| Forfatter |
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LGrau skrev:
|
Som jeg ser det skal vi indgå et kompromis med hensyn til clock og data signaler.
Hurtige skift giver lille jitter men tilgengæld meget støj i kredse
Langsomme skift giver høj jitter hvis nivauet hvor der clockes ikke er helt konstant(det kan aldrig lade sig gøre at holde niveauet konstant.). Tilgengæld indstråles mindre støj i konverter.
Kompromiset må vel blive et signal uden skarpe kanter. Men omkring triggerniveauet skal stigetiden helst gå mod uendelig.
|
|
|
Hvad siger du til ovenstående. Jitter kontra hf støj.. hvad har mon mest negativ betydning.
Måske skal man prøve at lave en clock hvor stejlheden kan justeres, derved kan den optimeres til de enkelte konvertere.
Der bliver vist en del lærerige forsøg som kan laves.
|
|
|
Jeg ved det ikke.
Jeg ved ikke hvor stort problemet med stejle flanker er når de går på mck indgangen. Jeg vil hælde til at hf støjen betyder mindre her, det er trods alt digitale kredsløb begge to, og ikke i tilfældet med en opamp til forstærkning. Men som du siger er det faktisk kun test - og i realiteten her lyttetest der kan afgøre det. Men igen, en god afkobling af konverteren gør den også mere robust på dette punkt 
Kompromisset er lidt det samme som den rigning - emi- der opstår når flere kondensatorer paralelkobles ift. ønskes om lav impedans. Her er valget dog mere tydeligt imod lav impedans, her er jo direkte tale om en forringelse af ydelsen fra de kredse der afkobles.
--------------------------------------
Jeg gad godt vide hvor mange samples en diskret konverter som eks. 1702 egentlig konverterer til analogt signal 100% korrekte (dvs. præcist ramme det 65xxx niveau hver gang). <1% ?
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
LGrau skrev:
| [QUOTE=kramer71]
"To build a robust power system, we need many different valued > > capacitors in parallel. The list probably includes some 100nF, 10nF, > > 4.7nF, 3.3nF, 2.2nF, 1.5nF, 1nF, 820pF, 680pF, 470pF, as well as bulk > > capacitors. Each capacitor value resonantes and presents a minimum > > impedance to the power distribution system at a different frequency. > > > > To calculate the number of each value to put in parallel, we have to > > know the ESR. Then it is just a simple matter of putting enoungh > > capacitors of each value in parallel to reach down to a target > > impedance. We might end up with 100 capcitors in parallel, some of > > each value. The impdeance over frequency becomes flat and resisitive > > in phase. It is quite practical to have a flat 10 mOhm impedance out > > to 100 MHz or more with 100 capacitors. The phase of the parallel > > impedances does not deviate very far from being resistive. > > > > You can hit that power system with any clock pulse or any conceivable > > current load waveform and see noise similar to what you would see with > > an ideal voltage source with a 10 mOhm series resistor. It is very > > difficult to predict the load waveform that customer code is going to > > cause the uP and ASICs to draw from the power system. Therefore, we > > want to have a flat impedance across a broad frequency range. > > > > This makes an almost ideal supply. If your system needs a 5 mOhm > > supply, just double the number of capacitors (...or halve the ESR of > > the capcitors you already have...). There is no voltage ringing in the > > overall system because of the flat impedance profile. > > > > There is however tremendous current ringing back and forth between > > capacitors. We have not seen an EMI problem from this. In fact, the > > EMI performance of the systems that we have built from this methodolgy > > have always shown an EMI improvement. It seems that power planes with > > bouncing voltages are more harmful than power planes that redistribute > > a lot of current. "
|
|
|
Hej igen.
Jeg fik lige læst dine uddrag lidt mere grundigt.
Især sidste afsnit med at det altid er en forbedring af EMI at have lokal lav esr er en som for mig til at tænke lidt mere på clock med stejle flanker.
Det er først nu jeg ser dit indlæg. De samme tanker gjorde jeg.
Det værste vi kan gøre er at have en lang (uskærmet)ledning med et højfrekvent clocksignal. Det vil virke som en antenne og sprede støj i hele systemet.
Yeps. Men hellere kort stel end clock signal eller hva?
Hvis blot vi kan lave de stejle flanker helt henne ved konverteren/logikredsene så burde de ikke lave den helt store skade..medmindre at der internt i konverteren er lavet enklodset håndtering af clocken så den får lov til at sprede sig uønsket i kredsen. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
LGrau skrev:
| [QUOTE=LGrau]
Jeg fik lige læst dine uddrag lidt mere grundigt.
Især sidste afsnit med at det altid er en forbedring af EMI at have lokal lav esr er en som for mig til at tænke lidt mere på clock med stejle flanker.
Det er først nu jeg ser dit indlæg. De samme tanker gjorde jeg.
Det værste vi kan gøre er at have en lang (uskærmet)ledning med et højfrekvent clocksignal. Det vil virke som en antenne og sprede støj i hele systemet.
Yeps. Men hellere kort stel end clock signal eller hva?
Ja kort stelvej må være det vigtiste, hvis der er støj på stellen er hele perfomance for den berørte kreds ødelagt..
Hvis blot vi kan lave de stejle flanker helt henne ved konverteren/logikredsene så burde de ikke lave den helt store skade..medmindre at der internt i konverteren er lavet enklodset håndtering af clocken så den får lov til at sprede sig uønsket i kredsen. |
|
|
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige ved at lave min første simple clock med måske helt ned til 3 komponenter (oscillator, kondensator og filterspole + sikkert lidt ekstra) - ha-ha, jeg kan ikke finde den rigtige spoletype på elfa.se/dk fordi jeg ikke helt ved hvad jeg leder efter? hvad er kravene - ca. værdi ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg er lige ved at lave min første simple clock med måske helt ned til 3 komponenter (oscillator, kondensator og filterspole + sikkert lidt ekstra) - ha-ha, jeg kan ikke finde den rigtige spoletype på elfa.se/dk fordi jeg ikke helt ved hvad jeg leder efter? hvad er kravene - ca. værdi ?
|
|
|
Godt gået. jeg venter spændt på resultatet af projektet.
Jeg går ud fra at du vil bruge forsyning som findes i cd afspiller ? Husk at den ikke må overstige crystallets spec.
Spolen bruges for ikke at der skal kobles støj tilbage i forsyningen. Hvis du laver en helt seperat forsyning er der ingen grund til at bruge spole..
hvilken værdi den skal have afhænger lidt af hvor stor afkobling/kondensator du har henne ved krystallet. Jo større kondensator des større spole kan du anvende uden at tilføje ekstra rippel på forsyningen.
Jeg har ikke helt styr på hvilken værdi den skal have. Har du adgang til oscilloscop ?
Hvor stor afkobling har du tænkt dig at bruge? og hvilken krystal så kan vi evt. prøve at regne lidt på det. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer.
jeg glemte helt at du nok vil bruge batteri forsyning?
Så er der ingen grund til at invistere i en spole.
Der vil ikke være nogen tilbagekobling til forsyning. Og der sidder(desværre) allerede en spole i batteriet __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart,
Jeg vil ikke bruge batteri i første omgang, men sikkert ret kort tid efter. Jeg vi stoppe clocken i konverteren og erstatte clockudtaget fra cs8412 recieweren. Jeg har 5V til konverteren, så det skulle passe.
Clocken bliver simpelthen en meget simpel med oscillator og afkobling. Jeg har desværre ikke adgang til oscilloskop. Jeg så godt de gode hints du havde til måling af afkobling mm. Jeg må bruge mine ører. I sidste ende er det alligevel dem der skal afgøre sagerne.
Opstilling kan bl.a. bruges til at teste behovet for batteri. Og så vil jeg prøve med forskellige typer/mængder af afkobling.
Jeg bestiller sagerne ved elfa i morgen.
Krystallet bliver et
IQXO-350C Mfr. C-MAC 11.2896
kr. 27.80 ex m.
Elektrolyt kondensator bliver en oscon sa-sc type på 100uf med max ESR ved 100khz på 30 m"o". kr. 18,5 ex m.
Og så skal jeg lige finde nogle gode x7r kondensator til 2 kr. stk. typer på lidt forskellige værdier og stakke på. (jf. nogle af de link jeg har givet tidligere i dag omkring x7r typerne og parallelkobling)
Det bliver vist Mfr. Kemet, type Golden Max ceramic multilayer capacitor med x7r dialectric, overvejede Z5U dialectric- men der er meget varmt i min dac så valget valdt på x7r - ls 5.08 størrelse .
1*0,1"u"f (=100nf right ?) + 1*47,22,10 whatever der bliver plads til. Her er nærmest gratis performance til den tålmodige.
+ spolen. Jeg vil faktisk gerne undgå den. Støjer det så meget ud fra oscillatoren ? Jeg skal jo ikke adskille oscillatoren fra andre dele...eks. en logikkreds, komparator eller dedikeret strømforsyningsdel.
Så du kan godt se at det bliver en kanondyr clock. Vi er vel faktisk et godt stykke over prisen for forsendelse.
Forslag ellers ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Clocken bliver simpelthen en meget simpel med oscillator og afkobling. Jeg har desværre ikke adgang til oscilloskop. Jeg så godt de gode hints du havde til måling af afkobling mm. Jeg må bruge mine ører. I sidste ende er det alligevel dem der skal afgøre sagerne.
|
|
|
Jeg må lige hejse flaget.
Det står at du vil erstatte clockudtaget på recieveren. Du mener SCK ?
Hvis du blot erstatter den med udgangen fra oscillatoren er jeg bange for at det går grueligt galt. Så vil datastrømmen og clocken ikke gå i takt mere, og der vil blive mistet data undervejs..
Eller sidder der en clock(crystal) i din dac som du kan erstatte?
Ellers lyder det fornuftig og ikke mindst billigt . __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ikke sck (sclk), syncken til data, men derimod master clocken mclk.
http://www.cirrus.com/en/pubs/rdDatasheet/432990db.pdf
Se eks. figur 9, del U4
Giver det ikke mening ? - det skulle jeg tro
Det skal lige siges at min konverter er en cs4328, det her datablad er bare noget jeg fiskede fra nettet til eksemplet. Faktisk mangler jeg både datablad til cs8412 og cs4328.
Godt nok nu fik jeg set at jeg skulle bruge en anden frekvens :), selvom mine øjne pt. søger mod alt hvad der hedder afkobling :)
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak.
Det var dog utroligt, hvordan søgte du frem til cs4328 ?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Tak.
Det var dog utroligt, hvordan søgte du frem til cs4328 ?
|
|
|
He, he den gav mig også lidt sved på panden..
jeg søgte vist bare på cs4328, men det tog også lidt tid at finde den..
Hvilket digital filter sidder der i konverteren ? __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken DA konverter er det du har ?
Jeg har kun en gammel d.dac200 fra lc audio liggende, den er bestemt ikke noget at råbe hurra for, men mon ikke den er udmærket som forsøgskanin ?
Jeg flåede lige låget af den i går...man må sige at det bestemt ikke er kvalitets komponenter som er benyttet her.
Den er selvfølgelig en gammel sag og den var vist også rimelig billig.
Receiveren var en yamaha kreds med op til 5000ps jitter, har jeg læst. . __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Se eks. figur 9, del U4
Det skal lige siges at min konverter er en cs4328, det her datablad er bare noget jeg fiskede fra nettet til eksemplet. Faktisk mangler jeg både datablad til cs8412 og cs4328.
Godt nok nu fik jeg set at jeg skulle bruge en anden frekvens :), selvom mine øjne pt. søger mod alt hvad der hedder afkobling :)
|
|
|
Jeg skal lige have tid til at læse datablade m.m. ordentligt igennem.
Jeg har ikke brugt så meget tid på at se på receiver/Dac datablade endnu.
umiddelbart synes jeg det ser ud til at ekstern mclk bruges hvis man kommer med eksternt digitalt signal. men jeg har ikke haft så meget tid til at studere det.
Hvis der i forvejen sidder en clock er der ikke noget problem. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
Se eks. figur 9, del U4
|
|
|
Jeg skal lige have tid til at læse datablade m.m. ordentligt igennem.
Jeg har ikke brugt så meget tid på at se på receiver/Dac datablade endnu.
umiddelbart synes jeg det ser ud til at ekstern mclk bruges hvis man kommer med eksternt digitalt signal. men jeg har ikke haft så meget tid til at studere det.
Hvis der i forvejen sidder en clock er der ikke noget problem.
|
|
|
Hej,
Det skulle virke og jeg har ikke, så vidt jeg har set, krystal i spillen.
Det er jitter på MCK som skal ned. Sagen er bare at det ikke kan virke hvis man kører både med 48 og 44 khz. Men det er jo et fedt, jeg bruger jo ikke en dat båndoptager :), Der er lige noget jeg skal have styr på ift. frekvens på krystallet 11.28... eller 12.8.... Men nu skal jeg lige åbne min dac og orientere mig omkring. Hvis clocken fra reciewer går omkring 74hc kreds inden konverteren bliver jeg skuffet over mine egne ører, men det tror jeg nu ikke, for det lydder helt kanon i forevejen :) - men så er potentialet endnu større.
Der går nok noget tid før jeg bestiller varene, fordi jeg vil have afkobling til konverter og reciewer med i hatten. Ellers giver det ikke mening.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Hej,
Det skulle virke og jeg har ikke, så vidt jeg har set, krystal i spillen.
Det er jitter på MCK som skal ned. Sagen er bare at det ikke kan virke hvis man kører både med 48 og 44 khz. Men det er jo et fedt, jeg bruger jo ikke en dat båndoptager :), Der er lige noget jeg skal have styr på ift. frekvens på krystallet 11.28... eller 12.8.... Men nu skal jeg lige åbne min dac og orientere mig omkring. Hvis clocken fra reciewer går omkring 74hc kreds inden konverteren bliver jeg skuffet over mine egne ører, men det tror jeg nu ikke, for det lydder helt kanon i forevejen :) - men så er potentialet endnu større.
Der går nok noget tid før jeg bestiller varene, fordi jeg vil have afkobling til konverter og reciewer med i hatten. Ellers giver det ikke mening.
|
|
|
Det er nok 11.28 (256 * 44,1).
Ja lad os da håbe at der sidder en 74Hc kreds.. så er der gode muligheder..Må vi høre hvilken dac du er ved at optimere ?
Jeg er vist ikke helt vågen endnu selvfølgelig er det MCLK der skal optimeres, men stadig skal den nye MCLK vel synchroniseres med frekvensen fra drev for ikke at få bitfejl p.g.a. de to clock frekvenser langsom "driver" fra hinanden. Jeg undrer mig bare lidt, men jeg kan sagtens tage fejl.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver dig en beskrivelse med billeder en dag - det er en G-dis dac 1. Jeg skal lige have et digitalt kamera forbi.
Undskyld men jeg skriver også lidt til mig selv:
Jeg har den åben nu. Som forudset er MCK signalet fra recieweren sat direkte på XTI indputtet på konveteren. Fint nok. Det bliver ikke noget problem at levere en clock der er 20db bedre end cs8412 signalet.
Den bliver tilgængæld svær at forbedre på afkoblingsdelen, da der bl.a. er brugt oscon og wima i rigelige mængder.
Her er som jeg umiddelbart kan læse printet.
Til lokal strømindtagene på konveteren er der brugt 3-4 seperate lokale strøm kredsløb med hver først 4 transer, så oscon afkobling 20uf i parallel med wima kondensator afkobling (0,1uf 63v), trans, wima kondensator afkobling (0.1), trans, wima afkobling (0.022uf 63v)-> konverter.
Men hva faen. Man skal ikke give op. Der er jo plads både over kontereren og under printet (hvor afkoblingen faktisk helst ikke skal være). Og wima er polypropylene typer som er godt for det analoge og de lange pulstræk, og mon ikke nogle keramiske x7r i parallel er hurtigere. Og skal jeg ikke satse på at de der gamle oscon typer ikke matcher de raket oscon ESR typer jeg vil klodse på :) ha-ha.
Jeg skal lige checke om det er lavt eller højt niveau på cks, men det er som du skriver sikkert lavt. Jeg kan se at CSK på konveteren ikke er forbundet til noget.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
Jeg giver dig en beskrivelse med billeder en dag. Jeg skal lige have et digitalt kamera forbi.
Glæder mig til at se patienten.
Jeg læser det med stor interesse
Jeg har den åben nu. Som forudset er MCK signalet fra recieweren sat direkte på XTI indputtet på konveteren. Fint nok. Det bliver ikke noget problem at levere en clock der er 20db bedre end cs8412 signalet.
Ja i forhold til udgang fra receiver burde der være mange db at hente. pll i receiveren lader alt jitter pasere op til omkring 50Khz.
Den bliver tilgængæld svær at forbedre på afkoblingsdelen, da der bl.a. er brugt oscon og wima i rigelige mængder. Til strømindtagene på konveteren er der brugt 3-4 seperate strøm kredsløb med hver først 4 transer, så oscon afkobling 20uf i parallel med wima kondensator afkobling (0,1uf 63v), trans, wima kondensator afkobling, trans, 2* wima afkobling (0.022uf 63v)-> konverter.
Udmærket at der gjort noget ud af afkoblingen, men det er vel ofte her at lidt dyrere mærker skiller sig ud.
Men hva faen. Man skal ikke give op. Der er jo plads både over kontereren og under printet (hvor afkoblingen faktisk helst ikke skal være). Og wima er polypropylene typer som er godt for det analoge og de lange pulstræk, og mon ikke nogle keramiske x7r i parallel er hurtigere. Og skal jeg ikke satse på at de der gamle oscon typer ikke matcher de raket oscon ESR typer jeg vil klodse på :) ha-ha.
Jeg tror især de keramiske kan hæve forsyningskvaliteten, men der er måske også sket noget på oscon typerne.
Jeg skal lige checke om det er lavt eller højt niveau på cks, men det er som du skriver sikkert lavt. Jeg kan se at CSK på konveteren ikke er forbundet til noget.
Tror du ikke den er forbundet til stel ? det kan være svært at se hvis det er flerlags print. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
kramer71 skrev:
|
Jeg giver dig en beskrivelse med billeder en dag. Jeg skal lige have et digitalt kamera forbi.
Glæder mig til at se patienten.
Jeg læser det med stor interesse
Ja i forhold til udgang fra receiver burde der være mange db at hente. pll i receiveren lader alt jitter pasere op til omkring 50Khz.
Den bliver tilgængæld svær at forbedre på afkoblingsdelen, da der bl.a. er brugt oscon og wima i rigelige mængder. Til strømindtagene på konveteren er der brugt 3-4 seperate strøm kredsløb med hver først 4 transer, så oscon afkobling 20uf i parallel med wima kondensator afkobling (0,1uf 63v), trans, wima kondensator afkobling, trans, 2* wima afkobling (0.022uf 63v)-> konverter.
Udmærket at der gjort noget ud af afkoblingen, men det er vel ofte her at lidt dyrere mærker skiller sig ud.
Jeg tror især de keramiske kan hæve forsyningskvaliteten, men der er måske også sket noget på oscon typerne.
Tror du ikke den er forbundet til stel ? det kan være svært at se hvis det er flerlags print.
|
|
|
|
|
|
Når du ser billederne kan du se at det bestemt ikke er flerlagsprint :) Det er bestemt meget hjemmebygget og endda i høj fart. Som jeg ser det er csk bestemt ikke forbundet til noget.
|
| Til top |
|
| |