|
Hvordan kan neddeling nedbringe phasenoise ? Jeg kan godt se at neddeling fra 24mhz krystal til 12mhz giver det halve phasenoise, (hvert andet skift springes over) ? Er jitterpåvirkningen ikke "ens" med neddeling fra 24mhz krystal ift. 12mhz krystal (alt andet lige)?
Jeg forstår ikke helt hvad du skriver, du kan godt se at man deler phasenoise med 2, mere giver neddelingen ikke.
Om jitter alt andet lige er det samme ? jo måske er den grundlæggende jitter lavere i en 12Mhz crystal lavere end i et 24Mhz. Jeg ved det ikke.
En comperator tilfører kun jitter så hvis den kan undgåes synes jeg det vil være optimalt. Ja imponerende data fra guido. Lavfrekvent jitter er tilgængæld ikke ligeså hørbart som højfrekvent så vores tolerencer kan godt være lidt større i lavfrekvent området.
Hmm. Det kommer vel an på, hvordan konverteren tager clocken ind ? Vi er enige i at den højfrekvente, hvis den smutter igennem dac indgangen, påvirker lyden mest. Men det tror jeg ikke at den gør i så høj grad (jf de tidligere bemærkninger om kodensator styring af clocken). Det er den lavfrekvente som drøner direkte i konverteringen. Guide Tent ved hvilke frekvenser der betyder noget, men han vil ikke ud med sproget den bavian.
Ok så er jeg helt med man skal selvfølgelig tage højde for hvilken jitter der bliver reduceret i D/A.
Ja Guido måtte gerne dele sine erfaringer ud. men måske kan vi lave samme stunt..det er jo rimeligt simpelt. Det er nok vejen frem for virkelig at kunne få en høj ydelse.
Jeg må sige at jeg tager hatten af for Guido både priserne og grundigheden(kvaliteten) han går tilværks med er fremragende.
"Buy a decent VCXO. Build a good power supply and clock your CDP using the VCXO and apply "noise" signals to the control port to find out what is detectable.
Recalculate the noise towards jitter, and do some experiments with the "noise" (real noise, single sine waves etc) and you will be amazed.......... "
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=4710159963e7 004266f934830273edbf&threadid=22269&perpage=15&p agenumber=15
Noter i denne tråd at Guido Tent anbafaler at lade alle digitalindgange til en pcm63 være clockstyret !. Jeg tror han har ret.
Interessant, indgrebet bliver lidt større men skal kraftigt overvejes når en komplet dac skal bygges.
LC anbefaler at lade clocken styre konverteren direkte ! Jeg vil se om der ikke er indbygget pll i konverteren, men det kan da vel ikke være meget anderledes. hmm.
Eller er der en sample rate konverter ? hvis der er en ikke pll clock i DAC skulle det ikke være noget problem at erstatte den med LC's
Jeg vil kikke efter vcxo med hcmos output. Det kan være det er sagen.
Ja så kan vi også efterprøve jittervirkningen som Guido.
Stigetiderne på de billige hcmos fra Elfa jeg viste tidligere havde 10ns stigetid. Ikke imponerende, men hvad jitter er, var der selvfølgeligt intet om :),
Ja informationen er meget sparsom så derfor føler jeg ikke at der er nogen garanti for at den er bedre end den som sidder i afspilleren i forvejen.
Tak for din ros - angående min elektronik viden. Det går nu også fremad. Du kan tage din del af æren.
Jeg lærer også meget af dine indlæg så bliv endelig ved med at stille spørgsmål.
-----------------------------------------------------------
Jeg overvejer om jeg ikke til at starte med skal bygge en meget billig clock her til at starte med. Evt. med de xo audio typer elfa havde + lidt komponenter fra elfa/lavpris.dk/andre. Det kribler lidt for at prøve det af. Også for lyttemæssigt af afprøve nogle ting og blive klogere til design af high-end clocken.
Ja der er sikkert mange praktiske problemer man kan gøre sig så man har lidt ekstra erfaring når den "rigtige" clock skal bygges.
En andet ting er om der ikke også vil være bred interesse for en byg-let enkel clock som i materiale pris ville kunne bygges for 60-70 kr (+ fragt). Det kunne da blive et hit. Det ville matche overskriften på denne tråd vco4all. Kvalitetsmæssigt ville clocken jo stadig være klasser bedre end det, der sidder i cdafspillere til 10000 kr.
Jeg vil sige at man nok lige skal checke hvad der sidder i ens afspiller, måske har man en hvor der er gjort lidt ud af clocken.- Men generelt tror jeg at kvaliteten kan hæves på mange produkter selv med denne billige løsning.
Men vi skal have fat i en clock med et ordentligt datablad så vi ved hvad vi arbejder med.
Hvad siger du til det, vil du være med på dette midvejs step, evt. på sidelinjen som coach ?
Gerne. Tiden må vise om jeg i denne omgang får tid til aktivt at være med. Men det kunne være skægt/erfaringsrigt.
Hvad bruger man af programmer når man laver layout(skema), evt. printlayout. Har du kendskab til noget - gratis ?
Ikke umiddelbart, men jeg mener at der var en tråd her på et tidspunkt hvor nogle programmer blev nævnt. Ellers tror jeg at det er nemt at finde en prøveversion af et profesionelt tool, hvor der evt er lagt begrænsninger på hvor mange komponenter der kan bruges.
Er der steder på nettet, hvor jeg kan læse lidt elektronik for begyndere - jeg har rigtigt mange huller i min basale viden ?
Måske kan du finde noget på dit lokale bibliotek. jeg mener at bogen Elektronik ståbi er en god begynderbog, men kan ikke helt huske den.
ellers må du prøve at surfe på internettet, jeg har desværre ikke nogen forslag til sider.
Ellers tror jeg at jeg har nogle gamle hæfter/bøger med helt basal viden fra min tid på teknisk skole, dem kan du låne/få hvis du er interesseret(og jeg kan finde dem). |