|
Hej Kramer.
Ja det er desværre kredsene med ECL output der er de hurtigste og med bedste jitter specifikationer.
Jeg kan ikke finde specs på konvertering. Jeg ved ikke hvordan det foregår. Hvor skal jeg lede ?
Mener du på D/A konverter ?
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1704.pdf
på side 2 kan man se hvilken digital indgangsspænding der kræves : "1" = 2-5v "0" = 0-0,8v
Problemet er vel at der kræver en høj energi at få et signal til at skifte 3V lynhurtigt derfor går man ned i spænding.. Det samme sker på computersiden hvor spændingen falder i takt med at frekvensen stiger.
Ja der er en naturlig sammenhæng mellem procesteknologi og spænding. Hvis vi skal crampe flere transer på et mindre område kan der ikke afsættes så meget energi heri. Desuden går trenden jo også mod lowpower tek.
Jeg har tænkt lidt på om det ikke er forkert at forsøge at få lavet de stejle flanker inden signalet skal transporteres gennem et kabel til f.eks. D/A. konverter ?
1. Det bliver det svært at lave et kabel med terminering o.s.v. som bliver i stand til at oveføre signal med så højfrevent et indhold.
Jeg tror det ikke. Jf. kurverne ovenfor med et meget lang kabel. Kravet er ekstrem båndbredde ift. hvad der er standard. Og en god afskærmning ift. RF indstråling. Det skulle nok kunne klare det.
Hvis du trækker kablet inden comparator, får du jo også en for høj impedans på comparatorens indput. Men jeg ved ikke om vi i konstruktionen kan holde os væsentligt under 50 - dvs. en 10stykker - jeg har ingen anelse.
Vi kan vel holde os på omkring 50ohm hvis kabel trækkes inden komperator. Det burde være ok..
2. Det vil uungåeligt skabe hf støj i konverteren.
Ja lidt. Men jeg ved ikke hvor følsom comparatoren er for RF ift. jitter ? Men vil du ikke placere clocken ved dacen ?
Jo det havde jeg tænkt mig. Det kan godt være at vi kan styre kabling if Hf signalet men det kræver at man har adgang til måleudstyr så man kan måle hvordan signalet ser ud helt inde ved D/A konverteren.
Så jeg tror at løsningen er at bibeholde signalet som en sinus helt ud til komponenten som skal fødes med clocken. her skal signalet så konverteres til firkant med stejle flanker. Det optimale vil så være at have en komparator per digitalkreds som skal fødes med clocken..
Hvis du har ret i ovenstående. Men det er sgu en vild løsning :). Jeg går ud fra at du vil have noget pll før og/eller efter recieweren ? Hvis clocken er i dacen, så er der jo ikke specielt langt mellem pll og krystal:)
Jeg tror ikke den er så dårlig hvis man kan finde en rimelig komperator til en god pris.
Man kan evt. også lade signalet blive som en sinus. Måske vil det i sidste ende skabe mindre jitter fordi clocksignalet så kan blive meget ensartet. Og at der derved ikke sker store strømtræk gennem systemet. Problemet med sinusen er selvfølgelig at flankestejlheden ikke er stor jvf. mit tidligere indlæg om stejle flanker.
Jeg har tænkt på det og tror jeg har en løsning. Lige som indledning:
A. Elsos clock har opereret med comparator siden 2002.
B. LC clock xo3 har comparator. Versionerne tidligere havde det ikke.
Men jeg tror der er behov for med og uden :)
En clock der styrer et drev, skal have stejle flanker. Den styrer mange funktioner og clock signalet bliver transporteret flere steder hen og vil så være følsom for støjindtråling på flankerne. Her skal der være comparator.
JEg vil give dig ret i støjfyldte miljøer mindsker comperator indstrålet støjs indflydelse på jitter.
På den anden side kan jeg ikke se nogen argumenter for at den clock, der skal styre dacen skal have comparator. Her går den direkte ind og styrer en funktion, og går ikke videre. Hvad skulle det være som comparatoren skulle gøre godt her ?. Kabel trækket kan vi jo lave på måske helt ned til ½ cm.
Problemet med ikke at bruge komperator her er hvis D/A konverteren ikke "clocker" på nøjagtig samme spænding hver gang vil der blive tilført mere jitter fordi flankestejlheden er lavere. Men måske ved at lave en stabil forsyning hertil vil man kunne mindske problemet.
Jeg ved ikke ift. en pll. Her burde en uden comparator være det bedste. Det kræver dog at clocken sidder helt tæt på.
Hvis ovenstående er korrekt vil en optimal konstruktion med drev/dac være at have krystallet i konverteren på et print der evt. også har pll. Trække kabel til drevet og der have en comparator ?
Ja. men i dit tilfælde med to forskellige clockfrekvenser er det desværre ikke så nemt, her skal man næsten bruge to clock..
PS. Jeg er ret overbevist om at LC ikke har jittermålingsudstyr.
Nej det er vel også rimeligt kostbart udstyr.
|