at man MÅ eje den nye model fordi den er så og så meget bedre...og man så vælger at skifte apparatet ud til den nye model UDEN AT OVERVEJE om det reelt er det bedste for én selv... Tester man derimod den gamle imod den nye og finder at den nye er bedre for éns person - så er det et selvstændigt valg - og man har dermed fastholdt sin integritet, og uafhængighed.

Hvis vi skal vende tilbage til punkt 1,2 og 3 - så forholder det sig sådan at jeg har prøvet at være på "den anden side" af musik-fødekæden. De numre jeg har medvirket på, er indspillet med et sæt Genelec 1036A som reference. Pris: ca. det samme som en Passat 2,0 TDI Stationcar - eller i omegnen af 400.000,- inkl. installation og kalibrering. Pulten mit musik er mixet på er en Euphonix CS3000 der koster nogle millioner, jeg ved ikke præcist hvor mange - men 3 kan ikke gøre det. Og så har det været Seals pult (ja, ham med Killer og Crazy - til youngsters i forummet, så er Killer IKKE lavet af George Michael - han spillede den blot til en koncert hvor den blev optaget). Der er bl.a. blevet anvendt Røde, AKG C12 rørmikrofon og Sony C800G til indspilningerne. Sonyen kosten over 50.000,-

Spørgsmålet er så: Ovenstående fakta om det udstyr mit musik er indspillet på - gør det mit musik MERE eller MINDRE interessant!? Svar nu ærligt!

Det er videnskabeligt bevist gentagne gange, at vi mennesker (ofte let) kan påvirkes af mennesker vi ser op til. Jeg ser helt sikkert op til Seal, han er en stor kunstner i mine øjne - men påvirker det faktum at mit musik har været igennem en pult, som har været hans, mit musik i nogensomhelst retning? Nej vel? Ikke desto mindre virker de mennesker jeg fortæller det til MEGET imponerede, og lytter mere nærværende og intenst til det musik jeg har lavet, end hvis jeg bare spiller det uden at knytte nogle kommentarer til hvordan det er blevet til.

Reelt er det eneste jeg kan sikre mig, at hvis punkt 1 og 2 opfyldes - så kan folk høre det jeg laver. Punkt 3 ville jeg for år tilbage selv bestride til min dødsdag. Jeg ville til enhver tid hævde at det optimale må være at lytte til musikken på samme måde som produceren hører det i sit studie. Jeg ville også påstå, med det udstyr jeg havde, og har, at jeg var enddog uendelig tæt på. Idag ved jeg, at jeg ALDRIG er tæt på, og ALDRIG kommer det. ("tæt på" er naturligvis relativ!)

Min bedste opfordring til jer Hifi-interesserede er derfor: Lad illusionerne falde og lyt! og, som tidligere omtalte George Michael nok så nydeligt har kaldt en af hans udmærkede plader :"Listen without prejudice". Denne disciplin magter jeg ikke selv helt endnu. Jeg har altid et og eller andet i hjernen som påvirker mig når jeg lytter - ofte noget som ikke har en skid at gøre med det musik jeg hører... Men det bliver bedre med årene. Lektien er altså: Lyder det skidt i dine ører, så lyder det skidt i dine ører - uanset hvor mange millioner det koster, og uanset hvad din hifi-gud byder dig at mene!

Mvh Hans-Henning

PS: Kan man høre forskel i lydstyrken på en 80 watts og en 100 watts forstærker?

Svar: forskellen på den maksimalt opnåelige lydstyrke kan regnes som forholdet imellem de 2 effektopgivelser. Den ene er 1,25 gange kraftigere end den anden. Regnes det om i dB, så kan den ene spille ca. 1,9 dB højere end den anden.... 1,9 dB er jo ikke HELT VILDT meget....

Men 100 watts forstærkeren har en højere naboimponatorfaktor... ligesom en meget dyr pladespiller har en høj naboimponatorfaktor. Ikke fordi den måske lyder godt - men fordi den er dyr!

Fik I fat i meningen?

Til top Vis freedomdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af freedomdk

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Ja, i Tyskland gik det jo helt galt!

Killer = Adamski with Seal

Super godt indlæg. (skal ikke ses som tilbedelse...)
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

jeg går op i hva jeg høre ikke hvad jeg har det er den samme gamle sang om at vi her på forumet ikke kan tinke selvstændigt, ja jeg ejer et par vienna ja, det stod sådan til at jeg skulle ha andre højtalere og så fik jeg et godt tilbud og en god højtaler, pak dit guro langt væk og hold dig til hvad du ved   

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Carstong skrev:

PS. Folk skal da ha lov til at være glad for deres grej jante er noget en forsmået nordjyde har opfundet

nu var han vist nok sønderjyde

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Carstong
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

jante kommer fra nordjylland det kan godt være at manden som opfandt jente kommer fra sønderjylland

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Juli 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej freedomdk

Der er jo rigtig meget korrekt i de ting, som du skriver. Her er jeg ved at bygge mit lille anlæg op - det sker i høj grad ud fra hvordan tingene lyder. Det går ikke så hurtigt, men tager lang tid - og jeg hygger mig med det. Der bliver målt og lyddæmpet etc. i det omfang som jeg kan. Føler ikke at jeg er i kløerne på forhandlerne, men det er da rart, når de også giver deres mening med. Det er i sidste ende op til en selv at sortere !

Omkring det der med de 20-20000 Hz. Det er vist helt rigtigt, hvis vi ser på rene sinus signaler, men den holder ikke helt vand ved f.eks. firkant signaler, der jo også indeholder alle de ulige harmoniske !
Hvis vi f.eks. ønsker, at vores udstyr skal gengive en 3000 Hz firkant, da skal vi jo have 9k, 15k, 21k etc. med. Om den enkelte kan høre forskel, hvis der skæres af ved 20000Hz ?  Tja - nogle kan måske.

Kunne nu også godt bruge sådan et par Genelec - har tidligere testet nogle af deres mindre modeller. Mackie laver også nogle ret gode højtalere. Kører lige nu med B&W.

Omkring forstærkere og effekt. Der kan være hørbar forskel på to forstærkere, der umiddelbart skulle kunne levere samme effekt, hvis den ene har en ringe strømforsyning og den anden har en god strømforsyning.

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Carstong skrev:
jante kommer fra nordjylland det kan godt være at manden som opfandt jente kommer fra sønderjylland

Aksel Sandemose var øboer.

Mors......................altså øen Mors i Limfjorden .......................nærmere bestemt.

Uden Aksel Sandemose ingen "Jantelov". Eller Janteloven havde nok eksisteret i sin form uden hans definition men så havde den måske nok haft et andet "populærnavn".

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

carstong det var en jokeskal intet lægges i det.
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Næe, hvis Sandemose havde været hifientusiast, havde janteloven nok set anderledes ud.

1. Du skal ikke tro, at dit anlæg er bedre end vores.

2. Du skal ikke tro, at dit anlæg er lige så godt som vores.

3. Du skal ikke tro, at vi ikke ved hvad du har af anlæg.

4. Du skal ikke tro, at du ved noget om hifi.

5. Du skal ikke tro, at du ved mere om hifi end os.

6. Du skal ikke tro, at du ved lige så meget om hifi, som os.

7. Du skal ikke tro, at din mening om hifi, er noget værd.

8. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget om hifi.

9. Du skal ikke grine ad vores anlæg.

10. Du skal ikke tro, at nogen kan lide dit anlæg.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Næe, hvis Sandemose havde været hifientusiast, havde janteloven nok set anderledes ud.

1. Du skal ikke tro, at dit anlæg er bedre end vores.

2. Du skal ikke tro, at dit anlæg er lige så godt som vores.

3. Du skal ikke tro, at vi ikke ved hvad du har af anlæg.

4. Du skal ikke tro, at du ved noget om hifi.

5. Du skal ikke tro, at du ved mere om hifi end os.

6. Du skal ikke tro, at du ved lige så meget om hifi, som os.

7. Du skal ikke tro, at din mening om hifi, er noget værd.

8. Du skal ikke tro, at du kan lære os noget om hifi.

9. Du skal ikke grine ad vores anlæg.

10. Du skal ikke tro, at nogen kan lide dit anlæg.

Det er s'gu da ikke janteloven det der.

Det er hifi-entusiast loven du opremser.

Den er i fuld flor herinde. Og det er for det meste den lov (iblandet lidt kantslibning af persongalleriet) der gør at bølgerne til tider går højt i indlægene på H4A.

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke kalde Paul for GUD, så er han sådan set sat på sin rette plads, hvor han fra sin lyserød sky kan se ned på alle andre 
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Ja - der er masser af farver på debatten her, men det er jo ikke helt skidt. Der er mange gode synspunkter og mange fine ideer. Tingene blive i sidste ende som oftest godt belyst og det er jo dejligt.
Jeg tror, at vi skal være glade for denne web side og dette forum, hvor vi kan udveksle vore synspunkter. Vi har heldigvis ikke alle samme mening og viden omkring hifi - det ville blive meget kedeligt, hvis alle tingene her var enkle !

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 04 Juli 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

HIFI er slet ikke enkel (derfor heller ikke kedelige), det er en del af det sjove ved denne hobby 

Der er så mange mærker der ude, og så mange valgmulighed (tro retninger), at man aldrig bliver færdig.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa  drenge  (og piger, hvis de da ikke er skredet for længst)

Så er der vist igen en ny omgang "Ugens emne"...

Som sædvanligt, er der godt med lårklaskere og humørbomber - jeg var i hvert fald godt flad af grin adskillige gange...
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Som sædvanligt, er der godt med lårklaskere og humørbomber - jeg var i hvert fald godt flad af grin adskillige gange...

Ja, der er en ny ugens emne, hver uge.
Det er derfor det hedder ugens emne.

Hvad er det specielt du finder humørskabende i denne uges indlæg ?
Det jeg umiddelbart kan se, er at Poul har fundet en ny forhandler, han ikke kan lide.

Hvilke forhandlere kan Poul egentlig lide ?  
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
David skrev:

Ja, der er en ny ugens emne, hver uge.
Det er derfor det hedder ugens emne.

Hvad er det specielt du finder humørskabende i denne uges indlæg ?
Det jeg umiddelbart kan se, er at Poul har fundet en ny forhandler, han ikke kan lide.

Hvilke forhandlere kan Poul egentlig lide ?  

Tud tud

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes