| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Velkommen carrotman.
Ja vi har vist helt glemt at komme med vores negative udgydelser over clocken som vi plejer .
Men den ser også mere fornuftig ud end de to foregående..
Men der kunne godt gøres lidt mere ud af afkobling/forsyning. Og så fjern logik kredsen i udgangen den giver kun ekstra jitter.
|
|
|
Ja, LC mener at logik kredsen (der er to (dac/drev)) bedre afkobler clocken fra modtagerdelen. (han har ingen forklaring) Der udover giver den selvfølgeligt også bedre definition på flankerne og det i mellem. Det kan gøre clocken mere robust i forskellige setups. Desværre kræver de jo en del ekstra føde elektronik og nå ja, så skie, de inducerer jo også jitter.
Man burde bygge en kopi for at sammenligne principperne. Jeg hælder stadig til den store "ringekoncert" tæt på comparatoren => men højest mulig dynamisk performance. Det er et spørgsmål om hvilken type af strøm støj man mener giver jitter.
Det gode ved den grumme ad comparator er, at den har opgivet data for støjfølsomheden. Men den koster vel også en 3-4 gange så meget som den LC har anvendt. (Og LC clock er stadig meget billig ift. andre clocks på markedet)
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var udelukkende til orientering. Jeg er overbevist om at det
færdige resultat ikke kommer til at ligne en LClock særlig meget, så
det var bare for at I kunne se hvordan det kan gøres.
Iøvrigt mener jeg ikke at jeg kan bidrage med det store i denne tråd
(andet end dumme kommentarer - dem har jeg så til gengæld også
mange af  ), men jeg glæder mig meget til at se det færdige
resultat *bakker ud af diskussionen og stiller sig på sidelinjen  *
/U.
|
| Til top |
|
| |
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
Ift. afkobling (elektrolyt + flere x7r smd typer). Elektrolytkondensatorerne bruges vel kun som opbakning af x7r kondensator typerne ? dvs. føde disse. Strømtrækket skal vel først klares af x7r kondensatorerne ? - dvs. at de faktisk er de vigtigste (dvs. at det faktisk er her at lav ESR er afgørende )?
|
|
|
Ifølge Guido skal man kun afkoble med en god Oscon eller black gate kondensator, så måske har jeg villedt dig ved at anbefale mange i parallel.
http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Supply_decoup ling.pdf
|
|
|
Jeg har læst den artikkel i julen, og det har fået mig til at spekulere lidt ekstra. Ift. til afkobling på clocken er jeg dog ret overbevist om, at Sørens tilgang er bedre; Støjen i clocken er primært et problem i skifteøjeblikket. Men det er selvfølgeligt en afvejning ift. ringning og andre problemer ved hæftig brug af lokal afkobling. Men husk på at ved brug af forskellige værdier bliver denne ringning desuden smøret ud.
Men det skal komme an på en prøve.
Jeg overvejer nu at anvende tantaler, og måske starte trappen af kondensatorer længere nede <47/22nf
|
|
|
Det er vist også mest hvis man forsyner flere digitalkredse med samme forsyning at problemerne opstår. Så jeg synes det lyder fornuftigt at fortsætte med mange i parallel.
Nu kan jeg ikke lige huske hvor jeg læste det henne men til de kritiske spændinger skulle en shunt regulator være god.. men jeg tvivler på at den bliver bedre end Maxim forsyningen..
|
|
|
Hej undskyld jeg blander mig. Jeg har ikke læst hele denne tråd, men har lige et par kommentarer...
Ved afkobling af IC'er, er det vigtigt at afkoblingen er placeret meget tæt på IC'ens forsynings ben for at dæmpe induktionen i printbanerne hen til IC'en. Foredelen ved at benytte en elektrolyt kondensator (eks. Panasonic FC), sammen med en eks. x7r kondensator, er kompencere for elektrolyttens stigende ESR ved høje frekvenser.
Som regulatorer er der ikke behov for at benytte shunt regulatorer, da de let kan støje. Derfor ville jeg selv benytte en ganske almindelig regulator.
Mht. til ringning på digitale signaler, opstår denne ringning hovedsageligt af induktionen i printbanerne. Denne ringning kan fjernes ved at montere en eks. 100ohm modstand i serie med udgangen på IC'en. Bemærk at det ikke er alle IC'er som kan kapere ringning på det digitale signal, så brænder de af.
MVH
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Weezer skrev:
|
Hej undskyld jeg blander mig. Jeg har ikke læst hele denne tråd, men har lige et par kommentarer...
Ved afkobling af IC'er, er det vigtigt at afkoblingen er placeret meget tæt på IC'ens forsynings ben for at dæmpe induktionen i printbanerne hen til IC'en. Foredelen ved at benytte en elektrolyt kondensator (eks. Panasonic FC), sammen med en eks. x7r kondensator, er kompencere for elektrolyttens stigende ESR ved høje frekvenser.
Som regulatorer er der ikke behov for at benytte shunt regulatorer, da de let kan støje. Derfor ville jeg selv benytte en ganske almindelig regulator.
Mht. til ringning på digitale signaler, opstår denne ringning hovedsageligt af induktionen i printbanerne. Denne ringning kan fjernes ved at montere en eks. 100ohm modstand i serie med udgangen på IC'en. Bemærk at det ikke er alle IC'er som kan kapere ringning på det digitale signal, så brænder de af.
MVH
|
|
|
Hej Weezer.
Kom endelig med dine erfaringer.
Det er ikke noget krav at man skal læse hele tråden først .
Nu ved jeg ikke om du læste, linket jeg sente med da jeg skrev at man kunne nøjes med OSCON kondensator..
Men det skulle være fordi ESR er så lav ved høje frekvenser at man ikke får nogen fordel ved at parallelkoble med tantaler eller lignene..
Jeg tror nu stadig som du skriver at man skal parallelkoble flere typer, man skal blot sørge for at gøre signalvejene ultra korte.
Mht 100 ohm i udgangen ? jeg går ud fra at modstanden i udgangen bruges som en slags lavpassfilter så de højeste frekvener i signalet filtreres væk. Derved får man mindre støj/ringing. Er antagelsen rigtig ? eller ligger der noget andet bag ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er den vist ved at være der..
lvds to lvcmos..
Maximum jitter er godt nok 250ps, men hvis den behandles fornuftigt tror jeg vi kan få den ned omkring 25ps
Stigetid maks 800ps. prisen er også iorden 0,95$.
Så mangler vi bare en clock med lvds udgang . eller vi kan måske nøjes med et almindeligt krystal..
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX9130.pdf
__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lige et par timers underholdning omkring oscillatorer .
http://www.corningfrequency.com/library.htm
Lige en appetitvækker fra :-)
Vibrational Sensitivity and Phase Noise in Crystal Oscillators:
Sinewave Vibration
When an oscillator is subjected to sinewave vibration from such sources as ships propellers, cooling fans or transformers, sidebands will appear in the output spectrum at the vibration frequency only. It can be readily seen that a 1 g vibration at 100 Hz will produce 100 Hz sidebands. (Figure 7) For sinewave vibration spectrums the sideband level can be calculated using the following equation:

Using this equation and assuming a "perfect oscillator" (noise-free) at rest with a g sensitivity ( ) of 1 x 109 at 10 MHz, the SSB phase noise due solely to a sinewave vibration level of 1 g would be:
| Vibration Frequency |
SSB Phase Noise |
| 1 Hz |
46 dBc/Hz |
| 10 Hz |
66 dBc/Hz |
| 100 Hz |
86 dBc/Hz |
| 1 kHz |
106 dBc/Hz |
| 10 kHz |
126 dBc/Hz |
Det fortæller lidt om vigtigheden af mekanisk afkobling af krystallet.. Perfomance kan lynhurtigt blive ødelagt hvis der ikke gøres noget aktivt. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=LGrau][QUOTE=Weezer]
Ved afkobling af IC'er, er det vigtigt at afkoblingen er placeret meget tæt på IC'ens forsynings ben for at dæmpe induktionen i printbanerne hen til IC'en.
Yeps. Vi satser på at kunne lodde en stak direkte på benene af ICen (comparatoren). Eks. en oscon sa-sc 100uf (lavest esr) + 47,22,10,5 nf smd mellem benene på elektrolytten. ?
Foredelen ved at benytte en elektrolyt kondensator (eks. Panasonic FC), sammen med en eks. x7r kondensator, er kompencere for elektrolyttens stigende ESR ved høje frekvenser.
OK, det vidste jeg faktisk ikke. Jeg havde bemærket at elektrolytternes ESR var opgivet ved lave frekvenser, også for OSCON sa-sc. Kan du give nogle fabrikater på keramiske smd x7r kondensatorer som er rigtigt "villige" ?
Jeg går ud fra at des lavere værdi på kondensator des bedre evne ved højere frekvenser ?
Yeps. Det valg har vi også truffet. (TL780-05 fra Texas.)
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede vi ville bruge Maxim kreds ?
Husk at undersøge hvor stor capacitet der må sidde på udgangen for at undgå selvsving. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Husk at undersøge hvor stor capacitet der må sidde på udgangen for at undgå selvsving.
|
|
|
Øhh :) - er der noget fundamentalt jeg har misforstået her ?, den Max6250 jeg har bestilt er kun en spændingsreference....(der kan kobles op til 100uf på udgangen) Jeg går da ud fra at den ikke kan levere tilstrækkeligt med strøm til hele clocken ?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den TL780 er bare en forbedret udgave af en almindelig 78L05 som Søren anvender som regulator.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
|
Husk at undersøge hvor stor capacitet der må sidde på udgangen for at undgå selvsving.
|
|
|
Øhh :) - er der noget fundamentalt jeg har misforstået her ?, den Max6250 jeg har bestilt er kun en spændingsreference....(der kan kobles op til 100uf på udgangen) Jeg går da ud fra at den ikke kan levere tilstrækkeligt med strøm til hele clocken ?
|
|
|
Det er mig der vrøvler selvfølgelig har du ret.. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu helt fint Lennart. Jeg kan se at den er alt for elendig den regulator jeg har valgt  , jeg vil have en bedre type.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Det er sgu helt fint Lennart. Jeg kan se at den er alt for elendig den regulator jeg har valgt , jeg vil have en bedre type. |
|
|
Jeg skulle lige til at sige det samme . Men til de indledende øvelser er den vel ok.
dit strømforbrug bliver ikke forfærdeligt højt så en bedre type kan sagtens findes. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken regulator ville du vælge på Maxim ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
|
|
|
Det er kun til oscillatoren, og den skal levere 5v ikke ? k __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
|
|
|
Det er kun til oscillatoren, og den skal levere 5v ikke ? k
|
|
|
Yeps til hele clocken 5V i første omgang. Men gad vide om der var en spændingsreference der kunne levere nok strøm kun til comparatoren ?
Jeg tror ikke vi skal bruge for meget tid på det. Det er trods alt ikke så vigtigt.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt i tvivl om max input voltage på 5,5 volt er nok.
Hvor vil du tage indgangs spændingen fra ? __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hvor vil du tage indgangs spændingen fra ?
|
|
|
Clocken skal sidde i dacen. Her har jeg 5V. Eller jeg tager strøm fra drevet. Her har jeg 12 V. Alternativt tager jeg bare de 5V i dacen og dobler dem op.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
|
Hvor vil du tage indgangs spændingen fra ?
|
|
|
Clocken skal sidde i dacen. Her har jeg 5V. Eller jeg tager strøm fra drevet. Her har jeg 12 V. Alternativt tager jeg bare de 5V i dacen og dobler dem op.
|
|
|
Hvis der skal leveres 5 volt ud er det nok best at køre på 12v forsyningen. Men det begrænser desværre udvalget.
Ellers kan du køre 4-4,5 ud og bruge digitalforsyningen. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |