LGrau skrev:
kramer71 skrev:
| [QUOTE=LGrau][QUOTE=kramer71][QUOTE=LGrau][QUOTE=kramer71]
hmm. Hvad vil det sige med HCMOS udgang ift. TTL ?
Jeg kan ikke komme væk fra de ocxo typer. Eks. den du tog frem længere oppe. Der er spurious output, phase noise, ved -80db. Vil det sige at det er det dårligste støjoutput over hele området ? Et mål nærmest for det dårligste jitterniveau.
|
|
|
Hej Kramer.
Godt at du spørger så meget. Det for mig til at undersøge tingene lidt nærmere.
Jeg ved ikke umiddelbart hvad forskellen på TTL og HCMOS er men jeg tror det har noget at gøre med hvor stor strøm kredsene skal kunne levere..Det jeg går efter er at spændingsniveauerne er de rigtige. Men selvfølgelig skal udgangen passe med indgangen på logikkredsene.
Jeg ved ikke helt hvad spurious output er, men jeg tror at det er mængden af harmoniske svingninger til grundfrekvensen. eks. 13Mhz krystal giver også signal ved 26 Mhz..39Mhz o.s.v. spurios output er formedentlig summen af disse. Men igen er jeg meget usikker her.
Men det hele burde være taget med i phase noise dataerne.
Jeg er desværre langt fra ekspert på området og det er ikke helt nemt at finde ud af hvad de specifikke dataer betyder, så du må bære over med mig. Måske finder jeg noget egnet materiale senere.
Hvordan er din tidshorisont med dette project, vil du snart gerne have noget du kan prøve af derhjemme ?
|
|
|
Hej,
Jeg har slet ikke travlt. Det kunne godt være jeg for øvelsens skyld lavede en variant som Sørens clocktype og her genbrugte det gamle krystal i drevet - så det kunne laves for en 60-70 kr. Men det skulle bare være for at få lidt basal teknisk forståelse.
Jeg overvejer også pll mellem reciewer og konverter (de er direkte forbundne i min dac). Giver det mening at bruge pll på data-signalet ?
Mener du signalet inden det kommer ud fra drev?
Jeg var upræcist. Jeg ville vide om det giver mening at indsætte en pll på data pin fra recieweren cs8412 som går direkte til ADkonverteren. Og selvfølgeligt desuden en clock direkte på konverteren. (hedder det ikke MCK signalet ?)
Ok problemet ved en pll er at den ikke kan sættes på data signalet, signalet kommer ikke med en fast afstand mellem skiftene. Det er forskellen i fase mellem clock ind og clock ud pll bruger til regulere ud fra.
Arg. jeg vidste jo godt hvordan pll en fungerede. Jer er lidt for hurtig på aftrækkeren. Kortslutning. Sorry.
Skiftene i datasignalet er bestemt efter om der skrives 0 eller 1, Jeg kan ikke lige huske hvad signalformen hedder..
Ovenstående lyder måske lidt underligt fordi der er jo en pll i receiverkredsen som kun har datasignalet at gå ud fra.. men her synchroniseres clocken med et sych signal i datastrømmen(så vidt jeg ved).
Yeps.
Både ja og nej. Hvis vi kan lave dac'en så jitteren fra drevet bliver attenueret kraftigt så tror jeg ikke at det vil give den store effekt.
Det interessante, efter de kurver du har hevet frem tidligere så er performance fra en reciewer faktisk temmeligt påvirket af dens indput (her en cs8412). Men hvis der attenueres efter recieweren så begrænses denne effekt selvfølgeligt.
Ja receiveren att. ikke lavfrekvent jitter overhovedet. så det kan ske ved at indsætte pll efter receiver, man kunne her flytte delefrekvensen så der att ved en lavere frekvens.
Hvis vi kan få lavet en fornuftig løsning med stor jitter att. tror jeg at man med forden kan anvende den optiske udgang på drevet...
Det er jeg stadig ikke overbevist om. Jeg kan godt se fordelen. Men ved konverteringen til optisk og tilbage igen, vil der uundgåeligt blive induceret lav frekvent jitter fra strømforsyningen, netop den er besværlig at attenuere sig ud af.
Jamen det har du helt ret i. Grunden til at jeg er tilhænger af den galviniske adskillelse er at jittergenereringen som kommer til at ske p.g.a. forurenede stelveje formodenltlig er sværere at komme af med i forhold til den intrisitte jitter genereret i konverteringen til optisk og tilbage. Nå men i første omgang tror jeg at vi skal gå efter den enkle løsning med coax forbindelse.
Du har ret i at den er vanskelig at att. sig ud fra når der benyttes PLL. men hvis man helt hene ved DAC kan lave en clock som ikke er PLL styret vil man effektivt kunne att. lavfrekvent jitter væk.
Det forstår jeg ikke. Jitter på datastrømmen (data udgangspin), slår vel faktisk igennem i konverteren ? Jeg er lidt forvirret. hmm.
Jo det gør den, men uanset hvad så vil der være variation af signalet fordi det indeholder data, dette medfører også jitter, så spørgsmålet er hvor stort problem lidt ekstra jitter på signalet er.
Jeg tror at vi kan nøjes med at bruge en pll. I dit tilfælde hvor der køres med forkellig clockfrekvens ville jeg lade drevet blive styret af en pll kontroleret clock, hvor styresignalet kommer fra DAC'en. på den måde kan man blive fri for PLL i DAC og derved effektivt filtrere lavfrekvent jitter væk som kommer tidligere(evt fra optisk overførsel).
Hmm. Det er jeg ikke sikker på jeg forstår.
Formålet med PLL er clocken bliver justeret ind i dac'en så frekvensen passer med den de bliver leveret med fra drevet.. Vi er vel enige om at det kun er jitter som er tilstede ved DAC(hvor det så end kommer fra) som er interessant ?
Hvis man nu siger at clocken vi leverer til DA konverteren er fast og ikke styres af pll så vil lavfrekvent jitter ikke slippe igennem direkte ligesom ved brug af pll.
Problemet ved at lave en fast clock i DAC er selvølgelig at det enten vil give over eller underun fordi frekvensen data leveres med er lidt forskellig p.g.a. de to crystallers drift m.m.
Ved at lave selve pll delen som undersøger om det er phase error i DAC'en kan man lade DAC clocken være fast og sende en højere/Lavere spænding til drev hvis der begynder at ske en faseforskydning af de to clockfrekvenser.
Bare sig til hvis jeg ikke har gjort mig forståelig så prøver jeg igen..
Kurt Kubik var inde på det tidligere i jitter diskutionen: lave flere galvanisk adskilte sektioner så de hver i sær kan optimeres uden at indfange støj eller overføre jitter imellem sig. Det kræver så optimalt at der også benyttes helt seperate forsyninger til hvert enkelt sektion...
Jeg synes det er en lidt grum løsning, alt den stund vi ikke ved hvor stor betydning jitteroverførsel gennem udenomsstøj har. Jeg tror det er skudt ved siden af - her i første omgang. Vi har store nok problemer med at behandle selve signalet bare nogenlunde jitterfrit.
Og så vil en galvanisk adskillelse f.eks. med optokoblere, jo også betyde endnu en intrincis jitter faktor i systemet.
Jeg vil derimod holde fast i at vi ikke skal prøve at attenuere os ud af problemerne men i stedet fokusere på lavjitter/tilførsel konstruktion. En type tilførsel af jitter, f.eks. med optokoblere, vil jo også modulere sig med en anden form af jitter og så har vi endnu en ukendt jitterstruktur.
Jitter er jo en dynamisk størrelse. Musiksignalet (frekvens, niveau) påvirker jitterstrukturen. En måde at forestille sig det på vil være type figur vi har haft fremme sidst. Udvid den med hele musik frekvensområdet. Udvid den med forskellige signal niveauer. Afspil denne i tid med et stykke musik. Voila. Det er hele dette 4-5 dimensionale plan som vi skal indfange :)
Men vi har desværre endnu til gode at lave vores egen cdspille. Så kunne man gå lidt mere konsekvent til værks i stedet for de her lappeløsninger.
Løsningen er også mere tænkt som en komplet løsning når en CD-afspiller eller converter skal laves.. |