Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: VCO 4 All - clock til dac/cd/drev (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
LGrau skrev:

Endelig skriver de lidt om jitterperfomance 50Ps dispercion....Hmm ikke specielt godt men sikkert bedre end normalt fordi det er fremhævet som et plus..Vi skal helst under 10Ps...

Max9602 med 0.5ns. Det    er    hurtigt.

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX9600-MAX9602.pdf

ca. 3 gange så dyr som ad8611

Men den kan dælme lave "rigtige" firkantede signaler af selv 100Mhz.

Hvor finder du priserne henne ?

Prisen på hjemmesiden er 4,5$ ved 1000 stk så man burde vel kunne skaffe den hjem til under en 50kr seddel ? man kan sikkert få den som vareprøve.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 November 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hvor finder du priserne henne ?

Prisen på hjemmesiden er 4,5$ ved 1000 stk så man burde vel kunne skaffe den hjem til under en 50kr seddel ? man kan sikkert få den som vareprøve.

Jeg ved at faranell sælger 8611 til 51 kr og 8561 til 44 kr. En ad8611 står i 1,67$ 1000 stk så vidt jeg husker. Så jeg ganger simpelthen bare med en faktor tre for at få busiksprisen. Men det er da en meget usikker metode.

Jeg har tænkt på det med bareprøverne, men så skal de vel bestilles gennem virksomhed ? - så får du dem vel nærmest til igenting.

Mht. den max9600. Så er det da klart at en kreds der kan følge med op til 4ghz giver stejle flanker ved 16.9Mhz :). Hvis den kan fåes for en 50 er er det da selvfølgeligt også ligegyldigt om det er sindsygt overkill. Spørgsmålet er også om den ikke skal skærmes pga. meget støj ved at lægge copperplade over den, og lade det være vores stjernestel. Hvis vi får støj mellem flankerne for at få noget flankestejlhed der ikke er behov for, har vi ihvertilfælde skudt os i foden.

VH
Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2003 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Økonomioverslag på clock.

Opbygget som partsliste direkte efter Sørens diagram. Ikke smd. Der kan let være fejl:) Her fra elektronik-lavpris.dk, som sælger meget billigt, som jeg ser det.

Print Type Type Pris Ordekode hos elektronik-lavpris.dk
78L05 78L05 standard 2 78L05
c1 47n x7r keramisk 1 CV047NFX-2,5
c2 100n x7r keramisk 1 CV100NFX-2,5
c3 47nf MKT 0,5 C82NF047
c4 47nf MKT 0,5 C82NF047
c5 22uf16V Tantal 7 CTUF022D
c6 47n x7r keramisk 1 CV047NFX-2,5
c7 47n x7r keramisk 1 CV047NFX-2,5
c8 100n x7r keramisk 1 CV100NFX-2,5
c9 22uf16V Tantal 7 CTUF022D
c10 100n x7r keramisk 1 CV100NFX-2,5
c11 100n x7r keramisk 1 CV100NFX-2,5
c12 22uf16V Tantal 7 CTUF022D
q3 2N2222 3 2N2222A
q4 2N2222 3 2N2222A
q7 2N2905A 7 2N2905A
q8 2N2905A 7 2N2905A
R1 nc Udeladt
R2 100 Metal 0,4w 0,2 RM204E100
R3 100 Metal 0,4w 0,2 RM204E100
R4 1k Metal 0,4w 0,2 RM204K001
R5 1k Metal 0,4w 0,2 RM204K001
R6 1k Metal 0,4w 0,2 RM204K001
R7 110/50 0,2
L1 10uh 2
L2 10uh 2
Rygdiode d1n4148 1 ?
Småkomponenter 57,2
Diverse
Comparator 50
Print 20
Krystal 50
IC fatning 1
Batteri
Diverse  121
Total 178,2

Som det ses er det jo ikke ligefrem noget man bliver ruineret af. Hvis man har krystallet i forevejen. Er det små 130 kr. Ved en billig comparator er det ikke meget forkert at man kan sige at man så kan bygge clocken for 99 kr. Og det er jo ikke de billigste komponenter der er valgt. Tantaler - hvad har vi. Det er sgu da high-end :)

Jeg ved ikke hvad batteri hertil vil koste?

bemærk 2n2905 i stedet for 2n2907 -usikkerhed om valg af en del komponenter.

VH

Kramer

Bugger jeg kan se at c3 og c4 skal være pf og de er sikkert også forkerte type, men sådan vi der være et par stykker :)....

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Noget af en tråd i har her. Er ikke kommet igennem det hele, men har lige et par ting som måske skal tages med i overvejelserne. Det ser lidt ud som om i fokusere ret meget på selve krystallet. Der bliver da snakket lidt om stabil forsyning og mekanisk stabilitet, men hvad med andre ydre ting som print layout, kabelføring og passive komponenter? Mon ikke der skal en erfaren HF (Høj Frekvens) mand til at designe kredsløb i MHz klassen? Det er vist ik noget man bare kaster sammen på et hulprint hvis der skal et pænt firkant signal ud af det.

Tantal kondensatore er de dårligste man kan finde, især til HF, der skal vel nogle gode MKP kondesatore til?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hej Starwars

Velkommen.

Læs du bare noget mere :), ovenstående liste kommer fra et print af Søren. Du kan finde link tidligere. Han passer vel til den beskrivelse du søger. Men en clock kan jo udvikles ud fra mange andre metoder end med en phd inden for feltet. Det er set tidligere i verdenshistorien. At følge et datablad (eller teorien) er ingen kunst, ej heller at anvende de dyreste komponenter.

Og så er det er jo ikke noget vi bygger i morgen. Vi tilraner os løbende viden. Bl.a. også gennem en jitter diskussion vi har været igennem på forum digital. Vi har primært kastet os over krystal og comparator for at starte et sted. Det er jo også - i ekstrem grad - en iterativ udviklingsproces. 

Mht. tantalerne til afkobling så er de valgt. pga. at de har en lavere spændingstærskel og ikke koster en bondegård - men de er alligevel lidt dyre, vi skal prøve at ramme de 2-3 kr. :) Men det er såmænd også bare et eksempel for at illustrere prisniveauet på sørens clock type. Nu blev der bare kastet et par kr. ekstra efter afkoblingen.

En ting er også et "pænt firkantet signal" vi mangler stadig jittermålingerne fra Sørens clock. En ting er jittermålinger, en anden er lydoplevelsen. Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng. Se evt. første artikler fra HF nævnt sidste side i jitterdiskussionen.

VH

Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

DarkWing skrev:

Noget af en tråd i har her. Er ikke kommet igennem det hele, men har lige et par ting som måske skal tages med i overvejelserne. Det ser lidt ud som om i fokusere ret meget på selve krystallet. Der bliver da snakket lidt om stabil forsyning og mekanisk stabilitet, men hvad med andre ydre ting som print layout, kabelføring og passive komponenter? Mon ikke der skal en erfaren HF (Høj Frekvens) mand til at designe kredsløb i MHz klassen? Det er vist ik noget man bare kaster sammen på et hulprint hvis der skal et pænt firkant signal ud af det.

Som Kramer siger så er vi stadig på begynder stadiet hvor vi tilegner os ny viden. Når ens viden er begrænset bliver man nød til at prøve at tage et lille step af gangen. Men selvfølgelig vil det være rart med en hf ekspert til at designe printet, fordi designet her også har stor betydning.

Tantal kondensatore er de dårligste man kan finde, især til HF, der skal vel nogle gode MKP kondesatore til?

Jeg var ellers sikker på at tantal kondensatorer havde fornemme Hf egenskaber men derimod ikke virker ved lavere frekvenser..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej Lennart,

Lidt om pris og valg af krystal

Jeg er desværre pt. uden fast arbejde for tiden, så familien (kone + 1 og 3 år) er sat på skrump. Så jeg må nok holde mig til den billige løsning lige her i første omgang dvs. 200-400 kr. Set lidt i perspektiv kunne vi også meget let komme til at skyde spurve med kannoner her, selvom jeg let kunne blive fristet til at gå hele linen ud også for sportens skyld. 300-400 kr. For et krystal vil normalt ikke skræmme mig. Jeg synes det er facinerende at man for en lille tusse kan konstruere en clock, der er flere klasser over de kommercielle på markedet.

Jeg har (kone(på SU)+1, 3, 4, 6år) så jeg har heller ikke problemer med at få brugt mine penge. Så prisklassen på 200-400kr er nok også min maksgrænse for tiden.

Men stadig kunne det være sjovt at konstrure en "reference clock" og se hvad prisen vil komme op på.. Måske kan man få skaffet et par eksemplarer af kredsene hjem til yderst fornuftige priser(vareprøver).

Min drev, dac kombination kører desværrer med 16,9 og 12,2 så jeg kan desværre ikke synkronisere, så jeg må lave 2 separate. Noget der desværre taler for fordelen af en lav statisk jitter på krystallet– arggg J. Batteriforsyningen kunne dog godt være fælles.

Jeg er gerne med på at lave det som et fælles projekt.

Det er desværre ikke så nemt når de kører med forskellige clockfrekvenser, man kan få en clock divider men det er vist ikke ligetil at finde en clockfrekvens som kan deles med 2 heltal go give 16,9 & 12,2Mhz ud..forresten kan man ved at bruge en clock divider få en bedre ydelse fra krystallet, hvis mán f.eks. deler med ti vil crystallets intrisit jitter vel også deles med ti(+jitter fra divider).

Tak for linket, jeg er desværre ikke helt i stand til at forstå andet en end halvdelen J, men jeg har lært meget. Mht. Temperaturen følsomheds på krystallet, så synes jeg det er meget interessant. Jeg har tidligere bemærket at det altid tager en del timer før drevet giver den bedste lyd, jeg har bare aldrig kunne fatte det og har derfor fortrængt det. Men nu har du vist forklaringen. Jeg vil mene at det er et ret solidt bevis for at det tydeligt kan høres !

Jeg tror egentligt at temperaturen i mit drev når de 40-50 grader i løbet af 4-5 timer. Mht. Min dac, er der indbygget forforstærker med rør, så tror jeg at temperaturen når omkring de 60 grader i løbet af et 1-2 timer.

Jeg kan godt se ud fra dit link at det ikke passer hvad Søren har skrevet om de naturlige svingninger i krystallet – der er mange faktorer at tage hensyn til. Hvis temperaturfølsomheden som sagt går så tydeligt igennem til lyden, så må der være meget at hente alligevel.

Det er rimeligt billigt at lave en ocxo men jeg ved ikke om ydlsen vil tilsvare dataerne fra de færdige typer. Den vigtiste parameter for clocken er vel phase noise som give intrisit jitter. Langstidsstabiliteten er vel mere eller mindre underordnet.

Ift. Prisen på clocken, så koster de komponenter som Søren og også Elso anvender jo ikke meget over 100 kr, hvis man trækker krystallet ud. Er det forkert observeret ? Hvis vi skal bruge 90 kr. På en comparator i stedet for 40 kr, kan det ikke skræmme mig. Der er ikke så meget andet der koster i clocken ?

Jeg tror også at pengene er bedst invisteret i en god komperator.

Mekanisk stabilitet

Hvad angår mekanisk stabilitet så overvejer jeg dels at:

·          krystallet i sig selv skal være flyden ophængt i nogle eftergivende ledninger – det var anvendt på min oldgamle Kenwoodcd.

·          Desuden kan hele printet jo også hænges op.

·          Desuden tænker jeg på at dæmpe krystal og nogle komponenter med en dæmpemasse. Evt. Sådan noget som man bruger til at sætte kuglepenne mm. Fast til en dør eller en tavle.

Og så skal det selvfølgeligt skærmes i en kobberboks.

Lyder alle som fornuftige tiltag..men om dæmpemassen har nogen negative elektriske egenskaber skal måske undersøges..jeg så at sonus faber bruger Resin(det man bruger til at lave glasfiberlapninger med) til at støbe delefilteret ned i..måske kan det bruges?

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart

Selvom jeg også er underlagt kone med su begrænsningen :), synes det vil være spændende at konstruere til en highend model. Evt. kan vi så spare på komponentkvaliteten i starten. Økonomisk holder vi os jo let inden for grænserne som jeg kan se jf. eksemplet ovenfor. Så helt ok.

Jeg vil kikke efter en clockdevider med 2heltal.

Mht. muligheden for at dele ned med logikreds så vil jitter fra krystallet vel deles ned efter samme faktor som du skriver- jeg har set andre bruge den model. Men spørgsmålet er, om dette ikke er småting i forhold til den intrinsic jitter som logikkredsen tilfører. Som Søren siger er det også her et spørgsmål om god afkobling, men sagen er jo den at vi ikke ved hvilken jitter der giver de lyttemæssige problemer, - og desuden er konverterne/recieverne følsomme for forskellige typer af jitter. Det kan eksempelvis godt være en hidtil ukendt dynamisk struktur af jitteren som giver problemer. Jeg vil derfor umiddelbart hælde til det konstruktionsprincip jeg ridsede op i jitterdiskussionen hvor jeg sagde at konstruktionen ikke skulle designes til at attenuere jitter, men til ikke at skabe jitter.

I det hele taget er jeg stadig lidt kritisk over for selve comparatoren, men der er vel nogle der også faktisk har lyttet sig frem til at det også skulle være det bedste. Og eks. sammenlignet det med et krystal med egen gode strømforsyning. Det er jo fint nok med det "firkantede" signal, men bestemt ikke rart at tænke på hvad der sker efter clocken alligevel :). Vi skal huske at det her drejer sig om en problemstilling fordi signalet skal konverteres - i en meget følsom proces. hmm...

Mht. den ocxo så er det interessante ved denne type jo at den har gode data på mange andre områder end ift. temperatur følsomhed, som du har gjort opmærksom på. Jeg synes stadig det er en god tanke, og en god opgraderingsmulighed.

Mht. mekanisk stabilisering. Min Sony ta-e9000es surround forforstærker har denne grå, lidt klæbrige masse, på størrelse med O på tastaturet, oven på konverterchippene. Det behøver jo kun være en lille del af arealet, bare for at bryde svingningsmønsteret. Interessant med Sonus faber, jeg tror det er vigtigt at vi ikke støber hele skidtet ind for at bevare opgraderingsmuligheden, i hvertilfælde i første omgang :) Jeg vil undersøge det med dæmpemasse, Resin og elektriske egenskaber. 

Tilføjelse: Var den ide at lade clocken der styrer dacen også styre en pll på data mellem reciewer og dac - data lige før dac?. Dvs. eksternclock på masterclock på dac og pll på data før dac.

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2003 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Resin. Virker op til omkring 150 grader. Har super dæmpende egenskaber. Bruges i mange industrier, og bl.a. også af B&W i deres gule ht. enheder. Men der findes mange typer, det er nærmest umuligt at vurdere hvilken der skal anvendes.

Se evt.:

http://www.ittf.no/aktiviteter/2001/mqs_nd2001/dokumentasjon /JWulff_-_Nordic_Days_2001.pdf

Og specielt side 8 for massemodstand, di-elektrisk styrke mm. for en række forskellige coatninger af prinkort. Jeg kan ikke vurdere det. Det virker som et meget oplagt materiale også til delefiltret ! Akryl varianten kan der jo loddes igennem. Jeg ser det dog som komplementært til massedæmpning af kredsene evt. med bluetac. Her også krystallet.

VH
Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2003 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hvis større stejlhed på signal er sagen:

Der skal en 74AC kreds på outputtet, evt. flere i parallel. Og så er forbindelse og terminering afgørende. Se evt. tråd :

http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/5916.all.html

Det vil også betyde noget for mindre ringning på signalet.

Søren har det også beskrevet, men bruger det ikke på hans clock.

Se evt.:

http://www.philipslogic.com/products/new/logic/?zoom=74AUC1G 04

For helt nye phillipskredse

VH
Kramer

50ohms terminering og 4 fods kabel.

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Lars Clausen har en diskussion på diyaudio som er interessant:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-22269.html

I am happy to see there are absolutely no similarities between the LClock XO 3 and KC 7.

However there are similarities with KC7 and our LClock 2, see photo. The TL431 based series regulator is on both clocks. Our design is from 1998. Who copied who? ;) Today we use a voltage regulator with around 10 times lower noise than the TL431.

Also we use a 5 GHz (UHF tuner) bipolar transistor for our Collpitts oscillator, wheras KC7 uses a FET.

The comparator in the KC7 is also not the same. We use a single supply ground refencing type. And to minimize digital noise coming in from the CD / DVD layer, we also use a high speed logic buffer AFTER the comparator. Each stage of our clock has it's own separate power regulator. The power regulator is filtered with a Black gate NX Hi-Q capacitor, we all know those are good! Take a look at the photos of our XO 3 on
www.lcaudio.com, you can see all of this.....
We have support circuits for the clock to be trouble free installed:
3 / 5 V setting, Fast Startup circuit, Output disable function, to avoid burning the control chip of a DVD player going into Standby.
Other clocks would continue to send a clock signal into the supply less chip, which will at some point burn it's input. An XO 3 also goes in standby with the DVD player.
We only use single supply as can be found in any CD / DVD player. No requirement for + and - supply. Lastly our 4 layer circuit board improves noise figures of the oscillator significantly.

So i guess nobody can rightfully claim that our XO 3 is a copy of the KC7. (And Jocko: i need not pay for anybody else's work ;) )

All the best!

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har været lidt fraværende p.g.a. rund fødslesdag med efterfølgende sygdomsperiode..

Jeg har i dag bestilt et prøve eksemplar af maxims 0,5ns comparator.

Så nu må vi se om de har lyst til at sende nogle gratis eksemplarer ud.

Jeg er ikke kommet helt op i omdrejninger endnu men det ser ud til at Kramer som sædvanligt har fundet lidt spændende litteratur som jeg lige må granske. 

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2003 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Maxim har også nogle andre kredse som ser lidt spændende ud :

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX3264-MAX3765.pdf

Her er jitteren helt i bund(omkring 10 ps). Problemet er bare at udgangssignalet skal laves om til TTL niveau. Så måske mister man den gode jitterperfomance ved at indsætte et ekstra trin.

Jeg tror i første omgang at vi skal lave kredsløbet så simpelt som muligt som Kramer foreslår.

Jeg mangler stadig at undersøge lidt omkring selve crystallet. f.eks. vil jeg finde ud af hvordan man omregner fra støj til intrisit jitter så man kan regne i ps(tid) over hele linjen..Det vil gøre det lidt nemmere at vurdere komponenterernes indlydelse på jitter.. hvis nogen i forumet har et link hertil så sig til

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg fatter ikke det propagation delay. Hvad betyder det ?. Jeg har opfattet det som opstartsforsinkelse/reaktionstid på udgangssignal ift. indgangssignal, men det er måske forkert forstået ? - men selvfølgeligt hvis der er variationer på reaktionstiden (propagation delay dispersion) vil det vel også slå over som jitter ? (jf. dit indlæg i jitter diskussion) derfor vil lav propagation delay alt andet lige give lavere jitter. Er det rigtigt forstået ??

Impedansen har ekstrem stor betydning for propagation delay for comparatoren. Jeg ved ikke om det faktisk bliver den reelle begrænser ved konstruktionen. Jeg ved ikke hvor lav en impedans vi kan konstruere os frem til ?

Jf. kurverne over comparatorene, mht. propagation delay vs. indput V, så må det være en fordel at få en præcis strøm styring af krystallet, da det vil påvirke igen på comparatoren, dvs. at det ikke kan være helt uden betydning hvilken kvalitet de bipolare transer har. Søren Anvender 4 stk. af jævn kvalitet. Hvad med at bruge nogen med stor båndbredde som LC. Kan vi anvende flere end 4 ? (her går jeg ud fra at vi også følger Sørens princip om passiv strømforsyning, og bipolare transer også for at slippe for modstanden i parallel med krystallet)

PS. 0,5 ns kredsen (Max9602) har ecl / pecl output.

Jeg ved ikke om ad74 kreds efter comparatoren, gerne 3 i parallel, både vil give:

• Stejlere flanker
  • Mindre støj mellem flankerne
  • Større imunitet fra drev/konveter tilbage til clocken (jf. LC indlæg)

Set i godt oscilloscope? Sikkert ! Men måske vil en grundig jittermåling vise et helt andet resultat. Jeg tror en stak lynhurtige, godt afkoblede logikkredse efter comparatoren kan give et bedre resultat.

VH

Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej,

Jeg fatter ikke det propagation delay. Hvad betyder det ?. Jeg har opfattet det som opstartsforsinkelse/reaktionstid på udgangssignal ift. indgangssignal, men det er måske forkert forstået ? - men selvfølgeligt hvis der er variationer på reaktionstiden (propagation delay dispersion) vil det vel også slå over som jitter ? (jf. dit indlæg i jitter diskussion) derfor vil lav propagation delay alt andet lige give lavere jitter. Er det rigtigt forstået ??

Jeg forstår det på samme måde som du skriver her..så det er propagation delay dispersion vi skal undgå for at mindske jitteren

Impedansen har ekstrem stor betydning for propagation delay for comparatoren. Jeg ved ikke om det faktisk bliver den reelle begrænser ved konstruktionen. Jeg ved ikke hvor lav en impedans vi kan konstruere os frem til ?

Ved jeg heller ikke endnu..men vi kan ligesågodt forsåge at gøre den lav, hvis de ikke har andre negative konsekvenser. Strømforbruget bliver nok større så batteriforsyning måske bliver uholdbar ?

Jf. kurverne over comparatorene, mht. propagation delay vs. indput V, så må det være en fordel at få en præcis strøm styring af krystallet, da det vil påvirke igen på comparatoren, dvs. at det ikke kan være helt uden betydning hvilken kvalitet de bipolare transer har. Søren Anvender 4 stk. af jævn kvalitet. Hvad med at bruge nogen med stor båndbredde som LC. Kan vi anvende flere end 4 ? (her går jeg ud fra at vi også følger Sørens princip om passiv strømforsyning, og bipolare transer også for at slippe for modstanden i parallel med krystallet)

Jeg er lidt i tvivl om det kan betale sig at benytte hurtige typer her. signalet er en ren sinus og kræver ikke at båndbreden er støre en krystalfrekvensen.(de skal ikke levere en stejl flanke). Men jitterrmæssigt giver det måske en fordel fordi de kører på en frekvens meget lavere end de er designet til og derved nemt kan følge med.. Jeg ved ikke hvad prisen på højfrekvent transistorer er men mon ikke de er rimeligt billige? hvis de er kan vi for en sikkerheds skyld ligesågodt benytte hurtige typer. 

PS. 0,5 ns kredsen (Max9602) har ecl / pecl output.

Ja . det havde jeg fuldstændigt overset.. godt set. Nå men de er bestilt og jeg har fået en bekræftigelse på at de er sendt..så må jeg se om jeg kan få dem brugt..

Jeg ved ikke om ad74 kreds efter comparatoren, gerne 3 i parallel, både vil give:

• Stejlere flanker
  • Mindre støj mellem flankerne
  • Større imunitet fra drev/konveter tilbage til clocken (jf. LC indlæg)

Set i godt oscilloscope? Sikkert ! Men måske vil en grundig jittermåling vise et helt andet resultat. Jeg tror en stak lynhurtige, godt afkoblede logikkredse efter comparatoren kan give et bedre resultat.

Ved at koble dem i parallel bliver belastningen for hver enkelt kreds lavere. derved kan man få stejlere flanker. Problemet er bare at de ikke skifter på præcis samme tid og man på den måde måske tilfører mere jitter. 

VH

Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Godt indlæg LG. Det får mig til at tænke det hele lidt om.

Generelt

At tænke visuelt i Oscillator output er jo fuldstændigt idiotisk. Det drejer sig jo ikke om at generere et clock output som kan knokle så meget data igennem et system som muligt.

Vi skal jo se clocken som en integreret del af systemet. Ved modtagelsen af signalet fra clocken startes en funktion ved et bestemt spændingsniveau. Tiden mellem det bestemte spændingsniveau må ikke variere. Hvis stejlere flanker, symmetri i signalet etc. indirekte betyder noget for dette så skal vi gå efter det, ellers må vi holde os til det væsentlige - variationen over et bredt spektrum.

Hvis clockens funktion eksempelvis er at styre konverteren. Så er det jo forsvindende lidt støj, knap så stejle flanker når at inducere til signalet, før det når selve converteren. Assymmetri kan også vise sig at være ligegyldigt.

AC kredse

Set i det lys er mit forslag til flere AC74 kredse også elendigt. Tak også for forklaringen, jeg burde have regnet det ud. Men det er derfor det er så godt at vi er flere om det.

Robust comparator

Hvis vi eks. vælger en kreds som AD96685 som comparator, er den som jeg har nævn tidligere meget robust i propagation delay dispersion (50ps frem for 500 ps for Max kredsen). Som det første formål for kredsen står også high speed triggers !

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/528053103AD9 6685_7_d.pdf

Den har dog ECL output. Er det kun TTL der kan bruges direkte ? Jeg forstå ikke helt det snak :) ?

Avanceret afkobling

Jeg ved ikke om du har bemærket at AD også har en god snak om afkoblingen af kredsen. De foreslå her 0,1uf keramisk og 0,001uf mica.

Hvad er forskellen på de to kondensatortyper. Jeg går ud fra at micaen har en meget lavere spændingstærskel og derfor skal levere spænding til første del af tilstandsskiftet ?

Jeg fornemmer at afkoblingen er temmeligt afgørende. De faktorer vi skal tænke på er det ? - med den vigtigste først ?:

• Spændingstærskel - så lav som muligt (her kom tantalerne ind)
  • Impedans (evt. flere at samme type i parallel)
  • Egenstøj
  • Kapacitet

Styring af krystal

Hvis vi tænker at krystallet skal have variationsfri spænding og strøm, er det så egenstøj på transistorerne vi skal se på i stedet for hastighed ?

Nu kan jeg godt se, at du har så inderligt ret i at flankernes stejlhed ikke har nogen væsentlig betydning. Signal niveauet har også kun forsvindende betydning. Igen skal vi tænke variation.

Giver det eksempelvis mening at bruge mere end 4 transer frem for hastighed/kvalitet ? Eller er det ren overkill.

Batteri & strøm

Jeg synes vi skal lave det som en option, vi kan stoppe på. Der er selvfølgeligt ingen mening i det hvis vi anvender en støjende kreds til strømregulering lige efter. Det mener jeg heller ikke vi skal. Her kan vi godt bruge en flad tier i stedet for 2 kroner. Eller hva?

Hvis man har 5V til rådighed skal der så anvendes en spændingsregulator ? Så burde filtrering jo være tilstrækkeligt ?

Terminering

LC siger at han bruger logikkreds efter comparator for at gøre comparatoren ufølsom over for indput. Det fatter jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvorfor han ikke bruger modstand svarende til impedansen ved slut terminering - det er måske fordi det så ikke er så byg-let ?

VH
Kramer

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hej

Godt indlæg LG. Det får mig til at tænke det hele lidt om.

Tak.. Jeg føler stadig at jeg har en masse jeg skal have læst på inden jeg kan begynde at fastlægge et endeligt design.

Generelt

At tænke visuelt i Oscillator output er jo fuldstændigt idiotisk. Det drejer sig jo ikke om at generere et clock output som kan knokle så meget data igennem et system som muligt.

Vi skal jo se clocken som en integreret del af systemet. Ved modtagelsen af signalet fra clocken startes en funktion ved et bestemt spændingsniveau. Tiden mellem det bestemte spændingsniveau må ikke variere. Hvis stejlere flanker, symmetri i signalet etc. indirekte betyder noget for dette så skal vi gå efter det, ellers må vi holde os til det væsentlige - variationen over et bredt spektrum.

Hvis clockens funktion eksempelvis er at styre konverteren. Så er det jo forsvindende lidt støj, knap så stejle flanker når at inducere til signalet, før det når selve converteren. Assymmetri kan også vise sig at være ligegyldigt.

Jeg kan ikke være mere enig. Men vi skal også have for øje at spændingsnivauet hvor clocken startes også kan variere f.eks. hvis kredsen forsynes med støjfyldt spændingsforsyning., men her afhjælper de stejle flanker også problemet.

AC kredse

Set i det lys er mit forslag til flere AC74 kredse også elendigt. Tak også for forklaringen, jeg burde have regnet det ud. Men det er derfor det er så godt at vi er flere om det.

Robust comparator

Hvis vi eks. vælger en kreds som AD96685 som comparator, er den som jeg har nævn tidligere meget robust i propagation delay dispersion (50ps frem for 500 ps for Max kredsen). Som det første formål for kredsen står også high speed triggers !

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/528053103AD9 6685_7_d.pdf

Den har dog ECL output. Er det kun TTL der kan bruges direkte ? Jeg forstå ikke helt det snak :) ?

MAXIM kredsen er også med lavt delay dispersion her er lidt sakset fra productbeskrivelsen :

These dual and quad comparators minimize propagation delay skew (10ps) and are designed for low propagation delay dispersion (30ps). These features make them ideal for applications where high-fidelity tracking of narrow pulses and low timing dispersion is critical.

ECL output giver ikke stor nok spændingsændring til at drive en ttl logikkreds:

TTL niveau er "1" = 5V "0" = 0V selvølgelig med tolerancer så der kræves måske 2,5 V spændingssving for at kunne drive en TTL indgang. ECL giver kun ca. 0,8 V spændingsændring..

Jeg kan se at man kan købe konvertere fra ECL til TTL men så gør man ned i hastighed..

Avanceret afkobling

Jeg ved ikke om du har bemærket at AD også har en god snak om afkoblingen af kredsen. De foreslå her 0,1uf keramisk og 0,001uf mica.

Hvad er forskellen på de to kondensatortyper. Jeg går ud fra at micaen har en meget lavere spændingstærskel og derfor skal levere spænding til første del af tilstandsskiftet ?

Jeg fornemmer at afkoblingen er temmeligt afgørende. De faktorer vi skal tænke på er det ? - med den vigtigste først ?:

• Spændingstærskel - så lav som muligt (her kom tantalerne ind)
  • Impedans (evt. flere at samme type i parallel)
  • Egenstøj
  • Kapacitet

Jeg har ikke set så meget på kondensatorerne. Men de har en meget afgørende betydning når vi taler stejle flanker(hf). her bliver energien til flankerne leveret fra afkoblingskondensatorerne ved kredsene. Så de skal være i stand til at levere en hurtig strøm samt at kunne levere strøm nok uden at falde nævneværdigt i spænding.

Styring af krystal

Hvis vi tænker at krystallet skal have et jitterfrit signal, er det så egenstøj på transistorerne vi skal se på i stedet for hastighed ?

Ja det tror jeg, men jeg har ikke fået kigget på selve kredsløbet omkring krystallet.

Nu kan jeg godt se, at du har så inderligt ret i at flankernes stejlhed ikke har nogen væsentlig betydning. Signal niveauet har også kun forsvindende betydning. Igen skal vi tænke variation.

Giver det eksempelvis mening at bruge mere end 4 transer frem for hastighed/kvalitet ? Eller er det ren overkill.

Jeg har været på julgave ræs så i den sidste tid har jeg ikke kigget så meget på "vores" clock. Men jeg tror at jeg vil tage fat på kredsløbet omkring osc. som det næste. så vil jeg vende tilbage med mere info..

Batteri & strøm

Jeg synes vi skal lave det som en option, vi kan stoppe på. Der er selvfølgeligt ingen mening i det hvis vi anvender en støjende kreds til strømregulering lige efter. Det mener jeg heller ikke vi skal. Her kan vi godt bruge en flad tier i stedet for 2 kroner. Eller hva?

Jeg tror også at lidt ekstra spenderet her er godt givet ud. 

Hvis man har 5V til rådighed skal der så anvendes en spændingsregulator ? Så burde filtrering jo være tilstrækkeligt ?

Jeg ved ikke om vi kan filtere så godt at det ikke er nødvendigt med en regulator. men det kommer nok lidt an på det endelige design.. men i princippet er "kraftig" filtrering nok.

Terminering

LC siger at han bruger logikkreds efter comparator for at gøre comparatoren ufølsom over for indput. Det fatter jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvorfor han ikke bruger modstand svarende til impedansen ved slut terminering - det er måske fordi det så ikke er så byg-let ?

Ved at bruge en logikreds efter komparatoren kan komperatoren ikke "se" hvad der sættes på udgangen af clocken og derved bliver komperatoren ufølsom overfor indgangsimoendans der hvor clocken sættes til..

Jeg tror bare at han overser nogle vigtige parametre : at logikkredsen er sikkert lige så følsom som bufferen og den inducerer mere jitter til clock signalet. men jeg ved ikke hvor meget LC går op i jittern i clocken ? jeg har spurgt hvor meget jitter der er på clocken men har ikke fået noget svar...

Jeg forstår heller ikke at han ikke bruger en modstand til terminering, jeg tror du har ret at det er fordi det er en byg let clock, hvor man ikke skal tilpasse noget.. men problemet er bare at ved ikke at terminere rigtigt kan man lave spikes på udgangen eller ødelægge clock signalet..

VH
Kramer

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaring (TTL-ECL).

Øv. Det er da klart at hvis kredsen kun skal give eks. den halve spænding, så vil jitterperformance selvfølgeligt være bedre :(

Helt brandny robust - også ift. strømforsyningen, comparator fra AD, den var ikke listet for et par uger siden, ecl :(, den er der knald på:

http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/541810543ADC MP566_0.pdf

250 ps propagation delay input to output

50 ps propagation delay dispersion

Differential ECL compatible outputs

Differential latch control

Robust input protection

Input common-mode range −2.0 V to +3.0 V

Input differential range ±5 V

ESD protection >3 kV HBM, >200 V MM

Power supply sensitivity > 65 dB

200 ps minimum pulsewidth

5 GHz equivalent input rise time bandwidth

Typical output rise/fall of 165 ps

Jeg vil kikke efter ttl - ecl konverter. Hvis de ikke fåes hurtigt nok, er der ikke mange kredse tilbage at vælge imellem ?

VH
Søren

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej Kramer.

Ja det er desværre kredsene med ECL output der er de hurtigste og med bedste jitter specifikationer.

Problemet er vel at der kræver en høj energi at få et signal til at skifte 3V lynhurtigt derfor går man ned i spænding.. Det samme sker på computersiden hvor spændingen falder i takt med at frekvensen stiger.

Jeg har tænkt lidt på om det ikke er forkert at forsøge at få lavet de stejle flanker inden signalet skal transporteres gennem et kabel til f.eks. D/A. konverter ?

1. Det bliver det svært at lave et kabel med terminering o.s.v. som bliver i stand til at oveføre signal med så højfrevent et indhold.

2. Det vil uungåeligt skabe hf støj i konverteren.

Så jeg tror at løsningen er at bibeholde signalet som en sinus helt ud til komponenten som skal fødes med clocken. her skal signalet så konverteres til firkant med stejle flanker. Det optimale vil så være at have en komparator per digitalkreds som skal fødes med clocken..

Man kan evt. også lade signalet blive som en sinus. Måske vil det i sidste ende skabe mindre jitter fordi clocksignalet så kan blive meget ensartet. Og at der derved ikke sker store strømtræk gennem systemet. Problemet med sinusen er selvfølgelig at flankestejlheden ikke er stor jvf. mit tidligere indlæg om stejle flanker. 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2003 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Kramer.

Ja det er desværre kredsene med ECL output der er de hurtigste og med bedste jitter specifikationer.

Jeg kan ikke finde specs på konvertering. Jeg ved ikke hvordan det foregår. Hvor skal jeg lede ?

Problemet er vel at der kræver en høj energi at få et signal til at skifte 3V lynhurtigt derfor går man ned i spænding.. Det samme sker på computersiden hvor spændingen falder i takt med at frekvensen stiger.

Ja der er en naturlig sammenhæng mellem procesteknologi og spænding. Hvis vi skal crampe flere transer på et mindre område kan der ikke afsættes så meget energi heri. Desuden går trenden jo også mod lowpower tek.

Jeg har tænkt lidt på om det ikke er forkert at forsøge at få lavet de stejle flanker inden signalet skal transporteres gennem et kabel til f.eks. D/A. konverter ?

1. Det bliver det svært at lave et kabel med terminering o.s.v. som bliver i stand til at oveføre signal med så højfrevent et indhold.

Jeg tror det ikke. Jf. kurverne ovenfor med et meget lang kabel. Kravet er ekstrem båndbredde ift. hvad der er standard. Og en god afskærmning ift. RF indstråling. Det skulle nok kunne klare det.

Hvis du trækker kablet inden comparator, får du jo også en for høj impedans på comparatorens indput. Men jeg ved ikke om vi i konstruktionen kan holde os væsentligt under 50 - dvs. en 10stykker - jeg har ingen anelse.

2. Det vil uungåeligt skabe hf støj i konverteren.

Ja lidt. Men jeg ved ikke hvor følsom comparatoren er for RF ift. jitter ? Men vil du ikke placere clocken ved dacen ?

Så jeg tror at løsningen er at bibeholde signalet som en sinus helt ud til komponenten som skal fødes med clocken. her skal signalet så konverteres til firkant med stejle flanker. Det optimale vil så være at have en komparator per digitalkreds som skal fødes med clocken..

Hvis du har ret i ovenstående. Men det er sgu en vild løsning :). Jeg går ud fra at du vil have noget pll før og/eller efter recieweren ? Hvis clocken er i dacen, så er der jo ikke specielt langt mellem pll og krystal:)

Man kan evt. også lade signalet blive som en sinus. Måske vil det i sidste ende skabe mindre jitter fordi clocksignalet så kan blive meget ensartet. Og at der derved ikke sker store strømtræk gennem systemet. Problemet med sinusen er selvfølgelig at flankestejlheden ikke er stor jvf. mit tidligere indlæg om stejle flanker. 

Jeg har tænkt på det og tror jeg har en løsning. Lige som indledning:

A. Elsos clock har opereret med comparator siden 2002.

B. LC clock xo3 har comparator. Versionerne tidligere havde det ikke.

Men jeg tror der er behov for med og uden :)

En clock der styrer et drev, skal have stejle flanker. Den styrer mange funktioner og clock signalet bliver transporteret flere steder hen og vil så være følsom for støjindtråling på flankerne. Her skal der være comparator.

På den anden side kan jeg ikke se nogen argumenter for at den clock, der skal styre dacen skal have comparator. Her går den direkte ind og styrer en funktion, og går ikke videre. Hvad skulle det være som comparatoren skulle gøre godt her ?. Kabel trækket kan vi jo lave på måske helt ned til ½ cm.

Jeg ved ikke ift. en pll. Her burde en uden comparator være det bedste. Det kræver dog at clocken sidder helt tæt på.

Hvis ovenstående er korrekt vil en optimal konstruktion med drev/dac være at have krystallet i konverteren på et print der evt. også har pll. Trække kabel til drevet og der have en comparator ? 

PS. Jeg er ret overbevist om at LC ikke har jittermålingsudstyr.

<< Forrige Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes