Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: VCO 4 All - clock til dac/cd/drev (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Jeg har også haft det i tankerne. At lave en mere aktiv regulering direkte som reference. Men jeg tror at vi skal over i en passiv løsning evt. et hurtigt klasseA trin. Jeg har ikke gjordt mig så mange overvejelser nednu men jeg tror at der er gode muligheder..

ps. jeg har lavet en ny tråd til DAC design.. måske skal vis springe lidt over i den med DAC spørgsmålene.

[/QUOTE]

Arg lige et spørgsmål til ved siden af. Som jeg kan se det på reguleringen på min dac er det måske det du kalder et klasse A trin eller hva ? Her giver det jo ikke mening at bruge en masse lokal afkobling så, evt. kun lodde nogle små cgo 1-2 nf 805 typer direkte oven på pins.

Der anvendes 0,047uf wima lige før dac, før dette transistor bd135 (bruges den til bias regulering eller hva- jeg fatter det ikke)

http://www.farnell.com/datasheets/43480001.pdf

Resten kan du måske se på billederne.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Clock igen:

Jeg har brug for hjælp.

Jeg tænker på at samle en clock der bliver lidt anderledes end både Sørens og Elsos. Den minder mest om Sørens, dvs. single suply, men forskellene vil være:

• AD8611 med lokalafkoling i trappe helt ned til 1000pfcgo 805. Jeg har loddet 5 805 kondensatorer mellem benene på nogle tantaler (8611 og  transistor trin). Det ser ret cool ud, glæder mig til at vise metoden. Der er virkeligt hf røv-spark i den.
  • Clocken skal opbygges hardwired i alle planer, og bliver ektremt lille  - hvor de vigtige signaler løber (jeg går efter under 1cm3 efter regularorer og spoler <2mm fra kant af ad8611 til første 805).
  • Efter TL780 regulatoren vil jeg bruge 2 analog adp3303 regulator en for comparator og en for transistortrin. 3303 (200ma 5v) er meget støjsvag (af sådan en type) og kan som noget specielt trække en lav impedans belastning efter sig (low esr). Så der kan bruges store Oscon hvis det ønskes. Det synes jeg er et ret fedt valg. Det giver mig rimelig lav støj med tånrhøjhøj dynamisk performance.
  • Som transistortrin vil jeg kun bruge en trans. En fet J310.

Går det helt i ged ?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Clock igen:

Jeg har brug for hjælp.

Jeg tænker på at samle en clock der bliver lidt anderledes end både Sørens og Elsos. Den minder mest om Sørens, dvs. single suply, men forskellene vil være:

• AD8611 med lokalafkoling i trappe helt ned til 1000pfcgo 805. Jeg har loddet 5 805 kondensatorer mellem benene på nogle tantaler (8611 og  transistor trin). Det ser ret cool ud, glæder mig til at vise metoden. Der er virkeligt hf røv-spark i den.
  • Clocken skal opbygges hardwired i alle planer, og bliver ektremt lille  - hvor de vigtige signaler løber (jeg går efter under 1cm3 efter regularorer og spoler <2mm fra kant af ad8611 til første 805).
  • Efter TL780 regulatoren vil jeg bruge 2 analog adp3303 regulator en for comparator og en for transistortrin. 3303 (200ma 5v) er meget støjsvag (af sådan en type) og kan som noget specielt trække en lav impedans belastning efter sig (low esr). Så der kan bruges store Oscon hvis det ønskes. Det synes jeg er et ret fedt valg. Det giver mig rimelig lav støj med tånrhøjhøj dynamisk performance.
  • Som transistortrin vil jeg kun bruge en trans. En fet J310.

Går det helt i ged ?

Lyder utroligt gennemtænkt.. jeg har desværre ikke tid til studere 3303 databladene nærmere lige nu.. men umiddelbart virker der ikke som om der er nogen ko på isen.

Hvor tager du spændingen fra ? jeg vil også sørge for god hf afkobling inden TL7805 fordi der sjældent er god hf att, i regulatore..

Glæder mig til at høre resultatet..

Godt du skrev mail så jeg blev opmærksom på indlægget.

Jeg kunne ikke dy mig for at se i databladet.. der står den er anycap stable..så jeg synes du skal gå igang straks.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har lige fundet en kreds til pll der måske rykker.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cdc7005.pdf

Phase noise i -100db størrelsen helt nede ved 10hz. Så er det sgu svært at se at der er noget tilbage af betydning.

64 pins. Findes der sockets til sådan en type ? Det er jo ekstremt svært at håndtere. Og så er det selvfølgeligt LVPECL output. :(

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Nå jeg kan se den kun går ned til 10Mhz. Ha-ha.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej,

Jeg har lige fundet en kreds til pll der måske rykker.

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cdc7005.pdf

Phase noise i -100db størrelsen helt nede ved 10hz. Så er det sgu svært at se at der er noget tilbage af betydning.

64 pins. Findes der sockets til sådan en type ? Det er jo ekstremt svært at håndtere. Og så er det selvfølgeligt LVPECL output. :(

Er 10Mhz ikke lavt nok ?

HVis man ser på phase noise tallene så kræver den en eksrem go clock for at komme ned på phase noise omkring -100db ved 10Hz.

Referenceclocken har en phase noise på -115db ved 10Hz.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jo 10Mhz er lavt nok ha-ha. Den kræver selvfølgeligt en god clock. Pll kan jo aldrig blive bedre end sin clock, men det siger alligevel noget om kvaliteten. Jeg vil anse signalet som i praksis fuldstændigt jitterfrit.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Jo 10Mhz er lavt nok ha-ha. Den kræver selvfølgeligt en god clock. Pll kan jo aldrig blive bedre end sin clock, men det siger alligevel noget om kvaliteten. Jeg vil anse signalet som i praksis fuldstændigt jitterfrit.

Ja -105db ved 10Hz så kommer vi vist ikke længere ned for menneskepenge.

Jeg har forresten fundet mailen... Jeg skal lige have tid til at se på søren og Elsos clock igen.

Jeg er ikke ekspert indenfor oscillatorer så måske skulle du også stille spørgsmålet her..

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Lennart,

Kan du huske linket til Guido Tents clock - hvor man kan købe den - jeg kan ikke finde det :( ? Jeg har brug for at lave en meget, meget simpel - hurtig - clock.

Tror du man kan trække clocken direkte fra en spændingsreference som eks. en Max6250. Evt. kan jeg bruge en rimelig regulator fra skuffen (adp3303). Og så bare lidt lokalafkobling med tantal med trappe af 805 imellem benene og en enkelt spole. Det kan gøres uhyggeligt simpelt.

Alternativt på sigt evt. udbygge med tiden efter princippet i vref diskussionen (analog link s. 16/18) dvs. en spændingsreference foran en opamp med kelvin sensing. Lidt ala LCx03, men med en ordentligt opamp f.eks. ad797.

Søren Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Lennart,

Kan du huske linket til Guido Tents clock - hvor man kan købe den - jeg kan ikke finde det :( ? Jeg har brug for at lave en meget, meget simpel - hurtig - clock.

Tror du man kan trække clocken direkte fra en spændingsreference som eks. en Max6250. Evt. kan jeg bruge en rimelig regulator fra skuffen (adp3303). Og så bare lidt lokalafkobling med tantal med trappe af 805 imellem benene og en enkelt spole. Det kan gøres uhyggeligt simpelt.

Alternativt på sigt evt. udbygge med tiden efter princippet i vref diskussionen (analog link s. 16/18) dvs. en spændingsreference foran en opamp med kelvin sensing. Lidt ala LCx03, men med en ordentligt opamp f.eks. ad797.

Søren Kramer

Hej Kramer.

Velkommen tilbage.

Jeg har ikke linket herhjemme. Jeg prøver lige om jeg ikke kan finde noget i morgen.

Jeg vender også lige tilbage med besvarelser på spændingsregulatorer.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Clocken kan købes her :

http://www.tentlabs.com/

Den koster 29$. Måske lidt i overkanten, men jeg tror ikke at man kan lave det billigere selv, hvis specificationerne på siden passer :

3ps jitter RMS ved 3-sigma.

Den kræver 10mA forsyning.

Max6250 kan levere 15mA, og er ikke kritisk, m.h.t. størrelse på afkoblingskondensator.

Max6250 er ikke speciel hurtig, så det er de lokale afkoblinger der skal levere al energien. Så hvis du laver en trappe med 805'er så skulle du være virkeligt godt kørende..Måske skulle der også en oscon, på for at tage de lidt lavere frekvenser..

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak. Jeg tager en xo med max6250 med tantal og trappe 805. Tantalerne er godt jævne ved de lave frekvenser - en oscon kan alligevel ikke helt levere hastigheden efter min vurdering- jeg tror på trappen mellem benene på en tantal :).

Skal spolen side før eller efter 6250 eren ?

Jeg har desværre helvedes travlt, men jeg vender tilbage med resultatet i den gamle byggeartikkel. Det kan jo blive en kanon enkel, lille og forholdsvis billig clock, selvom vi desværre havner på de 300-400 kr med guidos løsning.

Man må jo sige at guido er den eneste der virkeligt har dokumenteret effekten af sin xo med målinger. Det er jo rystende at man ikke kan få tal fra LC eller andre omkring det. At guido ikke giver målinger med forskellige strømforsyninger kan så også mane en til eftertanke. Dybest set så tror jeg måske at det handler om, at hvis bare hastigheden er til stede, og der er filtreret med en spole, så er der ikke skide meget at komme efter målemæssigt...men det er der jo ikke mange penge i.

Lige en god fra Guido om datajitter som jeg stødte på:

Hi

Thanks for feedback, especially on the PLL. I think the AD1896 is the first decent ASRC, the other ones hurt at least my ears, have to try the 1896.

Data jitter affects on-chip clock hence produces distortion at D to A conversion (because of on-chip crosstalk).

We did the experiments, group of 4 people, ABX testing, data input of PCM63 reclocked or not: 80% score.......

Ciao

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=07560896c629 6b975ccacf01dc0b10a3&threadid=27982&highlight =

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej

Tak. Jeg tager en xo med max6250 med tantal og trappe 805. Tantalerne er godt jævne ved de lave frekvenser - en oscon kan alligevel ikke helt levere hastigheden efter min vurdering- jeg tror på trappen mellem benene på en tantal :).

Det lyder helt fint med tantal istedet for Oscon, jeg glemte at tantaler er gode ved lave frekvenser.

Skal spolen side før eller efter 6250 eren ?

hmm.. godt spørgsmål. Jeg ville nok placere den før, 6250'eren for at filtrere hf støj fra forsyningen væk.

Men hvis du bruger en forsyning uden støj, ville det nok være bedst efter max6250.

Max6250 får lidt mindre "styr" på spændingen ved oscillatoren når spolen sidder efter kredsen. Så der skal være god lavfrekvent afkobling ved denne løsning.

Hvis du har fået oldefars oscilloscop op og køre kan du måske måle dig frem . (hvis det kan måle ned i disse lave spændings niveauer)

Jeg har desværre helvedes travlt, men jeg vender tilbage med resultatet i den gamle byggeartikkel. Det kan jo blive en kanon enkel, lille og forholdsvis billig clock, selvom vi desværre havner på de 300-400 kr med guidos løsning.

Man må jo sige at guido er den eneste der virkeligt har dokumenteret effekten af sin xo med målinger. Det er jo rystende at man ikke kan få tal fra LC eller andre omkring det. At guido ikke giver målinger med forskellige strømforsyninger kan så også mane en til eftertanke. Dybest set så tror jeg måske at det handler om, at hvis bare hastigheden er til stede, og der er filtreret med en spole, så er der ikke skide meget at komme efter målemæssigt...men det er der jo ikke mange penge i.

Hi

Thanks for feedback, especially on the PLL. I think the AD1896 is the first decent ASRC, the other ones hurt at least my ears, have to try the 1896.

Data jitter affects on-chip clock hence produces distortion at D to A conversion (because of on-chip crosstalk).

We did the experiments, group of 4 people, ABX testing, data input of PCM63 reclocked or not: 80% score.......

Ciao

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=07560896c629 6b975ccacf01dc0b10a3&threadid=27982&highlight =

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Spændende med dataindput som er påvirket af jitter (ovenstående fra Guido), en dag skulle man måske prøve en pll på datastrømmen. Det kan hurtigt blive en dyr løsning hvis man ikke bygger det selv :) - med mindre man da synes at Linn betaler sig...

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ja jeg tror det kan blive en kanon clock. 300-400kr er vel også rimeligt, her ved man da hvad man får for pengene .

Jeg tror forsyningen har stor betydning, men dit forslag til forsyning virker meget fornuftigt, selvom den er meget billigere end færdig løsning fra Guido.

Hi

Ciao

hmmm... lyder lidt underligt. Men det stemmer jo meget godt sammen med din teori om at jitter aldrig kan fjernes, kun att.

Hvis man alligevel vil lave synchronisering, kan man ligesågodt tage dataindgangene med samtidig. 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke det er så underligt at datajitter påvirker lydkvaliteten. Hvis vi bruger analogien til en pladespiller, så svarer clockjitter til hvor stabilt pladen roterer. Datajitter svarer til den jitter der findes på skiven dvs. hastighedsvariationer f.eks. ved optagelse, skæring etc. Variationer på Vref i dacen, kan så sammenlignes med kvaliteten af pickuppen. Ved at bruge den analogi er det også meget lettere forståeligt at jitter har en stor betydning for lyden - kilderne er bare mange.

Overordnet set må cost/benefit betragtningen mod jitter vel prioriteres:

1. En konverter der er resistent over for data og clock jitter. Ikke så meget pga. den måde at der databehandles på, som ved den måde at data læses ind i konverteren. Som guido nævner kan crosstalk måske også være et problem. Selvom jeg nu ikke fatter at de får 80% på en abx test. De har fandme gode ører, eller også er pcm63 meget følsom for datajitter.

2. Clockjitter. Som vi prøver på her. Synkroniseret ned til drev. Vil på den måde også reducere datajitter, men der er jo meget der forurener signalet efter clocken i drevet og skaber datajitter. Her er reciewerens intrinsic jitter vel den værste, eller den elendige spdif standard.

3. Reducering af jitter med pll på alle datasignaler ind i clock. Jeg tror faktisk at vi om nogle år vil se konvetere hvor det hele er integreret, med dobbelt pll på hele l**tet dvs. også på data mellem filterdel og da konvertering, og med mulighed for et eksternt krystal eller xo til at reducere jitter med. Vi får se.

/Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg synes ikke det er så underligt at datajitter påvirker lydkvaliteten. Hvis vi bruger analogien til en pladespiller, så svarer clockjitter til hvor stabilt pladen roterer. Datajitter svarer til den jitter der findes på skiven dvs. hastighedsvariationer f.eks. ved optagelse, skæring etc. Variationer på Vref i dacen, kan så sammenlignes med kvaliteten af pickuppen. Ved at bruge den analogi er det også meget lettere forståeligt at jitter har en stor betydning for lyden - kilderne er bare mange.

Datasignalet består af mere eller mindre tilfældige bitmønstre. Jeg kan godt se at selve datasignalet kan give jitter p.g.a. dette random bitmønster.

En gate's deleay time kan være afhængig af hvor længe inputtet har været højt eller lavt. Så at datasignalet i sig selv giver jitter er vel forståeligt.

Men at man kan høre at man fjerne jitter på datasignalet lyder lidt usansynligt. Denne jitterreducering burde have langt mindre betydning end selve jitter p.g.a. datasignal. Men selvfølgelig så er vi ofte i stand til at høre ubetydelige forbedringer, selvom de teoretisk set burde være ubetydelige i forhold til andre forvrængninger i systemet.. f.eks, forskel på signalkabler..

Jeg kunne nu bedre forestille mig at effekten opnåes, fordi selve datasignalet genskabes, og det sikkert har en pænere spændingsvariation, uden peaks støj o.s.v. efter jitter reduktion. Om man så skal kalde jitter reduktion eller signal conditioning, ved jeg ikke.  

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om i kan bruge det til noget men har i set TCXO hos

http://www.audioworkshop.com.hk/index_en.htm

Har købt 2stk men mangler lidt viden om bla. strømforsyningen til dem hvordan de skal tilsluttes regner med de skal have 5V.Skulle holde sig inden for 2ppm, LC's er på 5ppm om det så gør den store forskel ved jeg ikke lige.

Skulle det ikke bare være ok at give dem de 5V forsyning og så bare sætte dem i stedet for den alm. XO? 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Nu er det ved at være noget tid siden jeg var inde i det, men TCXO er vel en temperatur kontrolleret XO ikke sandt ?

Lyden i de tcxo kan godt være bedre end i din xo, men det har ikke noget at gøre med den statiske afvigelse f.eks. 2ppm. Det er en ligegyldig måleenhed. At LC bruger den fatter jeg ikke, når han lever af at sælge gode clocks.

Tænk på en gammel analog båndopgaver, det er wow og flutter, dvs. den dynamiske afvigelse, der gav den elendige lyd på eks. et klaver.

Giv dem ren og ikke mindst "stiv" strøm. Afkoblingen skal først og fremmest være hurtigt. Læs gerne første indlæg i den tråd jeg lavede om "optimer dac.."

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =optimer

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke gøre mig klog på det tekniske ved den TXCO, har lige fået en forklaring på hvordan den skal monteres så nu skal det prøves.Det skal dog siges at de har gjort en del ud af denne del i min Onkyo R1 afspiller ifølge en noget mere teknisk kyndig person jeg har snakket med.

Han forklarede også at selve afvigelsen eks. 2ppm kun har inflydelse på hastigheden af afspilningen, men der er hvor meget den svinger op og ned jitter som jeg har forstået det.Dejligt at få en forklaring af en kompetent person.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum