| Forfatter |
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
|
Hej.
lidt inspiration til DAC.
http://www.dddac.de/ma_dac21.htm.
Måske skal vi lave en ny tråd med ideer til DIY DAC4ALL for ikke at blande for meget ind i denne tråd ?
|
|
|
OK. Lad os bare gøre det. Jeg har svært ved at bidrage med så meget ud over det her afkoblingsfis og evt. spændingsreference når det bliver undersøgt nærmere + evt. lidt løst :)
Lige nu er fokus jo mere bredt på jitterreduktion, primært i dacen. Jeg tror egentligt at det at tænke lav jitter konstruktion også er det bedste ift. en dac konstruktion. Men de tanker kan vi fint flytte til en anden tråd.
VH Søren
|
|
|
Jeg synes nu det går meget godt med dine bidrag..
Jeg er begyndt at se lidt på high speed D/A konvertere.. De er ikke beregnet til audio, men jeg tror måske de kan bruges alligevel..
Nå men jeg må hellere lade det ligge..lidt endnu.
Jeg tager snart på julefrie så der bliver nok lidt stille fra mig de næste par dage..
Så jeg må hellere ønske god jul nu.. |
|
|
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=LGrau][QUOTE=kramer71]
Som jeg kan se det af databladet til konverteren trækker den ikke strøm (kun strømtræk på 40-50 ma på va+/- og vd+). Første prioritet for vreffen må derfor være ekstrem lav støj, derefter høj præcision. At den (6126) er langsom betyder derfor ikke så meget, problemet er vel nærmere som du siger, at den ikke er så robust på indput (jeg har svært ved at læse det i databladet da jeg ikke selv har referencer at holde det op mod :). Hvis det kan løses må det være en iddeel kreds, hvis der ikke trækkes strøm.
Støjen er vist næsten ligeså lav(3,0uV istedet for 2,85uV) på kredsen jeg fandt, tilgængæld er settling time lavere. forskellen er så lille at jeg tror at man er bedre tjent med den anden(min ) fordi den bedre undertrykker støj på forsyningen.
Det kan ikke passe, jeg må finde en bedre, eller argumentere bedre for min sag :)
Den må komme fra MCK som er delt ned (ACKO). Måske kan det betale sig at lave nedelingen selv eller indsætte ny clock ?
ACKO kommer som jeg kan se det fra LRCK Left/right clock.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
| [QUOTE=LGrau][QUOTE=kramer71]
Som jeg kan se det af databladet til konverteren trækker den ikke strøm (kun strømtræk på 40-50 ma på va+/- og vd+). Første prioritet for vreffen må derfor være ekstrem lav støj, derefter høj præcision. At den (6126) er langsom betyder derfor ikke så meget, problemet er vel nærmere som du siger, at den ikke er så robust på indput (jeg har svært ved at læse det i databladet da jeg ikke selv har referencer at holde det op mod :). Hvis det kan løses må det være en iddeel kreds, hvis der ikke trækkes strøm.
Støjen er vist næsten ligeså lav(3,0uV istedet for 2,85uV) på kredsen jeg fandt, tilgængæld er settling time lavere. forskellen er så lille at jeg tror at man er bedre tjent med den anden(min ) fordi den bedre undertrykker støj på forsyningen.
Det kan ikke passe, jeg må finde en bedre, eller argumentere bedre for min sag :)
Den må komme fra MCK som er delt ned (ACKO). Måske kan det betale sig at lave nedelingen selv eller indsætte ny clock ?
ACKO kommer som jeg kan se det fra LRCK Left/right clock.
Ja det kan nemt misforståes hvad de skriver... der står at ACKO er 128xLRCLK, men den kommer vist fra MCK se evt. side 1. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh. Det er dejligt at kunne bestille sine julegaver selv,
.......specielt når de er gratis 
Fra analog.com
ADI Model # Qty Req. Delivery Date*
AD8611AR 2 05.01.2004
ADCMP566BCP 1 05.01.2004 (hmm, måske skal man satse på at sætte den i holder :)
Og fra Maxim
MAX903 - High-Speed, Low-Power Voltage Comparators
MAX913 - Single/Dual, Ultra-Fast, Low-Power, Precision TTL Comparators
MAX6250 - Low-Noise, Precision, +2.5V/+4.096V/+5V Voltage References
+ ttl comparator og 5V regulator fra Texasinstrumens
God jul Ha-ha
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ift. afkobling (elektrolyt + flere x7r smd typer). Elektrolytkondensatorerne bruges vel kun som opbakning af x7r kondensator typerne ? dvs. føde disse. Strømtrækket skal vel først klares af x7r kondensatorerne ? - dvs. at de faktisk er de vigtigste (dvs. at det faktisk er her at lav ESR er afgørende )?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2003 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2003 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Ahh. Det er dejligt at kunne bestille sine julegaver selv,
.......specielt når de er gratis 
Fra analog.com
ADI Model # Qty Req. Delivery Date*
AD8611AR 2 05.01.2004
ADCMP566BCP 1 05.01.2004 (hmm, måske skal man satse på at sætte den i holder :)
Og fra Maxim
MAX903 - High-Speed, Low-Power Voltage Comparators
MAX913 - Single/Dual, Ultra-Fast, Low-Power, Precision TTL Comparators
MAX6250 - Low-Noise, Precision, +2.5V/+4.096V/+5V Voltage References
+ ttl comparator og 5V regulator fra Texasinstrumens
God jul Ha-ha
|
|
|
Tilykke med julegaverne .
Jeg må sige at jeg er imponeret at dataerne på kredsen : ADCMP566BCP..
Her kan det virkelig lade sig gøre at lave en clock hvor det er selve oscillatoren som sætter begrænsningerne.. Problemet er selvfølgelig konverteringen til TTL niveau..
Som jeg skrev lidt tidligere er jeg begyndt at se lidt på high speed convertere.
Grunden er at det nytter ikke noget at lave en god clock hvis timingen internt går i vasken.. ved delta sigma konvertere kan veg ikke se at der skulle være nogen problemer, som du har skrevet att de jitter.
Men ved multibit konvertere er problemet tilstede. Jeg kan ikke forestille mig at konverteringen foregår med picosecunders nøjagstighed. Her taler vi sikkert adskillige nanosekunders variation..
Man kan få high speed konvertere med opløsning over 16 bit, converterne har ofte PECL indgange.. så det er kræs for lav jitter. Men jeg er ikke imponeret over lineariteten og prisen.. . Men mon ikke at et mere intens eftersøgning giver resultat.
Jeg er begyndt at kigge lidt efter non oversampling konvertere som du sikkert har bemærket, Derfor skal være en multibit konverter.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej desværre.
Her skal der nok laves en differentialforstærker eller lignene.
Muligvis kan det laves uden at jitterperfomance går helt i vasken.
Jeg vil se prøve at få tid til at lave et udkast til konvertering. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Ift. afkobling (elektrolyt + flere x7r smd typer). Elektrolytkondensatorerne bruges vel kun som opbakning af x7r kondensator typerne ? dvs. føde disse. Strømtrækket skal vel først klares af x7r kondensatorerne ? - dvs. at de faktisk er de vigtigste (dvs. at det faktisk er her at lav ESR er afgørende )?
|
|
|
Ifølge Guido skal man kun afkoble med en god Oscon eller black gate kondensator, så måske har jeg villedt dig ved at anbefale mange i parallel.
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Supply_decoup ling.pdf __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
Ifølge Guido skal man kun afkoble med en god Oscon eller black gate kondensator, så måske har jeg villedt dig ved at anbefale mange i parallel.
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Supply_decoup ling.pdf
|
|
|
Jeg har læst den artikkel i julen, og det har fået mig til at spekulere lidt ekstra. Ift. til afkobling på clocken er jeg dog ret overbevist om, at Sørens tilgang er bedre; Støjen i clocken er primært et problem i skifteøjeblikket. Men det er selvfølgeligt en afvejning ift. ringning og andre problemer ved hæftig brug af lokal afkobling. Men husk på at ved brug af forskellige værdier bliver denne ringning desuden smøret ud.
Men det skal komme an på en prøve med de 2 forskellige principper både i clock og på dac/reciewer.
Jeg må sige at jeg dog overvejer anvende tantaler, og starte trappen af kondensatorer længere nede <47nf
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Supply_decoup ling.pdf
|
|
|
Jeg har læst den artikkel i julen, og det har fået mig til at spekulere lidt ekstra. Ift. til afkobling på clocken er jeg dog ret overbevist om, at Sørens tilgang er bedre; Støjen i clocken er primært et problem i skifteøjeblikket. Men det er selvfølgeligt en afvejning ift. ringning og andre problemer ved hæftig brug af lokal afkobling. Men husk på at ved brug af forskellige værdier bliver denne ringning desuden smøret ud.
Men det skal komme an på en prøve.
Jeg overvejer nu at anvende tantaler, og måske starte trappen af kondensatorer længere nede <47/22nf
|
|
|
Det er vist også mest hvis man forsyner flere digitalkredse med samme forsyning at problemerne opstår. Så jeg synes det lyder fornuftigt at fortsætte med mange i parallel.
Nu kan jeg ikke lige huske hvor jeg læste det henne men til de kritiske spændinger skulle en shunt regulator være god.. men jeg tvivler på at den bliver bedre end Maxim forsyningen.. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var her der stod lidt om shuntregulator.
Jeg har brugt en del tid på at surfe efter billige crystaller men uden held.
Jeg tror faktisk at Guidos til 25$ ikke kan gøres meget billigere i forhold til ydelsen. desværre. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan det virkelig lade sig gøre at lave en clock hvor det er selve oscillatoren som sætter begrænsningerne.. Problemet er selvfølgelig konverteringen til TTL niveau..
Grunden er at det nytter ikke noget at lave en god clock hvis timingen internt går i vasken.. ved delta sigma konvertere kan veg ikke se at der skulle være nogen problemer, som du har skrevet att de jitter.
Men ved multibit konvertere er problemet tilstede. Jeg kan ikke forestille mig at konverteringen foregår med picosecunders nøjagstighed. Her taler vi sikkert adskillige nanosekunders variation..
Jeg kunne forestille mig at multibit konverteren generelt er mere følsom overfor den mere bredspektrede jitter. En god clock kan dog rette op på det :)
Man kan få high speed konvertere med opløsning over 16 bit, converterne har ofte PECL indgange.. så det er kræs for lav jitter. Men jeg er ikke imponeret over lineariteten og prisen.. .
Hvad taler vi om i pris ? -
Problemet er vel også at understøtte disse kredse. Eks. har maxim voltage referencen kun en nøjagtighed op til konvertere til 16 bit ! Så det er dælme kram der skal til, for at nå bare de 16 bit. Den maxim kreds koster jo mere end de fleste habile konvertere.
Jeg er begyndt at kigge lidt efter non oversampling konvertere som du sikkert har bemærket, Derfor skal være en multibit konverter.
Ja. Men hvis jeg var milliardær havde jeg lavet 1bit konverteren uden oversampling :).
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Det var her der stod lidt om shuntregulator.
Jeg har brugt en del tid på at surfe efter billige crystaller men uden held.
Jeg tror faktisk at Guidos til 25$ ikke kan gøres meget billigere i forhold til ydelsen. desværre.
|
|
|
Det er ikke til at vide. Det kan jo ikke ligefrem være luksus komponenter, der er i en sådan xo med hcmos udgang. Jeg tror på comparator løsningen, men igen. Det skal komme an på en lytte prøve. Det varer ikke mere end en god uges tid før jeg har den første comparator variant oppe at køre. Jeg vil prøve med en 4 forskellige comparator varianter. Derefter må vi se på den ecl konvertering og så se, om vi kan få analog rumraketten i luften.
Ud fra en cost benefit betragtning er der dog ingen tvivl om at xo løsningen må være den optimale og da også den mest elegante.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Man kan få high speed konvertere med opløsning over 16 bit, converterne har ofte PECL indgange.. så det er kræs for lav jitter. Men jeg er ikke imponeret over lineariteten og prisen.. .
Hvad taler vi om i pris ? -
Problemet er vel også at understøtte disse kredse. Eks. har maxim voltage referencen kun en nøjagtighed op til konvertere til 16 bit ! Så det er dælme kram der skal til, for at nå bare de 16 bit. Den maxim kreds koster jo mere end de fleste habile konvertere.
Maxim har nogle 16 bit typer. prisen er ca. 30$ ved 1000stk. De har en ulineraritet på ca 1,5 lsb. tilgengæld er settling time 11ns.
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX5888.pdf |
|
|
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
D'herrer! Undskyld heg blander mig i diskussionen  . Jeg har ikke
fulgt med i tråden her og jeg har ikke lige læst alle 9 siders indlæg
igennem, så undskyld hvis det er et dumt indlæg(  ), men I har set
at LC har lagt diagrammerne til LClock ud på diyaudio.com (i digital-
forummet), ikke?
/U.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
D'herrer! Undskyld heg blander mig i diskussionen . Jeg har ikke fulgt med i tråden her og jeg har ikke lige læst alle 9 siders indlæg igennem, så undskyld hvis det er et dumt indlæg( ), men I har set at LC har lagt diagrammerne til LClock ud på diyaudio.com (i digital- forummet), ikke?
/U. |
|
|
Det er helt fint. Kom bare og vær med. Vi har set det.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen carrotman.
Ja vi har vist helt glemt at komme med vores negative udgydelser over clocken som vi plejer .
Men den ser også mere fornuftig ud end de to foregående..
Men der kunne godt gøres lidt mere ud af afkobling/forsyning. Og så fjern logik kredsen i udgangen den giver kun ekstra jitter. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |