Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lodning af bananstik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Har bestilt mig mange meter VDH Clearwater samt masser af bananstik så jeg kan lave mig en  BiWire løsning..

Da jeg ikke er Cand.Lod, er det da nogle der har en simple "Lodning For Dummies" guide?

Feks. - Hvordan få en så god kontaktflade mellom kabel og stik som muligt?
        - Hvordan få et så solid stik som muligt osv....

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Crimp først kablet fast i stikket, dette sikre en god ren forbindelse uden fremmed ellementer så som tin og andet imellem, der kan påvirke lyden / signalet negativt...  lod så med sølv tin for at lige "binde" så kablet ikke kan abrejde og herved løsne sig fra crimpingen og forringe denne forbindelse, der når udført ordentligt sikre lufttæt forbindelse så der her heller ikke opstår forringelse af forbindelsen.

Lodningen / tinnet bør udelukkende her anvendes som stabilisator og ikke decideret forbindelsels led mellem stik og kabel..

Herved bliver lodningen ikke så krittisk og muligheden for koldlodning med hertil følgende katastrofal dårlig og negativ hørbar kontakt er ikke så stor.. hvorved enhver burde kunne udføre en sådan fast lodning..

DET! giver den optimale forbindelse.

Sølvet i tinnet er ikke ment som bedre leder (selv om det er det og det da i nogle lodninger hvor lodningen decideret udgør en kontakt, kan have en lidt men uendelig lille effekt til det gavnlige) eller andet da der ganske enkelt er for lidt i, men mere som en faktor der gør tinnet mere modstands dygtigt over for den atsmosferiske påvirkning / iltning mm.

Lidt neglelak over lodningen bagefter fuldender det hele og sikre en frisk og fin forbinmdelse mange år. (dette med lakken gælder faktisk for alle lodninger og eksponeret kobbber / sølv mm.)

De bedste bananer og stik er iøvrigt de der lader selve lederen komme så tæt på kontakt området (kontakt mellem stik / banan og terminal / bøsning ) som muligt, så der er så lidt stik / banan materiale at skulle igennem på vejen som, nu overhoved praktisk muligt.

Her behøver det ikke altid at være de dyreste og mest smarte der er de bedste, eks. de dyre WBT er for nogles vedkommende ik så smarte men for andre af deres modeller er de ganske fremragende..  sådan er det som oftset for de fleste fabrikater, så check dem ud, udfra den med den tætteste mulige forbindelse nær kontaktfladen til der hvor det skal forbindes til, og så lidt materiale som muligt mellem kabel og kontakt flade.. (og ikke mindst muligehd for tæt og soldi crimping eller kraftig fast skruning der også ses som et ofte udemærket alternativ til at crimpe hele stikket sammen om kablet..)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Det kan være noget af en opgave at lodde et bananstik på et tykt kabel. Der skal MEGET varme til, og ofte mere end en normal loddekoble kan levere. Det betyder at man skal varme i lang tid før tinnet smelter, og man risikerer en kold lodning og er næsten sikker på at ødelægge kablets isolering, da det bliver opvarmet alt for længe..

En alternativ metode:

• Pil alle former for gummi og plastic af bananstikket.
  • Spænd forsigtigt bananstikke fast i en skruestik, med kabelenden opad.
  • Med en lille gasbrænder varmer du stikket op, og smelter loddetin ned i stikkets bagende, hvor kablet skal i. Stikket skal IKKE blive rødglødende!!
  • Fyld stikket ca. halvt op med tin.
  • Imens du stadig varmer, putter du den afisolerede kabelende ind i stikket til den flydende tin.
  • Fjern gasbrænderen og lad stikket køle af.
  • Monter evt gummi og plasticdele på bananstikket når dette er kølet af.

På den måde får man en rigtig god lodning. Og flere kabelproducenter bruger efter sigende denne metode.

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Takker For de gode tips!

Det er føgende bananStik jeg har bestilt. (inklusive isolering,,, KrympFlex)

http://highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=28&i Ad=131

Ps. Hvad menes med "Crimp"?

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Klemme.....

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Crimp først kablet fast i stikket, dette sikre en god ren forbindelse uden fremmed ellementer så som tin og andet imellem, der kan påvirke lyden / signalet negativt...  lod så med sølv tin for at lige "binde" så kablet ikke kan abrejde og herved løsne sig fra crimpingen og forringe denne forbindelse, der når udført ordentligt sikre lufttæt forbindelse så der her heller ikke opstår forringelse af forbindelsen.

<

<

Sølvtin ? man lodder da altid med den legering de metaller der skal lodes sammen er forberedt til, hvordan vil du ellers få den metalurgiske (sikkert stavet forkert) forbindelse til at være bare tilnærmelsesvis ok ?

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jesper Bach skrev:

Sølvtin ? man lodder da altid med den legering de metaller der skal lodes sammen er forberedt til, hvordan vil du ellers få den metalurgiske (sikkert stavet forkert) forbindelse til at være bare tilnærmelsesvis ok ?

Jesper

???

Hvad mener du med det??

Hvad er bananerne samt kablerne forberedt til????

Mener ud man skal lodde med kobber!??   eller??

Oftes loddes kobber og kobber sammen, eller kobber til forgyldt messing... hvad er disse ametrialer "FORBEREDT" til at blive loddet med om jeg lige må spørge?? og er de forberedt til noget overhovedt??..

Sølvholdig tin skulle væer en bitte mmule bedre end alm. elektronik loddetin...  men fordi der er 2 eller 5 ja sågar 10% sølv i så er der stadig både bly og tin som er langt dårligere ledere end det der oftest skal loddes... sølvet gør alt andet lige lede evnen en smule bedre, men dette reelt så lidt at jeg tvivler meget på den reelle hørbare effekt.. (men hvorfor ikke bare bruge det? da det bestem ikke kan skade, hvor lidt det så end er at lede evnen forbedres.. der er jo mere mellem himmel, hifi og jord end som så!... )

Under alle omstændigheder er en sammen criping ( hård sammenpræsning) af de to leder flader der skal "sættes" sammen langt den bedste måde.. udover at reelt smælte eller "svejse" de to materialer sammen.. (dette er dog oftest ikke nogen farbar vej i disse her sammenhænge, og byder iøvrigt på andre problemer i form af beskadielse af ledernes struktur og isolations materiale mm.) lodning egner sig bedst til blot at forsegle og sammenholde (stabilisere) denne crimping, så den ikke med tiden går løs, specielt med multi core kabler, der uanset hvor hård du crimper vil ligge og arbejde lidt og med tiden give sig lidt, hvorved forbindelsen løsnes..

En god crimping er gas tæt!.. og der opstår ikke forringelse af overgangen / leder materialet som følge af iltens skade virkning!.. men hvis lederne bare en af dem giver sig en smule med tiden vil dette påvirke de andre og så løsnes det hele, så selv om det stadig virker som stikket sidder fast, er det ej længere gas tæt og forbindelsen forringes med tiden ganske usynligt.. samtidig vil den elektrisk overgang være mindre stabil og  fast!.. hvilket ligeledes vil forringe lyden..

At lodde stik og kabel sammen efter en crimping vil forhindre dette effektivt!..

Til alt andet brug er lodninger et nødvendigt uundgåligt onde, der er en del af den uundgålige signal forringelse alle signal overførsler og veje byder på..

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Marius skrev:
Takker For de gode tips!

Det er føgende bananStik jeg har bestilt. (inklusive isolering,,, KrympFlex)

http://highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=28&i Ad=131

Ps. Hvad menes med "Crimp"?

Disse er faktisk ganske fornuftige da de opfylder det kreterie at lederen kommer så tæt på kontakt området ( spidsen af bananen) som muligt samt der er så lidt metal / materiale som muligt her i mellem..

Disse kan også crimpes ( præsses) sammen med en hertil egnet tang så du får en optimal forbindelse, og det ånene stykke egner sig godt til at lodde lidt i så det hele bliver en stabil enhed der ikke kan give sig...

Når dette er gjort så er en gang neglelak hend over det exponerede kabel kobber samt loddetin en god ide hvor efter du kommer krympeflex på for at på en stilfuld måde afslutte det hele..

Det kan blive ganske fornuftigt!..

mvh.

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Igjen Takker for en "Lodning af Bananstik for Dummys" introduksjon.

et lille spørgsmål mer...
hvad bruger i til at krympe krympFlex med? sidst jeg var i krympe mode brugte jeg en lighter, med et blandet resultat... Andre bud?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Skal det være godt så en varmluft "pistol" til samme formål.. kan købes i de fleste byggemarkheder...

mvh.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Sølvloddetin... Ha ha ha.... Ja, en af uundværlige "snake oils" indenfor HiFi. Hvem kan ikke høre, at der er 2% sølv i loddetinnet???  Især hvis man ved det er der.

Når folk ikke mener man kan undvære sølvloddetin, er det fordi de tror hovedbestanddelen i dette er sølv. Det er det IKKE!! At folk alligevel påstår himmelsk store forskelle lydmæssigt.... Ja, tør jeg sige det?? Placebo!!

Jesper Bach
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Jesper Bach skrev:

Jesper

???

Hvad mener du med det??

Oftes loddes kobber og kobber sammen, eller kobber til forgyldt messing... hvad er disse ametrialer "FORBEREDT" til at blive loddet med om jeg lige må spørge?? og er de forberedt til noget overhovedt??..

Uanset hvad du køber der er forberedt på lodning, vil metal legeringen forberedt for en bestemt type lodetin, men for ikke at lave en simpel forspørgsel om til en lang debat om fysik vil jeg anbefale at du tilmelder dig et ESA lodecertificerings kursus.

Der får du tydeligt forklaret, og vist hvad forskel der er på at bruge "korrekt" tin og "ukorrekt"

Det bliver vist både på tegninger og med røngtnbilleder af dine egne lodninger.

Jesper

Til top Vis Jesper Bach's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Bach

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

He he... hvad er korrekt tin og hvad er ukorrekt tin??

Når jeg skal lodde nogle stumper (oftest i et delefilter) anvender jeg (som nok de fleste også prof. radio & tv rep. værksteder mf.) en rimelig kvalitets loddetin på mellem 0,75 til 1mm. (ikke noget billigt møg men ganske alm. kvalitet købt i den lokale elektronik shop)

Jeg har også noget svine dyrt WBT "sølv" tin liggende jeg har brugt, og jeg må indrømme at der ABSOLUT! INGEN! forskel er at høre om dette anvendes eller det mere "alm" uden sølv..

Og som så fint blev sagt, 2 eller 5 % sølv ??? helt ærligt!!!  det kan sgu ingen høre..  det er "snake oil"... (men ok! det er nu godt tone at anvende sådant i hifi sammenhænge, hvor hvis du prutter 4 gange og ringer med en lille klokke før du lytter så får du klart bedre perspektiv og flere detaljer, hvilket bør være KLART! hørbart for enhver!!!!!! )

mvh.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Jesper Bach skrev:
miju skrev:
Jesper Bach skrev:

Jesper

???

Hvad mener du med det??

Uanset hvad du køber der er forberedt på lodning, vil metal legeringen forberedt for en bestemt type lodetin, men for ikke at lave en simpel forspørgsel om til en lang debat om fysik vil jeg anbefale at du tilmelder dig et ESA lodecertificerings kursus.

Der får du tydeligt forklaret, og vist hvad forskel der er på at bruge "korrekt" tin og "ukorrekt"

Det bliver vist både på tegninger og med røngtnbilleder af dine egne lodninger.

Jesper

Så må vi håbe at producenterne af alt vores HiFi udstyr benytter det rigtige loddetin, og har været på ESA loddekursus.
Hvis et par lodninger på et bananstik til højtalerne kan have så stor vigtighed mht lyden, hvad kan de tusindvis af lodninger i CD og forstærker så ikke have af påvirkning???
I øvrigt kan jeg ikke rigtig mindes nogle producenter der snakker om sølvloddetin... Men måske det kommer. Det er sikkert det næste bud på "snake oil"...

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juni 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Tjae...Det bliver spændende at høre de nye produkter der er produceret efter ROHS-blyfri lodning, her er blyet minimeret eller fjernet, så to ens produkter produceret før og efter ROHS burde lyde forskelligt. Så skal der laves nye brochurer og datablade  

Normalt gammeldags loddetin indeholder typisk 60% tin og 40% bly incl. lidt fluss middel  Denne blanding er perfekt til lodning af kobberledere, bliktude mener jeg, bruger en 2% sølvblanding til lodning af kobberrør, bl.a. pga. store temp. svingninger.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

så har jeg lodet på alle 12 stik festet med krympflex samt overtrukket med snakeskin...
blev det bra?     --> NEI DET blev L O R T.
har lodet fast ledningen for langt frem på stikket så det er ikke fleksibet.
Resultat stikene går ikke inn i ht eller forsterker...

regner med at jeg gir stikkene fingern og kører uterminert.

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Utover det praktiske med at have banan, er det da nogen fordele med terminering?

Går ud i fra at lyd kaliteten ikke bliver dårligere da det er et led mindre i keden...

(spørsmålet er om jeg skal forsøge at lodde l**tet på nytt eller ikke...)

Flytter sjeldent rundt om på setupet så er ikke det store behovet for at ta stikkene ut/ind hele tiden.

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at lydkvaliteten forbedres væsentligt med bananer, uden er det tydeligt at musikken er noget tilbagetrukket! Så sving du bare loddekolben igen

Mine bananer er de billige til 16 kr stk med en lille skrue...nix weiter, kan ikke høre forskel på de dyre forgyldte der er loddet!

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

Marius
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Betviler ikke dine erfaringer, men kan ikke forstå hvordan en terminert kabel lyder bedre en en som ikke er det.?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

En rulle forkert loddtin til salg, ups man må vist ikke sætte tig til salg her

Jeg har nogle gange loddet med sølvtin  da jeg syntes det er lettere at have med at gøre men jeg kan absolut ikke høre forskel.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes