| Forfatter |
|
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefrekvensen er probertionel afhængig af enhedens impedance, så man kan ikke bare sige at her fungere et 6db filter eller at 1200herts forskel er hvad der skal til. -for hvad nu hvis den ene er 8 ohm, den anden er 7 ohm og en tredje er 5 ohm....
Næ du, delefiltrer er ikke sådan lige til....
Jeg har filtre til ethvert humør.... ....for en stund er jeg himmelrygt. __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
|
"Get a life"
Sikke dog en gang socialakrobatisk irrelevant tanketom kællingesnak!
PS:
Man kan altid med fordel stave sig vej igennem de indlæg man forgæves prøver at tilbagepludre på!
|
|
|
Tror at ti øren netop faldt mht. hvad du hed sidst, da du florerede i dette forum, sproget passer fint nok. 
/over and out herfra.
|
| Til top |
|
| |
JØRGEN STORM Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Tror at ti øren netop faldt"
Det skulle jo ske før eller siden!
"Hvad du hed sidst, da du florerede i dette forum"
Paranoia er nu noget finurligt noget!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 02:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
|
"Tror at ti øren netop faldt"
Det skulle jo ske før eller siden!
"Hvad du hed sidst, da du florerede i dette forum"
Paranoia er nu noget finurligt noget!
|
|
|
Herligt at se din positivitet omkring din paranoia, troede ellers sådan en sygdom var negativ ladet. 
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Der skal efter min mening stadigvæk være plads til eks. faderen og sønnen, som vil hygge sig sammen i en weekend med at indkøbe lim og mdf plade i silvan, for derefter at samle de 12 stykker frisksavet træ i hobbykælderen. For derefter at lade sønnike styre loddekolben, for hvem de få billigtindkøbte delefilterkomponenter og højttalerenheder samles på faderens anvisning, efter simple tegninger. Den pavestolte søn kan næsten ikke få julelyset væk fra øjnene første gang han hører sine højttalere på sit anlæg.
Ovenstående ville ikke være fem skåle urin værd, hvis det hele skulle igennem møllen af måleudstyr og store filtersammensætninger, med det sagt at der må og skal være plads til at de helt grønne starter i kravlegården.
Og ja, ovenstående måler sikkert helt forkert og lyder formodentligt også en anelse skævt ...og hvad så !!!
|
|
|
Nemlig , og (som du også skriver) så er juniors interesse for DIY vakt, som tid går vil ht. byggeriet blive mere avanceret.
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lykkedes det igen for nogle personer, at få drejet en god debat til en konkurrence gående ud på at genere hinanden mest. TIL LYKKE MED DET. Kunne dette forum blot være for dem der har en positiv indstilling til denne hobby "at bygge højttalere" - og assistere vore nye debatører, der beder om lidt teknisk assistance og gode råd.
Til de debatører, der så snart de farer i "blækhuset" i dette furum, indtager et sprogbrug, der ikke just kan betegnes for venlig: PRØV NU AT VÆRE VENLIGE OVERFOR JERES MEDDEBATØRER så vi kan animere og hjælpe de der ønsker at komme igang med en god hobby, - det at bygge højttalere.
En rar hilsen arne rodahl
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Arne > Jeg tror det netop er fordi folk går meget op i denne hobby, at de nogle gange bliver uenige. Personlig vil jeg gøre alt for at hjælpe folk, især nybegyndere. Derfor har jeg også næsten hver weekend nogle forbi der får en måling og et filter.
Men jeg kan også blive uenig med nogle af de andre herinde, når de (i min verden) skubber folk i den forkerte retning. Jeg vil gerne at folk får en successhistorie så de igen senere får lyst til at bygge. Chancen i min verden for det, med beregnede filtre og "tilshusen" er meget lille. Jeg kan ikke tælle hvormange der har sagt "Jeg har bygget højttalere i over 20år nu", og stadig (i min verden) skubber folk helt forkert.
Jeg prøver dog at se dette som en hobby på ligefod med modelflyveri. Der skal være plads til alle. Havde jeg ikke haft den, ville jeg være forumets mindst rareste person.
Det at folk farer op bygger vel på passion.
Det bedste der kunne ske, var at man lavede nogle flere selvbyggerklubber hvor der var adgang til måleudstyr m.m. Jeg stiller gerne mit til rådig her i midtjylland, hvis det skulle ske.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den første højttaler jeg byggede til mig selv var af egne udvalgte enheder og delefilter lavet af SAT (det var tilbage i slut 80'erne). Det var en stor 3 vejs satan og lød rigtigt godt synes jeg.
Herefter syntes jeg det kunne være sjovt at lave en lille to vejs, hvor jeg lavede det hele selv. Det rimeligt billige enheder. En 5" visaton og en Mainhattan Accoustic diskant. En gut i min lokale hifi klubben byggede også selv og sagde at jeg uden måleudstyr godt kunne glemme alt om et godt resultat. Han sagde dog at jeg skulle komme ned med den, når jeg var færdige og så ville han sætte en Dali 102 til som ville lammetæve min højttaler.
Da jeg var færdig og tog ned i hifi klubben lavede vi testen. Og han måtte trække sine ord i sig. Jeg ved ikke om min var bedre, men den faldt ikke igennem selvom den var lavet på ørene.
Hele processen med at finde enheder studere kabinetformer og læse om delefiltre var utroligt spændende, især kunne jeg godt lide Martin Colloms bog.
Læs alt hvad i kan og kom igang, også uden måleudstyr.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt blev det til et 2. ordens linkwitz/reiley, i hvertfald elektrisk. Hvordan det rent faktisk opførte sig i virkeligheden finder jeg aldrig ud af.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk på der er noget der hedder en lærekurve. Hvis man bygger færdigkonstruerede højttalere, vil lærekurven være flad = ingen udvikling. Hvis man derimod selv prøver, vil lærekurven være stejl i starten og flade ud mod slutningen, men den bliver aldrig flad = progressiv udvikling i læren om at bygge højttalere.
Den sidste proces resultere i nogle elendige til middelmådige resultater i starten og i hæderlige til fremragende højttalere til slut.
Man må gøre op med sig selv om man vil lære at bygge højttalere, eller man blot vil sætte sit præg på finishen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din konklussion er grundlæggende forkert. Man lærer naturligvis en masse af at bygge et kendt design, især hvis man er så nysgerrig og begavet, at man spørger ind til funktionen af de forskellige detailløsninger. Ifølge dit approach skulle man altså bedst lære børn at læse ved at låse dem inde i et rum med bøger uden lærer, - eller lære poderne at svømme ved at kyle dem udenbords fra familiens lystyacht uden svømmebælte. Det prøvede min familie i øvrigt med mig og det kan ikke anbefales, - et øjeblik var jeg bange, men da jeg først var sluppet ud af sækken, gik det bedre!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
| Din konklussion er grundlæggende forkert. Man lærer naturligvis en masse af at bygge et kendt design, især hvis man er så nysgerrig og begavet, at man spørger ind til funktionen af de forskellige detailløsninger. Ifølge dit approach skulle man altså bedst lære børn at læse ved at låse dem inde i et rum med bøger uden lærer, - eller lære poderne at svømme ved at kyle dem udenbords fra familiens lystyacht uden svømmebælte. Det prøvede min familie i øvrigt med mig og det kan ikke anbefales, - et øjeblik var jeg bange, men da jeg først var sluppet ud af sækken, gik det bedre! |
|
|
Jeg vil blot meddele at jeg ikke agter at svare på indlæg fra dig. Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om din stil, og kan slet ikke tage dig seriøst. Alt i din verden er sort/hvid som du pakker ind i en elendig form for humor. Kan du overhovedet tale til andre uden alt det mundgejl du lukker ud?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
JØRGEN STORM skrev:
|
Jeg kan ikke med min bedste vilje, - og den er ellers næsten lige så stor som mit vedhæng, - forstå, hvorfor der skulle være noget specielt vidunderligt i at smide penge ud på et ringe slutresultat, når nu faderen, sønnen and the holy ghost, kunne hygge sig lige så godt og opnå et ufatteligt meget bedre resultat ved at reproducere et aktuelt kit i den ønskede prisklasse, som forstandige mennesker først havde ulejliget sig voldsomt med at optimere til det bedst mulige resultat!
Eller er der måske en for menneskeheden hidtil udiagnosticeret og ganske særlig herlighedsværdi i målbevist at gå efter det værst tænkelige resultat? I så fald anbefaler jeg en ombytning af bas og diskant og evt en omhyggelig perforering af basmembranen med lillebrors ynglingsrangle!
|
|
|
Ærligt ? Den tænkte højttaler kan jo altid rettes til med måleudstyr senere, hvis nogen skulle få lyst.
Get a life Mr. Storm 
|
|
|
Problemet er at det kan den ikke, kabinet / placeringen af enhederne skal eksempelvis være indtænkt i overføringsfunktionen og omvendt.
Det lader til at nybegynderne m.fl. alene læner sig op af de "behagende" indlæg hvilket ikke nødvendigvis er dem med det brugbare indhold.
Hvis de håbefulde fra starten ville gøre sig klart, og skrive det, om ambitionerne går højere end købegrej eller om det blot skal være hjemmesnedkereret eller bare ligne noget man kan købe. I de sidste tilfælle er fagligt funderet hjælp tilsyneladende både overflødig og uvelkommen og dermed spild af tid for alle parter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg vil blot meddele at jeg ikke agter at svare på indlæg fra dig."
Jeg kunne godt forestille mig en hårdere straf!
"Jeg bryder mig ganske enkelt ikke om din stil"
Og hvad så?
"Og kan slet ikke tage dig seriøst."
Og hvad så?
"Alt i din verden er sort/hvid"
Pladder, tænk dig dog om knægt!
"Kan du overhovedet tale til andre uden alt det mundgejl du lukker ud?"
Det kan jeg godt, men det vil jeg ikke!
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Her et link til lidt delefilterberegning. Også dæmpeled mv. kan beregnes.
Jeg har selv en hjemmebygget 2-vejs højtaler og har i ca. ½ år eksperimenteret med filteret. Lige nu er det et 1. ordens filter hvor diskanten skærer ved 5 khz og bassen ved 2,5 khz. Sidstnævte har dog også en sugekreds til dæmning af metalresons ved. ca. 4,5 khz (seas magnesium enhed).
Jeg er overordent godt tilfreds med resultatet også selv om jeg ingen ide har om, hvordan det måler! Men hvis det lyder godt i min høre, så er måleresultaterne jo også ligegyldige!
Jeg kan dog sige at det er ganske nemt at høre forskel på små afvigelser i delefiltere, det være sig delefrekvens, dæmning af enheder og manipulering af impedanser. Det hele har indflydelse på hinanden, så tålmidig og tid/lyst til at eksperimentere er et must.
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk nu ikke at taste 8 ohm fordi det er en 8 ohmsnhed, men aflæs istrdet impedansen på kurven der følger med enheden
|
| Til top |
|
| |
olde Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 10 Februar 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu da utroligt så mange gamle mavesure mænd der er herinde. Hobby kan foretages på mange måder, og jeg går ud fra størstedelen af nybegundere ønsker at starte stille ud for at se om denne nye hobby nu er noget for dem. Så jeg synes det er synd at der er så mange herinde der skal fortælle om hvorfor det aldrig kan lade sig gøre at bygge en middelmådig hobby højttaler uden at først bruge 15k på diverse lytte udstyr. Selv de mest erfarne hjemmebyggere på denne side er startet et sted, og jeg tvivler stærkt på at de alle har brugt avanceret lytte udstyr til deres første projekter. Så kan i ikke være søde at se dette som det er, i stedet for at farer op hele tiden. Hvis i nu brugte noget at jeres store viden på at give folk nogle råd til det problem de stod med i stedet for at brokke hele tiden.
Hvis lidt kærlig omtanke (og ja BIGDANE/JØRGEN STORM, du kan godt kalde det noget socialdemokratisk pis)....
mvh Olde 
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 10 Februar 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Olde
Fint indlæg !
En rar hilsen arne rodahl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Februar 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg her have lov til at omdirigere nye meddebatører og debutanter, til at læse og forstå den rigtig fine og velskrevne guide Lyd & Højttalerbyg, skrevet af Arne Rodahl. Jeg lover jer at det er mere hyggeligt læsestof end den kanal i her har skruet ind på. Det kan anbefales at lave en kande kaffe, som værende suplement til læsningen, fortsat god dag til alle. 
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2
|
| Til top |
|
| |